REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Turysta, Usługi turystyczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Opodatkowanie VAT zaliczki przy świadczeniu usług turystycznych

Początek roku to okres, w którym biura podróży prowadzą intensywną walkę o klienta oraz o jak największą sprzedaż usług turystycznych na sezon letni. Zakup wymarzonej wycieczki wiąże się przeważnie z koniecznością wpłaty przez usługobiorcę zaliczki, która przy tego typu usługach zostaje wpłacona na długi czas przed datą samej wycieczki.

Opodatkowanie VAT zaliczek na usługi turystyczne

Podstawa opodatkowania VAT podlegającego zapłacie w związku z wpłatą zaliczki na usługi turystyczne jest obliczana poprzez pomnożenie kwoty tej zaliczki przez procent, jaki stanowi określona w ten sposób przewidywalna marża zysku w całkowitej cenie podróży. Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości UE, można rozsądnie oczekiwać od dochowującego zwykłej staranności biura podróży, że dokona ono dość szczegółowego oszacowania łącznych kosztów konkretnej podróży celem określenia całkowitej ceny podróży.

Opodatkowanie VAT zaliczek wpłacanych na poczet usług turystyki – po wyroku TSUE wątpliwości pozostają

W dniu 19 grudnia 2018 r. wydany został wyrok TSUE w sprawie C‑422/17, dotyczącej problemu ujęcia zaliczek turystycznych na gruncie podatku od towarów i usług. Trybunał nie tylko przesądził o konieczności ich opodatkowania w okresie rozliczeniowym, w którym zostały otrzymane, ale także zaaprobował forsowaną przez organy podatkowe koncepcję tzw. „marży prognozowanej”, pozwalającej na określenie podstawy opodatkowania zaliczki w oparciu o zasady szczególnego systemu opodatkowania usług turystyki w sytuacji, gdy wszystkie koszty wycieczki nie zostały jeszcze fizycznie poniesione. Niemniej jednak, orzeczenie TSUE nie rozwiewa wszystkich wątpliwości związanych z omawianym zagadnieniem.

Pojedyncza usługa zakwaterowania opodatkowana VAT w systemie VAT-marża – precedensowy wyrok TSUE

W dniu 19 grudnia 2018 r. Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie prejudycjalnej C‑552/17 Alpenchalets Resorts GmbH przeciwko Finanzamt München Abteilung Körperschaften. Stanowisko TSUE może być powodem poważnych problemów podatkowych pośredników turystycznych.

REKLAMA

Ubezpieczenie turystyczne a stan wojenny na Ukrainie

W związku z wydarzeniami na Morzu Azowskim na części terytorium Ukrainy wprowadzono stan wojenny, który potrwa do 27 grudnia 2018 r. Osoby, które wybierają się do tego kraju powinny sprawdzić, czy w miejscu pobytu będą mogły korzystać z ubezpieczenia turystycznego ponieważ nie zawsze będzie to możliwe!

Pracownicy linii lotniczych protestują - czy masz szansę na odszkodowanie?

Uczestnicy nielegalnego strajku muszą się liczyć ze służbowymi konsekwencjami. Najsurowszą może być dyscyplinarne zwolnienie z pracy. Jednocześnie strajk załogi linii lotniczej nie zwalnia przewoźnika od odpowiedzialności odszkodowawczej. W przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów na skutek protestu pracowników linie lotnicze muszą wypłacić odszkodowanie w wysokości do 600 euro.

Urok Sadlinek

Turystyka, drogi, bezpieczeństwo i prospołeczność – to priorytety działania władz gminy Sadlinki

Drawno zachwyca

Aktywna działalność branży turystycznej, skrupulatne realizowanie inwestycji, dbałość o dobro mieszkańców – wszystko to czyni Drawno wyjątkową gminą

REKLAMA

Czarny Bór rośnie

Niewielka gmina z Dolnego Śląska, uhonorowana Symbolem Polskiej Samorządności 2018, przy kultywowaniu tradycji sportowych planuje kolejne inwestycje.

Impreza wyjazdowa dla klientów nie jest usługą turystyczną

W sytuacji gdy klient spółki za osiągnięcie określonego pułapu obrotów jest nagradzany imprezą wyjazdową organizowaną przez spółkę, na której kształt nie ma wpływu, nie można uznać, że jest zamawiającym usługę. Pomiędzy spółką a jej klientem, który osiągnął wymagany pułap obrotów nie ma relacji, o której mowa w przepisie odnoszącym się do procedury VAT marża.

Turystyczne Drawno

O rozwoju, planach i walorach turystycznych zachodniopomorskiej gminy z jej burmistrzem Andrzejem Chmielewskim rozmawiała Agnieszka Moj.

Reklamacja nieudanej wycieczki - ułatwienia dla konsumentów od połowy 2018 r.

Od początku lipca 2018 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Ułatwiają one m.in. złożenie reklamacji nieudanej wycieczki. Pomimo korzystniejszych przepisów przy wyborze biura podróży zawsze warto zachować rozsądek.

Podróżni lepiej chronieni od 1 lipca 2018 r.

Od 1 lipca 2018 r. zacznie obowiązywać ustawa o imprezach turystycznych. Celem nowych przepisów jest lepsza ochrona podróżnych i klientów sektora turystycznego.

Zmiany w zasadach reklamacji imprez turystycznych od 1 lipca 2018 r.

1 lipca 2018 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych (do umów podpisanych przed tą datą stosuje się dotychczasowe zasady). Co się zmieni?

Dziecko na wakacjach - jak sprawdzić organizatora wypoczynku?

Wybierając dla swojego dziecka formę letniego wypoczynku, należy zadbać przede wszystkim o sprawdzenie wiarygodności organizatora. MEN stworzyło publiczną bazę danych o wypoczynku, za pomocą której każdy rodzic może przekonać się, czy dany organizator zgłosił turnus do właściwego kuratorium oświaty na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wyjazdu oraz na 14 dni w przypadku półkolonii i wypoczynku organizowanego za granicą.

Długi weekend w europejskim mieście - jakie mamy prawa?

Utrudnienia na lotnisku czy w hotelu mogą przydarzyć się każdemu, kto podczas zbliżającego się długiego weekendu wybierze się w podróż do jednego z europejskich miast. Jakie prawa przysługują konsumentom? Gdzie zwrócić się o pomoc?

Przetwarzanie danych dotyczących pasażera 2018 r.

W maju 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 maja 2018 r. o przetwarzaniu danych dotyczących pasażera – podpisana 11 maja 2018 r. Co się zmieniło?

625 tys. zł z UE na turystykę wiejską

Agroturystyka dostała z UE środki na promocję turystyki wiejskiej. Kto skorzysta z dotacji?

Nowe prawo branży turystycznej od 1 lipca 2018 r.

Nowa ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, uchwalona w związku z nowymi regulacjami unijnymi, porusza między innymi kwestie warunków oferowania, sprzedaży i realizacji imprez turystycznych oraz powiązanych usług turystycznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także za granicą. Jakich konkretnie zmian mogą spodziewać się od 1 lipca 2018 r. przedsiębiorcy działający na rynku turystycznym? Ich istotę omawia Martyna Kielin z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski - spółka partnerska - Kancelaria Radców Prawnych.

Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka

„Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka” jest programem o całkowitym budżecie ok. 200 mln zł, który do 2026 r. ma wspierać MŚP w Polsce Wschodniej. Chodzi o przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą w branży turystycznej oraz okołoturystycznej. 

Reklamacja usługi turystycznej - zmiany w 2018 r.

Od 1 lipca 2018 r. konsument będzie mógł zareklamować usługę turystyczną w ciągu trzech lat od jej zakończenia. Nowe przepisy na nowo określają pojęcie usługi turystycznej i dają większe uprawnienia konsumentom.

Gdzie najchętniej wyjeżdżamy na wakacje?

Polacy najchętniej wyjeżdżają do Grecji. Od czerwca do września 2017 roku urlop spędziło tam aż 39 proc. Polaków.

Zmiany w usługach turystycznych od 1 lipca 2018 r.

Polska jako jedno z sześciu pierwszych państw członkowskich UE poinformowała o terminowym wdrożeniu postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2015/2302/UE z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zmieniającej rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE oraz uchylającej dyrektywę Rady 90/314/EWG (zw. dalej: dyrektywą nr 2015/2302).

Ustawa o imprezach turystycznych wejdzie w życie 1 lipca 2018 r.

Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych podpisana przez Prezydenta. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca 2018 r. Co się zmieni?

Zmiany w ustawie o imprezach turystycznych - 2018 r.

Sejm, zdecydowaną większością głosów, przyjął projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Nowe przepisy zakładają m.in. nałożenie na przedsiębiorców oferujących pakiety dynamiczne takich samych obowiązków jakie mają organizatorzy turystyczni.

Zmiany w usługach turystycznych od 1 lipca 2018 r.

Od 1 lipca 2018 r. obowiązywać będzie nowa ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, która zastąpi ustawę o usługach turystycznych. Ustawa ma w pełni regulować prawa i obowiązki przedsiębiorców oferujących usługi turystyczne i hotelarskie.

Samorządy dostaną aż 150 mln zł rocznie z opłat turystycznych

Zmienić się mają zasady naliczania opłat miejscowych. Opłatę miejscową ma zastąpić opłata turystyczna. Turysta zapłaci nie tylko za klimat, ale również za zabytki i ofertę kulturalną.

Reklamacja imprezy turystycznej

Biura podróży, szczególnie w okresie urlopowym, przedstawiają w swoich katalogach szerokie oferty wyjazdów. Planując wycieczki, czy to ze znacznym wyprzedzeniem czy last minute, zawsze należy pamiętać, by przed wyruszeniem sporządzić umowę o ściśle sprecyzowanej treści, tak by w razie niedogodności zastanych na miejscu - mieć podstawę do wystosowania roszczeń odszkodowawczych i żądania zwrotu kosztów od organizatora.

Karta EKUZ - komu przysługuje i jak złożyć wniosek?

O wypełnienie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) powinien zadbać każdy kto wybiera się za granicę w celu wypoczynku, pracy czy nauki. Dzięki tej karcie jesteśmy uprawnieni do korzystania z publicznej opieki zdrowotnej w innym kraju tak jak jego obywatele.

Top aplikacje dla turystów

Część osób, które często podróżują na pewno znalazły się w sytuacji, w której zarezerwowane miejsce w hotelu po przyjeździe okazało się zajęte. Co wtedy zrobić? Dach nad głową, nawet w najbardziej odległym miejscu, o każdej porze, pomogą nam znaleźć aplikacje mobilne. Są łatwo dostępne, praktyczne, intuicyjne, a przede wszystkim skuteczne. Agencja EACTIVE przedstawia aktualne zestawienie najlepiej ocenianych przez użytkowników aplikacji przydatnych w podróży.

Prawa turystów pod lepszą ochroną w UE

Turyści, którzy kupują wyjazdy wakacyjne w internecie, uzyskają taką samą ochronę, jak korzystający z tradycyjnych biur podróży. Taką ochronę przewidują unijne przepisy, które zostały przyjęte przez Parlament Europejski.

Czy klient musi zapłacić za niewykorzystaną rezerwację w hotelu?

Niepojawiający się w hotelu gość, który uprzednio dokonał rezerwacji, nosi w żargonie turystycznym anglojęzyczną nazwę „no-show”, której polskim odpowiednikiem są „niedojazdy”. Brak jednolitej unijnej regulacji w tym przedmiocie, w przeciwieństwie do prawa dotyczącego przewozów samolotowych, powoduje duży nieład prawny i brak pewności, jeśli chodzi o rezerwacje dokonywane na terenie Polski.

Rola tabeli frankfurckiej przy szkodach za zmarnowany urlop

Tabela frankfurcka może pełnić istotną rolę w określeniu wysokości odszkodowania należnego turyście od biura podróżny w przypadku niezgodności oferty wakacyjnej z rzeczywiście świadczonymi usługami.

Czy biuro turystyczne może wprowadzić górną granicę odszkodowania za zmarnowany urlop?

Podstawą dla oznaczania zasad organizacji imprez turystycznych jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, zwana dalej Ustawą. Ustawa zatem oznacza granice swobody organizatorów wycieczek i innych imprez turystycznych, w tym również w zakresie ewentualnych roszczeń odszkodowawczych.

Jak zaplanować wakacyjny wyjazd?

Przy okazji wakacyjnych wyjazdów warto szczegółowo zaplanować trasę. Uwzględniając nowe połączenia i warunki panujące na drogach podróż okaże się bardziej satysfakcjonująca.

Powstanie Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Powstanie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego ma zakończyć problemy z finansowaniem roszczeń klientów upadających biur podróży. Ministerstwo Sportu i Turystyki proponuje, by od każdego turysty podróżującego poza Polskę i kraje ościenne biura podróży odprowadzały średnio 12,5 zł. Rocznie miałoby to zapewnić wpływy do Funduszu na poziomie niemal 19 mln zł.

Pensjonat – wymagania

Podejmując się prowadzenia własnego pensjonatu należy pamiętać o spełnieniu określonych wymogów. Przede wszystkim konieczne jest zarejestrowanie działalności a następnie wyposażenie pensjonatu zgodnie z obowiązującymi regulacjami dla usług hotelarskich.

Pensjonat – pomysł

Masz już dość spędzania kolejnych długich godzin w biurze? Chcesz spróbować swoich sił we własnym biznesie? Warto pomyśleć nad założeniem całorocznego pensjonatu. Przede wszystkim, jak w każdym biznesie – liczy się pomysł.

Rowery miejskie w Białymstoku, Lublinie i Konstancinie

Coraz więcej samorządów chce mieć własny system. Do końca maja Nextbike uruchomi kolejny w Białymstoku. Będzie się on składał z 30 stacji i 300 rowerów. Latem zacznie działać liczący 40 stacji i 400 rowerów system w Lublinie, gdzie rowery będą wyposażone w audiobooki. Najmniejszym tegorocznym projektem jest Konstanciński Rower Miejski – to tylko 5 stacji i 55 rowerów (Konstancin liczy niespełna 18 tys. mieszkańców). Trwają także przetargi w Łodzi i Bydgoszczy, w których Nextbike liczy na zwycięstwo.

Co zrobić, gdy organizator wycieczki nie dotrzymuje umowy?

Konsument, który uzna, że organizator danej imprezy turystycznej nie dotrzymuje postanowień umowy albo jakość usług znacznie odbiega od przewidzianej oferty, może żądać obniżenia ceny, odstąpić od umowy oraz żądać naprawienia szkody.

Jak wybrać miejsce na nocleg samodzielnie organizując urlop

Wybór miejsca na nocleg podczas samodzielnej organizacji urlopu wakacyjnego może przysporzyć wielu problemów. Nie trudno bowiem pogubić się w ofertach proponowanych przez licznie funkcjonujące obiekty hotelarskie.

Reklamacja wycieczki turystycznej

Reklamacja wycieczki turystycznej jest możliwa w ściśle określonych przypadkach. W związku z obecnym okresem urlopowym, warto jest wiedzieć, kiedy można reklamować zakupiony przez nas wyjazd wakacyjny i czego można żądać od organizatora wycieczki.

Zagubienie bagażu o znacznej wartości przez przewoźnika lotniczego

Zagubienie bagażu o znacznej wartości przez przewoźnika lotniczego jest sytuacją, która może na dobre pokrzyżować wakacyjne plany. Dobrze jest znać swoje prawa i wiedzieć jak postąpić w przypadku utraty naszego bagażu z winy przewoźnika.

Zmiana ceny wycieczki po jej zakupie

Zmiana ceny wycieczki po jej zakupie przez klienta biura turystycznego może być dla niego dotkliwa zwłaszcza, gdy w sposób rażący jest wyższa od tej ustalonej uprzednio. Istnieje jednak ograniczony krąg przypadków, w których taka zmiana może mieć miejsce.

Wakacje 2013 - przewożenie domowych pupili przez granicę

Zbliża się lato, a co za tym idzie okres wakacji, urlopów i wyjazdów. Zanim udamy się w podróż za granicę warto dowiedzieć się jak wyglądają przepisy celne w odniesieniu do przewożenia zwierząt domowych – pozwoli to uniknąć niespodzianek podczas kontroli celnej.

Prawa turysty: umowy z biurami podróży

Na co zwrócić szczególną uwagę wybierając wycieczkę? Jakie uprawnienia przysługują konsumentom? Czy można reklamować wycieczkę?

Święta poza domem - twoje prawa

Kiedy decydujemy się na spędzenie okresu świątecznego poza domem, warto zapoznać się z naszymi prawami, jakie nam przysługują w związku z korzystaniem z usług biur turystycznych. Poniżej zamieszczamy kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę przy zawieraniu umowy o świadczenie usługi turystycznej.

Odszkodowanie za wypadek autokarowy

Doniesienia medialne na temat wypadków autokarowych niestety powtarzają się regularnie każdego roku. Bardzo rzadko podawane są jednak także konkretne informacje na temat świadczeń odszkodowawczych przysługujących poszkodowanym pasażerom. Warto znać swoje prawa w tym zakresie zwłaszcza, że popularność tego typu wycieczek rośnie z roku na rok.

Reklamacja wycieczki jako rodzaju imprezy turystycznej

Coraz częściej planując i organizując urlop decydujemy się na skorzystanie z usług polskich biur podróży. Niestety, naruszenia praw klientów nie należą do rzadkości. Najczęstsze zastrzeżenia konsumentów dotyczą zakwaterowania, wyżywienia, transportu i programu zwiedzania.

Pozew grupowy przeciwko biuru podróży

Zbiorowy pozew przeciwko biurom podróży może złożyć co najmniej dziesięciu poszkodowanych. Nie wszyscy muszą uczestniczyć w samym procesie przed sądem.

REKLAMA