REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wniosek, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co można wyczytać z numeru PESEL?

PESEL to system przeznaczony do ewidencji ludności. Każdy obywatel otrzymuje taki numer. Nie są to jednak przypadkowe liczby. Można z nich wyczytać określone informacje. Jakie?

Ile kosztuje wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Niezależnie od tego czy dziedziczenie odbywa się na podstawie ustawy czy na podstawie testamentu, aby spadkobierca mógł udowodnić, że ma prawo do określonej części spadku, konieczne jest postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku. Uzyskanie takiego postanowienia wiąże się z pewnymi kosztami.

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

W wypadku śmierci bliskiej osoby, jej prawa i obowiązki przechodzą automatycznie na spadkobierców. Ale aby mogli oni udowodnić swoje prawa potrzebne jest postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, w którym określa on, kto i co dziedziczy po zmarłym.

Jak wyłączyć grunty z produkcji rolnej?

Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia. W tym celu należy złożyć wniosek w starostwie właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości. I wreszcie ostatnia czynności, czyli uiszczenie opłaty przez zainteresowanego.

REKLAMA

Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika

Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.

Jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców?

Wypełnienie i złożenie wniosku o wpis do rejestru wyborców jest warunkiem udziału w wyborach samorządowych 2014 osoby niezameldowanej w danej gminie. Jakich formalności należy dopełnić, jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców, by wziąć udział w wyborach samorządowych?

Co zrobić, by zagłosować w wyborach samorządowych?

W wyborach samorządowych można zagłosować tylko w gminie, w której mamy miejsce zameldowania. Jeżeli mieszkamy gdzie indziej, aby zagłosować musimy być wpisani do rejestru wyborców.

Ogólne zasady postępowania administracyjnego

Ogólne zasady postępowania administracyjnego to wytyczne dla działania organów administracji publicznej. Niezastosowanie bądź nieprawidłowe zastosowanie się do zasad przez organ stanowi rażące naruszenie przepisów postępowania administracyjnego.

REKLAMA

Kiedy możemy złożyć wniosek

Prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych zagwarantowane jest każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak napisać wniosek o przywrócenie władzy rodzicielskiej

Sąd opiekuńczy może przywrócić rodzicom władzę rodzicielską, jeśli ustała przyczyna, z powodu której zostali jej pozbawieni. Sąd może zmienić swoje postanowienie dotyczące władzy rodzicielskiej, jeżeli wymaga tego dobro dziecka, a w szczególności troska o jego prawidłowy rozwój psychiczny i fizyczny.

Elektroniczne formy kształcenia sprawdzają się wśród urzędników

E-learning postrzegany jest jako korzystna forma kształcenia dla urzędników odpowiedzialnych, dojrzałych, chcących się uczyć bez ciągłej i bezpośredniej kontroli. Korzystanie z e-learningu rozwija samodyscyplinę i uczy wyznaczania sobie celów. Dlatego cieszy fakt, że coraz więcej pracowników administracji dokształca się za pomocą tej metody.

Becikowe bez względu na dochody

Obowiązujące przepisy nie przewidują żadnych kryteriów dochodowych związanych z otrzymaniem becikowego. Oznacza to, że może je otrzymać każda rodzina, bez względu na uzyskiwane dochody. Choć wiele osób podnosi, że świadczenie to nie jest konieczne i wcale nie zachęca do posiadania większej liczby dzieci, resort pracy nie planuje wprowadzać zmian w przyznawaniu becikowego.

Rejestracja spółki w trybie on-line

Długo oczekiwany przez przedsiębiorców projekt Ministerstwa Sprawiedliwości, zakładający możliwość rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością drogą elektroniczną trafił już pod obrady Komitetu Rady Ministrów.

Różnice skutków prawnych doręczenia i ogłoszenia decyzji

Zniszczenie przez kogokolwiek, nie wyłączając urzędnika, decyzji niedoręczonej (nieogłoszonej) może być potraktowane jako czyn zagrożony karą zgodnie z art. 276 Kodeksu karnego.

Zmiany w egzekucji administracyjnej

Rada Ministrów zajmie się projektem zmiany w egzekucji administracyjnej. Nowelizacja ma skrócić procedurę dochodzenia wierzytelności pieniężnych zabezpieczonych zastawem skarbowym albo hipoteką przymusową.

Dodatkowa praca urzędnika tylko za jego zgodą

Dotychczas urzędnicy opiekujący się dzieckiem lub osobą chorą nie mogli „zostawać po godzinach”. Zgodnie z nowymi przepisami będą mogli sami decydować o tym czy chcą pracować dłużej.

Elektroniczne dowody osobiste

Projekt ustawy o dowodach osobistych zakłada wprowadzenie elektronicznych dowodów osobistych, które mają zapewnić bezpieczniejszą identyfikację osób i transakcji zawieranych drogą elektroniczną. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca 2011 r. Na dokumencie nie będzie informacji o grupie krwi właściciela, jak to wcześniej zakładano. Dowód elektroniczny będzie miał taki sam status prawny jak tradycyjny dowód osobisty.

Nieprawidłowości przy rozliczaniu dotacji unijnych

Podmioty, którym uda się uzyskać dofinansowanie, dopiero podczas realizacji projektu przekonują się, że pozyskanie dotacji to tylko część sukcesu. O wiele trudniejsze okazuje się niejednokrotnie prawidłowe rozliczenie i zamknięcie projektu.

Sądowe zniesienie współwłasności

Zniesienie współwłasności może się odbyć albo na drodze porozumienia pomiędzy właścicielami, albo na mocy orzeczenia sądu. W tym drugim wypadku sąd orzeka na wniosek uprawnionego.

Adresowanie kopert

Chciałabym prosić o informację dotyczącą prowadzenia korespondencji biurowej. Nigdzie nie znalazłam wskazówek dotyczących adresowania kopert. Wzór rozmieszczenia adresu oczywiście ustala Poczta Polska, mam jednak wątpliwości co do treści. Spotkałam się z dwiema szkołami:1. Umieszczać dane o tytule zawodowym i naukowym adresata – „bo tak jest uprzejmie”;2. Nie umieszczać – „pisze pani do osoby, nie stanowiska, adres ma być przejrzysty, więc długa tytulatura powinna zostać skrócona, ponadto nie każdy chce, aby goniec/listonosz znał jego funkcję zawodową”.Jaki standard zastosować, aby korespondencja mojej firmy była w każdym drobiazgu profesjonalna?Maja, e-mail

Regulamin wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły

Czy zasady wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły (niebędących nauczycielami) mogą być określone w regulaminie wynagradzania nauczycieli?

Regulamin wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły

Czy zasady wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły (niebędących nauczycielami) mogą być określone w regulaminie wynagradzania nauczycieli? Nasza szkoła jest szkołą podstawową.

Podział administracyjny Polski

Od stycznia 1999 r. obowiązujący wcześniej dwustopniowy podział administracyjny zastąpiono podziałem trójstopniowym. Terytorium RP zostało podzielone na województwa, powiaty oraz gminy.

Praca w urzędzie: zarobki czy prestiż

Obecnie na jeden wolny wakat na pracownika niższego szczebla do urzędów napływa około 500 aplikacji. Czym kuszą urzędy potencjalnych pracowników? Chodzi o prestiż czy zarobki, a może jedno i drugie.

Wzrost wynagrodzeń i zatrudnienia w administracji

Zatrudnienie w administracji wzrosło w latach 2000-2009 o ponad 113 tys. osób. Przeciętne wynagrodzenie urzędników było w 2009 r. o ponad 25 proc. wyższe od średniej płacy w gospodarce. Rząd planuje w ramach pakietu oszczędnościowego zamrożenie płac w sferze budżetowej, ale to nie wystarczy, jeśli nie ograniczy się wzrostu zatrudnienia.

Jak wnioskować o przyznanie renty strukturalnej

Procedura ubiegania się o przyznanie renty strukturalnej nie jest skomplikowana. Wystarczy pobrać ze strony internetowej formularz wniosku, wypełnić go, a następnie przekazać do biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Przywóz broni i amunicji z zagranicy

Przywóz broni i amunicji do Polski może nastąpić wyłącznie na podstawie zaświadczenia wydawanego przez konsula RP. Przepisy te dotyczą zarówno obywateli polskich jak i cudzoziemców. Szczególna regulacja obowiązuje obywateli państw członkowskich posiadających europejską kartę broni palnej, która uprawnia do przywozu broni bez potrzeby ubiegania się o powyższe zaświadczenie.

Wzmożona liczba gwałtów w okresie wakacyjnym

Wakacje to czas wypoczynku, beztroski i zabawy. Policja jednak apeluje o ostrożność i zdrowy rozsądek, szczególnie młodych kobiet, podkreślając, że to właśnie latem dochodzi do największej liczby przestępstw na tle seksualnym.

Sporządzanie pism informacyjnych

W praktyce administracyjnej występują pisma, które mają na celu przekazanie informacji wytworzonej w toku pracy biurowej. Do obowiązków sekretarki należy sporządzanie takich pism. Ich skuteczność w dużej mierze zależy od formy i treści.

Jak uzyskać stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości?

Stwierdzenie zasiedzenia sąd wydaje w formie postanowienia na posiedzeniu niejawnym. Uczestniczyć muszą wszystkie zainteresowane osoby.

Czy samorządy podejmują zbyt wiele uchwał

Samorządy często tworzą uchwały tam, gdzie prawo nie nakłada na nie takiego obowiązku. A przecież wiadomo nie od dziś, że zbyt wiele regulacji prawnych nie służy przejrzystości gospodarki finansowej i może prowadzić do nadużyć.

Przeprowadzanie inwestycji pomimo kryzysu

Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.

Wysyłanie przesyłek i paczek pocztowych

Jednym z podstawowych zadań kancelarii i sekretariatów jest wysyłanie przesyłek. Przesyłki listowe, przesyłki na nośniku CD/DVD oraz paczki dostarczane są do odbiorców za pośrednictwem poczty i firm kurierskich. Jak przygotować przesyłkę do wysłania? Na co zwracać uwagę przy wyborze dostawcy usług pocztowych? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na te pytania.

Nowy system płatności unijnych

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe zasady uruchamiania środków europejskich, które różnią się od poprzedniego systemu. Wprowadziła je ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Organizacja wspólnej obsługi administracyjno-finansowej szkół

Jako Biuro Obsługi Szkół Samorządowych (BOSS), będące samorządową jednostką budżetową, prowadzimy obsługę ekonomiczno-administracyjną i finansowo-księgową publicznych szkół podstawowych, przedszkoli i gimnazjów funkcjonujących na terenie naszej gminy. Czy dla prawidłowej działalności wystarczający jest tylko zapis w statucie BOSS mówiący o obsłudze finansowo-księgowej placówek z terenu naszej gminy, czy też powinny być również zawarte porozumienia pomiędzy BOSS a poszczególnymi szkołami, regulujące zakres tej obsługi? Jak powinny być zorganizowane kwestie związane z wyznaczeniem głównego księgowego dla poszczególnych szkół i w jaki sposób powinny być przekazane obowiązki głównemu księgowemu i pozostałym pracownikom BOSS, zajmującym się prowadzeniem ksiąg rachunkowych szkół (prosimy o podanie wzoru dokumentu)?

Jak napisać wniosek dowodowy?

Konstrukcja wniosku dowodowego nie jest skomplikowana. Aby napisać taki wniosek niezbędne jest zawarcie w jego treści dwóch elementów: formalnych (oznaczenie strony, podanie sygnatury oznaczenie adresata pisma, data i podpis wnoszącego pismo) oraz merytorycznych (tj. określających jaki dokładnie dowód ma być przeprowadzony i na jaką okoliczność). Istotne jest to, iż strona nie musi podawać podstawy prawnej swojego wniosku.

Kompendium wiedzy o wyborach prezydenckich

W 2015 roku odbędą się kolejne wybory prezydenckie. Już teraz warto przypomnieć sobie zasady, na jakich dokonamy wyboru Prezydenta. Poniżej kompendium podstawowej wiedzy.

Czy ubezwłasnowolniony częściowo może zawrzeć związek małżeński

Ubezwłasnowolnienie częściowe z powodu choroby psychicznej albo niedorozwoju umysłowego nie jest kryterium ustawowym oceny zdolności do zawarcia małżeństwa.

Szkolenia z zarządzania kryzysowego

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosiło konkurs na unijne dopłaty do szkoleń z zarządzania kryzysowego. Uczestnikami mogą być urzędy niebędące częścią administracji rządowej. Do podziału jest 20 mln zł.

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności to organ obdarzony kompetencjami do orzekania w I instancji w sprawach o orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności.

Urzędnik – zjawisko nadprzyrodzone

Czy jest w RP taki zawód, stanowisko lub funkcja, z których odejście automatycznie skutkuje utratą nabytych tam doświadczeń, stażu? Ba, nawet udokumentowanych osiągnięć związanych ściśle z pełnioną tam funkcją w konkretnym miejscu i czasie? Lekarz, kierowca, pielęgniarka, pracownik naukowy? Otóż nie. Takim ewenementem okazuje się być pracownik administracji rządowej. Zwany precyzyjnie i naukowo członkiem korpusu służby cywilnej.

Wynagrodzenia w budżetówce w 2010 r.

Zgodnie z budżetem na 2010 r., wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pozostaną na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku - poinformowała podczas obrad komisji senackiej wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska. Wynagrodzenia w gospodarce narodowej mają natomiast wzrosnąć o 2 proc.

Konsekwencje nieprawidłowości w projektach unijnych

Przy realizacji projektów unijnych zdarzają się sytuacje niedozwolone, które skutkują określonymi karami. Warto zapoznać się z tym, jakie sankcje czekają beneficjenta, który naruszy np. umowę o dofinansowaniu.

Kiedy można dokonać sprostowania danych w aktach stanu cywilnego

Czy jest możliwość sprostowania danych w aktach stanu cywilnego? Co do zasady, jak stanowi art. 28 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego, w treść aktów stanu cywilnego nie można dokonywać żadnych zmian. Dopuszczalne jest jedynie sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego - czynności tej dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego, w zależności od okoliczności powstania pomyłki na wniosek bądź z urzędu.

Będą kolejne zmiany w dowodach osobistych

Od 2011 r. zacznie obowiązywać nowy wzór dowodu osobistego. Przepisy niosą zmiany nie tylko dla obywateli, lecz także dla gmin. W wyniku wprowadzenia innowacji w dowodach osobistych zwiększy się liczba zadań wykonywanych przez gminy.

Uchylenie i zmiana rozstrzygnięcia uprzedniego jako podstawy wznowienia postępowania

W polskim postępowaniu administracyjnym przyjęto rozwiązanie przewidujące wznowienie postępowania, jeżeli decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.

Niepełnosprawny i jego pies

W wyniku ewolucji świadomości społecznej drzwi do wielu urzędów i instytucji publicznych dla osób niepełnosprawnych i ich psich asystentów otwierają się coraz szerzej. Specjalnie przeszkolone psy są niejednokrotnie niezastąpione dla osób niepełnosprawnych.

Leczenie alkoholików

Alkoholizm jest jednym z najpoważniejszych problemów trawiących polskie rodziny. Alkohol i problemy alkoholowe powodują rozkład pożycia rodzinnego oraz są źródłem przemocy w rodzinie.

Program wyjścia z bezdomności

Pomoc bezdomnym należy do zadań własnych gminy. Pomoc ta może przybrać formę udzielenia noclegu, posiłku, odzieży, obuwia a także zasiłku celowego na leczenie.

Lokal socjalny dla bezdomnego

Bezdomny może ubiegać się o przyznanie mu lokalu socjalnego od swojej gminy. Gmina powinna zaspakajać potrzeby lokalowe swoich mieszkańców.

REKLAMA