| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Wniosek o wydanie dowodu osobistego

Wniosek o wydanie dowodu osobistego

Każdy pełnoletni obywatel zamieszkały w Rzeczpospolitej Polskiej jest zobowiązany do posiadania dowodu osobistego. Aby go uzyskać należy złożyć wniosek. Co zawrzeć we wniosku o dowód osobisty oraz gdzie należy ubiegać się o wydanie dowodu osobistego?

Właściwy organ

Dowody osobiste są wydawane przez właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały organ gminy (wójt, burmistrz lub prezydent miasta). W razie braku miejsca zameldowania na pobyt stały – organem właściwym będzie organ gminy ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby. Jeśli i tego nie można ustalić dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla obszaru dzielnicy Śródmieście w m.st. Warszawy.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się na formularzu urzędowym. Dane wpisywane w formularzu muszą być zgodne z prawdą. W formularzu podaje się dane takie jak m.in. nazwisko (oba człony), imiona, nazwisko rodowe, imiona rodziców, nazwisko rodowe matki, datę i miejsce urodzenia, kolor oczu, wzrost, płeć, adres miejsca zamieszkania.

Zobacz: Wniosek o wydanie dowodu osobistego

Co trzeba dołączyć do wniosku?

Wraz z wnioskiem o dowód osobisty należy dołączyć:

  1. dwie wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiające tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy;
  2. odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie zawarły małżeństwa;
  3. odpis skrócony aktu małżeństwa.

Do wniosku o wymianę dowodu osobistego nie załącza się wymienionych powyżej odpisów aktów stanu cywilnego, jeżeli dane zawarte w dowodzie osobistym nie uległy zmianie.

Złożenie wniosku

Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa. W przypadku, gdy osoba nie może złożyć wniosku o wydanie dowodu osobistego lub nie może osobiście odebrać dowodu osobistego w organie gminy - z powodu choroby, niepełnosprawności lub „innej niedającej się pokonać przeszkody”, osoba zawiadamia o tym organ gminy. W takiej sytuacji przyjęcie wniosku odbywa się w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich się ona znajduje.

Zobacz serwis: Dowód osobisty

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant - Eksperci

Vaillant - producent pieców, kotłów olejowych, kotłów gazowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »