| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Estonia

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie? Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Estonia wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji na towary zakupione przez konsumentów w Estonii wynosi minimum 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru.

Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. W pierwszej kolejności konsument może żądać, aby sprzedawca dokonał naprawy albo może żądać od sprzedawcy jego zastąpienia, chyba, że jest to niemożliwe lub nieproporcjonalne.

Każda naprawa lub zastąpienie powinna być dokonana w rozsądnym czasie (około 2 tygodni) i bez istotnej niedogodności dla konsumenta, z uwzględnieniem charakteru towarów i celów, dla których konsument ich potrzebuje. Jeżeli nie jest to możliwe, konsument może domagać się obniżki ceny lub unieważnienia umowy.

Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów.

Wymiana towaru

Sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru. Wymiana zależy od dobrej woli sprzedawcy.

Ceny

Walutą obowiązującą w Estonii jest korona estońska (skrót EEK). Ceny muszą być wyrażone w koronach estońskich. Sprzedawcy zobowiązani są do umieszczania na metce informacji o cenie zgodnie z prawdą. Jeżeli sprzedawca umieści zawyżoną cenę na metce, będzie to uznane za oszustwo i przestępstwo z jego strony. W takiej sytuacji konsument może zrezygnować z zakupu, lecz nie może domagać się otrzymania danego produktu za cenę widniejącą na metce. Cena musi obejmować podatek VAT.

Sprzedawca ma obowiązek wydać konsumentowi paragon, jeżeli kwota zakupu wynosi 300 koron lub więcej. Jednak w przypadku, gdy kwota zakupu jest mniejsza niż 300 koron, paragon jest wydawany na prośbę konsumenta.

Podatek

Większość towarów i usług w Estonii obłożona jest 18% podatkiem od wartości dodanej – VAT (Käibemaks – KM). Inne stawki podatku VAT dotyczą takich towarów jak – książki, bilety na koncerty itp.

Formy płatności

Najpopularniejszymi formami płatności są gotówka, karty debetowe oraz kredytowe. Sprzedawca ma prawo zażądać okazania dokumentu tożsamości, przy realizowaniu transakcji kartą kredytową lub debetową.

Zobacz również: Czy warto mieć kartę kredytową

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kawałko

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »