| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Czy można reklamować wyroby srebrne

Czy można reklamować wyroby srebrne

Kupiłam srebrny zegarek, w którym zepsuło się zapięcie. Złożyłam na niego reklamacje, ale sprzedawca odmówił mi naprawy. Stwierdził, że może wykonać tylko naprawę grzecznościową. Czy to prawda? Czy istnieje jakaś różnica w przypadku wyrobów ze srebra?

Kwestie odpowiedzialności sprzedawcy za towar niezgodny z umową regulują przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Przepisy ustawy stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Wyjątkami, kiedy nie stosuje się powyższych przepisów są przypadki:

  • sprzedaży energii elektrycznej, gazu i wody, chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objętości;
  • sprzedaży egzekucyjnej oraz sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.

We wszystkich pozostałych przypadkach konsument może złożyć reklamację na podstawie niezgodności towaru z umową do sprzedawcy. Nie jest istotne czy reklamowany towar to telefon, komputer, buty czy złoty łańcuszek. Ważne, aby produkt został zakupiony na własny użytek. Jeżeli więc zegarek okazał się wadliwy, nie ma cech właściwych dla towaru danego rodzaju, to oznacza, że jest niezgodny z umową. W takiej sytuacji można złożyć reklamacje do sprzedawcy. Warto uczynić to na piśmie, aby mieć dowód.

Zobacz również: Jakie są obowiązki sprzedawcy?

Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamacje. Natomiast nie oznacza to, że musi ją uznać.

Konsument ma 2 miesiące od momentu zauważenia usterki na zawiadomienie o tym sprzedawcy. W pierwszej kolejności można zażądać naprawy popsutego zapięcia albo wymiany zegarka na nowy. Należy przy tym wziąć pod uwagę rodzaj i stopień danej wady. Jeżeli sprzedawca nie odpowie na żądanie reklamacyjne w ciągu 14 dni, to reklamacje uważa się za uzasadnioną z mocy prawa. Natomiast czas naprawy strony mogą same ustalić. Jeśli tego nie zrobią, to bierze się pod uwagę czas zwyczajowo przyjęty potrzebny do wykonania koniecznych prac danego rodzaju produktu.

Zobacz również: Jak sporządzić reklamację do sprzedawcy

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sienkiewicz, Jaroszewski, Zamroch – Radcowie Prawni Spółka Partnerska

Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »