REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych

mec. Jacek Jaruchowski
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych
Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projektowana ustawa o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora wprowadza dwa rodzaje nadzoru nad rynkiem windykacyjnym, tj. nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych oraz nadzór nad działalnością windykatorów.

Pierwszy z nich sprawowany będzie przez ministra właściwego do spraw gospodarki oraz przez KNF, drugi zaś przez wojewodów.

REKLAMA

REKLAMA

Organ nadzoru

Co do zasady organem nadzoru nad przedsiębiorstwem windykacyjnym będzie minister właściwy do spraw gospodarki, natomiast KNF będzie organem nadzoru wyłącznie w zakresie określonym ustawą z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym.

Organ nadzoru sprawuje nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa windykacyjnego w zakresie zgodności jego działania z przepisami prawa. W jego ramach organ nadzoru sprawuje kontrolę:

  1. w zakresie zgodności działania z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
  2. w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora.

Kontrola w zakresie przestrzegania przepisów ustawy może dotyczyć zasad prowadzenia działalności windykacyjnej oraz gospodarki finansowej przedsiębiorstwa windykacyjnego.

REKLAMA

Uprawnienia osób kontrolujących

Projekt przewiduje, że osoby kontrolujące będą uprawnione w szczególności do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części albo innych miejsc, gdzie jest wykonywana działalność windykacyjna objęta zezwoleniem,
  2. żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień osób wchodzących w skład zarządu przedsiębiorstwa windykacyjnego,
  3. żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień od pracowników przedsiębiorstwa windykacyjnego, okazania dokumentów oraz udostępnienia danych mających związek z przedmiotem kontroli,
  4. nakładania kar pieniężnych.

Z przeprowadzanej kontroli sporządza się protokół kontroli, który przekazywany jest przedsiębiorstwu windykacyjnemu w terminie 30 dni od dnia zakończenia kontroli. Organ nadzoru w związku z przeprowadzoną kontrolą może wezwać przedsiębiorstwo windykacyjne do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w terminie nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 60 dni.

Kary za utrudnianie kontroli i stwierdzone naruszenia

Osoba upoważniona przez organ nadzoru do przeprowadzenia kontroli może nałożyć na przedsiębiorstwo windykacyjne karę od 1.000 do 200.000 zł za uniemożliwianie lub utrudnianie przeprowadzenia czynności kontrolnych, a także w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo windykacyjne nie prowadzi akt windykacyjnych, listy prowadzonych windykacji, dokumentacji dotyczącej zatrudnianych windykatorów oraz realizowanych czynności windykacyjnych albo prowadzi tę dokumentację w sposób niezgodny z zasadami określonymi w ustawie. Z kolei w przypadku nieusunięcia naruszeń prawa stwierdzonych w trakcie kontroli kara finansowa może wynieść od 10.000 do 200.000 zł.

W przypadku stwierdzenia naruszenia przez przedsiębiorstwo windykacyjne zasad windykacji organ nakazuje niezwłoczne zaprzestanie naruszeń lub niezwłoczne zakończenie czynności windykacyjnych przeciwko osobie zobowiązanej, która zgłosiła sprzeciw. Dodatkowo organ nadzoru może w przypadku naruszenia zasad prowadzenia windykacji nałożyć w drodze natychmiast wykonalnej decyzji administracyjnej karę pieniężną w wysokości od 100.000 do 500.000 zł.

Należy także zauważyć, że w przypadku, gdy przedsiębiorstwo windykacyjne nie uiściło prawomocnie nałożonych kar, nie wykonało żądań organu nadzoru, a także w przypadku rażącego naruszenia zasad prowadzenia czynności windykacyjnych (w szczególności dokonywaniu och pomimo złożonego sprzeciwu przez osobę zobowiązaną), organ nadzoru cofa wydane zezwolenie na prowadzenie działalności windykacyjnej (przedsiębiorstwo windykacyjne nie może złożyć kolejnego wniosku o zezwolenie, bowiem wniosek taki zostanie załatwiony odmownie).

KNF jako organ nadzoru w zakresie określonym ustawą o nadzorze nad rynkiem finansowym, może w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw windykacyjnych, ich stabilności, bezpieczeństwa oraz przejrzystości w ich działalności, a także w celu zapewnienia ochrony interesów osób zobowiązanych może podjąć działania polegające na:

  1. przeprowadzeniu kontroli przedsiębiorstw windykacyjnych,
  2. wydaniu publicznie ostrzeżenia wskazującego osobę odpowiedzialną za naruszenie prawa oraz charakter tego naruszenia,
  3. nakazaniu przedsiębiorstwu windykacyjnemu zaprzestania danego zachowania oraz powstrzymania się od takiego zachowania w przyszłości,
  4. zawieszeniu w wykonywaniu czynności członka zarządu przedsiębiorstwa windykacyjnego odpowiedzialnego za stwierdzone naruszenie.

KNF za naruszenie przepisów prawa w zakresie określonym ustawą o nadzorze nad rynkiem finansowym, za nieusuwanie stwierdzonych nieprawidłowości lub za naruszanie interesów osób zobowiązanych może nałożyć na przedsiębiorstwo windykacyjne karę finansową w wysokości od 200.000 do 2.000.000 zł albo w wysokości stanowiącej równowartość 10% całkowitego rocznego przychodu przedsiębiorstwa windykacyjnego za ostatni rok obrotowy.

Podsumowanie

Wydaje się, że ministerialna propozycja w zakresie nadzoru nad firmami windykacyjnymi może zostać oceniona pozytywnie. Wprowadzone mechanizmy, o ile będą rzeczywiście stosowane, powinny przynieść oczekiwane przez projektodawcę rezultaty. Nie można jednak tracić z pola widzenia okoliczności, że po wejściu ustawy prawdopodobnie spotkamy się ze znaczną ilością skarg, tak na samych windykatorów, jak i na firmy windykacyjne, przy czym nie koniecznie będą to skargi uzasadnione. Raczej będzie to forma obrony dłużnika przed prowadzoną windykacją.

Autor: adw. Jacek Jaruchowski, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Umowa UE-Mercosur: poprawki przyjęte przez Parlament Europejski. Unijne normy jakości i bezpieczeństwa (w tym dot. pestycydów i antybiotyków) dla towarów importowanych z Ameryki Południowej

W dniu 16 grudnia 2025 r. na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu został przegłosowany i przyjęty projekt rozporządzenia, dotyczący klauzul bezpieczeństwa do umowy handlowej Unii Europejskiej z państwami Mercosur, w których uwzględnione są kluczowe poprawki postulowane przez Polskę i z determinacją zgłaszane przez europosła Krzysztofa Hetmana.

Ten mandat w kodeksie wykroczeń rośnie 10-krotnie z 500 zł do 5000 zł, a grzywna rośnie 6-krotnie - zamiast 5000 zł będzie 30000 zł. Prezydent już podpisał nowelizację, zmiany wejdą w życie nieodwołalnie

Prezydent RP podpisał 15 grudnia 2025 r. nowelizację Kodeksu wykroczeń oraz Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Nowe przepisy znacząco zaostrzają kary - grzywna wzrośnie nawet sześciokrotnie. Z katalogu sankcji zniknie też łagodna kara nagany. Natomiast mandat będzie można nałożyć w kwocie dziesięciokrotnie wyższej niż dotychczas.

Tykająca bomba w budżecie państwa zagrozi wypłatom np. 800 plus, 13 i 14 emerytury? Ekspert: prędzej, czy później eksploduje - dlatego trzeba coś zrobić z konstytucyjnym limitem zadłużenia

Polski budżet coraz mocniej odczuwa rekordowe wydatki na zbrojenia i programy socjalne. Dług publiczny w 2026 r. po raz pierwszy w historii III RP przekroczy 60% PKB. Jeśli ten kierunek nie ulegnie zmianie, rząd stanie przed dylematem: złamać Konstytucję czy obciąć wydatki o pół biliona złotych? A przy tak dużych cięciach wydatków nie są bezpieczne ani 800 plus, ani 13. i 14. emerytura - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Tachografy w busach (DMC 2,5-3,5 tony) obowiązkowe od lipca 2026 r. Jest kilka wyjątków. Kara 12 tys. zł za brak nowoczesnego urządzenia G2V2

Za kilka miesięcy wchodzi w życie przełomowa zmiana dla sektora tzw. transportu lekkiego. Od 1 lipca 2026 roku busy o DMC 2,5-3,5 tony, które realizują międzynarodowy transport towarów, zostaną objęte obowiązkiem posiadania inteligentnych tachografów drugiej generacji (G2V2), a ich kierowców dotyczyć będą takie same przepisy w zakresie czasu pracy, jak kierowców ciężarówek. Celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie konkurencyjności w branży. Eksperci podkreślają - by sprostać przepisom, potrzebne są nowe rozwiązania technologiczne, administracyjne i edukacyjne. Co czeka firmy, których floty bazują na busach?

REKLAMA

Podział majątku po rodzicach. Co musisz wiedzieć o podziale spadku po śmierci rodziców? Oto lista obowiązków, o których nie możesz zapomnieć

Po śmierci rodziców, sprawy spadkowe zazwyczaj wymagają formalnego uregulowania i podziału majątku między wszystkich prawnie uprawnionych. Bez znajomości procedur i praw, łatwo o konflikty rodzinne i nieporozumienia, dlatego kluczowe jest, aby od początku wiedzieć, jak postępować. Oto szczegóły.

Karta Dużej Rodziny 2026. Po zmianach więcej praw i przywilejów

Karta Dużej Rodziny to nie tylko zniżki w sklepach. Rodziny posiadające tan ważny dokument mogą przedstawić go również w urzędzie. Co daje karta w 2025 i 2026 roku? O jakich ważnych zmianach warto pamiętać?

Niepełnosprawni pokrzywdzeni przez NDSE. Boi się stopień umiarkowany. Boi się nawet znaczny

Paradoks ostatnich miesięcy. Osoby niepełnosprawne boją się NDSE. Zaskakuje, ale ten skrót nabrał złowrogiego znaczenia. Oznacza: "niezdolność do samodzielnej egzystencji". Obawy wynikają z tego, że system wspierania niepełnosprawności przesuwa się w kierunku przyznawania co cenniejszych świadczeń tylko tym niepełnosprawnym, którzy są niesamodzielni. Nie jest taką osobą niewidoma od urodzenia (bo ma sprawne ręce i nogi i może przy pomocy np. przewodnika pójść do sklepu i zrobić zakupy). Tak samo osoba niesłysząca (przez te ręce i nogi). Albo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym, ale siedząca na wózku aktywnym. Ma sprawne ręce (bez znaczenia, że nie ma sprawnych nóg). Te osoby nie otrzymają świadczeń opartych o kryterium niesamodzielności. Osoby niepełnosprawne widzą tu systemową dyskryminację. Boją się, że zostaną na "gołej" rencie i nędznym zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł (brak podwyżki od 2019 r. do 2028 r.) I piszą listy do Infor.pl ze swoimi obserwacjami i obawami. Przykładowy list poniżej.

Nowa lista refundacyjna. Ministerstwo zdecydowało

Od 1 stycznia 2026 roku refundacją zostaną objęte 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych i 8 przeznaczonych dla pacjentów z chorobami rzadkimi. Siedemnaście z nich trafi do programów lekowych, a siedem będzie dostępnych w refundacji aptecznej. „Nakłady na politykę lekową i refundację leków systematycznie wzrastają” – podkreśliła wiceminister zdrowia Katarzyna Kacperczyk, podsumowując zmiany w polityce lekowej na koniec roku.

REKLAMA

Właściciel zdejmuje i zabiera drzwi do wynajmowanego mieszkania, bo najemca nie płaci czynszu. Czy tak można legalnie pozbyć się nierzetelnego lokatora?

Wiadomo nie od dziś, że system eksmisyjny działa w Polsce źle. Nie są rzadkością: odległy termin wydania prawomocnego wyroku eksmisyjnego i długi czas przyznawania mieszkań socjalnych lub pomieszczeń tymczasowych. Dlatego wielu właścicieli mieszkań na wynajem w obliczu uciążliwego, niesolidnego najemcy popada w desperację. Czasem konflikty z lokatorami, którzy odmawiają wyprowadzki, mogą kończyć się dość nietypowo. Dwa miesiące temu, media społecznościowe obiegło zdjęcie mężczyzny, który deklarował, że w ramach pomocy swojej znajomej zabrał drzwi do mieszkania zasiedlonego przez zadłużoną lokatorkę. Takie niestandardowe rozwiązanie wzbudziło entuzjazm i rozbawienie dużej części internautów. Trzeba natomiast pamiętać, że jeśli lokator będzie odpowiednio zdeterminowany, to próby zabierania drzwi wejściowych lub podobnych działań, mogą skończyć się odpowiedzialnością karną. Wszystko za sprawą przepisów, które wprowadzono po doniesieniach o „czyścicielach kamienic”.

Przepisy nowej ustawy weszły w życie. To nie jest żadna rewolucja, choć niektórzy tak twierdzą. KEUZP jest już postrachem, choć jeszcze go nie ma

W ostatnim czasie niemal każdą zmianę przepisów określa się jako rewolucję. Zanim się przestraszymy, warto przyjrzeć się zakresowi wprowadzanych zmian i ocenić, jakie mogą być ich skutki. A te często okazują się znikome i niekoniecznie nas dotyczą.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA