| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > W sądzie > Sądy polubowne > Alternatywne metody rozstrzygania sporów konsumenckich

Alternatywne metody rozstrzygania sporów konsumenckich

Alternatywne metody rozstrzygania sporów konsumenckich to szybsze i tańsze sposoby rozwiązywania sporów pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami. Jest to oczywiście pozasądowa droga rozstrzygania sporów. Od 8 lipca tego roku, weszły w życie przepisy unijne, mające na celu ujednolicenie tychże procedur.

Do najważniejszych form alternatywnych metod rozstrzygania sporów występujących w Polce, zalicza się mediację, arbitraż oraz komisje skargowe. Postępowania te są prowadzone bez udziału sądu, często bywają nieodpłatne i nie wymagają zatrudnienia profesjonalnego pełnomocnika. Kompetencje sądu, przejmuje tu niezależna osoba trzecia. W postępowaniu mediacyjnym osobą tą jest mediator, który pośredniczy w negocjacjach pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą. W arbitrażu kompetencje sędziego przejmuje bezstronny specjalista – arbiter. Komisje skargowe natomiast, są tworzonymi wspólnie lub niezależnie przez stowarzyszenia przedsiębiorców instytucjami gospodarczymi lub organizacjami konsumenckimi.

Polecamy także: Zapis na sąd polubowny

Rozpoczęcie postępowania mediacyjnego jest możliwe dopiero po zakończeniu procesu reklamacyjnego. Należy wobec tego najpierw skierować roszczenia bezpośrednio do przedsiębiorcy. Aby móc skorzystać z alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich, zarówno konsument, jak i przedsiębiorca musi wyrazić zgodę na taką formę rozstrzygania konfliktu.

8 lipca tego roku, weszła w życie dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 maja 2013 roku 2013/11/UE w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (dyrektywa w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich). Dyrektywa ta ma zastosowanie do sporów pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami, dotyczących zobowiązań umownych wynikających z umów sprzedaży lub z umów o świadczenie usług, zarówno przez Internet, jak i poza nim. Ważne jest, iż dyrektywa ta dotyczy skarg składanych przez konsumentów przeciwko przedsiębiorcom, ale nie na odwrót.

Polecamy również: Rozstrzyganie sporów przed sądem arbitrażowym alternatywą dla sadownictwa powszechnego

Dyrektywa przewiduje utworzenie platformy internetowego systemu rozstrzygania sporów, która zapewni konsumentom i przedsiębiorcom jeden punkt dostępu służący do pozasądowego rozstrzygania sporów internetowych przez podmioty alternatywnych metod rozstrzygania sporów, które skomunikowane będą z platformą. Platforma, więc pomoże przyspieszyć rozwiązywanie sporów, gdyż wprowadzi procedurę online – rozwiązywania sporów przy pomocy środków elektronicznych. Przepisy dyrektywy muszą zostać wdrożone do 9 lipca 2015 roku, większość z nich funkcjonować będzie już od 9 stycznia 2016 roku.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Myloview.pl

Fachowcy branży designu wnętrzarskiego, postanowili stworzyć miejsce dla użytkowników internetu, które pozwoli na wybór dekoracji ściennej najwyżej jakości - myloview.pl. Platforma artystyczna myloview.pl, to sklep internetowy, który pozwoli Państwu na wyposażenie wnętrz oryginalnymi naklejkami, muralami, fototapetami oraz obrazami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »