REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Uokik, Ochrona praw konsumentów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Empik nie przejmie Merlina

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie wyraził zgody na przejęcie księgarni internetowej Merlin przez właściciela sieci Empik. Zdaniem urzędników taka transakcja doprowadziłaby do ograniczenia konkurencji.

Konkursy SMS-owe: interwencja UKE

Urząd Komunikacji Elektronicznej zainteresował się konkursami SMS-owymi i wysłał list do operatorów telekomunikacyjnych. Urząd jest szczególnie zaniepokojony praktyką operatorów, którzy nie chcą brać żadnej odpowiedzialności za konkursy SMS-owe.

Jak producenci oszukują na żywności?

Deser czekoladowy bez czekolady, mięso wieprzowe zamiast wołowego. To tylko niektóre uchybienia, które znajdują inspektorzy z Inspekcji Handlowej. Przeczytaj jakimi sposobami producenci oszukują na żywności.

Ustalali ceny farb i lakierów, teraz zapłacą karę

Rynek farb i lakierów to jeden z najbardziej zagrożonych zmowami cenowymi sektorów gospodarki. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów właśnie wykrył kolejną, w której udział brał producent i czołowe hipermarkety. Teraz zapłacą karę.

REKLAMA

UOKiK w obronie klientów Millenium - sąd przyznaje rację

Brak zasad ustalania kursu walut oraz niejednoznaczne postanowienia umów, które pozwalają bankowi żądać od klientów dodatkowego zabezpieczenia kredytu – to zakwestionowane przez UOKiK postanowienia, jakie w umowach kredytów hipotecznych zawierał bank Millenium. 14 grudnia decyzję potwierdził sąd.

Jogurt Activia pomocny przy trawieniu? USA karzą koncern za reklamę

Nie ma dowodów, że jogurty Activia poprawiają trawienia, a reklamy sugerujące takie właściwości produktu wprowadzają konsumentów w błąd. Tak stwierdziły amerykańskie władze. Koncern Danone przystał na ugodę i zgodził się zapłacić karę. Co z podobnymi reklamami w Polsce?

Pobieraczek znów próbuje zarobić na użytkownikach

Nie pomogła kara nałożona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Właściciel serwisu internetowego Pobieraczek.pl nadal wysyła wezwania do zapłaty do internautów – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

Świąteczne prezenty - jak wybrać bezpiecznie?

Święta tuż tuż, zaczynamy rozglądać się za prezentami dla dzieci. Zanim wyruszymy na poszukiwania wymarzonego prezentu, UOKiK przypomina kilka rad, które pomogą wybrać rzeczy nie tylko atrakcyjne, ale także bezpieczne

REKLAMA

UOKiK sprawdzi operatorów komórkowych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce wziąć pod lupę działalność operatorów telefonii komórkowej. To efekt skarg konsumentów – czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

Poczta Polska ukarana za nieterminowe przesyłki

Nieterminowe dostarczanie przesyłek narusza zbiorowe interesy konsumentów – w 2008 r. stwierdził Prezes UOKiK. Teraz jego decyzję potwierdził sąd. Poczta Polska zapłaci karę.

UOKiK karze firmę windykacyjną za wprowadzanie w błąd

Firma windykacyjna Intrum Justitia znalazła się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wątpliwości urzędników wzbudziły listy, jakie spółka wysyłała do dłużników.

Olbrzymia kara dla operatora Ery

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał Polską Telefonię Cyfrową (PTC), operatora sieci komórkowej Era. Za utrudnianie kontroli spółka może zapłacić 123 mln zł.

Niedozwolone praktyki na rynku lokalnym w Poznaniu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się praktykom stosowanym przez poznańskich przedsiębiorców. Efekt? Wprowadzanie w błąd konsumentów oraz niedozwolone praktyki.

Loteryjne sms-y pod lupą UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbada postępowanie podmiotów, które zachęcają do udziału w konkursach za pomocą sms-a. Urzędnicy sprawdzą, czy nie zostało złamane prawo.

Kto i kiedy jest konsumentem?

Głównym celem przepisów regulujących obrót konsumencki jest ochrona i zabezpieczenie interesów konsumenta. Nie zawsze jednak będziemy konsumentem.

Operator nie może rozwiązać umowy bez powiadomienia abonenta

Postanowienia umowne, w których operator rezerwuje sobie prawo do rozwiązania umownego bez wcześniejszego powiadomienia o tym klienta są niedozwolone.

Jak producenci oszukują opakowaniem produktu?

Opakowanie ma nie tylko zachęcić konsumenta do zakupu produktu. Może też pomóc producentowi w niepostrzeżonym podniesieniu ceny. Przeczytaj, jak nie dać się oszukać.

Zmowa na rynku telewizji mobilnej? UOKiK sprawdzi

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy największe firmy telekomunikacyjne w Polsce nie uczestniczyły w zmowie na rynku telewizji mobilnej.

Banki ukarane za naruszanie praw konsumenta

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się działalności banków. Efekt to stwierdzenie niedozwolonych praktyk w aż 7 instytucjach - stwierdza Urząd.

Wysoka kara dla Canal+ za naruszenie praw konsumenta

Canal+ będzie musiał zapłacić ponad 3,5 mln zł za naruszenie praw konsumenta – taką decyzję podjęła Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operatorowi przysługuje jednak odwołanie do sądu.

Kiepskie wyniki kontroli żywności

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przebadał jakość wyrobów czekoladowych i winiarskich. Wyniki pokazują, że nie zawsze spożywamy to co powinniśmy.

Jakich roszczeń będzie można dochodzić w postępowaniu grupowym?

Od 19 lipca 2010 r. będzie można wnosić do sądu pozwy grupowe. Postępowanie grupowe będzie jednak ograniczone do trzech kategorii spraw. Skorzystają głównie konsumenci.

Co to są niedozwolone klauzule umowne

Niedozwolone klauzule umowne występują w umowach zawieranych przez przedsiębiorców z konsumentami. Są niedozwolone z tego powodu, iż w sposób rażący naruszają prawa klienta oraz zasadę równości stron.

Zwiększanie liczby numerów prenumeraty to nieuczciwa konkurencja

Przedsiębiorca, który zwiększa liczbę numerów w prenumeracie wprowadza konsumentów w błąd i popełnia czyn nieuczciwej konkurencji – orzekł Sąd Apelacyjny w Warszawie.

Zmowa cenowa producenta farb i marketów budowlanych

UOKiK nałożył wysokie kary na producenta farb i lakierów Tikkurila oraz market budowlany Praktiker, za zmowę cenową. Trzeci podmiot tego procederu – Castorama, uniknął kary dzięki współpracy z Urzędem.

Deweloperzy pod lupą UOKiK

Deweloperzy stosujący niedozwolone praktyki wobec swoich klientów muszą się liczyć z interwencją UOKiK. W przypadku naruszenia interesów konsumentów firma deweloperska może być ukarana finansowo.

UOKiK wygrywa apelację w sprawie opłat za transakcje kartami płatniczymi

Banki mogły naruszyć prawo ustalając wspólnie wysokość opłat pobieranych za transakcje dokonywane kartami płatniczymi Visa i MasterCard. Sąd Apelacyjny podzielił argumenty UOKiK i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia

PKP Przewozy Regionalne ukarane z łamanie praw klientów

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK. Spółka PKP Przewozy Regionalne ogranicza prawa swoich klientów. Sąd podtrzymał również nałożoną przez Urząd karę finansową w wysokości 100 tys. zł.

Samorząd notarialny narusza konkurencję

Kodeks Etyki Zawodowej Notariusza uchwalony przez Krajową Radę Notarialną zawiera postanowienie naruszające konkurencję – uznała Prezes UOKiK. To kolejna interwencja Urzędu w sektorze usług profesjonalnych

SOKiK: Reklama niezgodna z ofertą jest zakazana

Emitowanie reklam o całkowicie darmowych rozmowach telefonicznych, podczas gdy operator przewidział ich miesięczny limit, jest zakazanym czynem nieuczciwej konkurencji. Tym samym Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyznał rację UOKiK w sprawie decyzji dotyczącej Netii.

Pobieraczek ukarany przez UOKiK

Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki portalu pobieraczek, uznając je za wprowadzanie internautów w błąd. Spółka będzie musiała zapłacić 240 tys. zł kary.

Zmowa cenowa taksówkarzy w Gdańsku

81 tys. zł za naruszenie praw konkurencji będą musiały zapłacić trzy gdańskie korporacje taksówkowe. Zdaniem Prezesa UOKiK ukarane podmioty zawarły zmowę cenową.

Polkomtel przegrywa z UOKiK przed sądem

Sąd Apelacyjny uznał, że zakwestionowana przez UOKiK reklama operatora sieci Plus iPlus dla ciebie z komputerem wprowadzała w błąd. Wcześniej decyzję Prezesa Urzędu potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Enea przegrywa przed sądem z UOKiK

Spółka energetyczna Enea Operator nadużyła pozycji dominującej utrudniając budowę farm wiatrowych, a kara nałożona przez UOKiK zostanie utrzymana – zdecydował Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sąd przyznaje rację UOKiK - kara dla PKO BP utrzymana

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że zakwestionowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów reklama Max Lokaty banku PKO BP, wprowadzała w błąd. Za nierzetelną reklamę bank zapłaci 5,7 mln zł kary.

UOKiK przypomina: turysto pamiętaj o swoich prawach

Powoli zbliża się sezon wakacyjny, a w ofercie biur podróży zaczynają królować letnie oferty first minute. Decydując się już teraz na wykup letniej wycieczki pamiętajmy o swoich prawach – przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

SKOK-i pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się reklamom, jakie do klientów skierowała Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa. W wyniku kontroli została nałożona kara w wysokości przekraczającej 300 tys. zł.

UOKiK: Enion nadużywał pozycji na rynku dystrybucji energii

Ograniczanie konkurencji oraz nadużywanie pozycji na rynku dystrybucji energii – takie zarzuty wobec spółki Enion sformułowała Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Takie postępowanie będzie kosztować spółkę 7 mln złotych.

Ubezpieczenia na życie pod lupą

Jednym z ostatnich działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów było badanie rynku ubezpieczeń na życie. Wynik kontroli okazały się zaskakujące. Wiele firm stosowało bowiem niedozwolone klauzule w umowach ubezpieczeniowych.

UOKiK wykrył zmowę cenową w branży budowlanej

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykrył zmowę cenową w sektorze budowlanym. Nielegalny proceder przez lata windował ceny drzwi antywłamaniowych oraz farb.

Co daje status konsumenta

To, czy dokonując określonych czynności, posiadamy status konsumenta ma spore znaczenie odnośnie tego, jak kształtują się nasze prawa. W określonych przypadkach konsumentem może być także przedsiębiorca.

Ochrona konsumenta przy zakupach w komisie

Konsumenci robiąc zakupy w komisie mają takie same uprawnienia, jak w przypadku sprzedaży konsumenckiej. Komisant odpowiada względem kupujących za niezgodność towaru z umową.

Era, Aster i Vobis ukarane za nierzetelną reklamę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął na cel nierzetelne reklamy na rynku usług telekomunikacyjnych. Efekt? Ponad 9 mln złotych kary będą musiały zapłacić łącznie Aster, Era oraz Vobis.

Pozwy grupowe konsumentów już od lipca

Od 19 lipca 2010 r. pokrzywdzeni przez jedną firmę konsumenci będzie mogła pójść wspólnie do sądu. W sprawach dotyczących ochrony konsumentów, czy też odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny będzie możliwe składanie tzw. pozwów grupowych

Plac zabaw musi być bezpieczny

Prawo dziecka do zabawy jest zagwarantowane przepisami międzynarodowymi. Dziecko ma prawo do wypoczynku, czasu wolnego i uczestniczenia w zabawach, także tych na placu zabaw.

Mediacja ze sprzedawcą przy pomocy Inspekcji Handlowej

W przypadku sporu konsumenta ze sprzedawcą, czy usługodawcą warto spróbować mediacji prowadzonej przez Inspekcję Handlową. Ta forma rozstrzygania sporów jest dobrowolna - muszą się na nią zgodzić obie strony - ale z uwagi na wagę argumentów i sposób ich prezentowania przez mediatorów, bywa często skuteczna.

Z fachowcem podpisz umowę i korzystaj z gwarancji

Produkty wadliwe albo nie posiadające właściwości, o których zapewniał przedsiębiorca można reklamować. Wielu konsumentów nie zdaje sobie sprawy, że może skorzystać z uprawnień przysługujących na podstawie gwarancji, wystawianej dobrowolnie przez producenta lub też z przepisów ustawy o sprzedaży konsumenckiej, określającej obowiązki sprzedawcy.

UOKiK skontrolował pośredników nieruchomości

Uważaj na pośredników nieruchomości bez licencji. Taki pośrednik nie ma polisy OC i nie gwarantuje odpowiedniej jakości usług. Raport UOKiK wskazuje również inne nieprawidłowości w funkcjonowaniu agencji nieruchomości.

Media Markt ukarany za utrudnianie reklamacji

Blisko 750 tys. zł będzie musiała zapłacić spółka Media Markt z Olsztyna za utrudnianie konsumentom możliwości reklamowania wadliwych towarów – uznała Prezes UOKiK i nakazała zmianę kwestionowanej praktyki. W toku są postępowania przeciwko innym sklepom.

UOKiK sprawdza RWE

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie, podczas którego sprawdzi, czy spółka RWE naruszała zbiorowe interesy konsumentów nieprzekazując informacji o warunkach dostawy energii.

REKLAMA