REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Książeczka mieszkaniowa wzmocni zdolność kredytową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Ivanova

REKLAMA

REKLAMA

Pieniądze zgromadzone na książeczce mieszkaniowej mogą stanowić wkład własny przy kredycie hipotecznym. Z premii gwarancyjnej można skorzystać przed zakończeniem budowy mieszkania.


Resort budownictwa w projekcie ustawy o wspieraniu remontów i termomodernizacji proponuje rozszerzenie listy czynności uprawniających do uzyskania premii gwarancyjnej przy likwidacji książeczki mieszkaniowej. O premię będzie można ubiegać się w przypadku remontu lokalu mieszkalnego. Uprawniony będzie jednak tylko właściciel lokalu lub osoba, która ma spółdzielcze prawo do lokalu.

- Rozwiązanie proponowane przez resort budownictwa umożliwi wielu osobom odzyskanie pieniędzy z wkładu. Na premię - niestety - nie będą mogły liczyć osoby, które mają umowę najmu z podmiotem komunalnym na czas nieokreślony. A przecież nie wszyscy chcą lub mogą wybudować dom lub wykupić mieszkania na własność - wskazuje Dariusz Krupski, prezes Obywatelskiego Stowarzyszenia Konsumentów i Przedsiębiorców W Jedności Siła.

Redakcja po opublikowaniu pierwszego artykułu w tej sprawie (GP nr 137) otrzymuje wciąż liczne telefony i e-maile. Dzisiaj odpowiadamy na najczęściej powtarzające się pytania.

W jakim terminie złożyć wniosek

Aby uzyskać premię, właściciel książeczki mieszkaniowej założonej do 23 października 1990 r. musi złożyć do banku PKO BP wniosek o jej likwidację oraz wypłatę premii gwarancyjnej. Trzeba to zrobić w terminie 90 dni od dnia dokonania czynności, która uprawnia do premii. W przeciwnym razie bank odmówi wypłaty premii i wtedy będzie można z niej skorzystać dopiero przy kolejnej inwestycji mieszkaniowej.

Aby uzyskać premię gwarancyjną, należy udokumentować zaistnienie określonej czynności uprawniającej do jej wypłaty. Przykładowo przy uzyskaniu spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego bank zażąda umowy o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Jeśli ktoś zakupił lub zamienił spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, trzeba okazać akt notarialny kupna-sprzedaży lub zamiany. Jeśli wypłata premii wiąże się z przystąpieniem do użytkowania wybudowanego domu jednorodzinnego, należy przedstawić ostateczną decyzję zezwalającą na budowę własnego domu jednorodzinnego, wypis z rejestru gruntów lub z księgi wieczystej oraz ostateczną decyzję zezwalającą na użytkowanie wybudowanego domu lub zawiadomienie o zakończeniu budowy złożone we właściwym organie.

WAŻNE!

W przypadku nienależytego udokumentowania wniosku, bank ma obowiązek wyznaczyć termin na uzupełnienie dokumentów (nie dłuższy niż 30 dni, licząc od dnia złożenia wniosku)

Kiedy można skorzystać z premii

Premia gwarancyjna może być wypłacona w trakcie procesu inwestycyjnego. W przypadku samodzielnej budowy domu jednorodzinnego przez właściciela książeczki premia gwarancyjna może być wypłacona po udokumentowaniu zaawansowania budowy domu jednorodzinnego w wysokości co najmniej 20 proc. jego wartości kosztorysowej. Klient banku otrzyma wtedy środki do ręki. W sytuacji gdy dom jednorodzinny buduje deweloper, premia gwarancyjna zostanie przelana na jego rachunek po udokumentowaniu wpłacenia co najmniej 50 proc. wartości kosztorysowej domu jednorodzinnego.

WAŻNE!

Na premię można liczyć po udokumentowaniu zaawansowania budowy domu w min. 20 proc. jego wartości kosztorysowej

Kiedy najemca dostanie premię

Właścicielowi książeczki przysługuje premia w przypadku wpłacenia kaucji zabezpieczającej pokrycie należności z tytułu najmu lokalu mieszkalnego. Przy czym wysokość kaucji musi przekraczać 3 proc. wartości odtworzeniowej lokalu. W takim przypadku bank zażąda przedstawienia umowy najmu lokalu mieszkalnego oraz potwierdzenia przyjęcia kaucji wraz z informacją o jej wysokości oraz wysokości wartości odtworzeniowej lokalu na dzień wpłaty kaucji.

Z premii można również skorzystać przy wpłacie na podstawie umowy o partycypacji nie mniej niż 20 proc. ostatecznych kosztów budowy przypadających na dany lokal mieszkalny. Wówczas należy to udokumentować umową w sprawie partycypacji w kosztach budowy lokalu oraz zaświadczeniem z TBS potwierdzającym wysokości wpłaty i wysokości szacunkowych kosztów budowy przypadających na lokal mieszkalny.

WAŻNE!

Kaucja zabezpieczająca pokrycie należności z tytułu najmu lokalu mieszkalnego musi przekraczać 3 proc. wartości odtworzeniowej lokalu

Kiedy trzeba zwrócić premię

Premię należy zwrócić jedynie w przypadku, gdy właściciel książeczki pobrał ją w trakcie procesu inwestycyjnego, a następnie wycofał się z inwestycji. Jeśli środki z książeczki zostały przekazane na konto dewelopera albo spółdzielni mieszkaniowej, wtedy na podstawie udzielonego przez właściciela książeczki zobowiązania albo upoważnienia do zwrócenia równowartości przekazanej premii gwarancyjnej, premia jest przekazywana przez dewelopera albo spółdzielnię z powrotem do banku. Właściciel książeczki ma prawo ponownie wystąpić w okresie sześciu miesięcy od daty zwrotu premii do banku o wypłatę premii gwarancyjnej, ale tylko raz. Po tym terminie premia gwarancyjna zostanie przekazana do budżetu państwa.

WAŻNE!

Nie zwraca się premii przyznanej w związku z zakończeniem czynności uprawniających do jej wypłaty

Jak skorzystać z książeczki przy kredycie

Jedną z korzyści dla właścicieli książeczek mieszkaniowych jest możliwość zaliczenia wkładu zgromadzonego na książeczce mieszkaniowej wraz z odsetkami oraz premią gwarancyjną jako wkładu własnego (bądź jego części) przy ubieganiu się o kredyt mieszkaniowy Własny Kąt w PKO BP.

Czy można dalej oszczędzać na książeczkach

Od 2002 roku PKO BP wprowadził dla właścicieli książeczek mieszkaniowych z prawem do premii gwarancyjnej atrakcyjne zasady oszczędzania. Dzięki zadeklarowaniu okresu oszczędzania (12-60 miesięcy) i wysokości comiesięcznej wpłaty (minimalna wpłata 100 zł), klient banku uzyskuje wyższe oprocentowanie wkładów w okresie trwania umowy. Odsetki od wkładu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Bank w swojej ofercie posiada również książeczki mieszkaniowe bez prawa do premii gwarancyjnej oraz książeczki mieszkaniowe powiązane z funduszami inwestycyjnymi PKO TF. Książeczki mieszkaniowe bez prawa do premii charakteryzuje: minimalna wpłata (200 zł), atrakcyjne oprocentowanie uzależnione od okresu oszczędzania (12-60 miesięcy).


Kliknij aby zobaczyć ilustrację - książeczki mieszkaniowe w liczbach.

Ewa Grączewska-Ivanowa

ewa.graczewska-ivanowa@infor.pl


Podstawa prawna

l Ustawa z 1995 roku o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz.U. z 2003 r. nr 119, poz. 1115 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA