REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Reklamacja nieudanej wycieczki

Paulina Soliwoda
Reklamacja nieudanej wycieczki turystycznej. /Fot. Fotolia
Reklamacja nieudanej wycieczki turystycznej. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy, kto nie będzie zadowolony z usług organizatora ma prawo do złożenia reklamacji w ciągu 30 dni od zakończenia imprezy. Sprawdź jak złożyć reklamację za nieudaną wycieczkę.

Odpowiedzialność organizatora

Ustawa z dnia 29. sierpnia 1997r. o usługach turystycznych określa zasady odpowiedzialności organizatora turystyki za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Nie może on zatem zwalniać się od tej odpowiedzialności, ani odsyłać klientów do osób, którymi się posługuje lub wyręcza. Organizator nie jest zobowiązany do ustosunkowania się odnośnie swoich usług, jeśli wystąpią wyliczone w ustawie okoliczności. Należą do nich: wyłączne działanie lub zaniechanie klienta, działanie lub zaniechanie osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć oraz jeśli spowodowane są one przez siłę wyższą. Przyczyny te nie zwalniają jednak organizatora od obowiązku udzielenia w czasie trwania wyjazdu  pomocy poszkodowanemu klientowi. Zadaniem jego jest więc dochowanie należytej staranności przy wszystkich czynnościach podejmowanych w związku z organizacją imprezy turystycznej. Co więcej, organizator, prócz konkretnych rzeczowych świadczeń określonych w umowie, ma zagwarantować uczestnikom bezpieczeństwo pobytu. Wybierając miejsce zakwaterowania, atrakcje uczestników oraz rodzaje form spędzania przez nich wolnego czasu, powinien uwzględnić kwestię uniknięcia zagrożeń dla życia i zdrowia osób, za które odpowiada. Jeżeli do jakiegokolwiek wypadku dochodzi w wyniku niezapewnienia odpowiednich warunków bezpieczeństwa, to odpowiedzialność ponosi tylko organizator wyjazdu. W sytuacji, gdy biuro turystyczne odmawia wypłaty odszkodowania, poszkodowany uczestnik wyjazdu swoich praw może dochodzić na drodze sądowej.

REKLAMA

Zobacz serwis: Konsument

Zadośćuczynienia za gorsze warunki

W świetle przepisów, możliwe jest dochodzenie od organizatorów wyjazdów rekompensaty za wypoczynek w warunkach odbiegających od tych, przedstawionych ofercie. Powodem może być zakwaterowanie w miejscu o znacznie niższym standardzie, zmniejszenie liczby dodatkowych wycieczek czy atrakcji, niż było to umówione przed wyjazdem. Sąd Najwyższy uznał, że niezadowoleni turyści mają prawo dochodzić swoich roszczeń. W wyroku z 19. listopada 2010r. zaznaczył on również, iż w niektórych sytuacjach działanie lub zaniechanie organizatora, mające w swych skutkach niezadowolenie klienta, będzie jednocześnie naruszeniem jakiegoś dobra osobistego. Kolejny wyrok z 24. marca 2011r. potwierdził formalną możliwość dochodzenia odszkodowania za nieudany wypoczynek, zaznaczając, że katalog dóbr osobistych z art. 24 Kodeksu cywilnego jest tylko przykładowy i nie wymienia ich wszystkich.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Przekazanie wycieczki innej osobie

Zgodnie z art. 16 ustawy o usługach turystycznych, osoba, która wykupiła wycieczkę ma do niej w zasadzie nieograniczone prawa. Wiąże się to z tym, że bez zgody organizatora może przenieść na inną osobę spełniającą warunki udziału w imprezie turystycznej wszystkie przysługujące jej z tytułu umowy uprawnienia, jeżeli tylko przejmie ona na siebie wynikające z tego zobowiązania obowiązki. Klient powinien jednak powiadomić organizatora wycieczki w czasie określonym odpowiednim przepisem o zamiarze dokonania takiej zamiany. Za nieuiszczoną część ceny wycieczki oraz koszty poniesione przez organizatora turystyki w wyniku zmiany uczestnika imprezy klient i osoba przejmująca jego uprawnienia odpowiadają solidarnie. Jeśli biuro turystyczne zawrze w umowie zakaz odstąpienia wycieczki i nie zgodzi się na usunięcie takiego postanowienia, o zaistniałej sytuacji można poinformować powiatowego rzecznika praw konsumenta oraz właściwą delegaturę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Biuro podróży może także odpowiadać w takim przypadku za niewłaściwe wykonanie umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proces reklamacyjny

Jeśli niezadowolony klient chce zakwestionować warunki, w jakich spędzał urlop, jednak nie złożył reklamacji w wyznaczonym  przez biuro terminie, może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej. Trzydziestodniowy termin jest o tyle korzystny, że biuro może w szybszym trybie uznać zasadność roszczeń, co pozwoli skrócić czas postępowania i przyspieszy uzyskanie rekompensaty za nieudany wyjazd. W świetle powyższej ustawy, jeżeli klient w trakcie imprezy turystycznej stwierdzi wadliwe wykonywanie umowy, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora, w sposób określony w umowie. Brak przekazania osobom odpowiedzialnym takiej informacji nie pozbawia jednak uczestnika wyjazdu prawa do reklamacji w terminie nie dłuższym niż 30 dni. W takim dokumencie powinny być również określone żądania klienta, a wady poparte odpowiednimi dowodami, potwierdzającymi przedstawiane przez nas zarzuty. Żądanie klienta powinny być zarówno współmierne do powstałej szkody, jak i kompensować niską jakość usługi. Jeśli organizator odmówi uwzględnienia reklamacji, zobowiązany jest przedstawić na piśmie szczegóły swojej decyzji. Brak jakiejkolwiek reakcji na pismo reklamacyjne w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia, uznaje się za uwzględnione przez organizatora.

Zobacz serwis: Reklamacje

Rezultaty postępowań sądowych

Istotne jest, iż zgodnie z art. 6 Kodeksu cywilnego, ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która wywodzi z niego skutki prawne. Zatem w przypadku postępowania to nie biuro turystyczne będzie udowadniać wykonanie usługi zgodnie z umową, lecz niezadowolony klient niewykonanie usługi zgodnie z umową. Będzie on zobowiązany przedstawić zarzuty w stosunku do biura podróży oraz wskazać dowody na podnoszone okoliczności. Braki tutaj mogą doprowadzić do nieuwzględnienia przez sąd kierowanych przez nas roszczeń. Ważne jest więc, aby przed skierowaniem sprawy na drogę sądową dokładnie ją przeanalizować. W postępowaniu cywilnym dowody spóźnione, co do zasady, są przez sąd pomijane, dlatego należy dobrze się do rozprawy przygotować. Brak wystarczających dowodów doprowadzi do oddalenia powództwa i obciążenia kosztami postępowania klienta.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29. sierpnia 1997r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004r. nr 233, poz. 2268 z późn. zm.)

- Ustawa z dnia 23. kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.)

- Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17. listopada 2010r. (III CZP 79/10, Lex Polonica nr 2412173)

- Wyrok Sądu Najwyższego z dnia. 24. marca 2011r. (I CSK 372/10)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do 500 zł miesięcznie nie tylko dla osób starszych. Jakie kryteria i orzeczenia? [zmiany 2024 i 2025]

Świadczenie uzupełniające, często nazywane jest „500 plus dla seniora” lub „500 plus dla osób niepełnosprawnych”. Należy jednak pamiętać, iż przysługuje ono nie tylko osobom starszym. Ponadto o przyznaniu pomocy decyduje niezdolność do samodzielnej egzystencji.

MEN i MS: W szkołach zaświadczenia o niekaralności. Na odbiór dziecka. Na wycieczkę. Na basen. Na teatr. Dyrektorka przedszkola o nowych kłopotach

Dziennikarze PAP zwrócili się do MEN i Ministerstwa Sprawiedliwości z serią pytań dotyczących zaświadczeń, które w szkołach muszą przedstawiać rodzice opiekujący się dziećmi. Ich pytania dotyczyły zaświadczeń przedstawianych przez osoby odbierające dzieci ze szkoły (np. czy dziadkowie mogą?). I zaświadczeń rodziców opiekujących się dziećmi na wycieczce, na basenie, w teatrze   

Szykują się spore zmiany przepisów dla cudzoziemców w Polsce. Na lepsze? Od kiedy?

Jak co roku, po przerwie wakacyjnej, wypoczęci i naładowani wracamy do trybu pracy. Wyjątkiem nie są nasi ustawodawcy. Choć sporo tematów jest na porządku dziennym, dużo wymaga zmian i poprawy, w poniższym artykule omówimy planowane zmiany dotyczące cudzoziemców, ich pobytu i zatrudnienia w Polsce.

Aktywni rodzice w pracy. Na czym polega warunek łącznej aktywności zawodowej rodziców?

Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje w przypadku gdy oboje rodzice osiągają przychód, którego podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest to tzw. warunek łączonego poziomu aktywności zawodowej.

REKLAMA

MRPiPS: Składki ZUS od umów zlecenia i o dzieło możliwe od 1 stycznia 2026 r. lub 1 stycznia 2027 r.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje się do wdrożenia oskładkowania umów zlecenia i umów o dzieło. Wiceminister Sebastian Gajewski poinformował, że decyzja w sprawie terminu wdrożenia reformy jeszcze nie zapadła. Na pewno nie nastąpi to od 1 stycznia 2025 r., może to być 1 stycznia 2026 r. czy 1 stycznia 2027 r.

Odwołanie od orzeczenia o niepełnosprawności. Jak napisać? [punkt 7, przykład, wzór]

Odwołanie jest ważnym pismem w procesie ubiegania się o orzeczenie o niepełnosprawności. Może ono dotyczyć różnych elementów orzeczenia, m.in. punktu 7. W jakim terminie wnosi się odwołanie i do jakiego organu? Oto najważniejsze informacje i przykładowy wzór pisma.

Pomoc rządu dla powodzian 2024: zasiłki, pieniądze na remont i odbudowę domów i budynków gospodarczych, pomoc rzeczowa i psychologiczna

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informuje, że dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w południowo-zachodniej Polsce w ostatnich dniach, są dostępne różne formy pomocy. Można otrzymać 10 tys. zł bezzwrotnego wsparcia na najpilniejsze potrzeby. Na remont lub odbudowę budynku gospodarczego można dostać do 100 tys. zł, a budynku mieszkalnego – do 200 tys. zł. Przewidziane jest dodatkowe wsparcie dla dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. O pomoc mogą starać się również rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

Seniorzy mają prawo czuć się oszukani. Brak drugiej waloryzacji i obcięta 14. emerytura

Seniorzy czekali na na podwójną waloryzację emerytur i rent, ale się nie doczekali. Liczyli też na wyższe 14. emerytury, ale się zawiedli. Mogą więc czuć się oszukani, ponieważ wcześniejsze zapowiedzi wskazywały na to, że będzie inaczej.

REKLAMA

Urlopy i zasiłki dla rodziców

Urlopy i zasiłki dla rodziców. Jakie urlopy przysługują rodzicom? Na jakie zasiłki mogą liczyć? Ile dni przysługuje rodzicom na opiekę nad dzieckiem? Czy zwolnienie od pracy na opiekę nad dzieckiem przechodzi na kolejny rok?

Bezpłatna konsultacja i webinarium. Wsparcie we wdrożeniu ustawy o sygnalistach

Już 25 września 2024 roku wchodzą w życie przepisy ustawy o ochronie sygnalistów nakładające na pracodawców obowiązek opracowania wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jesteś gotowy na te zmiany? A może masz pytania dotyczące ustawy o sygnalistach? Zadbaj o zgodność z przepisami i skorzystaj z bezpłatnego wsparcia.

REKLAMA