REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Zeznanie roczne PIT należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla miejsca zamieszkania osoby fizycznej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jeśli podatnik nie ma stałego miejsca zamieszkania w Polsce, wówczas zeznanie powinien złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla jego miejsca pobytu w kraju. Adresem zamieszkania jest adres, pod którym przebywamy z zamiarem stałego pobytu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Odliczenia od podatku- internet i bilety

Małżonkowie z różnym miejscem zamieszkania

Jeśli każde z małżonków mieszka osobno, właściwym urzędem skarbowym będzie ten, na który sami się zdecydują. Może być to miejsce zamieszkania męża lub żony. Wyboru dokonają poprzez złożenie w danym urzędzie wspólnego zeznania podatkowego. Do drugiego natomiast mogą przesłać pismo informujące o rozliczeniu się z podatku dochodowego od osób fizycznym razem z małżonkiem w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na jego adres zamieszkania.

REKLAMA

Skorzystać ze wspólnego rozliczenia mogą małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa oraz którzy pozostawali w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku śmierci małżonka

Istnieje także możliwość złożenia wspólnego rozliczenia w przypadku śmierci jednego z małżonków. Z możliwości takiej może skorzystać podatnik, który zawarł związek małżeński przed rozpoczęciem roku podatkowego, a jego małżonek zmarł w trakcie roku podatkowego. Oraz, gdy podatnik pozostawał w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, a jego małżonek zmarł już po upływie roku podatkowego, ale przed złożeniem zeznania podatkowego. Ponadto między małżonkami w roku podatkowym musiała istnieć wspólność majątkowa.

Zobacz: Możliwość korekty podatku VAT

Małżonkowie mieszkający za granicą

Wniosek o wspólne opodatkowanie mogą złożyć małżonkowie mieszkający za granicą. Warunkiem wspólnego rozliczenia tych małżeństw jest osiągnięcie w danym roku podatkowym, podlegającego opodatkowaniu w Polsce przychodu w wysokości stanowiącej łącznie, co najmniej 75% całkowitego przychodu osiągniętego przez oboje małżonków w danym roku podatkowym.

W przypadku przeprowadzki

Dla podatników, którzy zmienili miejsce zamieszkania lub pobytu, w skutek czego znaleźli się w rejonie innego urzędu skarbowego, właściwym urzędem będzie ten wynikający z miejsca zamieszkania lub pobytu w ostatnim dniu roku podatkowego, czyli z dnia 31 grudnia danego roku.

Oznacza to, że jeżeli podatnik w trakcie roku przeprowadzał się kilka razy, a jednocześnie zmieniał mu się urząd skarbowy, zeznanie podatkowe złoży w tym, który był dla niego właściwy na ostatni dzień roku podatkowego, za który dokonuje rozliczenia, nawet wówczas, gdy z dniem 1 stycznia następnego roku podatkowego się przeprowadził.

O każdej zmianie miejsca zamieszkania podatnik powinien poinformować urząd skarbowy na druku NIP-3 (składają go już do nowego urzędu). Na zawiadomienie urzędu ma 30 dni od zmiany miejsca zamieszkania.

W przypadku spółki bez osobowości prawnej

Rozliczenie spółki niemającej osobowości prawnej odbędzie się w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na adres siedziby spółki, jeżeli przynajmniej dla jednego wspólnika jest on właściwy, albo jeżeli siedziba spółki znajduje się poza obszarem właściwości urzędu skarbowego choć jednego ze wspólników, to urząd skarbowy właściwy dla jednego ze wspólników, wedle ich wyboru. Jeżeli wspólnicy nie dokonali wyboru, odpowiednim urzędem skarbowym będzie urząd właściwy dla wspólnika wskazanego w pierwszej kolejności w umowie spółki.

Jeżeli nie można ustalić właściwości miejscowej właściwym urzędem dla złożenia zeznania rocznego jest Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście.

Gdzie złożyć PIT?

Zeznanie podatkowe można złożyć w tradycyjnej formie, składając je w biurze podawczym urzędu, lub wysyłając listem za pośrednictwem poczty.  Poczta Polska jest jedynym uprawnionym operatorem, za pomocą którego można wysłać rozliczenia.

Zobacz: Rozliczenie podatkowe małżonków na preferencyjnych warunkach

PIT przez internet

Wysłanie deklaracji podatkowej przez Internet jest najprostszym i najszybszym sposobem złożenia zeznania rocznego. Można to zrobić z dowolnego miejsca, bez wychodzenia z domu. Wystarczy wejść na stronę: www.e-deklaracje.gov.pl i pobrać właściwy formularz. Następnie wypełnić wedle wskazówek oraz wysłać. Należy podkreślić, że zeznania można wysłać drogą elektroniczną bez podpisu kwalifikowanego indywidualnie, wspólnie z małżonkiem, lub w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.

Składając zeznanie drogą elektroniczną trzeba przygotować następujące dane: NIP, imię i nazwisko, PESEL, datę urodzenia oraz kwotę przychodu wykazaną w zeznaniu rocznym za dany rok podatkowy.

Zobacz: PIT 2011 - zmiany w zwolnieniach dla emerytów, rencistów, członków rodzin zmarłych pracowników

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

3 pytania lekarza w PZON. Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów) i pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - praca albo opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA