| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy rodzinne > Rozwody > Rozwód kościelny > Przywilej Pawłowy, czyli rozwiązanie małżeństwa na korzyść wiary

Przywilej Pawłowy, czyli rozwiązanie małżeństwa na korzyść wiary

Przywilej Pawłowy polega na tym, iż na korzyść wiary może być rozwiązane małżeństwo zawarte przez osoby nieochrzczone, jeśli jedna ze stron przyjęła chrzest, a jednocześnie zachodzą warunki określone przez prawo.

Kontynuując zagadnienia dotyczące możliwości rozłączenia małżonków  zob. Rozwiązanie małżeństwa niedopełnionego ) przewidziane przez ustawodawcę kościelnego, niniejszym omówione zostanie rozwiązanie małżeństwa na korzyść wiary, na mocy tzw. przywileju Pawłowego.

Tytułowy przywilej praktykowany był już w pierwszych wiekach istnienia Kościoła, a uzasadnienie korzystania z tej zasady mają swoje podstawy w nauce objawionej, tj. w listach św. Pawła. Przywilej w całości utrzymywany był także przez kolejne synody, następnie Gracjana i dokumenty papieskie. Z nauki wieków czerpali także twórcy Kodeksu z 1917 roku, jak również ustawodawca tworzący Kodeks Jana Pawła II z 1983 roku.

Przywilej Pawłowy, inaczej zwany przywilejem wiary opiera się na tekście zapisanym przez św. Pawła Apostoła w Pierwszym Liście do Koryntian ( 7, 13-13. 15 ). Swoją mocą przyznaje on prawo nawróconym, na mocy którego po przyjęciu chrztu mogą zerwać węzeł małżeński zawarty przed przyjęciem chrztu z osobą nieochrzczoną przez zawarcie ponownego związku małżeńskiego. Zerwanie węzła możliwe jest w przypadku, gdy poprzedni małżonek osoby nawróconej nie chce się nawrócić lub zrywa w ogóle wspólnotę małżeńską lub czyni ją niemożliwą do utrzymania. W innych wypadkach natomiast strona nawrócona ma pozostać ze współmałżonkiem pogańskim, jeśli ten chce zgodnie współżyć i prowadzić wspólnotę małżeńską.

W związku z powyższym uprawnienie do wolności bez konfliktów sumienia, czyli życia w pokoju w nowej sytuacji życiowej i bez narażania na niebezpieczeństwo własnego zbawienia, jest wyższym dobrem niż nierozerwalność naturalnej umowy małżeńskiej.

Zgodnie z dyspozycją kan. 1143 § 1 Kodeksu Prawa Kanonicznego ( dalej k.p.k. ) małżeństwo zawarte przez dwie osoby nie ochrzczone, żyjące w małżeństwie naturalnym , zostaje rozwiązane na mocy przywileju Pawłowego dla dobra wiary strony, która przyjęła chrzest, przez sam fakt zawarcia nowego małżeństwa przez stronę ochrzczoną, jeśli strona nieochrzczona odeszła.

Zobacz również: Rozwiązanie małżeństwa niedopełnionego

Ustawodawca jasno określa sytuacje, w których może mieć zastosowanie przywilej Pawłowy, dla którego przesłankami pozostają:
1. pierwsze małżeństwo zostało zawarte między dwiema osobami nieochrzczonymi,
2. jedna z nich się nawraca na wiarę chrześcijańską i ważnie przyjmuje sakrament Chrztu,
3. strona, która się nie chrzci odchodzi, przez co rozumie się:
a ) niechęć do wspólnego zamieszkania,
b ) chęć wspólnego mieszkania, ale z tzw. obrazą Stwórcy
i inicjatywa odejścia nie może pochodzić od strony ochrzczonej,
4. pierwsze małżeństwo niesakramentalne rozwiązuje się na korzyść wiary strony, która przyjęła chrzest w samym momencie zawarcia przez nią nowego małżeństwa ze stroną katolicką.

Prawodawca ściśle określa także warunki, jakie muszą być spełnione przed zastosowaniem tego przywileju, a są nimi:
1. zapytanie strony nieochrzczonej czy i ona chciałaby przyjąć chrzest,
2. zapytanie strony nieochrzczonej czy przynajmniej chciałaby zgodnie mieszkać ze stroną ochrzczoną bez obrazy Stwórcy.

Tym samym racjonalny ustawodawca kościelny, celem uniknięcia nadużyć i uzyskania pewności co do możliwości skorzystania z przywileju Pawłowego przewidział instytucję tzw. interpelacji, tj. urzędowych pytań skierowanych do strony nieochrzczonej, a mających na uwadze poznanie stanu faktycznego (o formie i sposobach przeprowadzenie interpelacji będzie traktował jeden z kolejnych artykułów).

Obecnie przypadki zastosowania przywileju Pawłowego są coraz częstsze i jest on chętnie wykorzystywany przez strony celem uniknięcia kierowania sprawy do Stolicy Apostolskiej. 

Zobacz również serwis: Rozwód kościelny

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Góral

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »