REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za wypadek autokarowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Omega Kancelarie Prawne - ogólnopolska sieć kancelarii prawnych
Autokar.
Autokar.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Doniesienia medialne na temat wypadków autokarowych niestety powtarzają się regularnie każdego roku. Bardzo rzadko podawane są jednak także konkretne informacje na temat świadczeń odszkodowawczych przysługujących poszkodowanym pasażerom. Warto znać swoje prawa w tym zakresie zwłaszcza, że popularność tego typu wycieczek rośnie z roku na rok.

Mimo że lato już za nami, sezon na wycieczki objazdowe po Europe trwa w pełni i trwać będzie przez jeszcze co najmniej dwa miesiące. Zwiedzanie kontynentu autokarem to jeden z najpopularniejszych sposobów podróżowania wśród Polaków. Niestety wzrost popularności tego sposobu podróżowania wiąże się także z adekwatnym zwiększeniem liczby wypadków komunikacyjnych z udziałem autokarów. Poszkodowani w tego typu zdarzeniach mają prawo do odszkodowań.

REKLAMA

Biuro podróży czy przewoźnik?

Zgodnie z ustawą prawo przewozowe to przewoźnik, a nie organizator przejazdu odpowiada za szkody wobec pasażerów. Dlatego właśnie zawsze przed wyjazdem warto ustalić z jaką firmą przewozową współpracuje biuro podróży, które organizuje naszą wycieczkę. Bardzo często informacja o odpowiedzialności przewoźnika względem pasażerów nie jest odpowiednio podkreślana, dlatego większość poszkodowanych swoje pierwsze kroki kieruje zazwyczaj do biur podróży, które odpowiadają w innym zakresie.

Kiedy przysługuje odszkodowanie?

REKLAMA

Podróżni mogą dochodzić swoich praw na podstawie ważnej umowy przewozu. Umowę przewozu zawieramy zawsze przy zakupie biletu. W przypadku wycieczek objazdowych umowę przewozu zawieramy w momencie podpisania umowy na świadczenie usług turystycznych z biurem podróży. W treści takiego kontraktu znajdują się także  ustalenia związane z naszym transportem podczas wycieczki, a koszt podróży obejmuje oczywiście także koszt transportu. Czasem zdarzy się także, że w autokarze wycieczkowym znajdzie się pasażer nie posiadający takiej umowy – warto wiedzieć, że zawarcie umowy przewozu następuje przez samo wejście do pojazdu. Pasażer nie posiadający więc biletu, czy też taki,  który nie wykupił wycieczki a jakimś zrządzeniem losu znalazł się w autokarze, który uległ wypadkowi, może również dochodzić praw do odszkodowania.

Zgodnie z prawem przewozowym przewoźnik odpowiada z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu (np. opóźnienie przyjazdu, przedwczesny odjazd), natomiast za uszkodzenia mienia pasażerów przewoźnik odpowiada tylko, jeśli wypadek nastąpił z jego winy.

Zobacz również: Reklamacja usługi turystycznej - WZÓR PISMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Generalnie jeśli chodzi o odpowiedzialność za szkody osobowe, których doznali pasażerowie podczas wypadku autokaru, ponosi ją przewoźnik na zasadzie ryzyka (przewoźnik świadcząc takie a nie inne usługi bierze na siebie odpowiedzialność za ewentualne szkody dla osób trzecich, które mogą wyniknąć w trakcie świadczenia usług). Wyjątkiem jest sytuacja kiedy szkoda osobowa pasażerów nastąpiła w wyniku działania siły wyższej, wyłącznej winy osoby trzeciej lub wyłącznej winy poszkodowanego. W przypadku, kiedy tej wyłącznej winy nie możemy przypisać, ani osobie trzeciej, ani osobie poszkodowanej, bądź kiedy było działanie siły wyższej, ale przewoźnik nie dopełnił swoich wszystkich zobowiązań - czym przyczynił się do powstania szkody, wówczas nie może zostać zwolniony z odpowiedzialności. Roszczenia majątkowe poszkodowanych najczęściej wypłacane są z obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej pojazdu, którym odbywa się przewóz.” – wyjaśnia Magdalena Sopyła-Rostek, dyrektor ds. likwidacji szkód w Omega Kancelarie Prawne Sp. z o.o.

Wypadek autokaru za granicą

Kiedy zdarzenie ma miejsce za granicą, poszkodowanym również należy się odszkodowanie i zadośćuczynienie za poniesione szkody. „Poszkodowani powinni pamiętać, iż najważniejsze jest uzyskanie informacji, kto był sprawcą - czyli informacje dotyczące pojazdu sprawcy - numery rejestracyjne, nazwa ubezpieczyciela pojazdu, numer polisy” – podkreśla Magdalena Sopyła-Rostek z Omega Kancelarie Prawne.

Zobacz również: Prawa turysty za granicą

REKLAMA

W celu ochrony interesów poszkodowanych w wyniku wypadków komunikacyjnych powstał System Zielonej Karty, który ma na celu uproszczenie postępowania likwidacji szkody w przypadku zdarzeń zagranicznych. W ramach systemu, Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczeniowy (Zielona Karta) uznawany jest przez rządy państw, których Biura Narodowe należą do Systemu - bez dodatkowych formalności i opłat - za dowód istnienia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zgodnie z prawem ubezpieczeniowym obowiązującym w ich kraju. Do systemu Zielonej Karty obecnie należą prawie wszystkie europejskie rynki ubezpieczeniowe oraz rynki ubezpieczeniowe Iranu, Izraela, Maroka, Tunezji.

„Kiedy do zdarzenia doszło w Państwie należącym do Systemu istnieje możliwość przeprowadzenia postępowania likwidacji szkody w Polsce, bez konieczności korespondowania z zagranicznym ubezpieczycielem - dzięki czemu oszczędzamy czas i pieniądze - nie ma bowiem konieczności wykonywania licznych tłumaczeń oraz narażania się na prowadzenie postępowania w obcym dla siebie systemie prawnym” – podkreśla Magdalena Sopyła-Rostek. Dzięki prowadzeniu postępowania w Polsce mamy do dyspozycji liczne możliwości, które umożliwiają nam sprawdzenie prawidłowości wydanych decyzji oraz przeprowadzenie likwidacji szkody w krótkim czasie.

Polecamy serwis: Ubezpieczenia

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce kością niezgody. Ale coś się zmienia po 10 latach

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

REKLAMA

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

Dodatek mieszkaniowy 2025: dla kogo, ile, kryteria dochodowe i normatywy

W trakcie pierwszych miesięcy bieżącego roku, koszty mieszkaniowe nie rosły już tak dynamicznie jak wcześniej. Musimy jednak pamiętać o skali wcześniejszych zmian. Przykładowo, w lipcu 2024 r. prąd dla gospodarstw domowych podrożał o około 20%. Główny Urząd Statystyczny podaje, że przez rok (od maja 2024 r.) użytkowanie mieszkania lub domu razem z nośnikami energii zdrożało o około 11%. Trudno się więc dziwić, że użytkownicy mieszkań i domów narzekają na koszty. Mamy jednak dla nich pewną dobrą wiadomość. Mianowicie, niedawno wzrosły kryteria dochodowe dotyczące dodatku mieszkaniowego. Warto przypomnieć na czym polega taka forma pomocy mieszkaniowej.

Rząd ujawnia plan waloryzacji emerytur 2026 – tylko minimum! Co to oznacza dla milionów seniorów?

Rząd przygotował projekt rozporządzenia ws. waloryzacji emerytur i rent w 2026 roku [RD216]. Zgodnie z propozycją, świadczenia wzrosną jedynie o ustawowe minimum – 20% realnego wzrostu płac. Brak porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego sprawił, że decyzję podjęła sama Rada Ministrów.

UE szykuje nowy wspólny dług i nowe podatki. Anna Bryłka alarmuje: to finansowa pułapka dla Polski i krok w stronę federalizacji Unii Europejskiej

Komisja Europejska chce wprowadzić nowe źródła dochodów budżetowych i zaciągnąć kolejny wspólny dług. posłanka do Parlamentu Europejskiego Anna Bryłka przestrzega: to zagrożenie dla suwerenności i budżetu Polski.

REKLAMA

Który prezydent ułaskawił najwięcej osób?

Ile ułaskawień w ciągu swoich dwóch kadencji wydał Andrzej Duda? Który prezydent ułaskawił najwięcej osób? Ile było odmów ułaskawienia? Dane z kancelarii prezydenta.

Równa płaca dla kobiet i mężczyzn – nowe obowiązki, nowe możliwości dla controllingu

Nadchodzące zmiany prawne, wynikające z unijnej Dyrektywy o jawności wynagrodzeń (2023/970), wymuszają na firmach nie tylko zwiększenie przejrzystości w polityce płacowej, ale również wprowadzenie zupełnie nowych standardów raportowania i analizy danych personalnych. Eksperci firmy Controlling Systems wskazują, że to zadanie wymaga ścisłej współpracy działów HR, IT oraz controllingu, który coraz częściej wychodzi poza swoją tradycyjną rolę finansową i staje się strategicznym partnerem w zarządzaniu kapitałem ludzkim.

REKLAMA