| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Zmiany w prawie konsumenckim

Zmiany w prawie konsumenckim

Zmiany w prawie konsumenckim nastąpią na mocy wejścia w życia nowej ustawy regulującej prawa konsumenta. Zmiany będą dotyczyły ujednolicenia i doprecyzowania regulacji zarówno w przypadku umów zawieranych w lokalu przedsiębiorstwa, umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umów zawieranych na odległość np. przez Internet.

Ustawa o prawach konsumenta ma na celu dostosowanie polskiego prawa do prawa europejskiego, w szczególności dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE oraz ujednolicenie przepisów dotyczących umów konsumenckich.

Zmiany zaczną obowiązywać pod koniec 2014 roku.

Nowa ustawa wprowadza następujące zmiany w prawach konsumenta:

Odstąpienie od umowy - zmiana terminu

Dotychczasowe 10 dni na odstąpienie przez konsumenta od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość zostało wydłużone do 14 dni. Konsumenci będą mieli więcej czasu na podjęcie decyzji o dalszym trwaniu umowy. Będą także mieli możliwość skorzystania z ustalonego formularza odstąpienia. Brak informacji o uprawnieniu do odstąpienia od umowy powoduje, iż uprawnienie konsumenta wygasa po roku od upływu 14 dniowego terminu.

Zadaj pytanie na FORUM

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na Newsletter!

Obowiązek informacyjny

Przedsiębiorca będzie zobowiązany do udzielenia konsumentowi szeregu informacji jeszcze przed zawarciem umowy, w szczególności w zakresie:

  • cech rzeczy i świadczonych usług,
  • informacji dotyczących i identyfikujących przedsiębiorcę,
  • uprawnienia konsumenta do odstąpienia od umowy,
  • obowiązku poniesienia kosztów zwrotu rzeczy,
  • zasad ustalenia ceny rzeczy lub wynagrodzenia za świadczenie usług.

Ma to zapewniać bardziej świadome zawieranie umów przez konsumentów.

Co do zasady regulacje te nie będą miały zastosowania do umów w bieżących sprawach życia codziennego.

Odpowiedzialność za wady rzeczy

Dotychczasowe pojęcie „niezgodności towaru z umową” zostanie zastąpione pojęciem „wady”. Konsument będzie miał większy zakres uprawnień w przypadku wady rzeczy. W kodeksie cywilnym zajdą zmiany w zakresie gwarancji, które zwiększą uprawnienia konsumentów. W przypadku braku usunięcia wady w ramach gwarancji konsument będzie mógł dochodzić uprawnień z rękojmi. Rozszerzone zostanie pojęcie wady za nieprawidłowy montaż i uruchomienie wykonane przez przedsiębiorcę lub według jego lub producenta instrukcji.

Nowa ustawa spowoduje również zmiany w dotychczasowych regulacjach prawnych w zakresie prawa konsumenckiego. W oparciu o pierwotne założenia nowa ustawa o prawach konsumenta miała wejść w życie do 13 czerwca 2014 r. Pomimo pierwotnych założeń zmiany w prawie konsumenckim nie zaczęły jeszcze obowiązywać. Nowa ustawa przewiduje 6 miesięcy vacatio legis, co oznacza, iż zmiany wejdą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw.

Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Łukasik

Prawnik, doktorant

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »