| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Internetowe „ciasteczka” – wszystko co musisz wiedzieć o plikach cookies

Internetowe „ciasteczka” – wszystko co musisz wiedzieć o plikach cookies

Popularne pliki cookies (zwane ciasteczkami) są to pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzin witryny internetowej. Służą one do zbierania informacji o użytkowniku, czyli osobie która wchodzi na stronę internetową (zwanym odbiorcą końcowym). Obecnie każda strona Internetowa posiada system plików cookie, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami.

Cookies jest to zbiór podstawowych danych, które strona internetowa zapisuje na naszych komputerach. Te niegroźne pliki, zwane ciasteczkami mają bardzo ważną funkcję, pozwalają w pełni korzystać z funkcjonalności strony internetowej.

Przykładowe zastosowanie plików „cookies”:

  1. strony internetowe „zapamiętują” nasze preferencje i ustawienia tj. język na stronie, układ, rozmieszczenie treści, czy korzystanie z Big Data,
  2. możliwe jest tworzenie grup zainteresowania, dzięki czemu sklep poleca nam produkty powiązane z tymi, które zazwyczaj wybieramy i które mogą nas potencjalnie zainteresować;
  3. przechowywanie towarów w koszykach sklepów internetowych podczas korzystania ze strony;
  4. korzystanie z kont w serwisach np. Facebook, Twitter etc;
  5. pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Podstawa prawna funkcjonowania plików cookies

Główne uregulowania odnoszące się do plików cookies oraz obowiązków związanych ze świadczeniem usług drogą elektroniczną znajdują się w art. 161, 166, 169, 172, 173 i 174 ustawy Prawo telekomunikacyjne (zwana dalej „ustawą”).

Do plików cookies odnosi się w szczególności art. 173 ustawy, który stanowi, że przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone, pod warunkiem że:

  1. abonent lub użytkownik końcowy zostanie uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, o:
    1. celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji,
    2. możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi;
  2. abonent lub użytkownik końcowy, po otrzymaniu informacji, o których mowa w pkt 1, wyrazi na to zgodę;
  3. przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie powoduje zmian konfiguracyjnych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.

Zobacz również: Konsument i umowy

Istotne jest również uregulowanie art. 174 ustawy Prawo telekomunikacyjne, które stanowi, że jeżeli przepisy ustawy wymagają wyrażenia zgody przez abonenta lub użytkownika końcowego, zgoda ta:

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Dudkiewicz

Doradca podatkowy, agent celny, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »