REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
mec. Jacek Jaruchowski
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych
Nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projektowana ustawa o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora wprowadza dwa rodzaje nadzoru nad rynkiem windykacyjnym, tj. nadzór nad działalnością przedsiębiorstw windykacyjnych oraz nadzór nad działalnością windykatorów.

Pierwszy z nich sprawowany będzie przez ministra właściwego do spraw gospodarki oraz przez KNF, drugi zaś przez wojewodów.

REKLAMA

REKLAMA

Organ nadzoru

Co do zasady organem nadzoru nad przedsiębiorstwem windykacyjnym będzie minister właściwy do spraw gospodarki, natomiast KNF będzie organem nadzoru wyłącznie w zakresie określonym ustawą z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym.

Organ nadzoru sprawuje nadzór nad działalnością przedsiębiorstwa windykacyjnego w zakresie zgodności jego działania z przepisami prawa. W jego ramach organ nadzoru sprawuje kontrolę:

  1. w zakresie zgodności działania z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
  2. w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o działalności windykacyjnej i zawodzie windykatora.

Kontrola w zakresie przestrzegania przepisów ustawy może dotyczyć zasad prowadzenia działalności windykacyjnej oraz gospodarki finansowej przedsiębiorstwa windykacyjnego.

REKLAMA

Uprawnienia osób kontrolujących

Projekt przewiduje, że osoby kontrolujące będą uprawnione w szczególności do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części albo innych miejsc, gdzie jest wykonywana działalność windykacyjna objęta zezwoleniem,
  2. żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień osób wchodzących w skład zarządu przedsiębiorstwa windykacyjnego,
  3. żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień od pracowników przedsiębiorstwa windykacyjnego, okazania dokumentów oraz udostępnienia danych mających związek z przedmiotem kontroli,
  4. nakładania kar pieniężnych.

Z przeprowadzanej kontroli sporządza się protokół kontroli, który przekazywany jest przedsiębiorstwu windykacyjnemu w terminie 30 dni od dnia zakończenia kontroli. Organ nadzoru w związku z przeprowadzoną kontrolą może wezwać przedsiębiorstwo windykacyjne do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w terminie nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 60 dni.

Kary za utrudnianie kontroli i stwierdzone naruszenia

Osoba upoważniona przez organ nadzoru do przeprowadzenia kontroli może nałożyć na przedsiębiorstwo windykacyjne karę od 1.000 do 200.000 zł za uniemożliwianie lub utrudnianie przeprowadzenia czynności kontrolnych, a także w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo windykacyjne nie prowadzi akt windykacyjnych, listy prowadzonych windykacji, dokumentacji dotyczącej zatrudnianych windykatorów oraz realizowanych czynności windykacyjnych albo prowadzi tę dokumentację w sposób niezgodny z zasadami określonymi w ustawie. Z kolei w przypadku nieusunięcia naruszeń prawa stwierdzonych w trakcie kontroli kara finansowa może wynieść od 10.000 do 200.000 zł.

W przypadku stwierdzenia naruszenia przez przedsiębiorstwo windykacyjne zasad windykacji organ nakazuje niezwłoczne zaprzestanie naruszeń lub niezwłoczne zakończenie czynności windykacyjnych przeciwko osobie zobowiązanej, która zgłosiła sprzeciw. Dodatkowo organ nadzoru może w przypadku naruszenia zasad prowadzenia windykacji nałożyć w drodze natychmiast wykonalnej decyzji administracyjnej karę pieniężną w wysokości od 100.000 do 500.000 zł.

Należy także zauważyć, że w przypadku, gdy przedsiębiorstwo windykacyjne nie uiściło prawomocnie nałożonych kar, nie wykonało żądań organu nadzoru, a także w przypadku rażącego naruszenia zasad prowadzenia czynności windykacyjnych (w szczególności dokonywaniu och pomimo złożonego sprzeciwu przez osobę zobowiązaną), organ nadzoru cofa wydane zezwolenie na prowadzenie działalności windykacyjnej (przedsiębiorstwo windykacyjne nie może złożyć kolejnego wniosku o zezwolenie, bowiem wniosek taki zostanie załatwiony odmownie).

KNF jako organ nadzoru w zakresie określonym ustawą o nadzorze nad rynkiem finansowym, może w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw windykacyjnych, ich stabilności, bezpieczeństwa oraz przejrzystości w ich działalności, a także w celu zapewnienia ochrony interesów osób zobowiązanych może podjąć działania polegające na:

  1. przeprowadzeniu kontroli przedsiębiorstw windykacyjnych,
  2. wydaniu publicznie ostrzeżenia wskazującego osobę odpowiedzialną za naruszenie prawa oraz charakter tego naruszenia,
  3. nakazaniu przedsiębiorstwu windykacyjnemu zaprzestania danego zachowania oraz powstrzymania się od takiego zachowania w przyszłości,
  4. zawieszeniu w wykonywaniu czynności członka zarządu przedsiębiorstwa windykacyjnego odpowiedzialnego za stwierdzone naruszenie.

KNF za naruszenie przepisów prawa w zakresie określonym ustawą o nadzorze nad rynkiem finansowym, za nieusuwanie stwierdzonych nieprawidłowości lub za naruszanie interesów osób zobowiązanych może nałożyć na przedsiębiorstwo windykacyjne karę finansową w wysokości od 200.000 do 2.000.000 zł albo w wysokości stanowiącej równowartość 10% całkowitego rocznego przychodu przedsiębiorstwa windykacyjnego za ostatni rok obrotowy.

Podsumowanie

Wydaje się, że ministerialna propozycja w zakresie nadzoru nad firmami windykacyjnymi może zostać oceniona pozytywnie. Wprowadzone mechanizmy, o ile będą rzeczywiście stosowane, powinny przynieść oczekiwane przez projektodawcę rezultaty. Nie można jednak tracić z pola widzenia okoliczności, że po wejściu ustawy prawdopodobnie spotkamy się ze znaczną ilością skarg, tak na samych windykatorów, jak i na firmy windykacyjne, przy czym nie koniecznie będą to skargi uzasadnione. Raczej będzie to forma obrony dłużnika przed prowadzoną windykacją.

Autor: adw. Jacek Jaruchowski, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niepewna przyszłość dla świadczeń dla lekkiego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Godziwe świadczenia tylko dla stopnia znacznego?

Mamy (według zapowiedzi w Sejmie aż do nawet 2028 r.) prawie pewny brak waloryzacji dla takich świadczeń jak zasiłek pielęgnacyjny (od 2019 r.!), a także takie świadczenia jak dodatek dopełniający (do renty socjalnej) i dodatek do renty z tytułu niezdolności do pracy (projekt ustawy), które oparte są o niesamodzielność, a nie niepełnosprawność. Także w świadczeniu wspierającym samo orzeczenie o niepełnosprawności to za mało, aby je otrzymać. Potrzebny jest jeszcze poziom wsparcia (ocena samodzielności). Zestawienie tych zmian prowokuje do ważnego dla osób niepełnosprawnych pytania - "Czy w przyszłości będą coraz mniej ważne orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu lekkim i umiarkowanym?"

Urlop regeneracyjny dla każdego. Trzy miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Aż 3 miesiące wolnego co 7 lat. Z takiego uprawnienia mieliby skorzystać wszyscy pracownicy. Urlop regeneracyjny byłby rozwiązaniem na kształt urlopu zdrowotnego przysługującego nauczycielom, sędziom, czy policjantom.

W 2026 r. znowu wzrosną opłaty dla kierowców, niektóre nawet o 300% – podwyżki za badanie na stacjach diagnostycznych to był dopiero początek, rząd już szykuje kolejne

Nie tak dawno wzrosły opłaty na stacjach diagnostycznych za badania techniczne pojazdów mechanicznych. W przypadku samochodów osobowych podwyżka nastąpiła z kwoty 98 zł do 149 zł, a więc aż o ok. 50%. To jednak dopiero początek podwyżek dla kierowców – w I połowie 2026 r. planowane są podwyżki opłat związanych z rejestracją pojazdów i prawami jazdy. Jedna z opłat wzrośnie nawet o 300%. W jakich przypadkach trzeba będzie głębiej sięgnąć do kieszeni?

Nowe świadczenie: 500 plus dla małżeństw. Wypłaty od 5000 do 8000 zł, w zależności od liczby wspólnie przeżytych lat

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Trwają właśnie prace nad petycją dotyczącą tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje projekt ustawy przewidujący wypłaty od 5000 do nawet 8000 zł, zależnie od liczby wspólnie przeżytych lat.

REKLAMA

Mieszkanie senioralne. Przyszłość bez barier. Bezpieczeństwo, komfort, niezależność

W obliczu starzejącego się społeczeństwa, mieszkania senioralne stają siękluczowym elementem nowoczesnej polityki mieszkaniowej. Według prognoz GUS, do 2050 roku osoby powyżej 60 roku życia będą stanowiły 40% populacji.

50 tys. zł grzywny i brak możliwości uczęszczania do publicznej placówki przez niezaszczepione dziecko – 17 października 2025 r. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące szczepień ochronnych

Chociaż poddawanie dziecka obowiązkowym szczepieniom ochronnych – co do zasady – nie może nastąpić pod przymusem bezpośrednim, nie oznacza to jednak, że rodzicom, którzy nie wywiązują się z powyższego obowiązku (wobec dziecka, u którego nie występują przeciwwskazania do wykonania szczepienia) – nie grożą żadne konsekwencje. Mogą oni bowiem zostać ukarani grzywnami w łącznej wysokości sięgającej przeszło 50 tys. zł, ograniczeniem władzy rodzicielskiej, a już niebawem – w jednym z miast w Polsce, niezaszczepione dzieci nie będą również przyjmowane do publicznych żłobków.

688,00 złotych – co najmniej tyle podatku zapłaci pracownik, który dostanie od pracodawcy prezent. O jakie przypadki chodzi?

Pracownicy i pracodawcy długo starali się o to, by organy podatkowe przyznały, że nie każde nieodpłatne świadczenie, które pojawia się w ich relacji jest przychodem ze stosunku pracy. Dziś już jest jasne kiedy nie trzeba w takich przypadkach płacić PIT. Ale to nie koniec podatków.

Zastrzyk finansowy dla rodziców: dodatkowo dla uczniów od 4200 do 7200 zł na rok szkolny 2025/2026. Wnioski do 22 października 2025 r.

W wybranych województwach obowiązują regionalne programy wsparcia finansowego dla uczniów. Można uzyskać dodatkowo dla uczniów od 4200 do 7200 zł na rok szkolny 2025/2026. Wnioski można składać tylko do 22 października 2025 r. Warto jednak zauważyć, że to nie tylko zastrzyk środków finansowych, lecz także kompleksowe podejście: rozwój utalentowanych dzieci, w trudnej sytuacji. To również wsparcie warsztatowe, pomoc psychologiczna, pomoc pedagogiczna i działania wzmacniające motywację uczniów. W praktyce stypendium ma otworzyć drzwi dla młodych talentów, które bez dodatkowego wsparcia mogą pozostać nieodkryte. To ważne, aby JST inwestowały w edukację i uczniów, bo to stanowi o przyszłości i rozwoju naszego kraju.

REKLAMA

Rząd: Bez rewolucji w pomocy społecznej. Zmiany będą, ale nie te oczekiwane

Osoby niepełnosprawne, osoby starsze i osoby w niedostatku korzystające ze świadczeń w MOPS liczyły na korzystne dla nich zmiany w polskim prawie. Najnowsza propozycja rządu w mojej ocenie rozmija się z tymi oczekiwaniami. Zapowiadana nowelizacja ustawy o pomocy społecznej ma charakter porządkujący, a jedyna interesująca dla szerokiego grona klientów MOPS zmiana dotyczy rodzinnych wywiadów środowiskowych - obowiązek ograniczą oświadczenia zamiast rodzinnego wywiadu środowiskowego (przy kierowaniu do niektórych form wsparcia). W nowelizacji nie ma zaszytych podwyżek starych świadczeń oraz wprowadzenia nowych. Osoby korzystające ze świadczeń z MOPS oczekują dostosowania wsparcia z MOPS do problemów 2025 roku (np. były oczekiwane urealnione zasady ustalania progów dochodowych, ich coroczna waloryzacja, nowego typu dodatki rekompensujące wysokie czynsze, opłaty za centralne ogrzewanie, opłaty za prąd).

Co nowego dla osób z niepełnosprawnościami? Plany na 2026, 2027 i 2028 r. [FAQ]

Trwają prace legislacyjne nad nowymi rozwiązaniami dla osób starszych i niepełnosprawnych. Co już wiemy o ustawowej asystencji osobistej? Kto będzie mógł skorzystać z bonu senioralnego? Czy wsparciem zostaną również objęte osoby pobierające świadczenie wspierające? Prezentujemy odpowiedzi na ważne pytania. Warto też pamiętać, iż planowane zmiany są w fazie projektów, a zatem ich kształt może jeszcze ulec zmianie.

REKLAMA