REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Masz konto? Ubezpiecz samochód

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej banki są wykorzystywane jako sprzedawcy polis komunikacyjnych. Współpracę z bankiem przy sprzedaży polis w systemie direct zapowiedział też ubezpieczeniowy potentat PZU.

PZU zapowiadało start projektu sprzedaży polis w systemie direct najpierw na czerwiec, potem na koniec sierpnia. Najnowsze informacje mówią, że sprzedaż ma ruszyć do końca tego roku, przy czym istotną nowością jest, że PZU chce współpracować w tym zakresie z bankiem Inteligo. Wybór partnera nie dziwi z dwóch powodów. Ten internetowy bank należy obecnie do PKO BP, które z PZU ściśle współpracuje przy innych projektach. Dodatkowo obecny prezes PZU, Andrzej Klesyk, zna Inteligo jak własną kieszeń, bo zakładał je w Polsce.

REKLAMA

Najważniejszym pytaniem, jakie zadają sobie obserwatorzy rynku, jest to, w jakim zakresie spółki będą współpracowały.

W jakim kierunku

Można zakładać, że współpraca ma pomóc w usunięciu problemów technologicznych, które prawdopodobnie są przyczyną przesunięcia projektu i na tym kooperacja może się zakończyć. Ale PZU mogłoby też chcieć zapewnić sobie dostęp do klientów banku i zaoferować im swoje polisy. Byłoby to o tyle dobre rozwiązanie, że w ten sposób firma pozyskałaby nowych klientów, unikając w ten sposób zarzutów ze strony swoich agentów, że podbiera im klientów, wprowadzając nowy kanał sprzedaży. Prezes PZU deklaruje, że nie liczy na duże przychody ze sprzedaży i że projekt ma raczej znaczenie wizerunkowe. Ma też przygotować spółkę na mocne wejście na ten rynek w przyszłości. W tej sytuacji pozyskanie kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy klientów banku, przy niskich kosztach, byłoby idealnym rozwiązaniem.

Skorzystanie z bazy klientów banku to nie jest nowy pomysł. Przypomnijmy, że grupa BRE, uruchamiając projekt supermarketu ubezpieczeń samochodowych, szacowała, że wydatki klientów MultiBanku i mBanku wydają na polisy ubezpieczeniowe około 10 proc. przychodów towarzystw ubezpieczeniowych. Stąd pomysł na zagospodarowanie tych pieniędzy przez stworzenie własnego towarzystwa. Firma dała swoim klientom możliwość porównania trzech ofert i wybrania najkorzystniejszej. Co ciekawe, współpraca z bankiem pozwala na większe wykorzystanie najtańszej formy zawierania umowy, czyli przez internet. Według danych za 2007 rok 92 proc. umów w systemie direct jest zawieranych przez telefon, co jest droższe ze względu na konieczność zatrudnienia konsultantów i większy nacisk na droższą kampanię telewizyjną. Współpraca z bankiem pozwala odwrócić te proporcje.

REKLAMA

- Nasza strategia zakłada koncentrację na sprzedaży przez internet. Kanał telefoniczny, i to wyłącznie dla ubezpieczeń komunikacyjnych, uruchomiliśmy dopiero w II kwartale tego roku. Prognozujemy, że w najbliższych latach będzie on nam dostarczał nie więcej niż 25 proc. składek - mówi Paweł Zylm, prezes BRE Ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardziej prawdopodobny jest scenariusz, podobny do tego, który realizują BZ WBK i Commercial Union w zakresie polis samochodowych. Tu na stronach banku można zawrzeć umowę z CU Direct. To efekt założenia, że skoro ponad 50 proc. klientów banku ma samochód, to jeśli z tej oferty skorzystałoby 10-15 proc. populacji, w ciągu najbliższych lat oznaczałoby to pozyskanie kilku tysięcy klientów.

- Polisy komunikacyjne znakomicie nadają się do sprzedaży drogą direct, bo są intuicyjnie zrozumiałe dla klientów. Do tej grupy zaliczyć można też ubezpieczenia turystyczne, ubezpieczenia mieszkaniowe, a nawet proste polisy na życie, także o charakterze inwestycyjnym - mówi Paweł Zawisza, członek Zarządu ds. sprzedaży i marketingu BZ WBK-CU, czyli nowej marki majątkowego i życiowego towarzystwa, stanowiącego joint venture BZ WBK i Commercial Union.

Korzyści z integracji

Co prawda, nie należy się spodziewać, że PZU i Inteligo pójdą aż tak daleko, jak tworzenie nowych spółek, ale na tym przykładzie widać, że tak daleko idąca integracja ma też swoje plusy.

- Przygotowujemy się do sprzedaży inwestycyjnych polis na życie nie tylko w oddziałach, ale też przez internet - mówi Paweł Zawisza.

To będzie nowość na naszym rynku, bo do tej pory tylko wspomniany mBank oferował - ale bez szczególnego sukcesu - ubezpieczenie na życie z funduszem kapitałowym. Pozostałe towarzystwa ograniczają się do stworzenia możliwości zarządzania on-line taką polisą kupioną w banku. Można tą droga zmienić sposób alokacji składki, swoje dane czy monitorować po prostu stan konta. Nikt nie zdecydował się jednak na sprzedaż tą drogą.

- To efekt między innymi tego, że do wdrożenia takiej sprzedaży potrzebne są spore nakłady, zarówno finansowe, jak i osobowe. BZ WBK-CU, mając wizję długoletniej współpracy, może sobie na ich poniesienie pozwolić. Towarzystwa i banki, które podpisują umowy dystrybucyjne na rok czy dwa, nigdy nie zdecydują się na takie wydatki, tym bardziej że polis inwestycyjnych nie można obłożyć wysoką marżą - mówi Paweł Zawisza.

Ochrona na telefon

Banki sprzedają też ubezpieczenia zabezpieczające spłatę kredytu, przy czym w niektórych są to pakiety obowiązkowe, w innych dodatkowe, często oferowane klientom już po zawarciu

- Nasze doświadczenia wskazują na to, że im zobowiązanie finansowe ma bardziej długoterminowy charakter, tym zainteresowanie dodatkową ochroną na wypadek śmierci czy czasowej lub trwałej niezdolności do pracy rośnie - mówi Małgorzata Knut, członek zarządu BRE Ubezpieczenia.

Wyjaśnia, że zakup takiej polisy na niejednokrotnie kilkaset tysięcy złotych byłoby sporym problemem dla klienta ze względu na złożony proces oceny ryzyka czy badania medyczne i wysokim kosztem.

- Nie obserwujemy za to ponadprzeciętnego zainteresowania polisami na wypadek utraty zatrudnienia, ze względu na obecną sytuację na rynku pracy - mówi Małgorzata Knut.

Teoretycznie to stosunkowo proste polisy, które można sprzedawać przez internet, a w szczególności przez telefon i część banków już to robi, ale są też głosy sceptyczne.

- Nie sądzę, żebyśmy zdecydowali się na sprzedaż takich polis przez telefon czy internet, ze względu na konieczność wyjaśnienia ich wszystkich aspektów ubezpieczenia. Chcemy uniknąć sytuacji, w której klient mógłby nie zrozumieć istoty produktu, wszystkich jego założeń i był potem rozczarowany po wystąpieniu szkody. Jest to kwestia naszej etyki i odpowiedzialności za ofertę dla klienta - mówi Paweł Zawisza.

Jak istotne jest to ryzyko pokazują nie tylko ostatnie doniesienia w mediach dotyczących problemów na rynku polskim. Jeszcze ciekawsze są informacje z Wielkiej Brytanii, gdzie według badania magazynu konsumenckiego Which? nawet co trzecia osoba, która w ciągu ostatnich pięciu lat kupiła takie ubezpieczenie przy zaciąganiu kredytu, nie będzie miała nigdy szansy na otrzymanie odszkodowania lub w inny sposób została przy sprzedaży tego ubezpieczenia wprowadzona w błąd.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Sprzedaż polis przez Internet i telefon w bankach święci triumfy. Około 24 proc. rynku ubezpieczeń mieszkań i komunikacyjnych kontrolują ubezpieczyciele i banki sprzedający polisy w systemie direct. sposób. Dwóch największych ubezpieczycieli sprzedających ubezpieczenia samochodowe i mieszkaniowe do osób fizycznych, to towarzystwa direct stworzone przez banki. Największy Direct Line ubezpieczyciel powołany przez Royal Bank of Scotland, który w 1985 r. jako pierwszy zaczął sprzedawać polisy przez telefon. ma około 9 proc. udziału w rynku. Drugie miejsce zajmuje Churchill, przejęty w 2003 r. przez Royal Bank of Scotland.

CHĘĆ SKORZYSTANIA Z DODATKOWEGO UBEZPIECZENIA PRZY ZAWIERANIU UMOWY KREDYTOWEJ

• utrata pracy 17,88

• utrata życia przez jednego z członków rodziny 12,97

• czasowej lub tymczasowej zdolności do zarobkowania 12,74

• zniszczenie zakupionego mienia 2,82

• inne zdarzenia 0,02

• Nie zaciągnąłbym kredytu z ubezpieczeniem 53,56

Źródło: Badanie Instytut Rozwoju Gospodarki SGH, we współpracy z Konferencją Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

To prawda. W PZON seryjnie odbierają pkt 7 niepełnosprawnym. Winne są przepisy, a nie lekarze

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

REKLAMA

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA