| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Postępowanie administracyjne > Kiedy można zawiesić postępowanie administracyjne?

Kiedy można zawiesić postępowanie administracyjne?

Postępowanie administracyjne może zostać zawieszone obligatoryjnie bądź fakultatywnie. W tym drugim przypadku, może nastąpić to wyłącznie na wniosek strony postępowania. Co warto wiedzieć o zawieszeniu postępowania administracyjnego?

Postępowanie administracyjne zostanie zawieszone obligatoryjnie w razie:

1. śmierci strony lub jednej ze stron, jeśli wezwanie spadkobierców zmarłej strony do udziału w postępowaniu nie jest możliwe, a postępowanie nie podlega umorzeniu jako bezprzedmiotowe;

2. śmierci przedstawiciela ustawowego strony;

3. utraty przez stronę lub przez jej ustawowego przedstawiciela zdolności do czynności prawnych;

4. gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd.

Zobacz również: Postępowanie administracyjne

Fakultatywne zawieszenie postępowania jest możliwe wyłącznie na wniosek strony, na żądanie której postępowanie zostało wszczęte. Jeżeli w postępowaniu występuje więcej niż jedna strona, to wszystkie muszą wyrazić zgodę na zawieszenie postępowania. Ponadto, zawieszenie postępowania nie może zagrażać interesowi społecznemu (ocena tej kwestii należy do organu administracji publicznej prowadzącego postępowanie).

Możliwość fakultatywnego zawieszenia postępowania uzależniona jest od braku sprzeciwu pozostałych stron postępowania. Takie osoby należy wezwać do ustosunkowania się do wniosku w wyznaczonym przez organ terminie. Sprzeciw można zgłosić w dowolnej formie, np. ustnie do protokołu.

Jeżeli zachodzą wszelkie przesłanki zawieszenia postępowania, tj. zgłosiła je strona, która żądała jego wszczęcia, żądna z pozostałych stron nie zgłosiła sprzeciwu oraz zawieszenie postępowania nie zagraża interesowi społecznemu, organ administracji publicznej zawiesza postępowanie. Nie bada on zasadności żądania zawieszenia postępowania (innych przyczyn, na podstawie których mógłby odmówić zawieszenia postępowania).

Zobacz również: Jakie są przesłanki wznowienia postępowania?

Postępowanie zawieszone na wniosek strony, może zostać podjęte wyłącznie na żądanie strony (nie tylko ta, która żądała jego zawieszenia). Jeżeli żadna ze stron nie zwróci się z wnioskiem o podjęcie postępowania, żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane. Oznacza to, że organ powinien umorzyć postępowanie.

Wniosek taki powinien zawierać następujące elementy:

1. miejscowość, data;

2. dane wnioskodawcy (imię, nazwisko, adres zamieszkania);

3. organ, do którego kierowany jest wniosek;

4. znak sprawy;

5. tytuł: Wniosek o zawieszenie postępowania;

6. treść wniosku.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Regulska-Cieślak

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »