REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Transport

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Umowę przewozu można zawrzeć w kilku formach. Która będzie najlepsza?

Umowę przewozu można zawrzeć w kilku formach różniących się nośnikiem, sposobem złożenia oświadczenia oraz miejscem, w którym została zawarta. Niezależnie jednak od rodzaju, każda z form jest wiążąca dla obu stron– wskazuje Maurycy Kieruj, prawnik w TC Kancelarii Prawnej. 

Jak założyć i prowadzić biznes transportowy w niepewnych czasach? Bezpłatny ebook Inelo

Po raz pierwszy w Polsce istnieje ponad 100 firm transportowych zatrudniających co najmniej 250 osób. Praktyka pokazuje, że trudne czasy tworzą często silne przedsiębiorstwa. Od czego zacząć myślenie o własnej firmie na 12 kółkach? Na to pytanie odpowiada darmowy ebook pt. ABC prowadzenia firmy transportowej w 2023, który został napisany pod patronatem serwisu Infor.pl.

Parkuj i jedź

Parkuj i jedź  (z angielskiego Park&Ride, P&R, P+R) to forma organizacji parkowania, w której kierowcy mogą zaparkować pojazd na określonym obszarze i następnie kontynuować podróż za pomocą środków transportu publicznego.

Sztuczna inteligencja w transporcie, spedycji i logistyce. Jakie zmiany czekają branżę TSL?

Jak wynika z opublikowanego właśnie raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, sztuczna inteligencja w branży transportowej zautomatyzuje wiele procesów, co ma szansę przełożyć się na oszczędności. „Wymaga to jednak odpowiednich regulacji, standardów bezpieczeństwa, a zarazem odpowiedzialnych praktyk w implementacji i użytkowaniu sztucznej inteligencji” – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Droga krajowa

Droga krajowa to rodzaj publicznej drogi o większym znaczeniu komunikacyjnym, stanowiący kluczowy element sieci drogowej danego kraju. 

Stabilny wzrost na rynku logistyki kontraktowej do 2027 roku

Inicjatywa na światowym rynku logistyki kontraktowej od lat należy do regionu Azji i Pacyfiku i tak pozostanie przynajmniej do 2027 r. Do tego czasu operatorzy z Europy i Ameryki Płn. utracą na rzecz dalekowschodnich firm aż 4% udziałów w globalnych przychodach, ale wciąż będą się rozwijać. W Europie wzrost zapewni zwłaszcza handel internetowy, na którym skorzysta także Polska. Kluczową dla nas kwestią będzie także utrzymanie dynamiki na rynku magazynowym. 

Czy wydatki z tytułu diet można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w działalności transportowej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację indywidualną, w której potwierdził, że wydatki z tytułu diet za czas przebywania wnioskodawcy w podróży służbowej zarówno w Polsce, jak i za granicą można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności transportowej.

Czy zagraniczne wyjazdy szkoleniowe mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację, w której potwierdził możliwość zaliczenia wydatków związanych z organizowaniem zagranicznych wyjazdów szkoleniowych pracowników do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

REKLAMA

Marynarz pracujący na statku morskim może skorzystać z ulgi abolicyjnej bez ograniczeń kwotowych

Dyrektor KIS potwierdził, że marynarze pracujący na statkach morskich poza granicami kraju mogą skorzystać z ulgi abolicyjnej bez ograniczenia kwotowego w wysokości 1360 zł. Kryterium jest wykonywanie pracy lub usług poza terytorium lądowym państw.  

Przewoźnik ma nowy obowiązek informacyjny. Kierowcy zawodowi się ucieszą?

Przewoźnik ma nowy obowiązek informacyjny. Musi poinformować kierowcę jadącego w międzynarodową trasę o celu podróży, ale i czasie trwania trasy oraz... szeregu innych rzeczy.

Akredytacja Border Force. Jak przewoźnicy mogą uniknąć kary za nieumyślny przewóz nielegalnych imigrantów?

Służby Celne Border Force UK mogą nałożyć wysokie kary na przewoźników oraz kierowców, nawet gdy ci nie zdają sobie sprawy, że w ich pojeździe lub na naczepie znajdują się nielegalni imigranci. Dlatego brytyjski rząd na swojej oficjalnej stronie zachęca polskich przewoźników do udziału w programie akredytacji Civil Penalty Accreditation Scheme. 

Co mówią „Polacy o dojazdach do pracy”?

Polacy potrafią efektywnie zarządzać swoim czasem, nie chcą tracić go na dojazdy do pracy i cenią sobie elastyczne rozwiązania, które pozwalają im osiągnąć równowagę między życiem zawodowym a osobistym - wynika z badań przeprowadzonych przez LeasingTeam Group. Do pracy wciąż najczęściej dojeżdżamy samochodem, ale jesteśmy skłonni do przesiadki na bardziej zrównoważone środki transportu. Co mogłoby nas do tego przekonać i jakie rozwiązania wprowadzają przedsiębiorcy, aby przyciągnąć pracowników?

Dokumenty obowiązkowe w transporcie – co warto wiedzieć?

W branży transportowej istotne jest dopełnienie zestawu formalności. Niezbędne do przygotowania pisma dotyczą ładunku, ale także pojazdu czy kierowcy. O jakich dokumentach trzeba pamiętać w transporcie drogowym? 

Czy osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą może zaliczyć diety z podróży służbowych do kosztów uzyskania przychodów?

Interpretacja indywidualna z dnia 12 stycznia 2023 r. dotyczyła możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego towarów, a usługi transportowe wykonuje na terenie Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego samochodem ciężarowym o DMC powyżej 3,5t. Zamierzał zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wartość diet z tytułu podróży służbowych, w części nieprzekraczającej wysokości diet przysługujących pracownikom, określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r.

Nie tylko spóźnione płatności. Jak sobie radzić z problemami w transporcie?

Patologie w działalności transportowej nie ograniczają się jedynie do problemów związanych z wydłużeniem terminów płatności czy nawet ich brakiem. Obejmują one również szerokie spektrum innych zagadnień – m.in. absurdalne zapisy kar umownych w zleceniach, złe warunki pracy kierowców, niejasne i nie zawsze zgodne z prawem sposoby rozliczeń wynagrodzeń kierowców, kradzież paliwa i ładunków oraz wciąż za małą skalę monitoringu tras. 

Odpowiedzialność przewoźnika w tranzycie – co trzeba wiedzieć. Procedury, dokumenty

Odpowiedzialność przewoźnika w tranzycie to przede wszystkim znajomość procedur i wymaganych dokumentów , zwłaszcza dokumentu celnego T1 – pisze Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Diety przedsiębiorcy w transporcie międzynarodowym mogą być kosztem

Dyrektor KIS potwierdził, że zmiana przepisów dotyczących czasu pracy kierowców nie wpłynęła na możliwość odliczania diety przez kierowców prowadzących działalność gospodarczą. Diety te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części nieprzekraczającej wysokości określonej przez ministra pracy, zarówno w przypadku krajowych, jak i zagranicznych podróży służbowych.

TSL - kluczowe elementy łańcucha dostaw

Branża transportu, spedycji i logistyki (TSL) odgrywa kluczową rolę w łańcuchu dostaw, umożliwiając przemieszczanie towarów od producenta do klienta końcowego. Jakie obejmuje zawody?

Obsługa logistyczna e-handlu w 2023 roku da stabilny zysk, ale łatwo nie będzie

Koniec wysokich lotów w dynamice e-commerce nie oznacza normalizacji w sektorze logistycznym obsługującym ten rynek. W najbliższych latach cała branża sporo zarobi, zwłaszcza operatorzy krajowi, ale zaspokojenie klienta detalicznego będzie coraz trudniejsze. E-konsument jest bowiem wyjątkowo niestabilny, tym bardziej w trudnych czasach. Dziś dla niego najważniejszy jest koszt dostawy i zwrotu, jutro wygoda, a pojutrze klimat, za ochronę którego mało kto chce dopłacać, choć postulaty w tym zakresie bywają dość radykale. 

Firmy transportowe przyspieszają, ale boją się inflacji

Subindeks Barometru EFL dla transportu na II kwartał 2023 roku wyniósł 50,5 pkt. Wskaźnik rośnie już trzeci kwartał z rzędu.

Polacy chcą jeździć rowerami elektrycznymi

Rowery elektryczne. Zgodnie z unijną strategią transportu rowerowego, liczba rowerów elektrycznych w Unii Europejskiej z 6,5 mln sztuk w 2015 roku, wzrośnie do 60 mln w 2030. Już w 2020 roku Polska została drugim w Europie producentem elektryków. Pierwsze miejsce zajęły natomiast Niemcy z liczbą 250 tys. wyprodukowanych jednośladów. 

Direct Vision Standard w Londynie: Czy polski przewoźnik ma szansę uzyskać zezwolenie bezpieczeństwa HGV

Nowe regulacje dla wszystkich pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t wjeżdżających do Londynu zostały wprowadzone w marcu 2021 r. Każdy pojazd ciężarowy (o masie całkowitej powyżej 12 t) musi spełniać standard Direct Vision Standard (DVS) i tym samym posiadać zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych (HGV). 

Logistyka będzie polskim magnesem przyciągającym inwestycje po decouplingu

Polska jest w globalnej czołówce państw, które będą celem relokacji przemysłu i źródeł zaopatrzenia nie tylko z Chin, ale także innych części świata. Tak przynajmniej wskazują profesjonaliści zarządzający globalnymi łańcuchami dostaw. Rozprzęganie światowej gospodarki dzieje się obecnie głównie w sferze deklaracji, ale jeśli obietnice zostaną spełnione, to polski sektor logistyczny będzie jednym z tych obszarów gospodarki, które zadecydują o atrakcyjności naszego kraju dla inwestorów.

Jak powinno wyglądać zlecenie transportowe?

Umowy przewozu bywają naszpikowane kruczkami jak pole minowe. By przejść przez nie bez szwanku, przewoźnik powinien dobrze znać przepisy i dokładnie zapoznać się z treścią każdego zlecenia przed przyjęciem go. O niezbędnych elementach zlecenia transportowego i zapisach, które  powinny wzbudzić czujność mówi Mateusz Pernak, prawnik z TC Kancelaria Prawna. 

Rząd dopłaci do transportu zboża do nadbałtyckich portów

Rząd chce dofinansować transport pszenicy i kukurydzy do portów nadbałtyckich; stawki będą uzależnione od odległości od portów; najwięcej do tony zboża dopłaci się we wschodnich i południowych województwach - wynika z projektu, o którym poinformowano w wykazie prac legislacyjnym rządu.

Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

Polski transport w czasie inflacji - jaka jest sytuacja firm?

Branża TSL stanowi jeden z fundamentalnych sektorów gospodarki w Polsce, a ostatnie lata nie sprzyjały stabilnemu prowadzeniu biznesu. Według najnowszego raportu Grupy Inelo oraz Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, niemal każda z zapytanych firm odnotowała w ubiegłym roku podwyżkę kosztów prowadzenia działalności (98 proc.). 

Branża transportowa w Polsce przetrwała kolejny kryzys gospodarczy. Dobre perspektywy w 2023 roku

Firmy transportu drogowego uniknęły niemal pewnego załamania na rynku kierowców spoza UE, a nawet zakończały 2022 rok z dodatnim bilansem stanowisk. Zdołały także utrzymać zatrudnienie w sektorze magazynowym, zapowiadają inwestycje oraz deklarują malejący wpływ wojny na bieżącą działalność. Pomimo niesprzyjających warunków makroekonomicznych w 2022 roku przewiozły więcej towarów niż rok wcześniej i odważanie wkroczyły w nowy rok bijąc przy okazji rekord rejestracji nowych pojazdów. To już drugi w ciągu kilku lat poważny kryzys, z którego polski sektor TSL wychodzi zwycięsko. A rok 2023 nie powinien być gorszy.

e-CMR – czas digitalizacji dokumentów przewozowych

Postępujący rozwój technologii oraz wzrost cyfryzacji w gospodarce wydaje się czymś oczywistym. Duża część systemów logistycznych jest już na tak wysokim poziomie rozwoju, że pojawienie się elektronicznego listu przewozowego (e-CMR) jest czymś naturalnym i mogłoby poprawić obszar dokumentacji transakcji międzynarodowych, a przy tym ułatwić rozliczenia.

Opakowania transportowe RFID. Jak nimi gospodarować?

Opakowania transportowe RFID wykorzystuje się do transportu wewnętrznego i zewnętrznego w branży produkcyjnej oraz logistycznej. Co z nimi robić?

W styczniu 2023 r. koleją podróżowało ponad 8 mln osób więcej niż rok temu

Kolej przewiozła w styczniu tego roku ponad 29,6 mln osób, czyli o 8,2 mln więcej niż rok wcześniej. Oznacza to wzrost o 38,3 proc. w stosunku do stycznia 2022 r., kiedy to z usług kolei skorzystało 21,4 mln podróżnych - poinformował we wtorek Urząd Transportu Kolejowego.

Sektor TSL najmocniej dotknięty wojną?

Priorytet dla przeładunku surowców takich jak węgiel i zboże, zerwanie łańcuchów dostaw, kryzys energetyczny, który spowodował, że logistyka musiała znacznie ograniczyć swoje koszty. Wojna w Ukrainie dla sektora TSL to bolesne doświadczenie porównywalne z pandemią koronawirusa.

Czysty transport w mieście. Sposoby na eko-komunikację

Czysty transport w mieście. Czyli dziś opowiemy o najważniejszych pomysłach na obniżenie emisji gazów w polskich miastach.

Transport z Ukrainy na teren UE. 7 dobrych praktyk dla firm transportowych - procedury, dokumentacja, obowiązki, przepisy

Polscy przewoźnicy nieraz już udowodnili, że potrafią dostosowywać się do zmieniających się warunków geopolitycznych i rynkowych. Obecnie tocząca się wojna w Ukrainie nie przerwała łańcucha dostaw, choć transport towarów może być wydłużony. Dlatego tak ważna jest znajomość wszystkich aktualnie wymaganych procedur i dokumentów, by przewozy były realizowane bez zakłóceń.

Brexit w transporcie: nowe zasady przewozów na terenie Wielkiej Brytanii

Wielka Brytania wprowadziła przepisy, które ograniczają zakres działalności unijnych przewoźników na wyspach. Zmiany obejmują zasady kabotażu, transportu intermodalnego oraz przewozu towarów w ramach ruchu trójstronnego. 

Zakaz sprzedaży spalinowych ciężarówek w UE. Kiedy wejdzie w życie?

Zakaz sprzedaży spalinowych ciężarówek w Unii Europejskiej nie nastąpi wcześniej niż w okolicy roku 2050. To dobra czy zła informacja?

Wynagrodzenia kierowców 2023. Jakie koszty dla przedsiębiorców?

Od 1 stycznia 2023  wzrosła stawka przeciętnego, prognozowanego wynagrodzenia kierowcy o ponad 1000 zł. Co to oznacza dla przewoźników? Konieczność wypłaty wyższych pensji. W jaki sposób przewoźnicy mogą poradzić sobie z rosnącymi kosztami? 

Ryanair: Nie zrezygnowaliśmy z lotniska Modlin, wciąż dostępna oferta na lato 2023. PODCAST

Ryanair, Alicja Wójcik-Gołębiowska: Nie zrezygnowaliśmy z lotniska Modlin, cały czas latamy, cały czas jest dostępna oferta na lato 2023 [PODCAST].

Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)

Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że w związku z planowanym wdrożeniem unijnej fazy 5 systemu NCTS (w Polsce system z funkcjonalnością fazy 5 będzie miał nazwę NCTS2 PLUS) nastąpią zmiany zasad dokonywania w Polsce przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych pozwoleń na uproszczenia (decyzja dyrektora izby administracji skarbowej) lub zgód generalnych na przeładunki (decyzja naczelnika urzędu celno-skarbowego).

Pakiet Mobilności nakłada nowe obowiązki na spedytorów

Wiele już powiedziano o obowiązkach przewoźników i ewentualnych sankcjach za nieprzestrzeganie Pakietu Mobilności. To jednak nie jedyna grupa uczestników operacji przewozowych, których obejmują jego postanowienia. Art. 14a rozporządzenia (UE) 2020/1055A nakłada dodatkowe zobowiązania na  podmioty organizujące przewozy, w tym spedytorów. 

Łańcuch dostaw będzie w 2023 roku kluczowy dla przemysłu

Łańcuch dostaw. W ostatnim roku na działanie firm produkcyjnych największy wpływ miały niedobory komponentów i materiałów. Problematyczne były również opóźnienia w dostawach spowodowane brakiem kierowców i zbyt małą przepustowością portów. W konsekwencji zyski firm mogły być nawet o 13% niższe. 

Dniówki w transporcie – rozliczenie w 2023 r.

Dniówki w transporcie nie są łatwym zapisem w umowie. Rozliczanie wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym, od czasu wprowadzenia zmian w lutym 2022 roku, budzi wiele wątpliwości. Wyzwaniem jest prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia i przekazanie kierowcy informacji, ile faktycznie zarobi w danym miesiącu. 

Jak rozliczyć dniówki kierowców zgodnie z przepisami w 2023 r.?

W jaki sposób wynagrodzenie w formie dniówek, na które umawia się przedsiębiorca z pracownikiem, prawidłowo wprowadzać w dokumentacji pracowniczej tak, żeby było zgodne z polskimi i europejskimi przepisami? 

Dniówka kierowcy - rozliczenie w 2023 roku

Rozliczanie wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym, od czasu wprowadzenia zmian w lutym 2022 roku, budzi wiele wątpliwości i dla polskich przedsiębiorców stanowi jedno z kluczowych wyzwań w prowadzeniu biznesu. Dzisiaj większość przedsiębiorstw w pełni dostosowała się do przepisów w taki sposób, że lista płac zawiera nie tylko te wymagane przepisami prawa składniki, ale także dodatkowe premie i nagrody, które pozwalają dojść do oczekiwanego wynagrodzenia netto dla kierowcy. Wyzwaniem jest jednak prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia i przekazanie kierowcy informacji, ile faktycznie zarobi w danym miesiącu. Rynek sam znalazł rozwiązanie i wśród pracodawców często spotykaną praktyką stało się podawanie kierowcom kwoty, jaką otrzymają za każdy dzień spędzony w trasie. W jaki sposób wynagrodzenie w formie dniówek, na które umawia się przedsiębiorca z pracownikiem, prawidłowo wprowadzać w dokumentacji pracowniczej tak, żeby było zgodne z polskimi i europejskimi przepisami? Czy są narzędzia, które te wyliczenia usprawniają i automatyzują? Na te pytania odpowiada ekspert Grupy Inelo, Mateusz Włoch.

Przepisem w absurd - kary umowne w zleceniach transportowych

Kary umowne powinny chronić interesy zlecających, jednak bywają one niekiedy sposobem na ścięcie wydatków lub dodatkowy zarobek kosztem wykonawców. Choć w branży TSL kary umowne w zleceniach transportowych są stosowane bardzo często, zasadność wielu z nich budzi wątpliwości, a niektóre, w świetle prawa, ocierają się o absurd.

Wielka Brytania zmieniła zasady dostępu do swojego rynku transportowego. Dla polskich przewoźników to kolejny cios po brexicie i pandemii

Z początkiem stycznia br. polscy i unijni przewoźnicy stracili część uprawnień przysługujących im dotąd na brytyjskim rynku transportowym. Zmiany dotyczą trzech kluczowych obszarów, czyli kabotażu, transportu multimodalnego i ruchu trójstronnego, które będą się odbywać na nowych zasadach. – Do 31 marca br. brytyjskie służby udzielają tylko upomnień pisemnych i ustnych przewoźnikom, którzy nie spełniają nowych wymogów – mówi Joanna Porath, prezes zarządu agencji celnej AC Porath. Do tej daty polscy przewoźnicy mają czas, aby się dostosować do zmian, ale większości z nich – zwłaszcza mniejszym firmom transportowym – nowe przepisy mocno utrudnią, a nawet uniemożliwią dalszą działalność na brytyjskim rynku.

MI: przewoźnicy drogowi do 15 stycznia mają przesłać oświadczenia o bazie eksploatacyjnej

Oświadczenia o posiadaniu bazy eksploatacyjnej. Przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na przewozy drogowe mają do 15 stycznia br. obowiązek złożenia oświadczenia o posiadaniu bazy eksploatacyjnej przystosowanej do prowadzenia działalności transportowej - przypomniało w piątkowym komunikacie Ministerstwo Infrastruktury.

Globalny rynek logistyczny zwolni w 2023 r. Słabsze wyniki we wszystkich rodzajach transportu

Spowolnienie obejmie zarówno przewozy morskie, lotnicze i drogowe, ale także kolej oraz inne subsektory globalnego rynku logistycznego. Spośród głównych regionów świata najlepiej poradzi sobie Azja i Pacyfik, słabo wypadnie Europa. Spadki zaliczy także handel towarowy i dynamika wzrostu globalnego PKB. Sytuacja ma się poprawić w przyszłym roku, ale nie będzie to koniec problemów branży TSL, zwłaszcza w Europie.

Łańcuch dostaw w czasach kryzysu – rozwój technologiczny sposobem na optymalizację

Lata 2020 – 2022 przyniosły wiele nowych wyzwań dla osób zajmujących się logistyką. Pandemia, wojna w Ukrainie, napięta sytuacja polityczna pomiędzy Chinami i USA czy czynniki ekonomiczne, takie jak wzrost cen paliw i inflacja, spowodowały, że firmy muszą intensywnie szukać sposobów na budowanie na nowo odporności i bezpieczeństwa łańcucha dostaw oraz źródeł jego optymalizacji.

Automaty paczkowe. Czy zdominują rynek usług kurierskich?

Pochodną boomu na e-commerce jest wzmożone zainteresowanie rynkiem automatów paczkowych. Automaty w Polsce cieszą się wyjątkowo dużą popularnością.

REKLAMA