| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > PKP Przewozy Regionalne ukarane z łamanie praw klientów

PKP Przewozy Regionalne ukarane z łamanie praw klientów

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK. Spółka PKP Przewozy Regionalne ogranicza prawa swoich klientów. Sąd podtrzymał również nałożoną przez Urząd karę finansową w wysokości 100 tys. zł.

Wyrok sądu dotyczy postępowania zakończonego przez Urząd w grudniu 2008 roku. Prezes Urzędu stwierdziła wówczas, że postanowienia zawarte w regulaminie świadczenia usług stosowanym przez PKP Przewozy Regionalne naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Zarzuty UOKiK dotyczyły w szczególności ograniczania praw podróżujących na trasach do 100 km.

Jak koleje naruszają prawa konsumenta

Z informacji zebranych przez Urząd w toku prowadzonego postępowania wynika, że konsument, który kupił bilet jednorazowy nie miał możliwości zmiany warunków umowy, np. godziny wyjazdu, po rozpoczęciu „terminu ważności biletu” określonego przez przewoźnika.

Kupując nawet z kilkugodzinnym wyprzedzeniem bilet podróżny musiał liczyć się z tym, że w przypadku nagłej zmiany godziny wyjazdu jego zwrot lub wymiana nie będą możliwe poza terminami sztywno wyznaczonymi przez spółkę. Zdaniem Urzędu jest to praktyka nieuczciwa.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Zgodnie z przepisami dopóki konsument nie zajmie miejsca w pociągu możliwe jest dokonanie każdej zmiany związanej z terminem, godziną wyjazdu, trasą bądź klasą. Może również odstąpić od umowy – wtedy powinien otrzymać zwrot pieniędzy proporcjonalnie do niewykorzystanego świadczenia.

Kara finansowa

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie PKP Przewozy Regionalne od tej decyzji. Spółka będzie musiała zmienić swój regulamin oraz zapłacić karę finansową w wysokości 100 tys. złotych. SOKiK zgodził się z argumentacją Urzędu, że postanowienia regulaminu są niezgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy prawo przewozowe.

Zobacz również serwis: Przedsiębiorca w sądzie

Zgodnie z prawem przedsiębiorca, wobec którego została wydana decyzja przez Prezesa UOKiK, może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji w Sądzie Apelacyjnym

Źródło:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »