| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Bezpieczeństwo pracy > Czy zawał serca jest wypadkiem przy pracy?

Czy zawał serca jest wypadkiem przy pracy?

Aby uznać wypadek za wypadek przy pracy, zaistniałe zdarzenie musi być wywołane nagłą, zewnętrzną przyczyną. Uznanie za wypadek przy pracy zawału serca nie zawsze jest oczywiste, ze względu na istnienie przyczyn wewnętrznych, które często również go wywołują. W wyniku zakwalifikowania zdarzenia, np zawału jako wypadku przy pracy, poszkodowanemu przysługują różne typy odszkodowań za doznaną szkodę.

Kwalifikacja wypadku przy pracy

Definicje form wypadków przy pracy wynikają z art. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Stanowi on, iż wypadek przy pracy musi być nagłym zdarzeniem, które wywołała przyczyna zewnętrzna powodująca śmierć lub uraz spowodowana:

  • w trakcie lub w związku z wykonywaniem zwykłych czynności lub poleceń przełożonych przez pracownika,
  • podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności (również bez polecenia) na rzecz pracodawcy,
  • w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze na odcinku siedziba pracodawcy a miejsce wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Wypadek przy pracy w fabryce - roszczenia poszkodowanego

Rodzaje wypadków przy pracy

Kolejno ustawa wymienia kategorię wypadków spełniających powyższe kryteria wypadku przy pracy (ale tylko mających miejsce w okresie trwania ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu) takie jak: uprawianie sportu w trakcie treningów, dla osób pobierających stypendium sportowe, pełnienie mandatu senatora lub posła (pobierającego uposażenie), odbywanie stażu, szkolenia, przygotowania zawodowego, odbywanie służby zastępczej czy pełnienia obowiązków służbowych przez funkcjonariusza celnego.

Śmiertelnym wypadkiem przy pracy jest wypadek, w ramach którego osoba zmarła w okresie do 6 miesięcy od daty wypadku. Zbiorowy wypadek przy pracy występuje, gdy uległy mu jednocześnie co najmniej 2 osoby.

Ciężkim wypadkiem przy pracy jest natomiast zdarzenie, w wyniku którego nastąpiło:

  • ciężkie uszkodzenie ciała np. utrata mowy, słuchu, wzroku, zdolności rozrodczej,
  • inne uszkodzenie ciała albo rozstrój zdrowia, które narusza podstawowe funkcje organizmu, choroba nieuleczalna czy też zagrażająca życiu, trwała choroba psychiczna,
  • całkowita lub częściowa niezdolność do pracy w zawodzie,
  • trwałe, istotne zeszpecenie lub zniekształcenie ciała.

Obowiązki pracodawcy w razie wystąpienia wypadku

Kodeks pracy zobowiązuje pracodawcę, aby w razie wypadku przy pracy podjął działania niezbędne, które eliminują lub ograniczają zagrożenie, udzielił pierwszej pomocy poszkodowanym, ustalił przyczyny i okoliczności wypadku oraz zastosował środki prewencyjne na przyszłość. Jeśli taki wypadek jest śmiertelny, zbiorowy lub ciężki oraz każdy inny, który ma związek z pracą i może być uznany za wypadek przy pracy, pracodawca powinien niezwłocznie zawiadomić o tym właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora.

Jakie organy ma zawiadomić pracodawca w sytuacji zaistnienia wypadku przy pracy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Ius Cogens

Pomoc prawna z zakresu prawa administracyjnego, cywilnego i gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »