| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Wybory > Wybory samorządowe 2014 > Jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców?

Jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców?

Wypełnienie i złożenie wniosku o wpis do rejestru wyborców jest warunkiem udziału w wyborach samorządowych 2014 osoby niezameldowanej w danej gminie. Jakich formalności należy dopełnić, jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców, by wziąć udział w wyborach samorządowych?

Rejestr wyborców

Rejestr wyborców rozumiany jest jako wykaz osób uprawnionych do głosowania. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112) każdy może być ujęty tylko w jednym rejestrze. Oznacza to, że możemy figurować tylko w rejestrze jednej gminy. Dopisanie do rejestru wyborców w naszym miejscu zamieszkania, będzie automatycznie powodowało, że przestaniem figurować w rejestrze gminy naszego zameldowania.

Spis wyborców

Na podstawie wskazanego wyżej rejestru, w odpowiednim czasie przed wyborami, sporządzany jest spis wyborców. Na jego podstawie będziemy później mogli głosować. Spis ma o tyle istotne znaczenie, że wobec braku naszego nazwiska w nim, nie będzie możliwości oddania głosu.

Spis wyborców jest udostępniany do wglądu w urzędzie gminy. Jeżeli nie zostaliśmy w nim ujęci możemy złożyć reklamację, której rozpatrzenie powinno nastąpić w ciągu 3 dni od daty jej wniesienia.

Zobacz również: Czynne prawo wyborcze - prawo wybierania

Jak dopisać się do rejestru wyborców?

Wpisanie do odpowiedniego rejestru wyborców, na podstawie którego zostanie określony spis wyborców, co do zasady jest automatyczne. Każdy funkcjonuje w rejestrze tej gminy, w której ma miejsce zameldowania. Problem zaczyna się wówczas, gdy na stałe mieszkamy w innej gminie. W takiej sytuacji, aby zostać wpisanym do rejestru tej gminy, trzeba będzie złożyć odpowiedni wniosek. Zgodnie z przepisami wskazanej wyżej ustawy spis wyborców dzieli się na dwie części: A i B. Do tej sytuacji trzeba będzie dostosować również nasz wniosek, żądając wpisania do odpowiedniej części. Nie powinno to nastręczać to trudności z racji tego, że obywatele polscy są wpisywani w części A. Część B jest przeznaczona dla obywateli Unii Europejskiej, którzy nie są jednocześnie obywatelami Polski.

Jak wypełnić wniosek?

Wniosek składa się w urzędzie gminy. W jego treści wskazać należy: nazwisko, imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia oraz numer ewidencyjny PESEL wnioskodawcy. Załącza się do niego kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy (dowodu osobistego) oraz pisemną deklarację, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz adres zameldowania (jeśli taki posiada). Wniosek o wpis do części B różni się nieznacznie od wniosku o wpis do części A. Trzeba w nim podać macierzysty kraj, jak również wskazać dokument tożsamości oraz przedstawić jego kopię.

Rejestr wyborców w danej gminie prowadzi się wobec ulic, poszeregowanych w porządku alfabetycznym.

Polecamy serwis: Wybory samorządowe 2014

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112).

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Bird & Bird

Kancelaria doradztwa prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »