REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odprawa z tytułu zwolnień grupowych - obliczanie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Odprawę z tytułu zwolnień grupowych wypłacają pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników, gdy wyłączną przyczyną zakończenia stosunku pracy są np. zmiany organizacyjne, restrukturyzacja, czy też upadłość albo likwidacja zakładu pracy.


Obowiązek wypłacenia odprawy wynika wprost z przepisów art. 8 i 10 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm.).
W celu obliczenia wysokości odprawy z tytułu zwolnień grupowych pracodawca stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem urlopowym”.
przykład
Pracownik Stefan W. był zatrudniony w firmie Y na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony od 1 września 2004 r. Firma ta zatrudnia obecnie w 2005 roku łącznie 377 pracowników.
Przed nawiązaniem stosunku pracy z firmą Y 1 września 2004 r. Stefan W. był zatrudniany wcześniej u pracodawcy X od 1 września 1996 r. na podstawie umowy na okres próbny, a następnie umowy na czas nieokreślony. Firma X została przejęta przez firmę Y we wrześniu 2004 r.
Pracodawca Y rozwiązał ze Stefanem W. umowę o pracę w drodze porozumienia stron w związku ze zwolnieniami grupowymi. Termin rozwiązania umowy przypadł na sobotę 5 marca 2005 r. W tym dniu (dzień rozwiązania umowy na czas nieokreślony) jego łączny staż pracy u obecnego i poprzedniego pracodawcy wynosił 8 lat 6 miesięcy i 5 dni.
Wynagrodzenie pracownika składało się z:
1) wynagrodzenia zasadniczego określonego stałą stawką miesięczną 2000 zł (stały składnik wynagrodzenia),
2) dodatku stażowego w wysokości 100 zł (stały składnik wynagrodzenia),
3) dodatku kontrolerskiego w wysokości 400 zł (stały składnik wynagrodzenia),
4) premii miesięcznej regulaminowej do 30% wynagrodzenia, liczonego jako suma wynagrodzenia zasadniczego i wymienionych w punktach 2 i 3 dodatków stałych (zmienny składnik wynagrodzenia).
W okresie od 24 stycznia do 17 lutego 2005 r. pracownik ten był chory i przebywał na zwolnieniu lekarskim.
1. Ustalenie kwoty składników stałych
Podstawę wymiaru odprawy stanowią składniki stałe z miesiąca nabycia prawa do tej odprawy, czyli z marca 2005 r. (dokładnie z 5 marca 2005 r. – § 15 rozporządzenia urlopowego).
2000 zł + 100 zł + 400 zł = 2500 zł.
2. Miesięczne premie regulaminowe – składnik wynagrodzenia o zmiennym charakterze
W podstawie wymiaru odprawy pracodawca uwzględnia premie uzyskane przez pracownika w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do odprawy (§ 16 ust. 1 rozporządzenia urlopowego). Obowiązek wypłaty odprawy aktualizuje się 5 marca 2005 r., w dniu rozwiązania umowy o pracę (wymagalność świadczenia).
Pracodawca uwzględnia premie z lutego 2005 r., stycznia 2005 r. i grudnia 2004 r.
Ze względu na to, że pracownik w styczniu 2005 r. oraz w lutym 2005 r. nie przepracował pełnych miesięcy, 3-miesięczną podstawę wymiaru pracodawca odpowiednio uzupełnia (zob. § 16 ust. 2 rozporządzenia urlopowego).
Wymiar czasu pracy wynosi:
1) w lutym 2005 r. – 160 godzin,
2) w styczniu 2005 r. – również 160 godzin,
3) w grudniu 2004 r. – 176 godzin.
Wobec powyższego, pracownik Stefan W., który jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, powinien zgodnie z rozkładem czasu pracy przepracować:
1) w lutym 2005 r. – 20 dni pracy = 160 : 8
2) w styczniu 2005 r. – 20 dni pracy = 160 : 8
3) w grudniu 2004 r. – 22 dni pracy = 176 : 8
Pracodawca oblicza wysokość premii:
1) za luty 2005 r.
20% × 2500 zł – [(2500 zł × 20% : 30) x 17 dni zwolnienia lekarskiego]
500 zł – 283,33 zł = 216,67 zł
Premia za 7 dni pracy w lutym 2005 r. wynosi 216,67 zł.
2) za styczeń 2005 r.
20% × 2500 zł – [(2500 zł × 20%) : 30 × 8 dni zwolnienia lekarskiego)]
500 zł – 133,33 zł = 366,67 zł
Premia za 15 dni pracy w styczniu 2005 r. wynosi 366,67 zł.
3) za grudzień 2004 r.
30% × 2500 zł = 750 zł
Premia za 22 dni pracy w grudniu 2004 r. wynosi 750 zł.
Łączna kwota premii wynosi 1333, 34 zł (216,67 + 366,67 zł + 750,00 zł).
Następnie pracodawca dzieli zsumowaną kwotę premii, tj. 1333, 34 zł przez liczbę dni pracy, za które o­na przysługiwała, czyli przez 44 dni (7 dni pracy w lutym 2005 r. + 15 dni pracy w styczniu 2005 r. + 22 dni pracy w grudniu 2004 r.).
1333,34 zł : 44 dni pracy = 30,30 zł.
Kwotę tę należy pomnożyć przez liczbę dni pracy, jakie pracownik przepracowałby w ramach normalnego czasu pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, czyli przez 62 dni (20 dni pracy w lutym 2005 r. + 20 dni pracy w styczniu 2005 r. + 22 dni pracy w grudniu 2004 r.).
30,30 zł x 62 dni = 1878,60 zł
Otrzymaną kwotę, czyli 1878,60 zł, dzieli się przez 3 miesiące, aby uzyskać przeciętną wysokość premii z tego okresu.
Przeciętna premia wynosi 626,20 zł (§ 16 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia urlopowego).
Aby wyliczyć miesięczne wynagrodzenie stanowiące podstawę do obliczenia odprawy,
pracodawca dodaje miesięczne wynagrodzenia, czyli 2500 zł i 626,20 zł.
2500 zł + 626,20 zł = 3126,20 zł
Kwota 3126,20 zł to 1-miesięczne wynagrodzenie pracownika Stefana W., jednakże nie jest to kwota odprawy z tytułu zwolnień grupowych.
Stefanowi W. przysługuje odprawa w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia (a nie 1-miesięcznego wynagrodzenia), gdyż jego łączny okres zatrudnienia u pracodawcy X i pracodawcy Y (który przejął zatrudnionych w trybie art. 231 k.p.) wyniósł ponad 8 lat.
3126,20 zł × 3 = 9378,60 zł
Kwota 9378,60 zł to odprawa należna Stefanowi W. z tytułu zwolnień grupowych.
Należy zwrócić także uwagę na fakt, iż pracodawca nie musiałby wypłacać odprawy, gdyby zatrudniał mniej niż 20 pracowników. Zgodnie z art. 1 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do pracodawców zatrudniających mniej niż 20 pracowników.
Warto też pamiętać, że – choć nie doszło tu do wypowiedzenia umowy o pracę – to jednak pracodawca i tak był zobowiązany do zapłacenia odprawy. Stanowi o tym wyraźnie art. 1 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, zgodnie z którym przepisy ustawy stosuje się w razie konieczności rozwiązania stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników w drodze wypowiedzenia dokonanego przez pracodawcę, ale także na mocy porozumienia stron.
Marek Wesołowski


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Nie każdy dożywa tak pięknego wieku. Ale ci, którym się to udaje, są w naszym kraju traktowani w szczególny sposób. Bez względu na to, czy mają emeryturę, rentę czy nigdy nie pobierali żadnego świadczenia z ZUS — gdy kończą sto lat, przysługuje im coś wyjątkowego: honorowa emerytura. I choć brzmi to uroczyście, chodzi o bardzo konkretne pieniądze.

Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

REKLAMA

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

REKLAMA