Kategorie

Jakie są obowiązki sprzedawcy?

Anna Woźnica
Obowiązkiem sprzedawcy jest przede wszystkim poinformowanie o cenie towaru.
Obowiązkiem sprzedawcy jest przede wszystkim poinformowanie o cenie towaru.
W polskim prawie konsument został uprzywilejowany w stosunku do sprzedawcy. Właściciele sklepów powinni pamiętać o dopełnieniu obowiązków, które ciąża na nich w związku ze sprzedażą konsumencką.

W zależności od tego, gdzie dochodzi do sprzedaży, obowiązki sprzedawcy różnią się. Najmniej obwarowana dodatkowymi wymogami jest tradycyjna sprzedaż w sklepie. W przypadku umów sprzedaży na odległość oraz umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, sprzedawcy muszą zagwarantować dodatkowe prawa kupującym.

Sprzedaż tradycyjna

W tym wypadku obowiązkiem sprzedawcy jest przede wszystkim poinformowanie o cenie towaru. Ponadto musi wydać paragon, rachunek lub fakturę. Towar powinien być opisany - powinien zawierać m.in. nazwę niewprowadzającą konsumenta w błąd (np. napoju owocowego nie można określić mianem soku, a miksu tłuszczowego - masłem) oraz wskazywać producenta i importera.

Na życzenie konsumenta sprzedawca ma obowiązek sporządzić umowę, potwierdzając najważniejsze postanowienia. Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz gdy wartość zakupu przewyższa kwotę 2 tys. zł sprzedawca jest zobowiązany do sporządzenia takiej umowy. Sprzedawca powinien być przygotowany na to, że konsument może poprosić o wyjaśnienie znaczenia poszczególnych postanowień umowy.

Sprzedawca ma także obowiązek zapewnienia w miejscu sprzedaży odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych, które umożliwiają dokonanie wyboru i sprawdzenie towaru (np. gniazdka elektryczne w sklepie z elektroniką).

Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsługi, konserwacji i czy inne dokumenty. Dokumenty te powinny być sporządzone w języku polskim lub, jeśli rodzaj informacji na to pozwala, w zrozumiałej formie graficznej.

POBIERZ WZÓR: Umowa sprzedaży

Sprzedaż na odległość

Umowa na odległość może być zawarta za pośrednictwem Internetu, formularza zamówienia, telefonu, radia czy telewizji. Sprzedawca ma obowiązek jasno i w sposób zrozumiały informować o zamiarze zawarcia umowy. Konsument powinien zostać poinformowany m.in. o danych dotyczących sprzedawcy, cenie i zasadach jej zapłaty, kosztach i sposobie dostawy, miejscu i sposobie składania reklamacji, a także o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni.

Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia.

Spełnienie świadczenia

Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, sprzedający powinien wykonać umowę najpóźniej w terminie 30 dni. Jeżeli sprzedawca nie może spełnić świadczenia, bo przedmiot świadczenia jest niedostępny, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniężną.

Zobacz: Zwrot pieniędzy

Umowa poza lokalem przedsiębiorstwa

Ze sprzedażą poza lokalem przedsiębiorstwa mamy do czynienia zazwyczaj w przypadku akwizycji i różnego rodzaju prezentacji towarów dokonywanych w domach lub na ulicy. Sprzedawca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, ma obowiązek okazania dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości.

Obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie klienta o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni i wręczenie wzoru oświadczenia o odstąpieniu. Obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.

Prawo do odstąpienia od umowy

Ustawa przyznaje konsumentom kupującym na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni. Aby odstąpienie było skuteczne, konsument powinien złożyć oświadczenie na piśmie, w którym nie musi podawać przyczyn rezygnacji z zakupu. Sprzedający nie może zastrzec, że odstąpienie od umowy jest zależne od zapłaty oznaczonej sumy (odstępne).

W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Dotychczasowe świadczenia ulegają zwrotowi, który powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

Gwarancja

Jeżeli towar jest niezgodny z umową, kupujący może żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiana na nowy. Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, takich jak kosztów demontażu, dostarczenia, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

Sprzedawca nie może wyłączyć swojej odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową. Wszelkie wywieszki czy inne zastrzeżenia sprzedawcy informujące, że nie przyjmuje się reklamacji, nie wiążą konsumentów.

W przypadku zgłoszenia reklamacji, sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądania konsumenta. Decyzja o uwzględnieniu lub nieuwzględnieniu reklamacji powinna zostać dostarczona klientowi na piśmie, np. listem poleconym. Jeśli w przewidzianym terminie sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania konsumenta to przyjmuje się, że uznał reklamację. Reklamacja powinna być załatwiona w odpowiednim czasie, brak jest dokładnego określenia terminu w przepisach. 

Zobacz serwis: Reklamacje

Nieuwzględnienie reklamacji

Sprzedawca ma prawo odrzucić reklamację jeśli uważa, że towar jest zgodny z umową. Jeżeli reklamacja została złożona przed upływem 6 miesięcy od wydania towaru konsumentowi, to obowiązek wykazania podstaw jej nieuwzględnienia należy do sprzedawcy. Jeśli natomiast reklamacja została zgłoszona po upływie 6 miesięcy, ciężar dowodu spoczywa na konsumencie.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Prawo
    1 sty 2000
    29 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Brak maseczki i uniewinnienie. Utrwalona linia orzecznicza?

    Brak maseczki w miejscu publicznym skutkował dla obywatela grzywną. RPO podkreśla, iż SN uwzględnił kasację wobec utrwalonej linii orzeczniczej.

    Obostrzenia na październik 2021 r.

    Obostrzenia na październik 2021 r. zawarto w nowym rozporządzeniu Rady Ministrów. Aktualne obostrzenia mają zostać przedłużone do 31 października.

    Emerytury groszowe z ZUS wciąż problemem

    Emerytury groszowe z ZUS stanowią coraz częstszy problem. Czy planowane są zmiany dotyczące świadczeń niższych niż minimalne?

    Oszczędzamy mniej, ale regularnie [BADANIE]

    Z danych zebranych przez Intrum wynika, iż 80 procent konsumentów stara się oszczędzać każdego miesiąca. Czy to pozytywny skutek pandemii?

    Reklamacja po wakacjach - jak i kiedy?

    Reklamacja po wakacjach może dotyczyć np. usługi turystycznej, opóźnionego lotu czy noclegu. W jakim terminie należy ją wysłać?

    400 plus na dziecko w żłobku w 2022 r.

    400 plus na dziecko w żłobku w 2022 r.? Podpowiadamy dla kogo przewidziano nowy rodzaj wsparcia.

    Oszustwo "na 14. emeryturę" - co robić?

    Oszustwo "na 14. emeryturę? ZUS przestrzega przed osobami, które oferują pomoc przy wypełnieniu wniosku o świadczenie.

    Zasada niezmienności składu orzekającego - zmiany w k.p.k.

    Zasada niezmienności składu orzekającego sprawia, że zmiana sędziego oznacza przymus prowadzenia procesu od początku – co nikomu nie służy. Jest jednak szansa na poprawę sytuacji.

    Wjazd do Wielkiej Brytanii od 1 października 2021 r. - zmiany

    Wjazd do Wielkiej Brytanii od 1 października 2021 r. będzie możliwy tylko na podstawie ważnego paszportu. Są jednak wyjątki. Jakie?

    Ochrona konsumenta - przepisy uzupełniające weszły w życie

    Przepisy uzupełniające ochronę konsumentów weszły w życie. Zmiany dotyczą m.in. postępowania nakazowego z weksla czy wnoszenia pism do sądu.

    Noc spisowa - GUS wydłuża godziny pracy 25 września

    Noc spisowa zostanie zorganizowana przez GUS w sobotę 25 września. Jak i gdzie będzie można się spisać?

    Kalkulator zmiany oprocentowania kredytu mieszkaniowego

    Kalkulator zmiany oprocentowania kredytu mieszkaniowego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował kalkulator, dzięki któremu można sprawdzić o ile orientacyjnie wzrośnie rata kredytu, gdy zmieni się jego oprocentowanie. Jak skorzystać z kalkulatora?

    Ubezwłasnowolnienie - zasady, skutki, procedura

    Ubezwłasnowolnienie jest możliwe tylko w określonych przypadkach. Na czym polega? Jakie wywołuje skutki? Jak wygląda procedura?

    Duże zmiany w prawach konsumenta - dyrektywa Omnibus

    Prawa konsumenta. Szykują się rewolucyjne zmiany w ochronie praw konsumenta. Wdrożenie tzw. dyrektywy Omnibus ma wyeliminować nieprawidłowości podczas wyprzedaży. W przypadku obniżki cen towarów, sklepy - tradycyjne oraz internetowe - będą miały obowiązek podawania informacji o najniższej cenie tego produktu lub usługi w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Wpłynie to istotnie na przebieg coraz popularniejszych w Polsce wyprzedaży. Co więcej, zabroniona będzie sprzedaż usług finansowych poza lokalem sprzedawcy, gdy ma to miejsce podczas tzw. pokazów lub wycieczek.

    DVB-T2/HEVC. Od kiedy w Polsce nowy standard telewizji?

    DVB-T2/HEVC to nowy standard telewizji Od kiedy pojawi się w Polsce? Na wiele pytań konsumentów ma odpowiedzieć nowa kampania społeczna.

    Sąd okręgowy – od jakiej kwoty? [ZMIANY]

    Sąd okręgowy rozpatruje m.in. sprawy od określonej kwoty wartości przedmiotu sporu. Zmianę tego progu przewiduje projekt przygotowany przez resort sprawiedliwości.

    Turnusy rehabilitacyjne dla emerytowanych rolników

    Możliwość kierowania emerytowanych rolników na turnusy rehabilitacyjne zakłada projekt, który znalazł się w pracach legislacyjnych rządu. Co jeszcze ma się zmienić?

    Renta rodzinna dla studenta pierwszego roku za wrzesień

    Renta rodzinna dla studenta pierwszego roku również za wrzesień? To możliwe, ale trzeba pamiętać o formalnościach. Termin upływa 30 września.

    Sprawy o stwierdzenie nieważności decyzji starszych niż 30 lat

    Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego weszła w życie 16 września 2021 r. Co z umorzeniem spraw o stwierdzenie nieważności decyzji starszych niż 30 lat?

    Świadczenie pielęgnacyjne a śmierć dziecka

    Świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje w przypadku śmierci dziecka z niepełnosprawnością. Czy przepisy ulegną zmianie?

    1000 plus – dla kogo?

    1000 plus. Dla kogo przewidziano wsparcie w ramach rodzinnego kapitału opiekuńczego? Prezentujemy najważniejsze założenia.

    Zadośćuczynienie za naruszenie więzi rodzinnej - nowe przepisy

    Przepisy dotyczące zadośćuczynienia za naruszenie więzi rodzinnej weszły w życie. Jakie sytuacje obejmują?

    Zmiany w "500 plus" - nowelizacja uchwalona

    Zmiany w "500 plus" mają dotyczyć przejęcia przez ZUS obsługi programu. Wniosek złożymy tylko elektronicznie. Nowelizacja została uchwalona przez Sejm.

    Punkty spisowe w placówkach ZUS

    Punkty spisowe w placówkach ZUS powstaną w całej Polsce. Jaką pomoc będzie można w nich uzyskać?

    Opieka nad seniorem w miejscu zamieszkania

    Opieka nad seniorami ma być świadczona w miejscu zamieszkania. Rząd planuje zmiany w funkcjonowaniu domów pomocy społecznej.