| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Postępowanie > Jakie sprawy rozpatruje sąd administracyjny?

Jakie sprawy rozpatruje sąd administracyjny?

Postępowanie przed sądem administracyjnym ma charakter następczy, co oznacza, że jest ono konsekwencją czynności, które zostały już podjęte w danej sprawie. Co do zasady postępowanie sądowoadministracyjne nie odbędzie się, jeśli dana sprawa nie była jeszcze rozpoznawana przez organ administracji publicznej

Oprócz charakteru następczego postępowania przed sądem administracyjnym, wyróżnia się ono tym, że nie może być wszczęte z urzędu, czyli z inicjatywy samego sądu. Początkiem tego postępowania może być tylko Twoja skarga lub wniosek. Będziesz występował tu w roli skarżącego, zaś po drugiej stronie stanie zawsze organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżyłeś.

Organ administracji publicznej to podmiot, który reprezentuje państwo, czyli pośredniczy w kontaktach między państwem a obywatelami. Organ administracji publicznej w granicach obowiązującego prawa może więc określać Twoje uprawnienia i obowiązki.

Zobacz również: Organy wyższego stopnia i organy naczelne

Organami administracji publicznej są np. Prezydent RP, Prezes Rady Ministrów, ministrowie, wójt gminy, burmistrz, prezydent miasta, starosta, wojewoda, rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa, komendant policji, naczelnik urzędu skarbowego, dyrektor izby celnej.

Sąd administracyjny orzeka w sprawach skarg na (por. art. 3 p.s.a.):

• decyzje administracyjne;

• niektóre postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, egzekucyjnym lub zabezpieczającym w administracji;

• inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa;

• pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach;

• akty prawa miejscowego;

• inne niż prawo miejscowe akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków;

• akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego;

• bezczynność organów.

Zobacz również dział: Postępowanie administracyjne

To takie działania administracji publicznej, które nie są podejmowane w sformalizowanym postępowaniu, a jednocześnie określają Twoje uprawnienia lub obowiązki wynikające z przepisów prawa oraz są skierowane bezpośrednio do Ciebie. Chodzi tu np. o odmowę udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi przychodni, o odmowę rejestracji zgonu w akcie stanu cywilnego, o odmowę usunięcia danych z Krajowego Rejestru Karnego.

Tekst pochodzi z poradnika wydanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości: "Obywatel w postępowaniu sądowoadministracyjnym" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Darren Chong

Ekspert ds. kontaktów biznesowych z Azjatami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »