REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych

mec. Jacek Jaruchowski
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych
Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projektowana ustawa o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora wprowadza dwa rodzaje nadzoru nad rynkiem windykacyjnym, tj. nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych oraz nadzór nad działalnością windykatorów.

Pierwszy z nich sprawowany będzie przez ministra właściwego do spraw gospodarki oraz przez KNF, drugi zaś przez wojewodów.

REKLAMA

REKLAMA

Organ nadzoru

Co do zasady organem nadzoru nad przedsiębiorstwem windykacyjnym będzie minister właściwy do spraw gospodarki, natomiast KNF będzie organem nadzoru wyłącznie w zakresie określonym ustawą z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym.

Organ nadzoru sprawuje nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa windykacyjnego w zakresie zgodności jego działania z przepisami prawa. W jego ramach organ nadzoru sprawuje kontrolę:

  1. w zakresie zgodności działania z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
  2. w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora.

Kontrola w zakresie przestrzegania przepisów ustawy może dotyczyć zasad prowadzenia działalności windykacyjnej oraz gospodarki finansowej przedsiębiorstwa windykacyjnego.

REKLAMA

Uprawnienia osób kontrolujących

Projekt przewiduje, że osoby kontrolujące będą uprawnione w szczególności do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części albo innych miejsc, gdzie jest wykonywana działalność windykacyjna objęta zezwoleniem,
  2. żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień osób wchodzących w skład zarządu przedsiębiorstwa windykacyjnego,
  3. żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień od pracowników przedsiębiorstwa windykacyjnego, okazania dokumentów oraz udostępnienia danych mających związek z przedmiotem kontroli,
  4. nakładania kar pieniężnych.

Z przeprowadzanej kontroli sporządza się protokół kontroli, który przekazywany jest przedsiębiorstwu windykacyjnemu w terminie 30 dni od dnia zakończenia kontroli. Organ nadzoru w związku z przeprowadzoną kontrolą może wezwać przedsiębiorstwo windykacyjne do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w terminie nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 60 dni.

Kary za utrudnianie kontroli i stwierdzone naruszenia

Osoba upoważniona przez organ nadzoru do przeprowadzenia kontroli może nałożyć na przedsiębiorstwo windykacyjne karę od 1.000 do 200.000 zł za uniemożliwianie lub utrudnianie przeprowadzenia czynności kontrolnych, a także w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo windykacyjne nie prowadzi akt windykacyjnych, listy prowadzonych windykacji, dokumentacji dotyczącej zatrudnianych windykatorów oraz realizowanych czynności windykacyjnych albo prowadzi tę dokumentację w sposób niezgodny z zasadami określonymi w ustawie. Z kolei w przypadku nieusunięcia naruszeń prawa stwierdzonych w trakcie kontroli kara finansowa może wynieść od 10.000 do 200.000 zł.

W przypadku stwierdzenia naruszenia przez przedsiębiorstwo windykacyjne zasad windykacji organ nakazuje niezwłoczne zaprzestanie naruszeń lub niezwłoczne zakończenie czynności windykacyjnych przeciwko osobie zobowiązanej, która zgłosiła sprzeciw. Dodatkowo organ nadzoru może w przypadku naruszenia zasad prowadzenia windykacji nałożyć w drodze natychmiast wykonalnej decyzji administracyjnej karę pieniężną w wysokości od 100.000 do 500.000 zł.

Należy także zauważyć, że w przypadku, gdy przedsiębiorstwo windykacyjne nie uiściło prawomocnie nałożonych kar, nie wykonało żądań organu nadzoru, a także w przypadku rażącego naruszenia zasad prowadzenia czynności windykacyjnych (w szczególności dokonywaniu och pomimo złożonego sprzeciwu przez osobę zobowiązaną), organ nadzoru cofa wydane zezwolenie na prowadzenie działalności windykacyjnej (przedsiębiorstwo windykacyjne nie może złożyć kolejnego wniosku o zezwolenie, bowiem wniosek taki zostanie załatwiony odmownie).

KNF jako organ nadzoru w zakresie określonym ustawą o nadzorze nad rynkiem finansowym, może w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw windykacyjnych, ich stabilności, bezpieczeństwa oraz przejrzystości w ich działalności, a także w celu zapewnienia ochrony interesów osób zobowiązanych może podjąć działania polegające na:

  1. przeprowadzeniu kontroli przedsiębiorstw windykacyjnych,
  2. wydaniu publicznie ostrzeżenia wskazującego osobę odpowiedzialną za naruszenie prawa oraz charakter tego naruszenia,
  3. nakazaniu przedsiębiorstwu windykacyjnemu zaprzestania danego zachowania oraz powstrzymania się od takiego zachowania w przyszłości,
  4. zawieszeniu w wykonywaniu czynności członka zarządu przedsiębiorstwa windykacyjnego odpowiedzialnego za stwierdzone naruszenie.

KNF za naruszenie przepisów prawa w zakresie określonym ustawą o nadzorze nad rynkiem finansowym, za nieusuwanie stwierdzonych nieprawidłowości lub za naruszanie interesów osób zobowiązanych może nałożyć na przedsiębiorstwo windykacyjne karę finansową w wysokości od 200.000 do 2.000.000 zł albo w wysokości stanowiącej równowartość 10% całkowitego rocznego przychodu przedsiębiorstwa windykacyjnego za ostatni rok obrotowy.

Podsumowanie

Wydaje się, że ministerialna propozycja w zakresie nadzoru nad firmami windykacyjnymi może zostać oceniona pozytywnie. Wprowadzone mechanizmy, o ile będą rzeczywiście stosowane, powinny przynieść oczekiwane przez projektodawcę rezultaty. Nie można jednak tracić z pola widzenia okoliczności, że po wejściu ustawy prawdopodobnie spotkamy się ze znaczną ilością skarg, tak na samych windykatorów, jak i na firmy windykacyjne, przy czym nie koniecznie będą to skargi uzasadnione. Raczej będzie to forma obrony dłużnika przed prowadzoną windykacją.

Autor: adw. Jacek Jaruchowski, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

REKLAMA

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

Problemy osób niepełnosprawnych w podróży samolotem - RPO podejmuje działania

Z jakimi problemami spotykają się osoby niepełnosprawne w trakcie podróży samolotem? Okazuje się, że jest ich całkiem sporo. RPO wystąpił w tej sprawie do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Pełnomocnika Rządu ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

Co najmniej 7000 zł na rękę. Kto ma dostać takie wynagrodzenie? Uzasadnienie jest proste – to istotne dla bezpieczeństwa państwa

Państwo powinno zapobiegać odpływowi pracowników z kluczowych sektorów istotnych dla bezpieczeństwa obywateli. Trzeba podnieść ich wynagrodzenia i objąć je finansowaniem centralnym. Mowa o 7000 zł na rękę.

REKLAMA

Senat: Emerytowani żołnierze chcą przeliczenia emerytur ustalonych dekady temu

Emerytowani żołnierze wnoszą o ponowne przeliczenie emerytur i rent żołnierzy zawodowych, ustalonych przed dniem 1 stycznia 1999 r., z uwzględnieniem każdorazowej waloryzacji, przeprowadzanej nie później niż w ciągu 3 miesięcy od wprowadzenia zmian w uposażeniu zasadniczym żołnierzy zawodowych. Przeliczenie to powinno skutkować wypłatą wyrównania, stanowiącego różnicę pomiędzy wysokością świadczeń, jakie przysługiwałyby po uwzględnieniu każdej waloryzacji, a świadczeniami faktycznie otrzymywanymi. Natomiast w związku z wypłatą wyrównania uprawnionym przysługiwałoby również prawo do odsetek zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.

TSUE ws. uznawania małżeństw jednopłciowych. RPO: trzeba wykonać orzeczenie

Co dalej z orzeczeniem TSUE ws. uznawania małżeństw jednopłciowych? Rzecznik Praw Obywatelskich mówi jasno: trzeba wykonać. Należy zmienić polskie rozporządzenie określające wzory aktów stanu cywilnego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA