REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasjer już nie wyda paragonu potwierdzającego zakup, co w zamian

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Koniec papierowych paragonów - kasa wyśle SMS zamiast drukować potwierdzenie zakupu
Koniec papierowych paragonów - kasa wyśle SMS zamiast drukować potwierdzenie zakupu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rewolucja: płatności - najpierw zbliżeniowe bez wkładania karty do terminalu, potem kasy samoobsługowe i możliwość płacenia w odroczonym terminie - kup teraz, zapłacić później. Teraz o swoje prawa upomina się też ekologia. Zamiast milionów ton papieru n, wystarczy wygenerować paragon w wersji cyfrowej. Kasa lub kasjerka wyśle go na wskazany adres e-mail lub SMS.

REKLAMA

Cyfryzacja wkracza do handlu. Jak e-faktury za pośrednictwem KSeF do całej gospodarki, e-paragony pozwolą zaoszczędzić tysiące ton papieru, na dodatek trudnego w recyklingu. Na finalizację zakupów sprzedawca już nie wyda papierowego potwierdzenia zakupów. W jego zastępstwie kasa wyśle klientowi sms lub e-mail z e-paragonem. Od kiedy?

REKLAMA

Paragony fiskalne bardziej potrzebne są fiskusowi niż konsumentom. Idą na nie miliony ton papieru, na dodatek nie nadającego się do recyklingu i zaśmiecającego świat. Ale z tym już koniec. teraz kasy wyślą automatycznie generowane e-paragony. Robiłyby to już teraz, ale wcześniej trzeba wprowadzić e-faktury, a z tym są nieustanne poślizgi.
E-paragony mają być powszechne i całkowicie zastąpić te papierowe, które teraz dostajemy od sprzedawców na finał transakcji. Fiskusowi ułatwi to walkę z szarą strefą, nam kontrolę wydatków i zarządzanie domowym budżetem.
E-paragony będą uzupełnieniem wdrożenia KSeF – wyłącznego wystawiania faktur w wersji cyfrowej i termin całkowitej likwidacji papierowych paragonów fiskalnych związany jest z wdrożeniem systemu e-faktur.
Pierwszy krok został już wykonany i bez trudu dostaniemy w wielu miejscach w wersji cyfrowej paragon dzięki kodom QR.

Jak będą teraz dokumentowane zakupy - e-paragon

REKLAMA

E-paragony są elektroniczną wersją tradycyjnych paragonów. Od 21 marca 2020 r. mogą je wystawać użytkownicy kas fiskalnych online, a od 1 czerwca 2020 r. - przedsiębiorcy korzystający z wirtualnych kas fiskalnych w postaci oprogramowania.
Aby ułatwić proces wdrożenia rozwiązania, 15 września 2023 r. Ministerstwo Finansów uruchomiło platformę o nazwie HUB Paragonowy oraz aplikację mobilną e-paragony 2.0. Umożliwiają one anonimowe generowanie e-paragonów poprzez kod kreskowy w aplikacji mobilnej e-paragony 2.0.
Jej użytkownik ma możliwość pobrania paragonu i zapisania go na urządzeniu mobilnym lub w chmurze, a także może on digitalizować w niej paragony papierowe.

Korzystanie z rządowego HUB’u budzi wiele kontrowersji wśród przedsiębiorców. Część z nich wyraża obawy, że wdrażanie tego systemu może prowadzić do zwiększonej kontroli podatkowej.
Dodatkowo, istnieje również niepokój, co do braku anonimowości oraz skuteczności ochrony danych użytkowników.
Warto jednak zwrócić uwagę, że aktualnie korzystanie z rozwiązania proponowanego przez Ministerstwo Finansów jest dobrowolne, a sprzedawcy do wystawiania e-paragonów mogą także stosować własne aplikacje oraz korzystać podobnych rozwiązań firmy technologicznych.
Istnieje również możliwość wystawiania paragonów wyłącznie w formie papierowej, zwłaszcza jeśli sprzedawca nie dysponuje drukarką kompatybilną z rządowym HUB-em.

Koniec papierowych paragonów: jak będzie wydawany e-paragon

Paragon fiskalny jest dokumentem, który potwierdza transakcję. Może być wydany w formie papierowej lub elektronicznej, generowany przez kasę lub drukarkę fiskalną. Sprzedawca ma obowiązek wydać go klientowi najpóźniej w chwili przyjęcia płatności, niezależnie od jej formy.
Należy rozróżnić pojęcie paragonu fiskalnego od paragonu niefiskalnego. Ten ostatni nie stanowi dokumentu sprzedaży i służy do nauki obsługi kasy fiskalnej lub testowania urządzenia, w związku z czym nie może być traktowany jako oficjalny dowód zakupu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, w niektórych branżach, zwłaszcza w gastronomii, pojęcie paragonu niefiskalnego jest szczególnie powszechne. Zdarza się wydawanie klientowi potwierdzenia zapłaty kartą płatniczą, jako równoważnika dokumentu fiskalnego.

Warto jednak pamiętać, że wydruk z karty, choć stanowi dowód transakcji, nie pełni takiej roli prawnej jak formalny paragon fiskalny. Takie potwierdzenia są wykorzystywane przez nieuczciwych przedsiębiorców, którzy chcą wykorzystać klientów niezwracających uwagi na takie kwestie – ostrzega Michał Sosnowski, 

Paragon jest oznaczony unikatowym numerem, napisem „PARAGON FISKALNY” oraz zawiera informacje na temat towaru lub usługi, jej cenie oraz ewentualnej promocji lub narzucie. Nie może na nim zabraknąć również numeru kolejnego wydruku, daty i godziny jego wygenerowania, numeru kasy, oznaczenia kasjera (przy wielu stanowiskach kasowych), numeru identyfikacji podatkowej nabywcy na żądanie, loga fiskalnego oraz numeru unikatowego.

Oprócz tego są na nim dane podatnika – jego imię i nazwisko lub nazwa, adres jego punktu sprzedaży lub siedziby i numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Producent urządzeń musi także zadbać, aby każdy wydrukowany dokument spełniał konkretne wymagania obejmujące zachowanie określonej kolejności informacji, z wyjątkiem godziny i minuty sprzedaży, które mogą być umieszczone w dowolnym miejscu na paragonie.

Paragon fiskalny stanowi istotne wsparcie w procesie zwrotu towaru oraz realizacji gwarancji. Niemniej jednak, w przypadku jego zgubienia lub zniszczenia, istnieją alternatywne sposoby udowodnienia zakupu, takie jak potwierdzenie płatności na koncie, zdjęcia paragonów, zeznania świadków, a nawet wymiana wiadomości na temat produktu. Choć te metody są bardziej skomplikowane i czasochłonne niż skorzystanie z fizycznej wersji paragonu, prawo przysługujące konsumentom gwarantuje im odpowiednie wsparcie w przypadku problemów z zakupionym produktem.

W niektórych krajach, paragon może być również wykorzystywany do uzyskania zwrotu części kwoty wydanej na zakupy w formie zwrotu podatku. Na terenie Unii Europejskiej wynika to z procedury TAX FREE, dotyczącej osób fizycznych nieposiadających stałego miejsca zamieszkania w UE, które zakupią towary, mające być przewiezione poza jej granice. Aby otrzymać zwrot, podróżny musi przedstawić dokument TAX FREE wraz z załączonym paragonem. W krajach takich jak Polska, Hiszpania, Francja, Włochy, Estonia i Austria obieg dokumentów jest elektroniczny, więc sprzedawca wystawia dowód zakupów online.

Niezależnie czy będzie to groszowa należność czy paragon grozy! Ponadto, przechowywanie dokumentów sprzedaży w wersji cyfrowej może okazać się przydatne w celach kontrolnych związanych z budżetowaniem lub rozliczeniami podatkowymi.

Papierowy paragon fiskalny: kiedy trzeba przechować, gdzie wyrzucać niepotrzebny

Każdego roku w Polsce wydawanych jest około 20 mld paragonów. Po zakupach zwykle trafiają one prosto do kosza albo giną gdzieś na dnie kieszeni.
Tymczasem by paragon fiskalny w przyszłości spełnił swoją rolę jako dokument, ważne jest odpowiednie przechowywanie i unikanie ekspozycji na światło słoneczne.
Coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest zapisywanie ich w formie elektronicznej, na przykład poprzez skanowanie, co nie tylko pomaga zaoszczędzić przestrzeń w biurze czy w domu, ale również ułatwia organizację.

– Gdy paragon przestaje być potrzebny, pojawia się pytanie, gdzie go wyrzucić. Nie podlegają one recyklingowi, dlatego powinny trafić do pojemników na śmieci zmieszane. Należy mieć na uwadze, że paragony sklepowe często są drukowane na papierze termicznym, zawierającym substancje chemiczne, co uniemożliwia ich przetworzenie w procesie recyklingu makulatury – dodaje Michał Sosnowski.

Obecnie dostępne są również paragony drukowane na niebieskim papierze, posiadające certyfikat FSC.
Są one bardziej ekologiczne, odporne na działanie światła, wody i oleju, oraz nadają się do recyklingu.
Certyfikat FSC gwarantuje, że papier wykorzystywany do produkcji niebieskich paragonów pochodzi ze zrównoważonych źródeł, co przyczynia się do ochrony zasobów naturalnych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie jest łatwo uzyskać znaczny stopień niepełnosprawności. Nawet ze złamaniami kompensacyjnymi kręgosłupa [List czytelnika]

Do redakcji infor.pl przychodzą stale listy osób, które uważają, że WZON obniżył im liczbę punktów do poziomu wykluczającego przyznanie świadczenia wspierającego przez ZUS. Np. osoba niewidoma otrzymała 61 punkty, a sparaliżowany od pasa w dół mężczyzna 43 punkty. Z listów wynika, że trudno jest także uzyskanie samego stopnia niepełnosprawności (zwłaszcza znacznego). Urazy kręgosłupa to za mało. Tak przynajmniej wynika z listu czytelnika.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

MRPiPS: Zasiłek pogrzebowy będzie wypłacany w ciągu 14 dni bez decyzji ZUS - gdy koszty pogrzebu poniosła jedna osoba z rodziny zmarłego. Już w 2025 roku?

Ustalenie prawa do zasiłku pogrzebowego oraz jego wysokości - co do zasady - nie będzie wymagało wydania decyzji przez ZUS - jeżeli zasiłek pogrzebowy przysługuje w kwocie 4000 zł niezależnie od kwoty poniesionych kosztów pogrzebu (od 1 stycznia 2026 r. będzie to kwota 7000 zł), tj. gdy koszty te poniosła jedna osoba – członek rodziny zmarłego. Tak wynika z założeń projektu deregulacyjnego dot. ustawy emerytalnej, nad którym pracuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Propozycja zakłada też skrócenie terminu wypłaty zasiłku do 14 dni.

KP do zmiany: sprawy kadrowe już nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej [PROJEKT z 10 czerwca 2025 r.]

Kodeks Pracy znowu do zmiany? Tak, bo sprawy kadrowe już teraz będzie się załatwiało nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej. Ustawodawca a raczej Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaproponowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej jako: projekt).

REKLAMA

Renat wdowia z KRUS. Już wiadomo kiedy pierwsze wypłaty świadczenia!

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) wydała już 54 111 decyzji przyznających rentę wdowią emerytom i rencistom rolniczym – poinformowało biuro prasowe instytucji. Nowe świadczenia ruszają pełną parą – pierwsze wypłaty zaplanowano na 7 lipca br.

NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?

W dobie rosnących zagrożeń cyfrowych i postępującej cyfryzacji infrastruktury, sektor telekomunikacyjny staje się jednym z głównych filarów bezpieczeństwa cybernetycznego. W związku z tym na dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorów telekomunikacyjnych), nakładane są coraz bardziej rygorystyczne obowiązki - zarówno na poziomie prawa unijnego (NIS2, DORA), jak i krajowego (nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – UKSC).

Znaczny stopień niepełnosprawności – kompletny przewodnik na 2025 r.

Orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności to przepustka do realnego wsparcia finansowego, ulg podatkowych i codziennych przywilejów, które mogą radykalnie ułatwić życie. W tym przewodniku krok po kroku pokazujemy, jak w 2025 r. uzyskać orzeczenie, z jakich świadczeń skorzystać najłatwiej i gdzie szukać dofinansowań. Mogą być one znaczne i sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA

Czy spadek stóp procentowych wpłynął na rynek mieszkaniowy?

Czy majowa obniżka stóp procentowych, poprawiająca dostępność kredytów, przełożyła się na wzrost sprzedaży nowych mieszkań i liczbę rezerwacji? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA