REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prawo do bycia zapomnianym/ fot. Fotolia
Prawo do bycia zapomnianym/ fot. Fotolia
www.sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do bycia zapomnianym w Internecie stanowi przedmiot prac Grupy Roboczej Artykułu 29 ds. ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych. Istnienie prawa do bycia zapomnianym w Internecie, czyli możliwości żądania od operatora wyszukiwarki internetowej usunięcia danych z listy wyników, zostało w sposób jednoznaczny potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 13 maja 2014 r., C - 131/12.

W związku z wyrokiem TSUE w sprawie C-131/12, organy ochrony danych UE, zrzeszone w ramach Grupy Roboczej Artykułu 29, spotkały się 25 lipca 2014 r. z przedstawicielami Google, Microsoft orazYahoo!. Celem spotkania było zapytanie operatorów wyszukiwarek o kwestię wdrożenia przez nich wyroku w praktyce oraz zapewnienie wkładu do przyszłych wytycznych GR Art. 29. Wytyczne mają zapewnić spójne rozpatrywanie skarg przez europejskie organy ochrony danych mające do czynienia z wnioskami składanymi przez osoby fizyczne po odmowie usunięcia z listy wyników wyszukiwania linków do informacji ich dotyczących przez operatorów wyszukiwarek. Wytyczne powinny także określić działania operatorów wyszukiwarek, zapewniając spójne i jednolite wdrożenie wyroku.

REKLAMA

REKLAMA

Zadaj pytanie na FORUM

Prawo do bycia zapomnianym w praktyce

Podczas spotkania poruszono poniższe kwestie, a przedstawiciele trzech firm przedstawili swoje poglądy i wyjaśnienia. Pytania dotyczyły głównie procedur usuwania z listy wyników wyszukiwania linków do informacji (np. zakres stosowania wyroku, określone powody, dla których przeważałby interes ogółu w zakresie dostępu do informacji, powiadomienie stron trzecich o usunięciu linków z listy wyników wyszukiwania oraz uzasadnienie odmowy usunięcia). Organy ochrony danych poprosiły również operatorów wyszukiwarek o udzielenie odpowiedzi na część pytań na piśmie do końca lipca. W przyszłości mogą zostać zorganizowane dodatkowe spotkania z innymi interesariuszami. Publikacji wytycznych GR Art. 29 należy spodziewać się na jesieni.

Prawo do bycia zapomnianym w Internecie

REKLAMA

Pytania zadane podczas spotkania

  1. Jakich informacji wymagają Państwo od osoby, której dane dotyczą, przed rozpatrzeniem wniosku o usunięcie linków z listy wyników wyszukiwania, np. adresów URL, uzasadnienia? Czy proszą Państwo o dalsze uzasadnienie osoby, których dane dotyczą, celem umotywowania ich wniosku? 
  2. Czy dokonują Państwo selekcji wniosków na podstawie lokalizacji, narodowości czy też miejsca zamieszkania osoby, której dane dotyczą? Jeżeli tak, jaka jest podstawa prawna wykluczania takich wniosków?
  3. Czy usuwają Państwo z listy wyniki wyświetlane po wyszukaniu: tylko w domenach UE / EOG, na wszystkich stronach domen dostępnych z terytorium UE / EOG lub dla rezydentów UE/EOG, we wszysktich domenach globalnie?
  4. Jakie kryteria stosują Państwo w celu wyważenia Państwa interesu gospodarczego i/lub interesu ogółu w zakresie dostępu do takich informacji wobec prawa osoby, której dane dotyczą, do usunięcia z listy wyników wyszukiwania linków do informacji ich dotyczących?
  5. Jakie wyjaśnienia / podstawy podają Państwo osobom, których dane dotyczą, w celu uzasadnienia odmowy usunięcia z listy określonych adresów URL?
  6. Czy powiadamiają Państwo wydawców stron internetowych o usunięciu linków z listy wyników wyszukiwania? Jeżeli tak, jaką podstawę prawną do powiadamiania wydawców stron Państwo posiadają?Dodatkowe pytania, na które odpowiedzi mają być przedstawione na piśmie do dnia 31 lipca.
  7. Czy zapewniają Państwo odpowiednie informacje na temat procedury usunięcia linków z listy wyników wyszukiwania na łatwo dostępnej stronie? Czy utworzyli Państwo centrum pomocy zapewniające wyjaśnienia, jak należy złożyć wniosek o usunięcie?
  8. Czy osoby, których dane dotyczą, mogą wnioskować o usunięcie tylko przy użyciu formularza elektronicznego zapewnionego przez Państwa czy też mogą wykorzystać inne środki?
  9. Czy osoby, których dane dotyczą, mogą wnioskować o usunięcie w ich własnym języku?
  10. Jeżeli dokonują Państwo selekcji wniosków na podstawie lokalizacji, narodowości czy miejsca zamieszkania, jakiego rodzaju informacje musi przedstawić osoba, której dane dotyczą, aby udowodnić swoją narodowość i/lub miejsce zamieszkania?
  11. Czy proszą Państwo o dowód potwierdzający tożsamość lub inną formę uwierzytelnienia oraz jeżeli tak, jaki rodzaj? Z jakiego powodu? Jakie zabezpieczenia Państwo wprowadzają w celu ochrony danych osobowych, które Państwo przetwarzają w celu rozpatrzenia wniosków o usunięcie?
  12. Czy przyjmują Państwo ogólne wnioski o usunięcie (np. usunięcie wszystkich wyników wyszukiwania podających linki do danej wiadomości)?

Ochrona danych osobowych w serwisach społecznościowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Gdy decydują się Państwo przyjąć wniosek o usunięcie linków z listy wyników wyszukiwania, jakie informacje faktycznie Państwo usuwają? Czy kiedykolwiek usuwają Państwo na stałe hyperlinki w odpowiedzi na wniosek o usunięcie, w przeciwieństwie do usunięcia z listy wyników wyszukiwania?
  2. Czy usuwają Państwo z listy wyniki wyszukiwania na podstawie nazwiska osoby, której dane dotyczą, czy również w połączeniu nazwiska z innym terminem wyszukiwania (tj. Costeja i La Vanguardia)
  3. Jak traktują Państwo wnioski o usunięcie w odniesieniu do hyperlinków do stron, które (już) nie zawierają nazwiska osoby, której dane dotyczą? [Przykłady: hyperlink do zanonimizowanego wyroku, hyperlink do strony, z której usunięto nazwisko osoby, której dane dotyczą]. Czy dokonują Państwo ponownej analizy (indeksowania) strony natychmiast po wniosku o usunięcie?
  4. Czy Państwa firma odmawia realizacji wniosków, gdy osoba, której dane dotyczą, była autorem informacji, którą sama umieściła w sieci? Jeżeli tak, jaka jest podstawa odmowy w przypadku takich wniosków?
  5. Czy posiadają Państwo zautomatyzowaną procedurę określania, czy wniosek ma być przyjęty czy też ma być udzielona odmowa jego realizacji?
  6. Jakie rozwiązanie techniczne wykorzystują Państwo w celu zapewnienia, że linki do materiału, którego dotyczy zgoda na usunięcie, nie będą pokazywane w wynikach wyszukiwania?
  7. Do jakich Państwa usług według Państwa odnoszą się wnioski o usunięcie linków z listy wyników wyszukiwania? 
  8. Czy powiadamiają Państwo użytkowników poprzez informacje na stronie wyników wyszukiwania, że usunięto część wyników zgodnie z prawem UE? Jeżeli tak, jaka jest podstawa prawna? Jaka jest dokładna polityka? W szczególności wydaje się, że takie powiadomienie jest czasami wyświetlane nawet przy braku wniosków o usunięcie od osób, których dane dotyczą. Czy mogą Państwo potwierdzić lub wykluczyć fakt, że faktycznie ma to miejsce, a jeżeli tak, czy mogą Państwo przedstawić informacje na temat stosowanych kryteriów?
  9. Czy rozważali Państwo możliwość wymiany usuniętych wyników wyszukiwania z innymi dostawcami usług wyszukiwarek?
  10. Ile wynosi średni okres rozpatrzenia wniosku?
  11. Jakimi danymi statystycznymi mogą się Państwo podzielić na tym etapie (procent przyjętych wniosków / przyjętych częściowo / nie przyjętych)? Na ile wniosków odpowiedzieli Państwo łącznie? Na ile odpowiadają Państwo dziennie?
  12. Czy utworzą Państwo bazę danych zawierającą wnioski o usunięcie lub zgody na usunięcie?
  13. Z jakimi konkretnymi problemami mieli Państwo do czynienia przy wdrażaniu wyroku Trybunału? Czy istnieją konkretne kategorie wniosków, które stwarzają szczególne problemy?
  14. Czy mogą Państwo podać dane kontaktowe na wypadek konieczności kontaktu w konkretnej sprawie?

Zobacz również: Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?

Grupa Robocza ds. ochrony osób fizycznych

Grupa Robocza Artykułu 29 ds. ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych to niezależny organ doradczy w sprawach ochrony danych i prywatności, powołany na mocy artykułu 29 Dyrektywy o ochronie danych 95/46/WE. W skład tego organu wchodzą przedstawiciele krajowych organów ochrony danych z państw członkowskich UE, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych oraz Komisji Europejskiej. Jego zadania opisane zostały w artykule 30 Dyrektywy 95/46/WE i artykule 15 Dyrektywy 2002/58/WE. Do kompetencji Grupy Roboczej Artykułu 29 należy badanie kwestii dotyczących zastosowania dyrektyw o ochronie danych w celu przyczynienia się do jednolitego stosowania dyrektyw. Grupa Robocza realizuje to zadanie wydając rekomendacje, opinie i dokumenty robocze.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Poprzesz e-podpisem listy kandydatów w wyborach powszechnych na portalu PKW. Sejm uchwalił zmiany w kodeksie wyborczym

W dniu 18 grudnia 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu wyborczego, która przewiduje możliwość zbierania podpisów dla kandydatów w wyborach powszechnych w formie elektronicznej poprzez złożenie deklaracji poparcia na portalu prowadzonym przez Krajowe Biuro Wyborcze. Będzie można też - jak dotąd - zbierać podpisy pod listami kandydatów w formie papierowej.

Zmiany w pracy i prowadzeniu biznesu w 2026 r. - jakie najważniejsze zmiany czekają pracowników i pracodawców? Podsumowanie

W 2026 roku polski rynek pracy i przedsiębiorców czekają ważne zmiany w prawie, które będą miały dalekosiężne skutki zarówno dla zatrudniających jak i zatrudnianych - na różnych podstawach. Do najważniejszych należy wejście w życie ustawy wdrażającej postanowienia dyrektywy o transparentności płac. Ale to nie jedyna poważna zmiana w nowym roku.

Jak prawnik może działać na LinkedIn?

LinkedIn jest doskonałym narzędziem marketingu prawniczego. Jego możliwości przybliżyłam w poprzednim artykule w serii „Marketing Kancelarii”. Teraz pora na poznanie poszczególnych funkcji i krótką instrukcję, jak działać, by w pełni wykorzystać możliwości tego serwisu.

TSUE: polski Trybunał Konstytucyjny naruszył kilka zasad prawa UE i nie jest niezawisły i bezstronny. TK: TSUE nie ma prawa oceniać polskiej konstytucji i TK

W dniu 18 grudnia 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że nie respektując orzecznictwa TSUE polski Trybunał Konstytucyjny naruszył kilka podstawowych zasad prawa Unii. TSUE uznał także, że polski Trybunał Konstytucyjny nie stanowi niezawisłego i bezstronnego sądu ze względu na poważne nieprawidłowości w powołaniu trzech jego sędziów oraz jego Prezes. Do Trybunału Sprawiedliwości UE nie należy ocena polskiej konstytucji i Trybunału Konstytucyjnego; najwyższym prawem w RP jest konstytucja, a nie decyzje zagranicznych organów; czwartkowa decyzja TSUE nie ma wpływu na funkcjonowanie konstytucyjnych organów RP - głosi komunikat TK z tego samego dnia.

REKLAMA

Kawa drożeje a w sklepach pojawiają się podróbki z paloną soją. Jak rozpoznać prawdziwą kawę po zapachu, wyglądzie i konsystencji

W ostatnich latach ceny kawy rosną, zarówno w sklepach, jak i w kawiarniach. Na sklepowych półkach można natrafić na podróbki kawy znanych marek, w których prawdziwy produkt jest zastępowany m.in. znacznie tańszą soją. Jej wygląd i zapach mogą zmylić konsumentów. Ekspertka wyjaśnia, w jaki sposób prawdziwa kawa zdradza swoją jakość aromatem, kolorem, kształtem ziaren i konsystencją po zmieleniu.

Od 2026 r. grzywna do 30 tys. zł albo ograniczenie wolności za wypalanie traw i stwarzanie zagrożenia pożarowego. Także za palenie tytoniu poza wyznaczonymi miejscami

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent RP podpisał przygotowaną przez Ministerstwo Sprawiedliwości nowelizację Kodeksu wykroczeń oraz Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Ustawa ta m.in. zaostrza kary za wypalanie traw, rozniecanie ognia oraz inne zachowania stwarzające zagrożenie pożarowe w miejscach publicznych, terenach leśnych i zurbanizowanych. Najważniejsze zmiany to znaczący wzrost maksymalnych grzywien, wyższe mandaty oraz wprowadzenie kary ograniczenia wolności. Zmiany wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw, a więc w pierwszych dniach stycznia 2026 roku.

Można załatwić sprawę w ZUS-ie mieszkając za granicą. Jak złożyć wniosek o polską emeryturę z zagranicy?

Rodacy, którzy mieszkają poza Polską, są przekonani, że nie jest łatwo skontaktować się z ZUS-em w indywidualnej sprawie, bez osobistej wizyty w kraju. Tymczasem większość spraw w Zakładzie można obsłużyć online, a informacje uzyskać podczas e-wizyty, nie opuszczając miejsca swojego zamieszkania.

Koniec z dyskryminacją płacową w wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn za jednakową pracę i pracę o jednakowej wartości oraz nowe obowiązki dla pracodawców od 7 czerwca 2026 r.? MRPiPS realizuje zobowiązanie Polski do implementacji dyrektywy unijnej

W dniu 16 grudnia 2025 r., w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, został opublikowany opracowany przez MRPiPS projekt ustawy, którego celem jest implementacja do polskiego porządku prawnego rozwiązań w zakresie prawa do równego wynagrodzenia oraz zwiększenia przejrzystości wynagrodzeń, przewidzianych w dyrektywie unijnej. Jak podkreśla resort – rozwiązania te (w tym nowe obowiązki dla pracodawców) mają doprowadzić do „wyeliminowania dyskryminacji płacowej w wynagrodzeniu mężczyzn i kobiet za jednakową pracę oraz pracę o jednakowej wartości”. Zgodnie z projektem, nowe przepisy miałyby wejść w życie z dniem 7 czerwca 2026 r.

REKLAMA

Szkolenia zamiast nowych świadczeń za opiekę nad niepełnosprawnymi i chorymi [Projekt ustawy o opiece długoterminowej]

Nazwa ustawy o opiece długoterminowej powinna zostać zmieniona, gdyż wprowadza w błąd osoby, które jej nie przeczytały. Obecna nazwa projektu sugeruje, że jest ustawa regulująca kwestie świadczeń dla opiekunów zajmujących się opieką np. osób niepełnosprawnych. Nieprawda. Ta ustawa dotyczy biurokracji związanej z opieką takiej jak plany, raporty, sprawozdania. Jedyne świadczenia jakie przewiduje to np. organizowanie szkoleń przez np. gminy. Tak, szkoleń, a nie np. nowego zasiłku dla opiekunów albo podwyżki słynnego zasiłku pielęgnacyjnego, który od 2019 r. wynosi 215,84 zł miesięcznie. I nic nie wskazuje, że zostanie podniesiony choć o 50 zł przed 2028 r.

Jeszcze przed 2026 r. pracodawca musi udzielić pracownikom 2 dni wolnego. Jeśli nie, grozi mu grzywna do 30 000 zł

Choć niewykorzystany urlop wypoczynkowy nie przepada wraz z końcem roku kalendarzowego, to są i takie przypadki, gdy wolne przysługujące pracownikowi na podstawie obowiązujących przepisów przepada wraz z tą szczególną zmianą kartki w kalendarzu. Tak jest ze zwolnieniem, które przysługuje w związku z wychowywaniem dziecka.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA