reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Zmowa cenowa producenta farb i marketów budowlanych

Zmowa cenowa producenta farb i marketów budowlanych

UOKiK nałożył wysokie kary na producenta farb i lakierów Tikkurila oraz market budowlany Praktiker, za zmowę cenową. Trzeci podmiot tego procederu – Castorama, uniknął kary dzięki współpracy z Urzędem.

Postępowanie w sprawie zmowy cenowej pomiędzy producentem farb i lakierów Tikkurila (dawniej TBD) oraz dwoma marketami budowlanymi Castoramą i Praktikerem zostało wszczęte w grudniu 2006 roku. Z informacji zgromadzonych przez UOKiK wynika, że w latach 2000 – 2006 przedsiębiorcy ustalali wspólnie poziom minimalnych detalicznych cen odsprzedaży farb i lakierów Tikkurila

Inicjatorem zmowy była Tikkurila, która kierowała do pozostałych uczestników porozumienia propozycje określonych cen detalicznych. W przypadku stosowania stawek innych niż ustalone, sklepy narażone były np. na wstrzymanie dostaw czy wzrost ceny zakupu danego produktu.

Porozumienie to zakłócało działanie mechanizmów rynkowych, gdyż ograniczało konkurencję pomiędzy sprzedawcami detalicznymi. Odczuli to przede wszystkim konsumenci, którzy musieli płacić więcej za farby i lakiery niż w sytuacji niezakłóconej konkurencji.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Nielegalne porozumienie było korzystne jedynie dla marketów w nim uczestniczących, unikały one bowiem wojen cenowych oraz mogły liczyć na większą marżę niż w warunkach efektywnej konkurencji.

Kary finansowe

W wyniku przeprowadzonego postępowania Prezes Urzędu nałożyła karę w wysokości 39 mln zł na Praktikera. W wypadku Castoramy odstąpiono od karania ze względu na fakt, że spółka nie była inicjatorem porozumienia, wycofała się z niego, a także podjęła współpracę z UOKiK, przedstawiając istotne i nieznane wcześniej dowody.

Niższą karę (ponad 9 mln zł) wymierzono również spółce Tikkurila, która również podjęła współpracę z Urzędem i przyczyniła się do zakończenia postępowania. Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorcom przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz również serwis: Konsument w sądzie

Źródło:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

reklama

Czytaj także

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

UOKiK nałożył wysokie kary na producenta farb i lakierów Tikkurila oraz market budowlany Praktiker.
UOKiK nałożył wysokie kary na producenta farb i lakierów Tikkurila oraz market budowlany Praktiker.

Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Witold Chomiczewski

Radca prawny, wspólnik w Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych sp.k. Specjalizuje się w prawie IT i nowych technologii, ma bogate doświadczenie w obsłudze prawnej przedsiębiorców związanych z e-commerce, doradza m.in. spółkom zajmującym się marketingiem internetowym, przygotowuje umowy dotyczące SEO/SEM, reklamy RTB, prawa autorskiego w Internecie. Wspiera przedsiębiorców internetowych, a zwłaszcza portale w sprawach związanych z odpowiedzialnością za cudze treści. Ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań sądowych dotyczących problematyki prawa autorskiego, Internetu oraz prawa gospodarczego. Brał udział w projekcie na zlecenie Komisji Europejskiej, Study on Liability of Internet Intermediaries, który dotyczył dyrektywy o handlu elektronicznym. Pełnomocnik ds. Legislacji Izby Gospodarki Elektronicznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama