REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przerwy stosowane w czasie pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy o przerwach w pracy wliczanych do czasu jej trwania mają powszechny charakter. Obowiązek ich przestrzegania spoczywa na wszystkich pracodawcach. Kodeks pracy przewiduje też możliwość wprowadzenia przerwy w pracy niewliczanej do czasu pracy.
Przerwa wliczana do czasu pracy tym różni się od przerwy niewliczanej do czasu pracy, że za czas jej trwania przysługuje wynagrodzenie i nie powoduje o­na wydłużenia dobowego czasu pracy pracownika.

Obowiązkowe 15 minut

W myśl art. 134 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.), jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, ma o­n prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut wliczanej do czasu pracy. Określenie, że przerwa ma trwać co najmniej 15 minut, oznacza, że pracodawca może np. wydłużyć przerwę albo wprowadzić dwie przerwy 15-minutowe. Powinno być to zapisane w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy. Zasady wprowadzenia takiej przerwy w pracy u pracodawców nie zostały uregulowane w kodeksie, szczegóły dotyczące stosowania tego rozwiązania powinny być również przedmiotem regulaminu pracy. Jednocześnie warto podkreślić, iż przepisy kodeksu pracy nie przewidują obowiązku wprowadzenia drugiej przerwy, w sytuacji gdy praca jest świadczona w wymiarze 12-godzinnym lub wyższym.
WAŻNE

Pracownik zatrudniony przy komputerze nie może przysługujących mu przerw w pracy kumulować. O tym, w jaki sposób wykorzysta ten wolny czas, decyduje samodzielnie.
WAŻNE

Pracodawca nie ma obowiązku zapewniać pracownikowi drugiej 15-minutowej przerwy, jeżeli praca zdecydowanie przekracza wymiar wyższy niż 6 godzin.
Przerwę tę pracownik powinien wykorzystać na odpoczynek oraz spożycie posiłku. Powinna być zatem udzielana niezależnie od innych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy, których cel – inny niż wypoczynkowy – został wyraźnie określony przez ustawodawcę.

W warunkach szkodliwych

Skrócenie czasu pracy poniżej norm powszechnie obowiązujących dla pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych lub szczególnie szkodliwych dla zdrowia może polegać na ustanowieniu przerw w pracy wliczanych do czasu pracy lub na obniżeniu tych norm, a w przypadku pracy monotonnej lub pracy w ustalonym z góry tempie polega na wprowadzeniu przerw w pracy wliczanych do czasu pracy (art. 145 par. 1 k.p.).
Ustawodawca nie określił liczby przerw należnych pracownikowi wykonującemu pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub w warunkach szczególnie uciążliwych. Powinny więc być o­ne zawarte w regulaminie pracy lub w układzie zbiorowym pracy. Określenie „może polegać” daje też pracodawcy możliwość wprowadzenia innego sposobu skrócenia czasu pracy w takich warunkach. Może to nastąpić przez obniżenie wymiaru czasu dobowego lub tygodniowego.
Wykaz prac wymienionych w art. 145 kodeksu powinien być ustalony przez pracodawcę po konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami w trybie i na zasadach określonych w art. 23711a i 23713a oraz po zasięgnięciu opinii lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami (art. 145 par. 2 k.p.).

Na karmienie dziecka

Jeżeli pracownica karmi piersią jedno dziecko, to może skorzystać (na swój wniosek) z dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Karmienie więcej niż jednego dziecka daje jej prawo również do dwóch przerw, ale dłuższych, bo trwających po 45 minut. Prawo do dwóch przerw na karmienie przysługuje tym pracownicom, których czas pracy w ciągu dnia wynosi więcej niż 6 godzin. Pracownica, której czas pracy wynosi od 4 do 6 godzin, może skorzystać tylko z jednej przerwy. Jeżeli pracuje mniej niż 4 godziny dziennie, to nie może skorzystać z takiej przerwy (art. 187 k.p.). Przerwy na karmienie mogą być udzielane łącznie. W praktyce pracownica wykorzystuje je w ten sposób, że rozpoczyna pracę później o godzinę (lub 1,5 godziny) lub odpowiednio wcześniej ją kończy, czyli korzysta ze skróconego dobowego czasu pracy.

Dla młodocianych

Czas pracy młodocianego w wieku do 16 lat nie może przekraczać 6 godzin na dobę, a młodocianego powyżej 16 lat – 8 godzin na dobę (art. 202 k.p.). Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy młodocianego jest dłuższy niż 4,5 godziny, to przysługuje mu nieprzerwana 30-minutowa przerwa wliczana do czasu pracy (art. 202 par. 31 k.p.).

Na szkolenia BHP

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi, przed dopuszczeniem go do pracy, przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także jest zobowiazany do prowadzenia okresowych szkoleń w tym zakresie. Sam też musi odbyć takie szkolenie w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nim obowiązków. Powinno być o­no okresowo powtarzane.
Szkolenia BHP odbywają się w czasie pracy i na koszt pracodawcy (art. 2373 par. 3 k.p.).

Dla osoby niepełnosprawnej

Pracownik niepełnosprawny ma prawo do dodatkowej przerwy w pracy przeznaczonej na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek (art. 17 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm.). Wynosi o­na 15 minut i jest wliczana do czasu pracy. Przerwa ta przysługuje każdej osobie niepełnosprawnej bez względu na stopień niepełnosprawności i na to, czy pracuje o­na w zakładzie pracy chronionej czy w firmie na otwartym rynku pracy. Uprawnienie do korzystania z przerwy w pracy na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek jest niezależne od dobowego wymiaru czasu pracy pracownika.
Pracownikowi niepełnosprawnemu przysługuje ustawowa przerwa w pracy określona w art. 134 k.p. i ta udzielana wszystkim pracownikom.

Przy obsłudze komputera

Przerwy w czasie pracy przysługują również pracownikom zatrudnionym przy obsłudze monitorów ekranowych. Uregulowane o­ne zostały w rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom co najmniej 5-minutową przerwę wliczaną do czasu pracy po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego (par. 7 rozporządzenia). Dotyczy to osób obsługujących komputer przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy (par. 2 pkt 4 rozporządzenia).

Niewliczana do czasu pracy

Kodeks pracy przewiduje możliwość wprowadzania jednej przerwy w pracy niewliczanej do czasu pracy, trwającej maksymalnie 60 min, przeznaczonej na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych (art. 141). Taką przerwę wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy, a jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy albo nie ma obowiązku ustalenia regulaminu – w umowie o pracę. Jeżeli pracownik nie chce skorzystać z takiej przerwy, ma prawo złożyć pisemny wniosek do pracodawcy w tej sprawie. Uwzględnienie wniosku zależy od uznania pracodawcy.

Z ORZECZNICTWA

W wyroku z dnia 25 stycznia 2005 r. (I PK 144/04, niepubl.) Sad Najwyższy uznał, że szkolenia związane z wykonywaną pracą powinny być traktowane jako czas wykonywania pracy. Wobec tego czas szkoleń należy potraktować jako przerwy w pracy zaliczane do czasu pracy.

Marzena Jurczewska

Podstawa prawna
• Art. 134, art. 145 par. 1, art. 187, art. 202, art. 2373 par. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. z późn. zm.).
• Art. 17 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776 z późn. zm).
• Par. 2 pkt 4 i par. 7 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. nr 148, poz. 973).
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga mieszkaniowa w nowej odsłonie od 2026 r. Kto zyska, a kto straci na projekcie Ministerstwa Finansów?

Rząd szykuje podatkową rewolucję, która odczują zarówno właściciele mieszkań, jak i przedsiębiorcy. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy wprowadzającej szerokie zmiany – od zasad korzystania z ulgi mieszkaniowej, przez rozliczanie leasingu i amortyzacji, aż po warunki ulgi IP Box. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i już dziś budzą duże emocje, bo dla jednych oznaczają korzyści, a dla innych – poważne ograniczenia.

Od stycznia wzrośnie nie tylko płaca minimalna. Te świadczenia też pójdą w górę

Ci, którzy muszą wyżyć z minimalnej pensji cieszą się z podwyżki, którą dostaną od nowego roku. Jednak ten medal ma dwie strony. Podwyżka najniższej krajowej o ból głowy przyprawia przedsiębiorców, bo uruchamia efekt domina. Chodzi nie tylko o większe koszty zatrudnienia. Razem z najniższą krajową w górę szybują i inne wskaźniki, dotyczące nie tylko wysokości składek ZUS, ale także między innymi odpraw czy odszkodowań.

Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Minimum 3062 zł brutto miesięcznie. Nowa ustawa zmienia zasady gry – koniec darmowych staży?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale (obecnie około 3062 zł brutto)” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

REKLAMA

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA