REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja
Jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców?/ fot. Fotolia
Jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wypełnienie i złożenie wniosku o wpis do rejestru wyborców jest warunkiem udziału w wyborach samorządowych 2014 osoby niezameldowanej w danej gminie. Jakich formalności należy dopełnić, jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców, by wziąć udział w wyborach samorządowych?

Rejestr wyborców

Rejestr wyborców rozumiany jest jako wykaz osób uprawnionych do głosowania. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112) każdy może być ujęty tylko w jednym rejestrze. Oznacza to, że możemy figurować tylko w rejestrze jednej gminy. Dopisanie do rejestru wyborców w naszym miejscu zamieszkania, będzie automatycznie powodowało, że przestaniem figurować w rejestrze gminy naszego zameldowania.

REKLAMA

Polecamy: e-wydanie Dziennika Gazety Prawnej  

Spis wyborców

REKLAMA

Na podstawie wskazanego wyżej rejestru, w odpowiednim czasie przed wyborami, sporządzany jest spis wyborców. Na jego podstawie będziemy później mogli głosować. Spis ma o tyle istotne znaczenie, że wobec braku naszego nazwiska w nim, nie będzie możliwości oddania głosu.

Spis wyborców jest udostępniany do wglądu w urzędzie gminy. Jeżeli nie zostaliśmy w nim ujęci możemy złożyć reklamację, której rozpatrzenie powinno nastąpić w ciągu 3 dni od daty jej wniesienia.

Zobacz również: Czynne prawo wyborcze - prawo wybierania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dopisać się do rejestru wyborców?

Wpisanie do odpowiedniego rejestru wyborców, na podstawie którego zostanie określony spis wyborców, co do zasady jest automatyczne. Każdy funkcjonuje w rejestrze tej gminy, w której ma miejsce zameldowania. Problem zaczyna się wówczas, gdy na stałe mieszkamy w innej gminie. W takiej sytuacji, aby zostać wpisanym do rejestru tej gminy, trzeba będzie złożyć odpowiedni wniosek. Zgodnie z przepisami wskazanej wyżej ustawy spis wyborców dzieli się na dwie części: A i B. Do tej sytuacji trzeba będzie dostosować również nasz wniosek, żądając wpisania do odpowiedniej części. Nie powinno to nastręczać to trudności z racji tego, że obywatele polscy są wpisywani w części A. Część B jest przeznaczona dla obywateli Unii Europejskiej, którzy nie są jednocześnie obywatelami Polski.

Jak wypełnić wniosek?

Wniosek składa się w urzędzie gminy. W jego treści wskazać należy: nazwisko, imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia oraz numer ewidencyjny PESEL wnioskodawcy. Załącza się do niego kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy (dowodu osobistego) oraz pisemną deklarację, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz adres zameldowania (jeśli taki posiada). Wniosek o wpis do części B różni się nieznacznie od wniosku o wpis do części A. Trzeba w nim podać macierzysty kraj, jak również wskazać dokument tożsamości oraz przedstawić jego kopię.

Rejestr wyborców w danej gminie prowadzi się wobec ulic, poszeregowanych w porządku alfabetycznym.

Polecamy serwis: Wybory samorządowe 2014

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister infrastruktury: w 2025 r. wprowadzimy obowiązek jazdy w kasku na rowerze i hulajnodze elektrycznej przez dzieci i młodzież do lat 16

Jest uchwała w sprawie wprowadzenia ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy m.in. rowerem i hulajnogą elektryczną przez dzieci do lat 16. Przepis ma zostać dodany do nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym - poinformował 14 lipca szef MI Dariusz Klimczak.

Renta wdowia zabierze czternastkę. Czy emeryci się tego spodziewali?

Nowe przepisy wprowadzane w 2025 roku miały być ulgą dla tysięcy seniorów, którzy po śmierci małżonka zostali z ograniczonymi środkami do życia. Renta wdowia, nowy instrument łączący własną emeryturę z częścią renty rodzinnej, budziła nadzieję. Niestety, radość nie trwała długo. Okazuje się, że w wielu przypadkach przyjęcie renty wdowiej może pozbawić seniora czternastej emerytury.

Samodzielność kontra mikrozarządzanie: jak zaufanie wpływa na rozwój pracowników

Choć wielu pracowników deklaruje gotowość do samodzielnego działania, to wiele organizacji boryka się z deficytem zaufania do podwładnych. Nadal można obserwować, że style zarządzania opierają się na ścisłej kontroli, przez co ograniczają możliwości rozwoju pracowników i tłumią ich kreatywność.

Co przy spadku daje tzw. transmisja?

Co przy spadku daje tzw. transmisja? Mało osób ma świadomość tej instytucji. a jest ona kluczowa w postępowaniu spadkowym, bo daje ochronę spadkobiercom i spadkodawcom. Co to zatem jest transmisja oraz kim jest transmitent i transmitariusz?

REKLAMA

Takich przelewów jeszcze nie było. We wrześniu emeryci otrzymają rekordowe wypłaty czternastek!

Wrzesień 2025 roku przyniesie długo wyczekiwaną „czternastkę” – dodatkową emeryturę, która dla wielu seniorów stanowi realne wsparcie domowego budżetu. W tym roku jej wysokość to aż 1878,91 zł brutto. Kto dostanie pełną kwotę i jakie są zasady? Sprawdź, co musisz wiedzieć.

Umowę leasingu można zawrzeć online bez podpisu kwalifikowanego. Prawo już na to pozwala ale firmy leasingowe muszą przestawić swoje systemy

Możliwość zawarcia umowy leasingu w formie elektronicznej, bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego, będzie powszechnie dostępna na rynku prawdopodobnie za kilka - kilkanaście tygodni – ustalili eksperci Superauto.pl. To rynek, którego wartość przekroczyła w 2024 r. 110 mld zł. Firmy leasingowe są w trakcie dostosowywania swoich systemów informatycznych oraz procedur do nowego prawa, które właśnie weszło w życie. Pierwsze firmy leasingowe udostępnią jednak tzw. formę dokumentową od razu. Są to Velo Leasing, Vehis, Cofidis oraz Millennium Leasing.

System kaucyjny w Polsce od 2025. Większość Polaków o nim słyszała, ale wciąż nie wie, jak działa

Aż 75% Polek i Polaków wie, że od 2025 roku wejdzie w życie system kaucyjny – ale aż 71% nie rozumie jego zasad. Zamiast jasnych informacji – domysły i nieporozumienia. Eksperci alarmują: bez skutecznej edukacji i komunikacji nawet najlepsze rozwiązania mogą zawieść.

Przełomowy wyrok TK: tysiące Polaków mogą odzyskać podatek od sprzedaży nieruchomości

Trybunał Konstytucyjny uznał, że wymóg składania oświadczenia o zameldowaniu przy uldze meldunkowej w latach 2007–2008 był niezgodny z Konstytucją. To otwiera drogę do odzyskania niesłusznie zapłaconego podatku – nawet sprzed kilkunastu lat – wraz z odsetkami. Czas na działanie jest ograniczony.

REKLAMA

Już teraz zabierają 800 plus i 300 plus dużej grupie. To koniec bezwarunkowego wsparcia: nie spełniasz kryterium, nie masz świadczenia

Od 1 czerwca 2025 roku program "Rodzina 800+" oraz "Dobry Start" przeszedł zmiany. Obowiązują one również w lipcu, w III kwartale 2025 r., jak i w 2026 r. Wraz z nowym okresem świadczeniowym weszło w życie rygorystyczne kryterium, które pozbawi czy już pozbawiło wsparcia finansowego znaczną grupę beneficjentów. Kończy się więc era, w której świadczenie wychowawcze przysługiwało niemal każdemu dziecku w Polsce.

Koniec darmowych worków na śmieci od gminy. Zmiany w sposobie segregacji odpadów

Coraz więcej gmin w Polsce nie udostępnia już darmowych worków na śmieci dla swoich mieszkańców. Jest to związane ze zmianą sposobu segregacji odpadów. Zmiany mają na celu walkę z niewłaściwym sortowaniem śmieci.

REKLAMA