| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Sprawy urzędowe > Wybory > Wybory samorządowe 2014 > Jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców?

Jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców?

Wypełnienie i złożenie wniosku o wpis do rejestru wyborców jest warunkiem udziału w wyborach samorządowych 2014 osoby niezameldowanej w danej gminie. Jakich formalności należy dopełnić, jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców, by wziąć udział w wyborach samorządowych?

Rejestr wyborców

Rejestr wyborców rozumiany jest jako wykaz osób uprawnionych do głosowania. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112) każdy może być ujęty tylko w jednym rejestrze. Oznacza to, że możemy figurować tylko w rejestrze jednej gminy. Dopisanie do rejestru wyborców w naszym miejscu zamieszkania, będzie automatycznie powodowało, że przestaniem figurować w rejestrze gminy naszego zameldowania.

Polecamy: e-wydanie Dziennika Gazety Prawnej  

Spis wyborców

Na podstawie wskazanego wyżej rejestru, w odpowiednim czasie przed wyborami, sporządzany jest spis wyborców. Na jego podstawie będziemy później mogli głosować. Spis ma o tyle istotne znaczenie, że wobec braku naszego nazwiska w nim, nie będzie możliwości oddania głosu.

Spis wyborców jest udostępniany do wglądu w urzędzie gminy. Jeżeli nie zostaliśmy w nim ujęci możemy złożyć reklamację, której rozpatrzenie powinno nastąpić w ciągu 3 dni od daty jej wniesienia.

Zobacz również: Czynne prawo wyborcze - prawo wybierania

Jak dopisać się do rejestru wyborców?

Wpisanie do odpowiedniego rejestru wyborców, na podstawie którego zostanie określony spis wyborców, co do zasady jest automatyczne. Każdy funkcjonuje w rejestrze tej gminy, w której ma miejsce zameldowania. Problem zaczyna się wówczas, gdy na stałe mieszkamy w innej gminie. W takiej sytuacji, aby zostać wpisanym do rejestru tej gminy, trzeba będzie złożyć odpowiedni wniosek. Zgodnie z przepisami wskazanej wyżej ustawy spis wyborców dzieli się na dwie części: A i B. Do tej sytuacji trzeba będzie dostosować również nasz wniosek, żądając wpisania do odpowiedniej części. Nie powinno to nastręczać to trudności z racji tego, że obywatele polscy są wpisywani w części A. Część B jest przeznaczona dla obywateli Unii Europejskiej, którzy nie są jednocześnie obywatelami Polski.

Jak wypełnić wniosek?

Wniosek składa się w urzędzie gminy. W jego treści wskazać należy: nazwisko, imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia oraz numer ewidencyjny PESEL wnioskodawcy. Załącza się do niego kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy (dowodu osobistego) oraz pisemną deklarację, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz adres zameldowania (jeśli taki posiada). Wniosek o wpis do części B różni się nieznacznie od wniosku o wpis do części A. Trzeba w nim podać macierzysty kraj, jak również wskazać dokument tożsamości oraz przedstawić jego kopię.

Rejestr wyborców w danej gminie prowadzi się wobec ulic, poszeregowanych w porządku alfabetycznym.

Polecamy serwis: Wybory samorządowe 2014

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112).

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Eksperci portalu infor.pl

Kampanie SEO

Kampanie SEO to agencja marketingowa z ponad 10-letnim doświadczeniem, którą tworzą doświadczeni i kreatywni eksperci.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »