REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Ochrona danych osobowych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiany w upadłości konsumenckiej w 2015 roku

23 września 2014 r. Prezydent RP podpisał zmianę wadliwych przepisów o upadłości konsumenckiej i polski konsument otrzymał łatwiejszy dostęp do procedury ogłoszenia upadłości w sytuacji nadmiernego zadłużenia. Będzie to nowa szansa dla osób, które popadły w kłopoty finansowe nie ze swojej winy. Nowy start dla wielu osób, także dla bohaterki naszego artykułu.

Ochrona przed nieuzasadniony zbieraniem i przetwarzaniem danych osobowych

W jaki sposób można ochronić się przed nieuzasadnionym zbieraniem i przetwarzaniem danych osobowych?

Umowa z operatorem telefonicznym a dane osobowe

Administrator danych osobowych może je przetwarzać, jeżeli istnieje ku temu podstawa prawna legalizująca takie działanie. Musi ona znajdować odzwierciedlenie w brzmieniu powszechnie obowiązujących aktów prawnych takich jak ustawa. Co w takim razie może operator telekomunikacyjny?

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?

18 stycznia 2015 r. wejdzie w życie nowelizacja przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.). Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rządowego, ma ona na celu wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie procedur, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców. Przede wszystkim jednak ustawa wprowadzi możliwość dobrowolnego poddania się karze przedsiębiorcy naruszającego przepisy ustawy.

REKLAMA

Więcej praw dla konsumentów

Od 25 grudnia 2014 r. konsumenci, zwłaszcza ci kupujący przez Internet, nabędą więcej uprawnień. Tego dnia wchodzi w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Do tych zmian powinni przygotować się przede wszystkim przedsiębiorcy zawierający umowy z konsumentami.

Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelę o upadłości konsumenckiej - podała jego kancelaria. Ustawa łagodzi obowiązujące rygory dla konsumentów, którzy chcą ogłosić niewypłacalność. Zdaniem autorów zmiany jest ona potrzebna, bo dotychczasowe prawo jest martwe. Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Szkolenie "Nowe prawo konsumenckie - konsekwencje prawne nowej ustawy o prawach konsumenta" - 25 września 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Nowe prawo konsumenckie - konsekwencje prawne nowej ustawy o prawach konsumenta", które odbędzie się 25 września 2014 r. w Warszawie.

Nowe przepisy o prawach konsumenta

Nowe przepisy o prawach konsumenta, które wejdą w życie 25 grudnia 2014 r., w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.

REKLAMA

Ustawa o prawach konsumenta od 25 grudnia 2014 r.

Lepszą ochronę konsumentów zapewni od najbliższych Świąt Bożego Narodzenia nowa ustawa o prawach konsumenta. Najważniejsze zmiany to w szczególności wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość (np. przez internet) z 10 do 14 dni. Konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację, będzie mógł wybrać między jego naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy.

Przejęcie zakładu pracy a dane osobowe pracowników

Przejęcie zakładu pracy lub jego części dokonywane jest zgodnie z postanowieniami ustawy o związkach zawodowych. Przejęcie zakładu pracy wiąże się między innymi ze zmianą administratora danych osobowych pracowników. Jak kształtuje się ochrona danych osobowych pracowników w związku z przejęciem zakładu pracy?

Co grozi za nieprawidłowe oznakowanie produktu?

Producenci zdają sobie sprawę z siły oznaczeń zamieszczonych na opakowaniach produktu. By podnieść sprzedaż, potrafią się czasem uciekać do nieuczciwych praktyk konsumenckich. Co im za to grozi?

Postępowanie mediacyjne w sprawach konsumenckich

Konsument, którego prawa zostały naruszone może dochodzić polubownego rozstrzygnięcia sporu z przedsiębiorcą przez sądem polubownym przy właściwych inspektorach Inspekcji Handlowej. Aby uniknąć drogi sądowej, można wszcząć postępowanie mediacyjne, które zrealizuje Izba Handlowa.

Odpowiedzialność linii lotniczych za wykonanie lotu

Korzystanie z usług linii lotniczych cieszy się w Polsce coraz większą popularnością, zwłaszcza podczas planowania wyjazdów urlopowych. Przewoźnicy lotniczy oferują nam swoje usługi nie tylko w ramach zorganizowanych imprez turystycznych, ale także wyjazdów indywidualnych. O czym należy pamiętać, decydując się na skorzystanie z oferty danej linii lotniczej, aby – w razie pojawienia się kłopotów – prawidłowo i satysfakcjonująco dla nas rozwiązać problem?

Informowanie o cenach towarów i usług

Obowiązują nowe regulacje dotyczące informowania o cenach towarów i usług. Zmiany, które zawiera ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług, wprowadzają rozwiązania bardziej przyjazne przedsiębiorcy i klientowi, np. stosowanie wywieszek cenowych lub cenników elektronicznych.

Czy można robić zdjęcia w sklepie?

Czy zdarzyło ci się kiedykolwiek robić zdjęcia w sklepie? Na przykład po to, aby upewnić się która koszula bardziej ci pasuje, sprawdzić opinię o danym produkcie i porównać jego cenę, czy chociażby dlatego, że jakaś ekspozycja przykuła twoją uwagę? Handlowcy utrzymują, że robienie zdjęć w sklepie jest niezgodne z prawem. Jak jednak jest w rzeczywistości?

Monitoring a ochrona danych osobowych

W dniu 9 lipca 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał ważny dla osób, których wizerunki objęte zostały monitoringiem, wyrok w sprawie o sygn. akt II SA/Wa 2393/13. Istota problemu, z którym zmierzył się sąd, sprowadzała się do rozstrzygnięcia, czy system monitoringu wizyjnego, pozwalający na identyfikację osób fizycznych, jest zbiorem danych osobowych podlegającym przepisom ustawy o ochronie danych osobowych.

Ochrona danych osobowych przy outsourcingu

O możliwości powierzania mówi art. 31 ustawy o ochronie danych osobowych stanowiąc, że administrator danych może powierzyć innemu podmiotowi, w drodze umowy zawartej na piśmie, przetwarzanie danych. Do czego sprowadza się istota powierzenia? Jakie rodzi obowiązki dla stron? Jak kształtuje się podział odpowiedzialności w przypadku skorzystania z niej?

Prawo do bycia zapomnianym

Prawo do bycia zapomnianym w Internecie stanowi przedmiot prac Grupy Roboczej Artykułu 29 ds. ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych. Istnienie prawa do bycia zapomnianym w Internecie, czyli możliwości żądania od operatora wyszukiwarki internetowej usunięcia danych z listy wyników, zostało w sposób jednoznaczny potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 13 maja 2014 r., C - 131/12.

Jakie dane osobowe może zbierać agencja zatrudnienia?

Jeżeli obawiasz się samodzielnie szukać pracy w innym państwie UE, możesz skorzystać z pomocy agencji zatrudnienia. Podmioty te świadczą usługi w zakresie: doradztwa zawodowego, pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej. Tym samym należy uznać je jako jeden z kanałów poszukiwania pracy. Oznacza to, że agencje zatrudnienia mogą zbierać i przetwarzać dane osobowe kandydatów do pracy także jako odrębni administratorzy danych.

O czym pamiętać zamieszczając CV w Internecie?

Gromadzenie danych przez Internet jest jedną z najbardziej popularnych form tworzenia baz danych, często wykorzystywaną także w procesie rekrutacji pracowników. Jeżeli potencjalny pracodawca zdecyduje się pozyskiwać dane kandydatów przez Internet (np. poprzez swoją stronę internetową lub na adres e-mail), powinien wdrożyć w celu ich ochrony środki techniczne i organizacyjne, odpowiednie do zagrożeń i kategorii danych objętych ochroną.

Jakie jest znaczenie zgody na przetwarzanie danych osobowych?

Zgoda jest jedną z podstaw prawnych uprawniających administratora danych do przetwarzania informacji o osobie, która taką zgodę wyraziła. Może ona zostać udzielona w formie pisemnej lub ustnej. Obecnie niektórzy pracodawcy wymagają od kandydatów do pracy zamieszczenia w CV zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach rekrutacyjnych. Generalnie jednak, jeżeli wysyłasz swoje CV bezpośrednio do pracodawcy w odpowiedzi na określoną ofertę pracy, możesz, ale nie musisz zamieszczać w nim takiej zgody. Wyraźna zgoda na przetwarzanie danych może być niezbędna jedynie w określonych sytuacjach.

Ochrona świadka w postępowaniu karnym

Ochrona świadka w postępowaniu karnym zostanie kompleksowo uregulowana w postaci jednolitego aktu prawnego. Przepisy projektowanej ustawy, regulują szczegółowo zasady, warunki i zakres stosowania środków ochrony i pomocy kierowanej do pokrzywdzonego i świadka oraz osób im najbliższych, jeśli istnieje realne zagrożenie dla ich życia lub zdrowia.

Ministerstwo Sprawiedliwości przeciwstawia się szantażowi konsumenckiemu

Gruntowna reforma rejestru niedozwolonych klauzul umownych a także eliminacja patologii polegającej na wyszukiwaniu niedozwolonych klauzul umownych, a następnie masowym składaniu pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez organizacje quasi konsumenckie oraz prawników – taki cel stanowi fundament zaproponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmian. Projektowana nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego ma ostatecznie zakończyć proceder „szantażowania” przedsiębiorców złożeniem pozwów z tytułu klauzul niedozwolonych, z którego to procederu powyższe podmioty uczyniły sobie źródło zarobkowania.

Większe kary dla przedsiębiorców za zmowy cenowe

Zmiany w Ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, które wchodzą w życie od stycznia 2015 r., przewidują większe restrykcje dla przedsiębiorców zaangażowanych w nielegalne zmowy cenowe. Po nowelizacji kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Jak zmieni się prawo konkurencji w 2015 roku?

Przedsiębiorcy zaangażowani w nielegalne zmowy cenowe od stycznia 2015 roku będą zagrożeniu dużo wyższymi karami. Po nowelizacji Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów kary będą nakładane bezpośrednio na osoby odpowiedzialne za powstanie zmowy, a nie na całą spółkę. Wzrosną też uprawnienia UOKiK-u w zakresie kontroli koncentracji rynku i wydawania ostrzeżeń publicznych.

Testy wiedzy i kompetencji a dane osobowe

Podczas rekrutacji pracodawca może przeprowadzić test wiedzy i kompetencji. W trakcie takich tekstów zbierane są dane osobowe. Jakie dane osobowe mogą być zbierane i co się z nimi dzieje?

Jakie dane osobowe można zbierać w czasie rekrutacji?

W toku rekrutacji twój potencjalny pracodawca może zechcieć spotkać się z tobą osobiście, aby zweryfikować twoje doświadczenie zawodowe. W trakcie tego procesu także dochodzi do gromadzenia twoich danych osobowych. Co dzieje się z danymi osobami po nieudanej rekrutacji?

Przetwarzanie danych osobowych byłych pracowników

Dane osobowe pracowników są chronione przez prawo. Po zakończeniu umowy o pracę przetwarzanie danych osobowych byłych pracowników podlega ograniczeniu. Jednakże były pracodawca często nadal przechowuje dane osobowe byłych pracowników. Jakie są zasady przetwarzania danych osobowych byłych pracowników?

Niedozwolone postanowienia umowne stosowane przez firmy

Zmienią się przepisy dotyczące klauzul umownych. Rząd przygotował w tej sprawie założenia zmian w Kodeksie postępowania cywilnego. Nowe regulacje mają zmodyfikować procedurę uznawania za niedozwolone postanowień umów stosowanych przez firmy z konsumentami. Zmienią się w dużym stopniu np. przepisy dotyczące mocy wiążącej orzeczeń Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tych sprawach.

Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

24 czerwca 2014 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa o prawach konsumenta, która zacznie obowiązywać po upływie 6 miesięcy. Nowe przepisy wprowadzają więcej praw po stronie konsumenta i więcej obowiązków ze strony przedsiębiorców.

Nowe zasady zawierania umów konsumenckich w 2015 r.

Ustawa o prawach konsumenta, podpisana niedawno przez prezydenta, reguluje zasady zawierania umów konsumenckich w lokalu oraz poza lokalem przedsiębiorstwa, jak również obowiązki informacyjne wobec klientów i procedurę odstąpienia od umowy. Zmiany zaczną obowiązywać w 2015 r.

Wzrost sprzedaży detalicznej - maj 2014

Wzrost sprzedaży detalicznej w maju 2014 roku wynosił - zgodnie z danymi podanymi przez Główny Urząd Statystyczny - 3,8 proc. Sprzedaż detaliczna, czyli konsumpcja gospodarstw domowych, rośnie stosunkowo wolno.

Nowe prawa dla kupujacych przez internet z półrocznym opóźnieniem

Z półrocznym opóźnieniem zaczną w Polsce obowiązywać nowe przepisy o prawach konsumenta kupującego m.in. w sieci. Zgodnie z dyrektywą powinny one wejść w życie w połowie czerwca, jednak odpowiednią ustawę dopiero podpisał prezydent. Nowe przepisy w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.

Konsument III wieku i jego prawa

Konsument III wieku, czyli senior rzadko walczy o swoje prawa, niechętnie składa reklamację, przeważnie nie czyta zawieranych umów. Światowy Dzień Praw Osób Starszych obchodzony jest 15 czerwca. W związku z tym warto przypomnieć o prawach Konsumenta III wieku.

Reklamacja usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach

Nowe zasady wnoszenia reklamacji usług telekomunikacyjnych wprowadza rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 24 lutego 2014 r. w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych. Jak złożyć reklamację usług telekomunikacyjnych na nowych zasadach?

Obowiązują nowe zasady reklamacji usług telekomunikacyjnych

8 czerwca weszło w życie rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji dotyczące zasad składania reklamacji usług telekomunikacyjnych. Od teraz będzie możliwy wybór formy, w jakiej będzie składana reklamacja.

Prawo pacjenta do prywatności

Prawo pacjenta do prywatności powinno pozostawać w równowadze w jednoznaczną identyfikacją chorego. Opaski na rękę, kody i numery identyfikacyjne to mechanizmy pozwalające na zachowanie prawa pacjenta do prywatności.

"Wymienimy sprzęt elektroniczny jak koszulki?" - darmowa wymiana towaru, czyli nowa ustawa o prawach konsumenta

Nowa ustawa o prawach konsumenta (uchwalona na posiedzeniu sejmu nr 68 dnia 30.05.2014 r., obecnie przekazana Prezydentowi do podpisu) to efekt wdrożenia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE oraz próba ujednolicenia i doprecyzowania przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych w lokalu przedsiębiorstwa, w zakresie obowiązków informacyjnych, jak również przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość.

Zmiany w prawach konsumenta

W dniu 30 maja 2014 roku Sejm, po rozpatrzeniu poprawek zaproponowanych przez Senat, przyjął ustawę o prawach konsumenta. Zmiany w prawach konsumenta wejdą w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia, czyli w styczniu 2015 roku. Jakie prawa będą przysługiwały konsumentom po zmianach?

Jak napisać odwołanie od reklamacji?

„Jak napisać odwołanie od reklamacji?” to pytanie, które bardzo często pojawia się na licznych forach internetowych. Dobrze napisane odwołanie od reklamacji może uratować sytuację, gdy otrzymamy odmowną odpowiedź sklepu na reklamację. Poniżej krótki poradnik krok po kroku, jak poprawnie napisać i skutecznie wnieść odwołanie od reklamacji?

RODO: Prawo do bycia zapomnianym w Internecie

Prawo do bycia zapomnianym w Internecie zostało potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TS UE). W orzeczeniu z dnia 13 maja 2014 roku (C-131/12) TS UE przyznał każdej osobie prawo żądania usunięcia jej imienia i nazwiska z wyszukiwarki (prawo do bycia zapomnianym).

Jak odstąpić od umowy zawartej przez telefon?

Umowa zawarta przez telefon należy do katalogu umów zawieranych na odległość. Zatem konsumentowi zawierającemu umowę przez telefon przysługuje szereg dodatkowych i preferencyjnych uprawnień. Ma on prawo by odstąpić od umowy zawartej przez telefon bez konieczności podawania przyczyny.

Umowa zawarta przez telefon w 2015 roku

Umowa zawarta przez telefon stanowi przykład ustnej umowy zawieranej na odległość (zdalnie). Co do zasady jest to umowa skutecznie zawarta. Jaka będzie konstrukcja umów zawieranych telefonicznie w 2015 roku?

Wyeksponowane ceny towarów

Bardziej wyeksponowane ceny towarów to efekt prac Sejmu podczas 67 posiedzenia. Uchwalono m.in.: ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług. Ustawa ma na celu wyeliminowanie obciążeń przedsiębiorców, uproszczenie i uporządkowanie przepisów.

Eksponowanie cen towarów

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Projekt m.in. wprowadza pojęcie "eksponowania cen", znosi obowiązek tzw. metkowania, czyli oznaczania ceną każdej sztuki towaru oraz zobowiązuje do informowania o przyczynie przeceny towaru.

„Termin przydatności do spożycia” a „data minimalnej trwałości”, czym się różnią?

Data przydatności do spożycia to jedna z najczęściej sprawdzanych przez Polaków informacji zamieszczona na etykiecie produktów spożywczych. Jednak tak samo jak w przypadku czytania składu produktu spożywczego, konsument nie zawsze potrafi prawidłowo zinterpretować informację dotyczącą trwałości kupowanego produktu.

Etykieta produktu spożywczego – producent nie może oszukiwać konsumenta

Coraz częściej promowane są akcje zachęcające konsumentów do dokładnego analizowania etykiet kupowanych przez siebie produktów w celu zwiększenia społecznej wiedzy o spożywanej żywności i podniesieniu, jakości spożywanych produktów. Mimo wielu akcji nadal jednak za mało Polaków zwraca uwagę na informacje zawarte na etykietach lub traktuje je pobieżnie często nie rozumiejąc, co zawierają.

Przetwarzanie danych osobowych

Na mocy ustawy o ochronie danych osobowych, każdy podmiot przetwarzający dane osobowe (zarówno przedsiębiorcy, jak i jednostki organizacyjne) zobowiązany jest do opracowania dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem danych osobowych.

Jak prawidłowo czytać etykiety energetyczne?

Etykiety energetyczne to krótkie informacje zawierające cenne dane o parametrach technicznych sprzętów gospodarstwa domowego. Czy warto je czytać? Jak prawidłowo odczytać informacje zwarte w etykiecie energetycznej, by ocenić i porównać właściwości produktów?

Zasady rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe

Konsument ma prawo do składania reklamacji w związku z niewłaściwie świadczonymi usługami przez instytucje finansowe. Proces rozpatrywania reklamacji powinien zostać przeprowadzony bezzwłocznie, a także powinien cechować się rzetelnością, wnikliwością, obiektywizmem oraz poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów.

REKLAMA