REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Windykacja, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Windykacja należności krok po kroku

Windykacja należności krok po kroku czyli jak odzyskać swoje pieniądze? Pierwszym krokiem jest windykacja przedsądowa. Co zrobić, aby windykacja była skuteczna już na tym etapie?

Seniorzy robią wszystko, by spłacić długi, a młodzi zarabiający najniższą krajową robią długi, by poczuć smak życia w luksusie

Polacy wpisani do rejestru niesolidnych dłużników mają trzy finansowe twarze: lekkomyślnego lekkoducha, nękanego przez los mężczyzny w wieku średnim i seniora oglądającego po wielekroć każdą złotówkę nim ją wyda.

Windykatorzy mają więcej pracy niż w 2023 r. "Windykacja nie oznacza bankructwa"

Rok 2024 nie zaczął się optymistycznie dla kilku branż. Liczba windykacji w I kwartale tego roku jest większa niż w roku 2023. Które sektory mają najtrudniej? Co czeka przedsiębiorców do końca roku?

Konsumentom potrzebne są jeszcze bardziej zrozumiałe przepisy prawne

Co czwarty konsument korzystający ze sklepów internetowych został oszukany w sieci przynajmniej raz. Choć znajomość swoich praw związanych z zakupami, w tym internetowymi, deklaruje coraz więcej osób, w dalszym ciągu apelują oni o jeszcze więcej kampanii informacyjnych a przede wszystkim o jeszcze bardziej proste przepisy.

REKLAMA

Teraz firmy kurierskie konkurują ofertami… szybkiego i prostego zwrotu towaru

To znak czasów i sztuka elastycznego dostosowania się do potrzeb konsumentów. Jak się okazuje, już dwie na trzy zakupione przez Internet sztuki odzieży czy obuwia wracają do sprzedawcy. Polacy znają swoje prawa konsumenckie i korzystają z nich bez żadnych oporów.

Oszukane promocje w Internecie. Kto potrafi łatwo sprawdzić, rozpoznać nieuczciwe sztuczki sprzedawców i jak to robi

Od niemal roku zmienione przepisy prawa konsumenckiego, znane pod nazwą dyrektywy Omnibus, mają wykluczać między innymi fałszywe promocje. Sprzedawcy muszą na przykład podawać ceny historyczne, by łatwo było sprawdzić czy nie obniżają ceny, którą nieco wcześniej celowo mocno podwyższyli.

W 2024 roku poprawi się sytuacja finansowa firm i konsumentów. Czy oznacza to mniejsze zatory płatnicze, co z bankructwami

Rok 2023 w annałach gospodarczych nie zapisze się dobrze. Rekordowa inflacja, rosnące ceny energii i paliw oraz wysokie oprocentowanie kredytów sprawiły, że zarówno życie przeciętnego konsumenta, jak i funkcjonowanie wielu firm było niezwykle trudne. A jak będzie w rozpoczynającym się 2024 roku?

Długa kolejka do windykatorów. Wszyscy chcą odzyskać choć część wierzytelności z przeterminowanych faktur

Remanenty na koniec roku wymagane przez przepisy z zakresu podatków dochodowych mobilizują firmy także do robienia bilansu z zaległymi fakturami. Firmy windykacyjne pozyskują w grudniu i styczniu często więcej zleceń niż przez pozostałe miesiące roku.

REKLAMA

Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej?

Sąd ogłasza upadłość konsumencką na wniosek. Przeważnie składa go sam dłużnik, jednak przepisy Prawa upadłościowego dają taką możliwość również jego wierzycielowi. W każdym razie podstawowym celem wniosku o ogłoszenie upadłości jest wykazanie, że w realiach konkretnej sprawy można ogłosić upadłość konsumencką, a więc m.in., że konsument popadł w stan niewypłacalności. Założenie to przekłada się na samą treść wniosku oraz dołączanych do niego dokumentów. Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej? Jakie dokumenty trzeba zgromadzić?

Upadłość konsumencka - od czego zależy tryb postępowania?

Upadłość konsumencka może toczyć się w trybie uproszczonym i zwykłym, w którym odpowiednio stosuje się przepisy dotyczące upadłości przedsiębiorców. Konsument nie ma wpływu na wybór trybu. Decyzję w tym zakresie podejmuje sąd upadłościowy, który ma obowiązek kierowania się przepisy Prawa upadłościowego. Jednak trzeba pamiętać, że przesłanki stosowania trybu zwykłego upadłości konsumenckiej zostały zredagowane w sposób umożliwiający ich różnorodną interpretację. Jednak zawsze procedowanie upadłości konsumenckiej w tym trybie jest rozwiązaniem wyjątkowym, stosowanym do trudnych i rozbudowanych spraw.

"Nie płacę, bo nie pracuję, bo inflacja, bo mam za daleko do banku…" Jak tłumaczymy niepłacenie długów?

„Nie płacę, bo mam za daleko do banku, a boję się wchodzić na konto przez Internet”, „Nie płacę, bo nie pracuję”, „Nie płacę, bo inflacja…” – to tylko część z obszernego repertuaru wymówek dłużników, z którymi każdego dnia mierzą się negocjatorzy firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso. Działają na zlecenie wierzycieli – banków, firm pożyczkowych, operatorów telekomunikacyjnych, dostawców prądu, gazu i telewizji. Według danych Krajowego Rejestru Długów zaległości finansowe konsumentów wynoszą obecnie 45 mld zł.

Upadłość konsumencka - kiedy warto skorzystać, a kiedy jest jedynym ratunkiem?

Upadłość konsumencka. Kiedy warto się na nią zdecydować, a kiedy jest jedynym ratunkiem dłużnika?

Nakaz zapłaty na rzecz firmy pożyczkowej tylko na podstawie weksla - może naruszyć prawa konsumenta

Akceptacja wydawania nakazów zapłaty na podstawie samej treści weksla przedstawionego przez firmę pożyczkową, bez kontroli zapisów umowy, na podstawie której weksel wystawiono, może zagrozić interesom konsumentów - wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego, o którym poinformowała prokuratura.

Prawa konsumenta 2023. Jak zwrócić lub wymienić zakup?

1 stycznia 2023 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o prawach konsumenta, KC oraz prawa międzynarodowego prywatnego. Zmiany te mają znaczenie z punktu widzenia działalności przedsiębiorców, którzy powinni dokonać analizy swoich procedur związanych z reklamacją i gwarancją.

Czy polscy konsumenci słyszeli o dyrektywie Omnibus?

Od wprowadzenia dyrektywy Omnibus minęło już pół roku. Czy polscy konsumenci znają jej założenia i wierzą w jej zastosowanie?

Minimalne wynagrodzenie 2023 netto. Czy dwukrotna podwyżka płacy minimalnej zmniejszy długi Polaków?

Od początku 2023 r. obowiązuje w Polsce wyższa niż w zeszłym roku płaca minimalna, wynosząca 3490 zł brutto, co „na rękę” (netto) daje 2709 zł. Średnie zadłużenie wynosi obecnie blisko 19 tys. zł. Aby je spłacić trzeba na to przeznaczyć aż 7 minimalnych pensji. Warto wiedzieć, że od 1 lipca 2023 r. najniższa krajowa wzrośnie do 3600 zł brutto (2784 zł netto). 

Co to jest windykacja polubowna i dlaczego nie warto bać się windykatora

Windykacja polubowna. Wystarczy dłuższa choroba, która uniemożliwi pracę, a brak regularnych dochodów przełoży się na zwlekanie z terminową zapłatą rachunków i już można zostać dłużnikiem. Wiele osób wpada w panikę, gdy otrzymuje list lub telefon z firmy windykacyjnej. Skąd te emocje? Powodem jest brak wiedzy. Kiedy kontaktuje się z nami windykator, to dobra wiadomość, bo oznacza, że zaległym długiem nie zainteresował się jeszcze sąd i mamy szansę na polubowne rozwiązanie problemu finansowego. 

UOKiK przypomina o prawach konsumenta

Ostatnie zmiany przepisów dotyczą m.in. reklamacji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jakie mamy prawa. Warto o nich pamiętać nie tylko z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

Konsumencie, znasz swoje prawa? QUIZ

Prawa konsumenta. Ma je każdy z nas, bo i każdy z nas niemal codziennie dokonuje mnóstwa transakcji i wyborów konsumenckich. Od zakupów spożywczych, przez wybór spodni po rezerwację wycieczki wakacyjnej czy nabycie nowego sprzętu elektronicznego. Właśnie dlatego dobrze jest zapoznać się z prawami konsumenta i wiedzieć, kiedy są łamane, gdzie się zgłosić i co można z tym zrobić. 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta i właśnie z tej okazji mamy dla Was quiz. Sprawdźcie, jak dobrze znacie swoje prawa.

Prawa konsumenta oczami Polaków. Czy znamy je bardzo dobrze?

15 marca przypada Światowy Dzień Praw Konsumenta. To odpowiednia data, by przyjrzeć się, jaką wiedzę o swoich prawach mają polscy konsumenci oraz jakie doświadczenia towarzyszą nam w tym obszarze

2022 r. – powrót opóźnionych lotów i uszkodzonych bagaży

Przed Światowym Dniem Praw Konsumenta Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowuje rok 2022.

Czym jest downsizing i kto jest najbardziej narażony na jego skutki?

Downsizing rośnie w siłę w dobie inflacji. Na jego negatywne skutki najbardziej narażeni są seniorzy. Czym jest downsizing? Czy UOKiK powinien interweniować?

Nieważność kredytu frankowego a roszczenia banku i konsumenta - treść opinii rzecznika generalnego TSUE

W dniu 16 lutego 2023 r. Anthony Michael Collins, rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał opinię w sprawie C-520/21 (Arkadiusz Szcześniak przeciwko Bankowi M. SA). Zdaniem Rzecznika Collinsa po uznaniu umowy kredytu hipotecznego za nieważną ze względu na nieuczciwe warunki konsumenci mogą dochodzić względem banków roszczeń wykraczających poza zwrot świadczeń pieniężnych. Natomiast banki nie mają tego prawa. Przy czym to do sądów krajowych należy ustalenie, w oparciu o prawo krajowe, czy konsumenci mają prawo dochodzić tego rodzaju roszczeń oraz, jeżeli tak jest, rozstrzygnięcie o ich zasadności.

Wegetariański, wegański - jak znaleźć te produkty na sklepowej półce?

Wegetariański, wegański. Coraz więcej klientów szuka na sklepowych półkach produktów bez składników pochodzenia zwierzęcego. Ich identyfikację umożliwia specjalne logo, które jest jak na razie jedynym gwarantem czystego składu, bo na europejskim rynku do dziś nie istnieje prawnie wiążąca definicja pojęć „wegańskie” i „wegetariańskie”.

Pokazy handlowe - ważne zmiany od 2023 r.

Z początkiem stycznia 2023 r. weszło w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów wynikających z konieczności implementacji unijnych dyrektyw. Ich celem jest m.in. ograniczenie nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych.

Konsument w drodze na ferie

Jak przewozić sprzęt sportowy? Czy karta EKUZ jest płatna? Gdzie konsumenci mogą uzyskać pomoc w przypadku problemów?

Prawa konsumenta - jakie zmiany od 1 stycznia 2023 r.?

1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele ważnych przepisów. O czym powinni pamiętać kupujący on-line, miłośnicy wyprzedaży, seniorzy i pozostali konsumenci?

Powództwa grupowe na rzecz konsumentów - nowe przepisy w 2023 r.

Organizacje konsumenckie będą mogły wytaczać powództwa na rzecz grupy konsumentów przeciwko przedsiębiorcom stosującym nieuczciwe praktyki. Nowe przepisy mają wejść w życie 25 czerwca 2023 r.

e-Urząd Skarbowy - usługi dla komorników. Konto Komornika

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 grudnia 2022 r. o udostępnieniu w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) pierwszej z usług, składających się na pakiet Konta Komornika. Polega ona na automatyzacji obsługi wniosków komorników sądowych o udostępnienie informacji.

Oferty promocyjne a prawa konsumenta. Zmiany od 2023 r.

Okres końca roku obfituje w promocje i wyprzedaże. Takie oferty muszą być ustalane zgodnie z przepisami o ochronie konsumentów.

Zwrot pieniędzy za odwołaną wycieczkę do Egiptu - SN uwzględnił skargę nadzwyczajną

Za wycieczkę do Egiptu zapłacili po kilka tys. zł, ale biuro podróży upadło, a jego polisa ubezpieczeniowa wygasła. Sąd nie przyznał im odszkodowania. SN - po skardze RPO - uchylił wyrok wskazując, iż nie wzięto pod uwagę ochrony przysługującej klientom biura, jako konsumentom.

Oczekiwania dotyczące obsługi klienta – szybkość obsługi to priorytet

W kontaktach z działami obsługi klienta Polacy przede wszystkim oczekują szybkości i efektywności działania. W tym kontekście trudno się dziwić, że kiedy kontaktujemy się z działem obsługi najbardziej irytują nas rzeczy, które wydłużają czas załatwienia naszej sprawy, jak długie oczekiwanie na kontakt z konsultantem, liczne przełączanie pomiędzy różnymi osobami oraz łączenie z automatem.

Zakupy w Black Friday - aż 60 proc. Polaków zamierza je zrobić

Black Friday i Cyber Monday to święta z amerykańskim rodowodem, które w Polsce również cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród konsumentów. To także najgorętszy czas dla całego handlu, który rozpoczyna okres zakupów przedświątecznych. Gdzie polscy konsumenci planują robić zakupy: w sklepach stacjonarnych, czy Internecie, jakich produktów szukają – na te i inne zagadnienia odpowiada raport z badania, przeprowadzonego na zlecenie Klarny.

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta z podpisem Prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o prawach konsumenta - poinformowało w czwartek Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta RP. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi.

Cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności windykacyjnej i jego skutki

Zgodnie z projektowaną ustawą o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora, minister właściwy do spraw gospodarki będzie wydawał, odmawiał wydania, zawieszał i cofał – w drodze decyzji – zezwolenie na prowadzenie działalności windykacyjnej.

Skutki ustawy o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora dla podmiotów zajmujących się windykacją

Planowany termin wejścia w życie ustawy to 1 stycznia 2023 r., a przewidziany przez twórców projektu termin na dostosowanie przez podmioty prowadzące działalność windykacyjną swojej działalności do wymogów ustawy to 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.

Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych

Projektowana ustawa o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora wprowadza dwa rodzaje nadzoru nad rynkiem windykacyjnym, tj. nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych oraz nadzór nad działalnością windykatorów.

Uregulowanie działalności windykacyjnej – projekt MS

Nie kwestionując potrzeby i zasadności uregulowania rynku windykacyjnego, należy wskazać, że proponowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora nie może być oceniony jednoznacznie.

Zmiany w prawach konsumenta

Sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju gospodarki przyjęła 6 października 2022 r. poprawki PiS do nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, m.in. znoszącą odpowiedzialność przedsiębiorcy za brak zgodności towaru z umową, jeżeli konsument najpóźniej w chwili zawarcia umowy został o tym poinformowany i to zaakceptował.

Projekt ustawy o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora

Jakie są cele i główne założenia projektu ustawy o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora oraz zmianie niektórych innych ustaw?

Jak zmienić sprzedawcę prądu elektrycznego?

Na decyzję o zmianie sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in.: stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany, a także sama łatwość dokonania takiej zmiany (brak skomplikowanych procedur) oraz dostępność konkurencyjnych ofert na rynku.

Działalność windykatorów - jakie są planowane zmiany?

Przygotowany przez resort sprawiedliwości projekt ustawy ma uregulować funkcjonowanie przedsiębiorstw windykacyjnych i działalność windykatorów.

Nowe przepisy dotyczące firm windykacyjnych. Co się zmieni? Od kiedy?

Aktualnie windykacja należności, zwłaszcza ta w formie pozasądowej (polubownej), nie jest obwarowana kompleksową regulacją prawną. Odnosi się do zarówno do osoby windykatora, formy prowadzenia działalności, jak i zasad przeprowadzania windykacji pozasądowej. Bez odpowiednich regulacji może dochodzić do naruszeń ze strony firm windykacyjnych, których przedstawiciele popełniają czyny niezgodne z zasadami etyki (np. w wyniku nękania) lub niedozwolone w ramach windykacji. Właśnie dlatego ustawodawca zamierza wprowadzić nowe wymogi dla firm windykacyjnych. Wdrożenie tych zasad może wymusić znaczne przeobrażenia na podmiotach, które zajmują się odzyskiwaniem zaległych należności.

Zarzuty UOKiK dla Biedronki za nieuczciwą akcję promocyjną

UOKiK postawił trzy zarzuty Biedronce, dotyczące jej akcji promocyjnej „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”. Jeronimo Martins Polska grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu – podał urząd antymonopolowy we wtorkowym komunikacie.

Trwają prace nad ustawą o działalności lombardów

Celem prac nad ustawą tzw. lombardową jest wzmocnienie monitoringu nad rynkiem lombardów oraz zwiększenie ochrony dla klientów.

Nowelizacja prawa konsumenckiego a działalność przedsiębiorców

Czy nowelizacja prawa konsumenckiego wpłynie na działalność przedsiębiorców? Na jakie zmiany warto się przygotować?

Omnibus na straży uczciwości opinii konsumenckich - czyli koniec z fake reviews

Omnibus to potoczna nazwa unijnej dyrektywy, którą powinni znać wszyscy prowadzący działalność handlową, a zwłaszcza sprzedający online. Dyrektywa wprowadzi sporo pozytywnego zamieszania. Jej implementacja na poziomie krajowym m.in. podejmie walkę z tzw. fake reviews, czyli fałszywymi opiniami (rekomendacjami) konsumenckimi.

Koszty windykacji 2022 - ile wynoszą? Czy można prowadzić windykację na koszt dłużnika?

Zwlekający z zapłatą kontrahenci to niechlubny standard w polskich firmach. Niestety niemal każdy przedsiębiorca spotyka się w końcu z sytuacją, w której druga strona transakcji będzie zwlekać z regulacją wymagalnych zobowiązań. Przyczyny takiego stanu rzeczy bywają różne, a w wielu przypadkach koniecznością okazuje się wszczęcie sprawy sądowej. Warto wiedzieć, że kosztami postępowania można obciążyć dłużnika.

Dyrektywa Omnibus od 28 maja 2022 r. Jakie prawa zyskają konsumenci?

Od 28 maja 2022 r. zacznie obowiązywać unijna dyrektywa Omnibus, której celem jest zwiększenie ochrony praw konsumentów w handlu internetowym. Polska wersja tej ustawy na razie jest w powijakach, nie zdejmuje to jednak z polskich przedsiębiorców obowiązku podporządkowania się prawu UE. Niestety dostosowanie e-sklepów do nowych regulacji może kosztować - w zależności od sytuacji wyjściowej i rozmiaru sklepu może to być od tysiąca do nawet ponad 10 tys. zł.

Co zrobić ze starym sprzętem elektrycznym i elektronicznym?

Stary sprzęt elektryczny i elektroniczny nie może zostać wyrzucony do śmieci razem z innymi odpadami. Za ich wyrzucenie do nieodpowiedniego miejsca grożą wysokie kary. Nawet do 5 tys. zł. Co zatem z nim zrobić?

REKLAMA