REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy możemy zostać zwonieni dyscyplinarnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ryszard Sadlik
Ryszard Sadlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika może mieć miejsce, wtedy gdy jego postępowanie zostanie potraktowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.

Zatem może nastąpić tylko w sytuacjach, gdy wina pracownika jest znaczna, a jego działanie naznaczone złą wolą. Taka sytuacja zachodzi także wówczas, gdy pracownik dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji opisanego w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Wśród wymienionych w niej czynów nieuczciwej konkurencji znajdują się bowiem i takie, które mogą być popełnione w ramach stosunków pracy. Są to w szczególności czyny polegające na:

l przekazaniu, ujawnieniu lub wykorzystaniu informacji stanowiących tajemnice przedsiębiorstwa (art. 11 ustawy),

l nakłanianiu osoby świadczącej pracę do niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków pracowniczych, a także nakłanianiu klientów lub innych osób do rozwiązywania umów z pracodawcą lub do ich niewykonywania albo wykonywania w sposób nienależyty (art. 12 ustawy),

l rozpowszechnianiu nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim przedsiębiorstwie lub przedsiębiorcy (art. 14).

Ujawnienie tajemnicy pracodawcy

Dla określenia czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na przekazaniu, ujawnieniu lub wykorzystaniu informacji objętych tajemnicą danego przedsiębiorstwa konieczne jest ustalenie, co należy rozumieć przez pojęcie tajemnica przedsiębiorstwa. Ustawową definicję tego pojęcia zawiera art. 11 ust. 4 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, tajemnicą przedsiębiorstwa są nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Jako przykłady informacji o charakterze technicznym lub technologicznym, które mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, można wskazać na wiadomości dotyczące mechaniki, składu chemicznego produktu i użytych proporcji, nieopatentowane wynalazki, know-how, opracowane algorytmy produkcji itp. Ponadto tajemnicę przedsiębiorstwa stanowią w szczególności dane obrazujące wielkość produkcji i sprzedaży, a także źródła zaopatrzenia i zbytu. Wskazywał na to także Sąd Antymonopolowy w postanowieniu z 15 maja 1996 r.(VII Amz 1/96, Wokanda 1997/10/57). Ujawnienie lub wykorzystywanie przez pracownika we własnej działalności takich informacji może stanowić podstawę rozwiązania z nim umowy o pracę bez wypowiedzenia. Istotne jest jednak, aby pracodawca podjął wobec tych informacji starania o zachowanie ich w poufności. Przykładowo, powinien on zapewnić odpowiedni obieg dokumentacji podlegającej utajnieniu, stworzyć obowiązek jej zabezpieczania przed niepowołanymi osobami czy pouczyć pracowników o poufnym charakterze konkretnych danych i wskazać, w jakim zakresie są one objęte tajemnicą, gdyż w razie ustalenia, że pracodawca nie dokonał odpowiednich czynności w tym zakresie, nie można uznać konkretnej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa, a w konsekwencji jej ujawnienie, czy przekazanie nie będzie stanowiło czynu nieuczciwej konkurencji. Wskazywał na to również Sąd Najwyższy w wyroku z 3 października 2000 r. (I CKN 304/00, OSNC 2001/4/59), stwierdzając, że wykorzystanie przez pracownika we własnej działalności gospodarczej informacji, co do których przedsiębiorca (pracodawca) nie podjął niezbędnych działań w celu zachowania ich poufności, należy traktować jako wykorzystanie powszechnej wiedzy, do której przedsiębiorca nie ma żadnych ustawowych uprawnień.

Tajemnica przedsiębiorstwa jest chroniona z mocy prawa przez cały okres pozostawania pracownika w stosunku pracy z danym pracodawcą oraz ponadto przez okres trzech lat od ustania tego zatrudnienia, chyba że umowa stanowi inaczej, albo ustał już stan tajemnicy (art. 11 ust. 2).

Nakłanianie do rozwiązania umowy

Czynem nieuczciwej konkurencji jest także nakłanianie osoby świadczącej pracę do niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków pracowniczych lub innych obowiązków umownych, a także nakłanianie klientów przedsiębiorcy lub innych osób do rozwiązania z nim umów lub niewykonywania ich albo wykonywania w sposób nienależyty, w celu przysporzenia korzyści sobie lub osobom trzecim, albo szkodzenia przedsiębiorcy.

Przepis ten obejmuje, zarówno sytuację, gdy jeden pracownik zachęca innego pracownika do niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków wynikających z umowy o pracę (np. do obniżania jakości lub ilości wytwarzanych produktów, czy zaniechania kontroli dokumentów), jak i sytuacje, gdy pracownik wpływa na klientów swego pracodawcy lub inne osoby (np. jego kontrahentów), nakłaniając ich do rozwiązania umów z pracodawcą lub do wykonywania ich w sposób wadliwy lub nierzetelny. Czynem nieuczciwej konkurencji jest już samo nakłanianie innych osób do niewykonywania lub nienależytego wykonywania umów, natomiast bez znaczenia jest tu fakt, czy nakłanianie to było skuteczne. Istotne jest jednak, że wskazane powyżej działania muszą być podejmowane przez pracownika w celu przysporzenia korzyści sobie lub osobom trzecim, albo z zamiarem wyrządzenia szkody pracodawcy.

Rozpowszechnianie fałszywych informacji

Kolejnym czynem nieuczciwej konkurencji, który może uzasadniać rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika, jest rozpowszechnianie przez niego nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim pracodawcy, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody (art. 14 ustawy).

Wiadomości określone tym przepisem to np.:

l fałszywe informację o osobach kierujących przedsiębiorstwem (np. pomawianie ich o łapownictwo czy brak kompetencji do zarządzania),

l nieprawdziwe dane o wytwarzanych towarach lub świadczonych usługach,

l wprowadzanie w błąd co do wysokości i struktury stosowanych cen czy nieprawdziwe informacje o kondycji finansowej pracodawcy.

PRZYKŁAD

PRZEKAZYWANIE INFORMACJI

Adam Z. był zatrudniony jako chemik przy produkcji płynów chłodniczych. Został wraz z innymi chemikami zobowiązany przez dyrektora produkcji do zachowania w tajemnicy informacji dotyczących technologii wytwarzania tych płynów, gdyż stanowiło to tajemnicę pracodawcy. Mimo to Adam Z. przekazał informacje zaprzyjaźnionemu przedsiębiorcy, który rozpoczął produkcję podobnych płynów. Gdy pracodawca uzyskał o tym informację, rozwiązał z nim umowę o pracę bez wypowiedzenia, gdyż Adam Z. dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji.

PRZYKŁAD

NIEPRAWDZIWE DANE

Pracownik zatrudniony na stanowisku związanym z obsługą klientów prowadzi równocześnie własną działalność o profilu zbliżonym do działalności pracodawcy. Jednocześnie oferował klientom własne usługi, zamiast usług pracodawcy, świadomie rozgłaszając przy tym fałszywe informacje o niesolidności pracodawcy i jego złej sytuacji finansowej. Pracodawca po uzyskaniu o tym informacji rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia. Pracownik, nie zgadzając się z tym, wniósł pozew do sądu pracy, żądając zasądzenia odszkodowania. Sąd jednak oddalił jego powództwo, gdyż pracownik świadomie dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji i spowodował szkodę pracodawcy, zabierając mu klientów i narażając na utratę dotychczasowej renomy na rynku.

RYSZARD SADLIK

Autor jest sędzią Sądu Rejonowego w Kielcach

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 52 par. 1 pkt 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

l Art. 11, 12, 14 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA