Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi turystyczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Burza turystyce nie sprzyja. Długi weekend to czas żniw dla wielu biznesów, zwłaszcza na świeżym powietrzu. W najbliższych dniach aura pogodowa nie będzie jednak optymalna w całej Polsce ze względu na ryzyko burzowe. Na szczęście pomocą służy Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej który udostępnia interaktywną mapę Polski z dokładnym opisem niebezpieczeństw pogodowych w poszczególnych regionach. Poniżej adres pomocnej strony informującej o burzach na najbliższe cztery dni.
Branża turystyczna: więcej turystów w polskich hotelach i pensjonatach. W sierpniu i we wrześniu br. więcej turystów skorzystało z polskich hoteli i pensjonatów niż w 2020 r - wynika z opublikowanych w środę danych Głównego Urzędu Statystycznego. W sierpniu gości było o 20,1 proc. więcej, natomiast we wrześniu ich liczba zwiększyła się o 36,5 proc. r/r.
Kolejny okres wakacyjny z pandemią w tle pozostał już tylko wspomnieniem. Czy biznes efektywnie wykorzystał ten czas, aby nieco odrobić zaległości spowodowane lockdownami? Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK wynika, że zadłużenie firm oferujących zakwaterowanie przez cały okres pandemii symbolicznie spadało i wynosi 1,05 mld zł wobec 1,12 mld zł na starcie koronakryzysu. W przypadku turystyki, po ostatnich wakacjach widać niewielką poprawę, ale do poziomu zaległych zobowiązań z marca 2020 r. pozostało jeszcze 27 mln zł nadbagażu. W obu przypadkach wzrosła liczba firm z problemami w regulowaniu wzajemnych rozliczeń.
Eksperci europejskiego programu badawczego ESPON zachęcają regiony turystyczne - także z Polski - do korzystania z szeregu inicjatyw pomocowych. Jakie to programy i kto może z nich skorzystać?
Tarcza branżowa - zmiany od 1 lutego 2021 r. Zwolnienie z opłacania składek ZUS za następne dwa miesiące, a także kolejna dotacja dla mikro i małych firm do 5 tys. zł, dodatkowe postojowe oraz dopłata do wynagrodzeń – to kolejne instrumenty pomocy dla przedsiębiorców, które na mocy rozporządzenia Rady Ministrów weszły w życie od 1 lutego 2021 r. Wsparciem zostaną objęte także firmy z branży turystycznej oraz ci przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli swoją działalność w 2020 r. Szacujemy, że pomoc obejmie ponad 300 tys. firm, a jej wartość wyniesie 5,17 mld zł.
Odsprzedaż usług hotelowych (overbooking) a VAT. Czy przedsiębiorca może odliczać VAT naliczony na fakturach za nabyte od innych przedsiębiorców usługi hotelowe, które następnie odsprzeda?
Od 1 października podróżni, których imprezy turystyczne zostały odwołane z powodu pandemii mogą ubiegać się o zwrot całości wpłaconych pieniędzy.
W przypadku świadczenia usług turystyki usługodawca zdecydował się na wprowadzenie do ustawy o VAT specjalnej procedury marży dla biur podróży. Przyjrzyjmy się bliżej tej szczególnej procedurze. Jakie warunki musi spełniać przedsiębiorca, by z niej skorzystać?
Tarcza Antykryzysowa 5.0 dla branży turystycznej wejdzie w życie 15 października 2020 r. Od tego dnia będzie można wnioskować do ZUS o ulgi i świadczenia przewidziane w ramach tej ustawy. Otrzymanie wsparcia ponownie będzie możliwe po złożeniu wniosku drogą elektroniczną, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Zapewnienie preferencyjnych pożyczek na zwroty wpłat klientów organizatorów turystyki, specjalny fundusz, w którym będą gromadzone pieniądze dla turystów i organizatorów wycieczek za odwołane imprezy turystyczne, postojowe oraz zawieszenie składek ZUS dla całej branży turystycznej - taką pomoc dla turystyki przygotowało Ministerstwo Rozwoju.
Zapewnienie preferencyjnych pożyczek na zwroty wpłat klientów organizatorów turystyki, specjalny fundusz, w którym będą gromadzone pieniądze dla turystów i organizatorów wycieczek za odwołane imprezy turystyczne, postojowe oraz zawieszenie składek ZUS dla całej branży turystycznej - taką pomoc dla turystyki przygotowało Ministerstwo Rozwoju. Nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, po zaproponowaniu drobnych poprawek przez Senat, wraca teraz do Sejmu. Tarcza turystyczna z pomocą dla branży turystycznej ma zacząć działać od jesieni.
Sektor zatrudniający 800 tysięcy osób w ponad 13 tysiącach firm i wart blisko 55 mld zł, swoją przyszłość uzależnia od rozwoju pandemii, a także wejścia w życie ustawy o tarczy antykryzysowej dla turystyki. Kolejne prace parlamentarne w związku z nowymi przepisami zaplanowano na 10 września br.
Sejm rozpatruje ustawę powołania Turystycznego Funduszu Zwrotów, który umożliwi zwroty wpłat klientom biur podróży, a także Turystycznego Funduszu Pomocowego. To efekt postulatów Rzecznika MŚP odnośnie wsparcia przedsiębiorców działających w turystyce i w eventach.
Przedsiębiorco, jeśli chcesz otrzymać pieniądze z ZUS za bon turystyczny, podaj dobry numer konta. Zdarzają się bowiem zwroty na konto ZUS. Podane numery rachunków są błędne lub zamknięte.
Od 12 sierpnia 2020 r. ZUS przelewa pieniądze na konta firm turystycznych w ramach programu Polski Bon Turystyczny. Bon ważny jest do końca marca 2022 r. Gdzie znaleźć listę firm i organizacji pożytku publicznego, u których można płacić bonem? Jak dopisać się do listy?
Turystyczny Fundusz Zwrotów a także Fundusz Pomocowy mają uratować branżę turystyczną. Sejm przyjął poselski projekt ustawy konsultowany z Ministerstwem Rozwoju. Dokument zawierający ważne rozwiązania wspierające branżę turystyczną zostanie skierowany do dalszych prac w Senacie.
Wypłaty za nieodbyte imprezy turystyczne czy vouchery na wyjazdy - takie działania przewiduje projekt drugiej Tarczy antykryzysowej dla branży turystycznej. Czy to pomoże firmom w zapaści?
Branża turystyczna mocno odczuła epidemię koronawirusa, wiele firm upadło lub zawiesiło swoją działalność. Perspektywa II fali jesienią też nie napawa optymizmem. Jest jednak szansa na ratunek w postacie specjalnego funduszu gwarancyjnego.
Ustawa o Polskim Bonie Turystycznym weszła w życie 18 lipca 2020 r. Bon ten będzie wyzwaniem dla rodziców, którzy muszą nauczyć się z niego korzystać, ale także dla hotelarzy, biur podróży i innych firm świadczących usługi turystyczne. Wiele z tych firm prowadzi księgi rachunkowe i musi w nich ująć prawidłowo rozliczenie tej formy zapłaty.
W celu skorzystania z bonu turystycznego konieczne jest założenie profilu PUE ZUS. Można to zrobić na kilka sposobów. Jak założyć konto w systemie PUE ZUS? Jakie dane są niezbędne przy zakładaniu konta?
Wprowadzenie bonów turystycznych przyczyni się do wzrostu popytu na usługi turystyczne, w szczególności w segmencie turystyki dzieci i młodzieży - mówi prof. Hanna Zawistowska ze Szkoły Głównej Handlowej. Skorzystają na tym nie tylko dzieci i rodziny z dziećmi, ale i przedsiębiorstwa turystyczne.
Na podstawie przepisów ustawy o Polskim Bonie Turystycznym wartość świadczenia w postaci bonu turystycznego (tj. wartość Polskich Bonów Turystycznych) jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Przepisy w tym zakresie weszły w życie 18 lipca 2020 r.
W dobie koronawirusa firmy ograniczają wydatki marketingowe m.in. związane z wyjazdami motywacyjnymi. Obawiają się o bezpieczeństwo uczestników i własny wizerunek na wypadek ewentualnego zakażenia. Dlatego branża turystycznie nie ma co liczyć na ożywienie w tym zakresie,.
Przez ostatnich 30 lat dynamicznie się rozwijała bez żadnej większej pomocy ze strony państwa. Jednak teraz wsparcie jest niezbędne – zwłaszcza na czas po pandemii, żeby branża mogła podnieść się z zapaści. W przeciwnym razie w lipcu, kiedy skończą się środki płynące z rządowych tarcz, pojawią się problemy z utrzymaniem płynności i zatrudnienia.
Ministerstwo Rozwoju pierwsze płatności z bonu turystycznego chce realizować w ostatnim tygodniu lipca. Bon turystyczny ma być numerem cyfrowym realizowanym przez ZUS na konto zarejestrowanych firm turystycznych.
Długi okres na zwrot pieniędzy czy voucher zamiast gotówki to nie jedyne problemy klientów biur podróży. Czy nowe rozwiązania wprowadzone specustawą w sprawie koronawirusa wystarczająco chronią interesy organizatorów turystyki i konsumentów?
Bonem turystycznym powinni zostać objęci wszyscy Polacy płacący podatki, niezależnie od dochodu. Takie rozwiązanie zaproponował Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz w piśmie skierowanym do wicepremier Jadwigi Emilewicz.
Prace nad projektem bonu 1000 plus, którego głównym celem jest wsparcie finansowe całej branży turystycznej, są zaawansowane - poinformował PAP resort rozwoju. Konsultowane są kwestie dotyczące formy, dystrybucji oraz wartości finansowania projektu.
Do tej pory Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) odnotowała ponad 5000 zapytań związanych z epidemią koronawiurusa. 60% skarg, które trafiło do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce dotyczyło umów zawartych z włoskim przedsiębiorcą bądź usług realizowanych we Włoszech.
W bardzo optymistycznej wersji bony turystyczne o wartości 1 tys. zł, które będzie można wydać np. na wycieczkę, mogłyby być wprowadzone w drugiej połowie roku - powiedziała we wtorek 7 kwietnia 2020 r. wiceminister rozwoju Olga Semeniuk.
Czy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2 w Europie podróżny wybierający się w rejony, w których występują zachorowania lub organizator imprezy turystycznej mogą odstąpić od umowy o świadczenie usług turystycznych? - o tym prawnicy z kancelarii prawnej Rakoczy i Wroński.
Pozostawianie w zastaw dowodu osobistego przy wypożyczaniu sprzętu narciarskiego jest nadal częstą praktyką. Przed zostawianiem w zastaw dowodów osobistych i innych dokumentów potwierdzających tożsamość przestrzega Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
To przewoźnik lotniczy ponosi odpowiedzialność za szkody (np. oparzenia) spowodowane przewróceniem się kubka z gorącą kawą. Warunkiem uznania tego zdarzenia za wypadek nie jest zmaterializowanie się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Bowiem rozpatrywane pojęcie „wypadku” obejmuje wszystkie sytuacje mające miejsce na pokładzie statku powietrznego, w których przedmiot wykorzystywany na użytek serwisu pokładowego spowodował uszkodzenie ciała pasażera, bez konieczności ustalenia, czy owe sytuacje są wynikiem ryzyka typowego dla przewozów lotniczych. Tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 19 grudnia 2019 r. w sprawie C-532/18 Niki Luftfahrt.
W Ministerstwie Finansów analizowany jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 grudnia 2018 r. w sprawie C-422/17 Skarpa Travel dotyczący rozliczania VAT zaliczek wpłacanych na poczet usług turystycznych. Być może zmieni się interpretacja MF kwestii korekt deklaracji VAT w przypadku, gdy „marża rzeczywista” będzie różniła się od prognozowanej.
Liczba skarg, jaka co roku trafia do urzędu ochrony konkurencji i konsumentów na touroperatorów, wskazuje, że część turystów zamiast wspomnień relaksu przywozi z wakacji długą listę rozczarowań. Warto mieć na uwadze, że obok uprawnienia do obniżenia ceny podróżny ma prawo domagać się odszkodowania lub zadośćuczynienia za szkody lub krzywdy poniesione w związku z niezgodnościami.
Umowa o udział w imprezie turystycznej powinna zawierać pełną treść uzgodnień co do transportu, hotelu, wyżywienia, atrakcji oraz inne informacje wymagane ustawą. Warto wiedzieć co powinno być zapisane w umowie, aby później móc dochodzić swoich praw.
Nie zawsze wymarzony urlop przebiega zgodnie z planem. Co możemy zrobić, jeśli usługa turystyczna jest wykonywana niezgodnie z umową? Kiedy za zmarnowany urlop należy się odszkodowanie, a kiedy zadośćuczynienie?
W wyroku z 2 maja 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że podatnicy VAT świadczący usługi turystyczne mają prawo (i to od 1 grudnia 2008 r.) odliczać VAT od nabytych usług gastronomicznych i noclegowych. Wyrok ten otwiera wielu podmiotom drogę do odzyskania VAT. Podatnicy VAT świadczący usługi turystyki nieobjęte systemem VAT marża mogą rozważyć korektę rozliczeń za okresy nieprzedawnione.
Początek roku to okres, w którym biura podróży prowadzą intensywną walkę o klienta oraz o jak największą sprzedaż usług turystycznych na sezon letni. Zakup wymarzonej wycieczki wiąże się przeważnie z koniecznością wpłaty przez usługobiorcę zaliczki, która przy tego typu usługach zostaje wpłacona na długi czas przed datą samej wycieczki.
Podstawa opodatkowania VAT podlegającego zapłacie w związku z wpłatą zaliczki na usługi turystyczne jest obliczana poprzez pomnożenie kwoty tej zaliczki przez procent, jaki stanowi określona w ten sposób przewidywalna marża zysku w całkowitej cenie podróży. Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości UE, można rozsądnie oczekiwać od dochowującego zwykłej staranności biura podróży, że dokona ono dość szczegółowego oszacowania łącznych kosztów konkretnej podróży celem określenia całkowitej ceny podróży.
W dniu 19 grudnia 2018 r. wydany został wyrok TSUE w sprawie C‑422/17, dotyczącej problemu ujęcia zaliczek turystycznych na gruncie podatku od towarów i usług. Trybunał nie tylko przesądził o konieczności ich opodatkowania w okresie rozliczeniowym, w którym zostały otrzymane, ale także zaaprobował forsowaną przez organy podatkowe koncepcję tzw. „marży prognozowanej”, pozwalającej na określenie podstawy opodatkowania zaliczki w oparciu o zasady szczególnego systemu opodatkowania usług turystyki w sytuacji, gdy wszystkie koszty wycieczki nie zostały jeszcze fizycznie poniesione. Niemniej jednak, orzeczenie TSUE nie rozwiewa wszystkich wątpliwości związanych z omawianym zagadnieniem.
W dniu 19 grudnia 2018 r. Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie prejudycjalnej C‑552/17 Alpenchalets Resorts GmbH przeciwko Finanzamt München Abteilung Körperschaften. Stanowisko TSUE może być powodem poważnych problemów podatkowych pośredników turystycznych.
W związku z wydarzeniami na Morzu Azowskim na części terytorium Ukrainy wprowadzono stan wojenny, który potrwa do 27 grudnia 2018 r. Osoby, które wybierają się do tego kraju powinny sprawdzić, czy w miejscu pobytu będą mogły korzystać z ubezpieczenia turystycznego ponieważ nie zawsze będzie to możliwe!
Uczestnicy nielegalnego strajku muszą się liczyć ze służbowymi konsekwencjami. Najsurowszą może być dyscyplinarne zwolnienie z pracy. Jednocześnie strajk załogi linii lotniczej nie zwalnia przewoźnika od odpowiedzialności odszkodowawczej. W przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów na skutek protestu pracowników linie lotnicze muszą wypłacić odszkodowanie w wysokości do 600 euro.
Turystyka, drogi, bezpieczeństwo i prospołeczność – to priorytety działania władz gminy Sadlinki
Aktywna działalność branży turystycznej, skrupulatne realizowanie inwestycji, dbałość o dobro mieszkańców – wszystko to czyni Drawno wyjątkową gminą
Niewielka gmina z Dolnego Śląska, uhonorowana Symbolem Polskiej Samorządności 2018, przy kultywowaniu tradycji sportowych planuje kolejne inwestycje.
W sytuacji gdy klient spółki za osiągnięcie określonego pułapu obrotów jest nagradzany imprezą wyjazdową organizowaną przez spółkę, na której kształt nie ma wpływu, nie można uznać, że jest zamawiającym usługę. Pomiędzy spółką a jej klientem, który osiągnął wymagany pułap obrotów nie ma relacji, o której mowa w przepisie odnoszącym się do procedury VAT marża.
O rozwoju, planach i walorach turystycznych zachodniopomorskiej gminy z jej burmistrzem Andrzejem Chmielewskim rozmawiała Agnieszka Moj.
Od początku lipca 2018 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Ułatwiają one m.in. złożenie reklamacji nieudanej wycieczki. Pomimo korzystniejszych przepisów przy wyborze biura podróży zawsze warto zachować rozsądek.