REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Praca zdalna, Home office

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Praktyczny poradnik dla pracowników i pracodawców w przypadku koronawirusa

Jak należy zorganizować pracę w związku z zagrożeniem zarażenia się koronawirusem? Czy pracownik może wnioskować o pracę zdalną? Czy w okresie zagrożenia koronawirusem pracodawca może wysłać pracowników na zaległe urlopy wypoczynkowe? Ministerstwo pracy przygotowało praktyczny poradnik dla pracodawców i pracowników.

Praca zdalna a cyberbezpieczeństwo firmy

W powodu zagrożenia wynikającego z pandemii koronawirusa i zaleceniami rządowymi wiele osób przechodzi na pracę zdalną. Dla przedsiębiorstw ważna staje się więc kwestia cyberbezpieczeństwa – zasoby muszą być dostępne dla pracujących z domu, ale jednocześnie dobrze chronione. Ryzyko wzrasta, gdy brakuje zabezpieczeń, ale też gdy te istniejące są niedopasowane.

Praca zdalna w celu przeciwdziałania COVID-19 - wyjaśnienia PIP

Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) udzieliła odpowiedzi na najczęstsze i najważniejsze pytania dotyczące stosowania przepisów prawa pracy umożliwiających powierzenie pracownikowi pracy zdalnej w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19. Publikujemy te odpowiedzi w całości.

Praca zdalna w przypadku koronawirusa - ważne informacje

W celu przeciwdziałania COVID-19 (koronawirusa) pracodawca ma możliwość polecenia pracownikowi wykonania pracy zdalnej. Jaka jest różnica między pracą zdalną a telepracą? Jak dokumentuje się pracę zdalną?

REKLAMA

Co z wynagrodzeniem pracownika na pracy zdalnej

Zgodnie ze specustawą w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może zlecić pracownikowi pracę zdalną. Czy jego wynagrodzenie ulegnie obniżeniu?

Jak przygotować firmę do wdrożenia pracy zdalnej?

W związku z zagrożeniem spowodowanym koronawirusem, firmy coraz częściej decydują się na pracę zdalną. Na jakie wyzwania muszą przygotować się pracodawcy? Jak wprowadzić pracę zdalną?

Koronawirus a przestrzeganie prawa pracy - prawa i obowiązki

Koronawirus nie uzasadnia łamania przepisów prawa pracy. Pracodawca nie może zmusić pracownika do pracy zdalnej. W niektórych przypadkach powinien zapewnić maseczki higieniczne i odzież ochronną. Pracownik może odmówić podróży służbowej w miejsce zagrożone epidemią. Sprawdź, jakie są prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika w związku z koronawirusem?

Ustawa w sprawie koronawirusa a możliwość zlecenia pracy zdalnej

Ustawa w sprawie koronawirusa wprowadza możliwość zlecenia przez pracodawcę pracy zdalnej. Jest to podyktowane względami bezpieczeństwa pracowników. Może również stanowić test nowej formy wykonywania pracy. Jak podmioty zatrudniające powinny się przygotować?

REKLAMA

Praca zdalna i dodatkowe 14 dni zasiłku opiekuńczego w ustawie ws. koronawirusa

Dodatkowe 14 dni zasiłku opiekuńczego i polecenie pracy zdalnej - to zmiany w prawie pracy, które są zapisane w projekcie ustawy ws. koronawirusa i innych chorób zakaźnych.

Koronawirus a praca - co może zrobić pracodawca?

Pracodawca może zlecić pracę z domu lub zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy w celu ograniczenia ryzyka związanego z ewentualnym zakażeniem koronawirusem.

Praca zdalna z powodu koronawirusa - co na to prawo?

Koronawirus wciąż się rozprzestrzenia. Pracodawcy w ramach działań profilaktycznych przenoszą pracowników na pracę zdalną. Dotyczy to głównie osób, które podróżowały do krajów, w których odnotowano przypadki zakażenia wirusem Covid-19. Czy mają do tego prawo?

Polecenie służbowe wykonywania pracy w domu w przypadku powrotu z podróży służbowej z kraju objętego epidemią koronawirusa

Czy pracodawca może nakazać pracownikom wykonywać pracę w domu w przypadku ich powrotu z podróży służbowej z regionu objętego epidemią koronawirusa? Co w sytuacji, gdy pracownicy odmówią pracy w domu?

Konieczność uregulowania pracy zdalnej

Praca zdalna umożliwia łączenie życia prywatnego z zawodowym oraz zwiększa efektywność pracownika. Konieczne jest uregulowanie jej przepisami prawnymi. Pojawiają się wątpliwości dotyczące ochrony danych, powierzenia sprzętu, odpowiedzialności za niego oraz wypadków przy pracy.

5 trendów na rynku pracy w 2020 r.

Trendy na rynku pracy w 2020 r. to przede wszystkim praca zdalna i elastyczne godziny pracy. Okazuje się, że elastyczność pracy to priorytet dla pracowników.

Nadgodziny, a praca w domu (home office i ewidencja czasu pracy)

Home office – w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego, to „domowe biuro” lub „biuro w domu” - w praktyce określenie wskazujące na specjalną możliwość systemu pracy i wykonywania obowiązków wobec pracodawcy przez pracownika, w określonym czasie w domu. Inaczej zwana pracą zdalną, mobilną lub na odległość. Według badań specjalistów rekrutacyjnych (badania z 2019 roku przeprowadzone przez Michael Page), ponad połowa polskich pracowników (aż 52%) deklaruje, że chciałaby skorzystać z możliwości pracy typu „home office”. Jest to również coraz częściej atut podawany przez samych pracodawców w ich ogłoszeniach rekrutacyjnych. Każdy przedsiębiorca może więc w praktyce spotkać się z pytaniami pracowników o możliwość pracy zdalnej i powinien znać zasady i przepisy odnoszące się do tego zagadnienia.

Praca zdalna – takie są fakty

Praca zdalna cieszy się coraz większym uznaniem i powodzeniem. Mimo to nadal nie brakuje osób, dla których taki system daleki od jest od wizji konkretnego zatrudnienia i kojarzy się raczej z pracą dorywczą, dobrą dla studenta, a dla osoby mającej rodzinę na utrzymaniu – jedynie jako dodatkowe źródło dochodu wzmacniające domowy budżet. Warto poznać kilka faktów związanych z pracą zdalną i przekonać się, jak wygląda ona w rzeczywistości.

Freelancer - kto to?

Ogólnie rzecz ujmując, freelancer to wolny strzelec. To elastyczna forma wykonywania pracy poza klasyczną umową o pracę. Freelancer ma dużą swobodę przy wybieraniu zleceń i miejsca wykonywania pracy. W jakich zawodach pracuje najwięcej freelancerów?

Telepraca – plusy i minusy

Telepraca jako szczególna forma świadczenia pracy ma wiele plusów zarówno dla pracownika jak i dla pracodawcy. Czy regularne wykonywanie pracy poza zakładem pracy, np. w domu telepracownika może być niekorzystne dla stron stosunku pracy? Jakie minusy można wymienić?

Telepraca – zawody

Telepraca nie może być stosowana w przypadku każdego zawodu. Najczęściej z tej formy wykonywania pracy korzystają m.in. dziennikarze, tłumacze, graficy i programiści. Jaka praca spełnia warunki telepracy?

Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika

Obowiązki pracodawcy w stosunku do telepracownika są co do zasady identyczne jak w stosunku do każdego zatrudnionego. Do dodatkowych obowiązków pracodawcy wynikających z zatrudnienia w formie telepracy należą m.in.: zapewnienie pracownikowi sprzętu niezbędnego do świadczenia pracy zdalnie, ubezpieczenie sprzętu, pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu.

Zakaz nierównego traktowania i dyskryminacji telepracownika

Telepracownik nie może być w żaden sposób mniej korzystnie traktowany bądź dyskryminowany z tego powodu, że wykonuje pracę zdalnie. W przypadku naruszenia zakazu dyskryminacji przysługuje mu roszczenie o odszkodowanie.

Jak zatrudnić w formie telepracy?

Telepraca jest szczególną formą zatrudnienia polegającą na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy w sposób regularny. Jak wygląda procedura zatrudnienia pracowników w formie telepracy?

Wniosek o telepracę – wzór

Wniosek o telepracę może złożyć pracownik, którego rodzaj pracy pozwala na wykonywanie jej poza zakładem pracy. Pracodawca powinien w miarę możliwości przychylić się do prośby pracownika. Jak wygląda wzór wniosku o telepracę?

Czy pracodawca musi zapewnić telepracownikowi sprzęt i Internet?

Wykonując pracę w zakładzie pracy, na pracodawcy ciąży obowiązek zapewniania pracownikowi sprzętu i Internetu. Jednym z obowiązków z zakresu bhp jest bowiem organizacja miejsca pracy. Czy również telepracownik, który wykonuje pracę poza zakładem pracy, powinien otrzymać odpowiedni sprzęt i dostęp do Internetu?

Telepraca – przepisy bhp

Telepraca polega na regularnym wykonywaniu pracy poza zakładem pracy, najczęściej w domu pracownika. W związku z tym powstaje pytanie o przepisy bhp, które należy stosować do zatrudnienia w formie telepracy. Jakie obowiązki z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy ciążą na pracodawcy, a jakie na telepracowniku?

Czy pracodawca musi uwzględnić wniosek o telepracę?

Kodeks pracy dopuszcza możliwość wprowadzenia telepracy na wniosek pracownika. Czy pracodawca musi uwzględnić wniosek o telepracę?

Czym jest telepraca?

Telepraca przewidziana jest w Kodeksie pracy jako praca, która może być regularnie wykonywana poza zakładem pracy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. W Polsce została wprowadzona w. Jaka jest definicja telepracy? Czy można określać ją mianem pracy zdalnej?

Praca zdalna (home office) a telepraca – przepisy prawne

Praca zdalna w odróżnieniu od telepracy nie została wyróżniona w Kodeksie pracy. Największe wątpliwości budzi stosowanie przepisów bhp i sytuacje wypadków przy pracy w domu. Czy trwają prace legislacyjne nad szczególnym uregulowaniem praw i obowiązków stron stosunku pracy w zakresie wykonywania pracy w formie home office?

Informatycy z Ukrainy szukają zleceń w innych krajach

Informatycy z Ukrainy traktują Polskę tranzytowo. W Polsce chcą mieszkać, a zleceń szukają w innych krajach. Docelowym modelem życia Ukraińców z branży IT jest miejsce zamieszkania w Polsce i praca zdalna dla firm z Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych.

Praca zdalna staje się standardem

Popularność pracy zdalnej wciąż rośnie. Nie jest jeszcze tak rozpowszechniona jak na Zachodzie, ale wszystkie idzie w tym kierunku. Już 2/3 specjalistów IT w Polsce pracuje z domu. Model pracy zdalnej staje się standardem.

Elastyczny czas pracy i praca zdalna - oczekiwania pracowników

Pracownicy najbardziej cenią sobie elastyczny czas pracy i pracę zdalną. 81% chciałoby mieć możliwość elastycznego rozpoczynania i kończenia pracy w zależności od natężenia obowiązków służbowych. Natomiast 76% najbardziej ucieszyłaby praca zdalna, nawet kosztem własnego miejsca w biurze.

Praca zdalna - korzyści dla pracodawców

Coraz więcej firm oferuje możliwość pracy zdalnej. Niesie to za sobą liczne korzyści dla pracodawców. Przede wszystkim pozwala to przyciągnąć i utrzymać najlepszych pracowników.

Praca zdalna jako pozapłacowy benefit

Praca zdalna jest jednym z benefitów pozapłacowych. Ponad 60 proc. firm oferuje możliwość pracy zdalnej podczas rekrutacji. Możliwość pracy zdalnej przyciąga najlepszych pracowników.

Praca zdalna zyskuje na popularności

Praca zdalna jest istotnym pozapłacowym benefitem i często przesądza o wyborze pracy. Telepraca przynosi korzyści firmie i pracownikom. Tylko co trzecia firma w Polsce umożliwia pracę zdalną.

Praca w domu nie zawsze stanowi telepracę

Dynamika zmian na rynku pracy oraz nowe technologie pozwalające na zdalne kontaktowanie się i przesyłanie informacji w czasie rzeczywistym powodują, że obecnie praca w sposób tak samo efektywny wykonywana może być niemal z każdego zakątka świata. Pozwala to nie tylko na oszczędność czasu i kosztów poświęcanych na dojazdy do docelowego miejsca pracy, ale również na uniknięcie konieczności jej przerywania chociażby w związku z czasowymi przeszkodami wynikającymi z sytuacji osobistych.

Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie

Coraz więcej firm stara się zwiększać produktywność swoich pracowników nie poprzez kontrolę, lecz dając im więcej swobody, zapewniając elastyczne środowisko pracy i możliwość pracy zdalnej (telepracy). Efektywność pracy zdalnej zależy jednak w znaczącym stopniu od stosowanych przez firmę technologii.

Telepraca mało popularna w Polsce

Telepraca w Polsce nie cieszy się dużą popularnością. Z danych Eurostatu wynika, że na koniec 2014 roku odsetek osób pracujących w ten sposób wynosił 4,6 proc. W niektórych krajach UE pracę zdalną wykonuje ponad 10 proc. zatrudnionych.

Jakie są wady i zalety pracy zdalnej

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Najbardziej powszechna jest w wolnych zawodach, np. przy tłumaczeniach tekstu, wykonaniu projektu. Praca w tej formie ma swoje plusy i minusy.

Praca w systemie home office

Praca w systemie home office zwana inaczej pracą zdalną, telepracą albo mobilnym stylem pracy jest coraz częściej stosowana przez polskich pracodawców. Przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale i podmiotom zatrudniającym. Jakie są plusy i minusy telepracy?

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Wyniki raport marki Leitz "Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie" wskazują, że przyszłością pracy biurowej jest praca zdalna. Pracownicy będą mieć elastyczny czas pracy lub będą pracować w niepełnym wymiarze godzin. Ich obowiązki, w większości lub w całości, wykonywane będą poza siedzibą firmy często na zasadach krótkoterminowych kontraktów projektowych. Sprawdź, jakie trendy pozwalają to stwierdzić.

Praca zdalna - oszczędność dla pracodawcy

Praca zdalna może przynieść pracodawcy oszczędności. W 2015 r. 37% pracowników będzie pracowało właśnie w formie telepracy. Pracodawcy szukający oszczędności powinni rozważyć różne formy inteligentnych rozwiązań.

Dla kogo praca zdalna?

Coraz większą popularność zyskuje praca zdalna. W naszym kraju dopiero 3% zatrudnionych wykonuje pracę w formie telepracy. Ten trend wykazuje jednak tendencję wzrostową. Na czym polega praca zdalna i dla kogo jest dobrym rozwiązaniem?

Wzrost popularności pracy zdalnej

Coraz więcej polskich firm decyduje się na zatrudnienie pracowników w trybie zdalnym lub stwarza warunki do takiej pracy. Najczęściej są to firmy IT, zajmujące się finansami i księgowością. Często ze stacjonarnego zatrudnienia rezygnują także graficy oraz programiści.

Praca zdalna – zatrudnienie w formie telepracy

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Telepraca została uregulowana w Kodeksie pracy jako specyficzna forma zatrudnienia pozwalająca na godzenie życia zawodowego z prywatnym, co ma przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia.

Praca zdalna – niezależność i swoboda czy nieustanny obowiązek?

Praca zdalna jest formą wykonywania powierzonych zadań poza siedzibą firmy. Jest to telepraca, której zasady w postaci np. poświęconych godzin dzienne, regulujemy sami, a fakt używania do niej technik elektronicznych powoduje, że możemy spełniać swoje obowiązki we własnym domu, mając kontakt z przełożonym jedynie poprzez e-maile, skype’a czy też telefonicznie.

Kodeks pracy - tekst jednolity

Kodeks pracy - tekst jednolity ustawy. Wersja uwzględniająca zmiany od 7 kwietnia 2023 roku, dotyczące m.in. przepisów o pracy zdalnej.

REKLAMA