| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Era, Aster i Vobis ukarane za nierzetelną reklamę

Era, Aster i Vobis ukarane za nierzetelną reklamę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął na cel nierzetelne reklamy na rynku usług telekomunikacyjnych. Efekt? Ponad 9 mln złotych kary będą musiały zapłacić łącznie Aster, Era oraz Vobis.

Najwięcej, bo ponad 8,7 mln zł. zapłaci Era. To kara za wprowadzanie konsumentów w błąd, przy kampanii reklamującej usługi dotyczące Internetu w telefonie komórkowym. Spółka swoją ofertę reklamowała hasłem „Najszybszy Internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł”. Prezes UOKiK uznała, iż powyższa reklama wprowadza w błąd, gdyż sugeruje, że korzystanie z dostępu do sieci nie będzie limitowane. Brak jest natomiast informacji, że zgodnie z regulaminem świadczenia usług limit miesięcznej transmisji danych wynosi 50 MB. Operator nie informował również klientów, iż promocyjna cena obowiązuje jedynie przez trzy pierwsze okresy rozliczeniowe.

Znikająca promocja w Aster

Zastrzeżenia Prezesa Urzędu wzbudziły takżę kampanie promocyjne operatora telewizji kablowej Aster, dotyczące usług telefonicznych, telewizji analogowej oraz Internetu. W reklamach operator wprowadzał klientów w błąd. Jak stwierdził w kontroli Urząd, konsument mógł uznać, że okresem rozliczeniowym promocji jest pełny miesiąc, zgodnie z hasłem, opartym na schemacie „X miesięcy za Y złotych”. Tymczasem spółka za początek promocji uznawała pierwszy dzień miesiąca, w którym rozpoczęło się świadczenie usług. Tym samym klientowi, który umowę zawarł w połowie miesiąca znikało 15 dni promocji. Za znikającą promocję Aster będzie musiał zapłacić prawie 400 tys. zł. kary.

Vobis także ukarany

Z podobnych przyczyn 190 tys. zł będzie musiała zapłacić spółka Vobis. Ukarany podmiot wprowadzał w błąd konsumentów za pomocą sloganów promocyjnych sugerujących możliwość nabycia komputera oraz modemu do Internetu za 1 zł. W rzeczywistości za 1 zł można było kupić modem, jako promocję przy zakupie komputera, który kosztował już dużo więcej.

Konsumenci mogą dochodzić roszczeń

Oprócz kar finansowych ukarane spółki będą musiały publikować przez 6 miesięcy decyzję UOKiK na swoich stronach internetowych, jak również zamieścić, zawierające treść decyzji, ogłoszenie w prasie ogólnopolskiej.

Decyzja Prezesa UOKiK, od której ukaranym przysługuje odwołanie, otworzy wprowadzonym w błąd konsumentom drogę do dochodzenia roszczeń. UOKiK przypomina, iż w tym celu poszkodowani mogą skorzystać z pomocy miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

Źródło:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Zobacz: Prawa konsumenta

Zobacz: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dr Irena Kamińska-Radomska

Trener etykiety biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »