| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Zgoda na dodatkową płatność przy zakupach przez Internet

Zgoda na dodatkową płatność przy zakupach przez Internet

Zakupy przez Internet to coraz powszechniejsza forma realizowania transakcji wybierana przez konsumentów. Kupowanie produktów czy korzystanie z usług wiąże się z dokonaniem czynności prawnej, a mianowicie zawarcia odpowiedniej umowy. Często prócz określonej zapłaty zasadniczej mamy do czynienia z tzw. opłatami dodatkowymi. Pojawia się zatem pytanie: czy dokonując zakupu przez Internet możemy nie zgodzić się na dodatkową płatność?

25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827) wdrażająca dyrektywę 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE oraz uchylająca dyrektywę 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE (Dz. Urz. UE L 304 z 22.11.2011 r., str. 64). W świetle zawartych w niej przepisów przedsiębiorca obowiązany jest do spełnienia szczegółowego obowiązku informacyjnego wobec konsumenta, który ma prawo do szczegółowego zapoznania się z warunkami umowy i decydowania o niektórych elementach np. dotyczących płatności.

Zadaj pytanie na Forum

Jakie informacje powinny znaleźć się w umowie sprzedaży?

Umowa sprzedaży jest umową konsensualną, wzajemną, odpłatną, zobowiązującą i kazualną. Obok tradycyjnego zawierania umów wyróżniamy umowy zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, w tym za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Każda z tych form powinna jednak zawierać określone elementy.

Pierwszym z nich jest określenie stron, którymi, według prawa polskiego mogą być osoby fizyczne lub prawne, jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznała zdolność prawną. Kolejnymi punktami w umowie powinny być przedmiot sprzedaży oraz cena i oczywiście podpisy stron. Powyższe elementy są bazą do zawarcia umowy sprzedaży, należy jednak pamiętać, że można ją znacznie rozbudować zależnie od indywidualnych ustaleń.

Obowiązki przedsiębiorcy w umowach

Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku nakłada na przedsiębiorcę obowiązek informacyjny, który musi być zrealizowany najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową. Konsument powinien otrzymać sformułowane w jasny i zrozumiały sposób informacje na temat głównych cech produktu/ usługi, a także kompletne dane identyfikujące przedsiębiorcę, czyli pełny adres, e-mail, w tym pełny adres prowadzenia działalności, a także – jeśli są dostępne – telefon i faks pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą.

Do wiadomości klienta obowiązkowo musi być podana łączna cena towarów/ usług z podatkami, opłatami za transport, dostarczenie lub usługi pocztowe lub jakiekolwiek inne koszty, jak również ewentualny koszt wynikający z korzystania ze środka porozumiewania się na odległość. Wyraźnie określone powinno być istnienie oraz warunki kaucji/ gwarancji finansowych, które mają być dostarczone przez konsumenta.

Zobacz również: E-handel nowe regulacje

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

iBHP Sp. z o.o.

ekspert z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »