| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Jak sklepy internetowe informują konsumentów

Jak sklepy internetowe informują konsumentów

Sklepy internetowe przyzwyczaiły nas do niskich cen i szybkich dostaw. Jednak często nie informują konsumentów o prawie zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10 dni od nadejścia przesyłki i innych uprawnieniach.

W drugim kwartale 2008 r. Państwowa Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK przeprowadziła kontrolę aż 126 sklepów internetowych. Aż 89 z nich niewłaściwie informowało konsumentów.

Masz prawo do informacji

Specjaliści z PIH i UOKiK przestrzegają, że zanim podpiszemy umowę powinniśmy uważnie zapoznać się z warunkami zakupu. Trzeba wiedzieć ile zapłacimy za sam produkt a ile za dostarczenie przesyłki. Konieczne jest także ustalenie, w jakim czasie oraz w jaki sposób zostanie nam doręczona.

Niestety wiele sklepów nie prezentuje podstawowych informacji dotyczących transakcji. Świadczy o tym m.in. brak danych kontaktowych przedsiębiorcy, informacji o kosztach i terminie dostawy czy dotyczących miejsca i sposobu składania reklamacji. Takie praktyki zakwestionowano aż w przypadku 62% skontrolowanych sklepów.

Wśród postanowień umów podpisywanych ze sklepami internetowymi znalazły się m.in. takie, w których przedsiębiorcy zastrzegają sobie prawo np. do odmówienia realizacji zamówienia bez podania konkretnej przyczyny bądź wprowadzenia zmian w ofercie bez powiadomienia o tym klienta. To oczywiście zapisy niezgodne z prawem.

10 dni na zwrot towaru bez względu na przyczynę

Niektóre sklepy ograniczają prawo do wymiany towaru bądź zwrotu poniesionych przez niego kosztów. Jako niezgodny z prawem można wskazać następujący zapis umowny:

w przypadku towarów wadliwych, bądź uszkodzonych fabrycznie, gwarantujemy ich wymianę na towar wolny od wad lub zwrot kosztów, pod warunkiem zgłoszenia uszkodzenia w terminie 5 dni roboczych od daty otrzymania przesyłki.

Konsument nabywający dobra i usługi w wirtualnym sklepie może składać reklamację odnośnie niepełnowartościowego towaru w ciągu 2 lat od daty zakupu, bądź w ciągu 2 lat od podpisania umowy – w przypadku świadczenia usług.

Konsumenci często nie są informowani o prawie do odstąpienia od umowy lub prawo to próbuje się ograniczać. Przykładem nadużycia ze strony przedsiębiorców jest stosowanie w umowach klauzuli, w której zastrzegają sobie prawo do odstąpienia od realizacji kolejnych zamówień złożonych przez klienta, który zwraca zamówiony towar bez podania przyczyny.

Klientom sklepów internetowych przysługuje (w przeciwieństwie do zakupów w zwykłym sklepie) – prawo zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10 dni od otrzymania przesyłki bez podawania przyczyny.

Jeśli sprzedawca nie poinformuje nas o możliwości zwrotu towaru w określonym przez prawo 10-dniowym terminie - wydłuża się on do 3 miesięcy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Gargas

Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »