REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pilne: druga waloryzacja emerytur. rząd już szykuje kolejną po marcowej podwyżkę emerytur i rent

Rząd szykuje projekt ustawy wprowadzającej na 1 września drugą w roku waloryzację emerytur i rent
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS przygotowuje już wypłaty podwyższonych emerytur i rent, a rząd wdrożył prace nad drugą waloryzacją. Na razie wiadomo jedynie, że ma ona nastąpić od września.

Z dość skąpych informacji jakich udzielił wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Sebastian Gajewski Polskiej Agencji Prasowej wynika, że przygotowywana ustawa wprowadzająca drugą waloryzację emerytur lada moment wpisana zostanie do wykazu prac legislacyjnych, którymi w najbliższym czasie ma się zająć rząd.

REKLAMA

Inflacja 5 procent to warunek drugiej waloryzacji emerytur we wrześniu 2024 roku?

REKLAMA

W zapowiedziach wyborczych, w których padł postulat drugiej waloryzacji emerytur i rent mowa była o warunku 5-procentowej inflacji, by druga waloryzacja emerytur w konkretnym roku była w ogóle możliwa.
Ponieważ inflacja zwolniła i wstępnie za styczeń  Główny Urząd Statystyczny – GUS wyliczył ją na 3,9 proc. ekonomiści zaczęli wątpić czy idea drugiej waloryzacji w ogóle nie jest spóźniona.
Pojawiły się też nieoficjalne sugestie, że próg inflacji 5 procent nie musi być wcale dokładnie taki; rząd może zdecydować się na drugą inflację np. gdy wyniesie ona tylko 4 proc.

Minister Sebastian Gajewski uniknął odpowiedzi wprost na pytanie czy inflacja musi być 5-procentowa dla drugiej inflacji, wskazując na przyczynę dla jakiej taka idea się pojawiła.
Chodzi o sytuację, w której ceny rosną i realna wartość świadczenia ulega obniżeniu – druga waloryzacja ma sprawić, że emeryci nie muszą czekać do marca na zrekompensowanie im tej bieżącej straty przez jedną w roku waloryzację emerytur.

Taka odpowiedź sugerowałaby, że w przygotowywanym projekcie – którego innych szczegółów nie upubliczniono – warunek 5-procentowej inflacji nie musi być fundamentalny.

Druga waloryzacja emerytur: jak rząd ustali wskaźnik waloryzacji

REKLAMA

Według wstępnych założeń przy ustalaniu wskaźnika drugiej waloryzacji brane będą pod uwagę dane nie za cały rok, ale za pierwszą połowę 2024ędzie on obejmował dane nie z całego roku, ale z pierwszej połowy 2024. To oznacza, że wskaźnik nie będzie dwucyfrowy, bo teoretycznie by takim był inflacja w pierwszej połowie 2024 roku musiałaby przekraczać 10 procent, a to możliwe jest tylko teoretycznie i by zaszło w rzeczywistości musiałoby dojść do prawdziwego kataklizmu ekonomicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najprawdopodobniej poza wprowadzeniem – warunkowo, przy określonym poziomie inflacji w roku, zapewne przekraczającej 5 procent – drugiej waloryzacji, nie ulegną zmiany ustalania wysokości wskaźnika waloryzacji.
To oznacza, że także druga waloryzacja emerytur odbywać się będzie w oparciu o trzy parametry: średnioroczny wskaźnik inflacji konsumenckiej, średnioroczny wskaźnik tzw. inflacji emeryckiej oraz wzrost przeciętnego wynagrodzenia.

Podstawą do zwaloryzowania będą oczywiście emerytury z miesiąca poprzedzającego waloryzację, a więc sierpnia 2024 – o ile druga waloryzacja będzie z dniem 1 września.

W obu przypadkach w stosunku do obecnie wypłacanych przez ZUS emerytur i rent trzeba więc będzie uwzględnić waloryzację marcową.

Druga waloryzacja emerytur we wrześniu: o ile wzrosną świadczenia

Wiadomo już, że najniższa emerytura od marca 2024 r. wskutek pierwszej waloryzacji według wskaźnika 1,1212 wzrośnie do 1 780,96 zł.

Ile wyniesie po drugiej waloryzacji? Przeanalizujmy w trzech wariantach: wskaźnik waloryzacji 6,3 proc. (inflacja na koniec grudnia 6,1 proc. z uwzględnieniem faktu, iż inflacja emerycka jest wyższa od konsumenckiej oraz płaca średnia też wzrośnie a brane jest pod uwagę 20 proc. tego wzrostu), drugi niższy – 5,5 proc. oraz trzeci, przy niskiej inflacji 4 proc.

Przy wskaźniku 6,3 proc. najniższa emerytura wzrosłaby z 1 780,96 zł  do 1 893,16 zł czyli o 112,20 zł miesięcznie.

Gdyby wskaźnik drugiej waloryzacji wynosił 5,5 proc. to nowa najniższa emerytura wzrosłaby do 1 878,91 zł czyli o 97,95 zł.

Z kolei gdyby mimo niższej niż 5-procentowa inflacji zarządzono drugą waloryzację ze wskaźnikiem 4 proc., nowa najniższa emerytura wyniosłaby 1 852,20 zł i wzrosła 0 71,24 zł.

Ważne ponadto jest także to, że jeśli dojdzie do drugiej waloryzacji emerytur we wrześniu 2024 roku, to przy ustalaniu wskaźnika waloryzacji w marcu 2025 r. będą brane pod uwagę dane nie z całego 2024 r., ale z drugiej jego połowy. Przy spadającej inflacji może więc być tak, że waloryzacja emerytur w 2025 r. będzie równie niska jak waloryzacja we wrześniu, a druga w roku waloryzacja emerytur, choć ustanowiona na czas nieokreślony w nowych przepisach, w praktyce znajdzie zastosowanie tylko raz.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy na wadę wzroku można uzyskać orzeczenie o niepełnosprawność lub odpowiednio – o stopniu niepełnosprawności? Karta parkingowa i nawet 3 502,84 zł (na dziecko) lub 4 349,84 zł miesięcznie (w przypadku dorosłych)

Naruszenie sprawności spowodowane przez choroby narządu wzroku, w tym wrodzone lub nabyte wady narządu wzroku – w przypadku spełnienia określonych kryteriów – mogą stanowić podstawę do wydania orzeczenia o niepełnosprawności (w stosunku do osób, które nie ukończyły 16 roku życia) lub odpowiednio – orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (w stosunku do osób, które ukończyły 16 rok życia). Te z kolei – w określonych przypadkach, mogą dawać prawo do niemałych świadczeń pieniężnych, które w przypadku, gdy niepełnosprawne jest dziecko, mogą opiewać nawet na łączną kwotę 3 502,84 zł miesięcznie (połączenie świadczenia pielęgnacyjnego i zasiłku pielęgnacyjnego), a w przypadku niepełnosprawnych dorosłych – na 4 349,84 zł miesięcznie (połączenie świadczenia wspierającego i zasiłku pielęgnacyjnego).

Komunikat ZUS: Ograniczenia w PUE/eZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w funkcjonowaniu portalu PUE/eZUS.

Sąd dopuścił się licznych błędów i nadinterpretacji – polemika z wyrokiem SO w Suwałkach kwestionującym wskaźnik WIBOR

W opublikowanym 4 marca 2025 r. na portalu Infor.pl artykule pt.: „Sąd: Umowa kredytu z WIBOR-em jest nieważna - pierwszy taki wyrok w Polsce. Argumenty Sądu i komentarz radcy prawnego” pani mecenas Beata Strzyżowska – pełnomocnik kredytobiorców w tej sprawie – szeroko omawia tezy zawarte w uzasadnieniu nieprawomocnego wyroku Sądu Okręgowego w Suwałkach o sygnaturze I C 332/24. Jako pełnomocnik banku w tej sprawie, wnoszący apelację od przywołanego wyroku, chciałbym polemicznie odnieść się do pewnych tez Sądu i Pani Mecenas, aby czytelnicy mieli zapewniony szerszy, a nie jednostronny obraz sprawy.

Kiedy zmiana czasu – zimowy na letni: śpimy godzinę dłużej czy krócej, czy to jutro w nocy

Marzec to jeden z dwóch miesięcy w roku kiedy w zegarach przestawiamy czas z zimowego na letni lub z letniego na zimowy. Wiadomo, że operacja jest w nocy z soboty na niedzielę, ale kiedy dokładnie. Przestawiamy zegarki do przodu czy cofamy, śpimy godzinę dłużej lub krócej?

REKLAMA

Tych długów komornicy nie mogą odzyskają. Mocne liczby

Kwota ogólnego zadłużenia Polaków jest ogromna. Część tych należności nigdy nie zostanie spłacona, również z powodu wzrostu płacy minimalnej. W rozmowie z Piotrem Nowakiem w programie Gość Infor.pl mówił o tym Przemysław Małecki, rzecznik prasowy Krajowej Rady Komorniczej.

Rząd o mundurowych: Nie będzie transferu środków z ZUS. Jedna emerytura albo dwie emerytury (data graniczna 1 stycznia 1999 r.)

Podwójna emerytura a przeniesienie składek z ZUS do MON. Rząd nie zgadza się na takie rozwiązanie. Jest to jeden z pomysłów, aby rozwiązać problem żołnierzy, którzy po odejściu ze służby pracowali w cywilu i odprowadzali składki do ZUS. Mają więc zgromadzone składki emerytalne „żołnierskie” i „cywilne”. Inne reguły dotyczą osób służących przed 1999 r., inne dla rozpoczynających służbę po tej dacie granicznej. Problemy z tym podziałem mogłoby uratować ten pomysł: "Przenieśmy składki „zusowskie” do MON. I dokonajmy korzystnych przeliczeń emerytalnych."

Min. edukacji B. Nowacka: Jeśli dyrektor szkoły po raz drugi będzie chciał być dyrektorem to będzie możliwe powierzenie, a nie konkurs za drugim razem

W Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw zawierającej rozwiązanie polegające na możliwości przedłużenia przez organ prowadzący szkołę lub placówkę powierzenia stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi szkoły lub placówki, bez konieczności przeprowadzenia konkursu – źródło MEN i Serwis Samorządowy PAP.

Czy renta inwalidzka wyklucza ulgę dla seniora? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Pracujesz i pobierasz rentę inwalidzką? Zastanawiasz się, czy możesz skorzystać z ulgi dla seniorów? Skarbówka wydała interpretację, która może Cię zainteresować! Sprawdź, jakie są zasady i czy przysługuje Ci zwolnienie z podatku dochodowego.

REKLAMA

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

RPO: W przedszkolach publicznych można tylko określić liczbę godzin bezpłatnych

W przedszkolach publicznych organ prowadzący określa jedynie liczbę bezpłatnych godzin nauczania, wychowania i opieki. Określenie sztywnych godzin narusza prawo do bezpłatnej edukacji przedszkolnej.

REKLAMA