| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > ABC Gminy > Nowe zasady odbioru odpadów komunalnych

Nowe zasady odbioru odpadów komunalnych

Od 1 lipca 2013 r. ruszy nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi. Właścicielami odpadów komunalnych staną się gminy odpowiedzialne za całokształt lokalnej gospodarki odpadami komunalnymi. Będą one także odpowiadały za spełnianie przez Polskę wymogów unijnych w zakresie recyklingu i ilości odpadów trafiających na wysypiska.

Dodatkowe obowiązki zarządu spółdzielni

Od 1 lipca 2013 r., oprócz zawierania i rozliczania umów z podmiotem zajmującym się odbiorem i wywozem śmieci, na spółdzielniach będą ciążyły dodatkowe obowiązki o charakterze fiskalnym (ustalanie i wpłacanie gminie podatku śmieciowego).

Segregacja śmieci

W tej samej ustawie została uregulowana kwestia segregacji śmieci. Jeśli ktoś zadeklaruje, że będzie je segregował, zapłaci dużo mniej. W ten sposób można zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt procent na rok w stosunku do opłaty za wywóz śmieci zmieszanych.

Co dzieje się w sytuacji zadeklarowania segregacji i zaniechania jej prowadzenia? Osoby tak postępujące zostaną zmuszone do zapłaty wyższej opłaty powiększonej o odsetki za okres naruszania przepisów.

Segregacja w bloku

Jeśli spółdzielnie czy wspólnoty zgłoszą w urzędzie gminy, że będą segregować śmieci, muszą dopilnować, aby wszyscy mieszkańcy prowadzili segregację odpadów. Ich pracownicy powinni czuwać nad przestrzeganiem nowych zasad przez każdego mieszkańca.

W przeciwnym razie wszyscy mieszkańcy poniosą zbiorową odpowiedzialność. Podyktowane jest to brakiem możliwości wskazania osób, które faktycznie naruszyły zasady i mieszały odpady. W konsekwencji zostanie wydana decyzja nakazująca wsteczne uregulowanie podwyższonych opłat w stosunku do ogółu mieszkańców, a więc nawet tych, którzy śmieci segregowali.

Kontrola

Nad przestrzeganiem i stosowaniem przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach kontrolę sprawuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Podstawa prawna:

Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2011 Nr 152, poz. 897)

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Wydawnictwo Septem

Septem (literatura poradnikowa) - To literatura poradnikowa dla wszystkich - począwszy od pasjonatów odczuwających nieustanny głód wiedzy po wszystkich poszukujących w książce dobrej rady i interesującej rozrywki.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »