Kategorie

Organ administracyjny

Polscy pracodawcy mają problem z pozyskiwaniem pracowników. Sytuacji tej może zaradzić uproszczenie procedury zatrudniania cudzoziemców. BCC proponuje 25 zmian w zatrudnianiu obcokrajowców w Polsce, które dotyczą wykonywanych prac, pobytu na terytorium RP, postępowania wizowego oraz organizacji pracy organów administracji.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) powinien zmienić wydaną przez siebie interpretację jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość. Do zmiany interpretacji nie jest konieczne wykształcenie się jednolitej linii w orzecznictwie sądów administracyjnych.
Konstytucja RP gwarantuje wolność zgromadzeń. Ustawa Prawo o zgromadzeniach uprawnia jednak organ gminy do wydania zakazu zgromadzenia w określonych przypadkach. Kiedy organ gminy ma prawo zakazać zgromadzenia publicznego?
Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym uregulowana została w Kodeksie postępowania administracyjnego. Obowiązek informowania stron leży po stronie organów administracji publicznej.
Tegoroczna wiosna oraz majówka uraczyły nas wysokimi temperaturami dlatego też nad polskimi wodami można spotkać wielu wędkarzy. Amatorski połów ryb wiąże się jednak z koniecznością posiadania karty wędkarskiej. Jak i gdzie wyrobisz kartę wędkarską?
Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o podjęcie uchwały mającej rozstrzygnąć czy w ramach udostępniania akt postępowania stronie mieści się sporządzanie przez organ, w sposób wynikających z posiadanych możliwości technicznych i organizacyjnych, na wniosek strony, kopii dokumentacji zgromadzonej w aktach sprawy.
Wojewoda Śląski w rozstrzygnięciu nadzorczym uznał, że brak jest podstaw prawnych do nadawania w drodze uchwały nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu.
Minister Rozwoju i Finansów chce promować rozwój płatności bezgotówkowych. Stworzony przez niego projekt ustawy zakłada nałożenie na urzędy obowiązku zapewnienia możliwości dokonywania bezgotówkowych płatności za podatki i różnego rodzaju opłaty. Obowiązek zapewnienia tej możliwości będzie dotyczył także niektórych przedsiębiorców, a także pojawi się egzekucji administracyjnej.
Artykuł 161 Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadza nadzwyczajny tryb wzruszenia ostatecznej decyzji administracyjnej, ale tylko w ściśle określonych przypadkach. W jakich?
Od 1 czerwca 2017 r. obowiązuje znowelizowany Kodeks postępowania administracyjnego. Wprowadzono nim wiele nowych instytucji. Postawiono w nim m.in. na partnerskie traktowanie obywateli.
Najnowsze zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziły zmiany w postępowaniu wyjaśniającym. Od 1 czerwca 2017 r. stronie przysługuje prawo żądania aby organ odwoławczy przeprowadził postępowanie wyjaśniające. Ustawodawca wprowadza też pewne ograniczenia w zakresie wydania decyzji kasatoryjnych, na co mają wpływ wspomniane nowe przepisy o postępowaniu wyjaśniającym.   
Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) poskutkowała licznymi zmianami w m.in. zasadach ogólnych postępowania administracyjnego. Jedną ze zmian jest rozszerzenie zasady czynnego udziału stron w postępowaniu administracyjnym.
Spór kompetencyjny powstaje pomiędzy organami jednostek samorządu terytorialnego a organami administracji rządowej. Wśród sporów kompetencyjnych wyróżnić należy spór pozytywny i negatywny. Spory rozstrzygane są przez sąd administracyjny, a z wnioskiem wystąpić może strona, organ pozostający w sporze, jak również Rzecznik Praw Obywatelskich.
1 czerwca 2017 r. w życie wchodzi nowelizacja KPA. Głównym celem ustawy zmieniającej jest przyspieszenie postępowania administracyjnego. Ustawa wprowadza również zasadę przyjaznej interpretacji przepisów – „w razie wątpliwości co do treści normy prawnej, należy rozstrzygnąć na korzyść strony”.
Nowe przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego wchodzą w życie 1 czerwca 2017 r. Od dawna w postępowaniu administracyjnym nie było tak wielu zmian. Postępowanie wyjaśniające także ulegnie zmianie. Strona będzie miała prawo zażądać aby organ odwoławczy przeprowadził postępowanie wyjaśniające.
Reforma administracji metrologicznej to wielkie zmiany dla pracowników urzędów miar. Zmiany dotyczą także katalogu zadań Prezesa Głównego Urzędu Miar, który poprowadzi chociażby badania naukowe. Prezydent podpisał ustawę Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Co się zmieni?
W lipcu 2017 r. zaczną obowiązywać przepisy ustawy nowelizującej, które przewidują zmniejszenie ilości koniecznych zaświadczeń załączanych do wniosków o świadczenia pieniężne z budżetu państwa. Wnioskodawcy będą zwolnieni z obowiązku dostarczenia tych zaświadczeń, które organy administracji publiczne będą mogły samodzielnie uzyskać dzięki rejestrom teleinformatycznym.
Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) nakłada na organy administracji publicznej obowiązek działania zgodnego ze swoją właściwością. Wyróżniamy właściwość miejscową, rzeczową oraz instancyjną. 
Jedną z proponowanych zmian w KPA jest upoważnienie pracowników organu prowadzącego postępowanie do poświadczenia za zgodność odpisu dokumentu z oryginałem. Upoważniony pracownik na żądanie strony i po okazaniu oryginału dokumentu wraz z odpisem poświadczy za zgodność. Rozwiązanie ma na celu odciążenie strony postępowania administracyjnego od ponoszenia dodatkowych kosztów.
Postępowanie administracyjne może zostać zawieszone na wniosek strony lub z urzędu przez organ. W przypadku zawieszenia z urzędu, konieczne jest wystąpienie konkretnych przesłanek.
Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: KPA) wyznacza terminy do dokonywania pewnych czynności w postępowaniu administracyjnym. Są one wiążące zarówno dla organu administracji publicznej jak i dla innych uczestników postępowania.
Organy administracji publicznej działają według zasad opisanych w rozdziale 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: KPA). Jedną z nich jest zasada udzielania informacji stronom i uczestnikom postępowania. Jej celem jest ochrona stron i innych osób uczestniczących  w postępowaniu przed szkodami, które mogłyby wynikać z nieznajomości prawa.
Organy administracji publicznej mają działać w sposób budzący zaufanie obywateli. Z uwagi na to, w pewnych sytuacjach, nie jest właściwe aby członek organu kolegialnego brał udział w postępowaniu. Przesłanki do wyłączenia członka organu kolegialnego opisane są w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA).
Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na dziecko. W roku 2017 podobnie jak w poprzednich latach, kwota tego świadczenia ponownie wzrośnie, dlatego też warto poznać drogę do uzyskania zasiłku.
Organ administracji nadal musi informować organizację społeczną o wszczynanych postępowaniach. Sejm był przeciwny wykreśleniu z KPA przepisu dot. organizacji społecznych.
W dniu 3 stycznia 2017 r. Rada Ministrów przyjęła (i tego samego dnia opublikowano w Dzienniku Ustaw) rozporządzenie w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonują inni niż Prezes Rady Ministrów członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne. Na wykazie znalazły się 432 spółki Skarbu Państwa. Przykładowo spółki energetyczne i KGHM będą nadzorowane przez ministra energii, a GPW, LOT i Grupa Azoty przez ministra rozwoju i finansów.
Postępowania administracyjne mogą się toczyć przez wiele lat, wędrując niekiedy nawet po kilka razy między pierwszą i drugą instancją. Tymczasem wiele z nich powinno być rozstrzygane co do meritum przez SKO, a nie krążyć między instancjami.
Rozpatrując odwołanie od decyzji administracyjnej, organ II instancji powinien wydać decyzję merytoryczną, a tylko w szczególnych sytuacjach może wydać decyzję kasacyjną, tj. uchylającą poprzednią decyzję i przekazującą sprawę do ponownego rozpoznania przez organ I instancji.
Organ egzekucyjny nie bada zasadności wystawienia tytułu wykonawczego, nawet jeżeli sam go sam wystawił. Jest to rozwiązanie bardzo mało intuicyjne. Dlatego też często strony popełniają błąd i starają się podnosić argumenty merytoryczne na etapie postępowania egzekucyjnego.
Od 2016 r. mają obowiązywać nowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to efektem prac nad ustawą prawo o działalności gospodarczej. Nowe prawo ma wzmocnić podstawowe prawa przedsiębiorców oraz uporządkować relacje między przedsiębiorcami a organami administracji.
Wykonalność decyzji w praktyce oznacza możliwość zrealizowania uprawnienia przyznanego stronie w tej decyzji lub powinność wykonania obowiązku nałożonego decyzją przez stosowne organy w drodze przymusu, jakim one dysponują, czyli po prostu na drodze postępowania egzekucyjnego.
Skargę w postępowaniu administracyjnym może wnieść strona, której nie przysługuje już żaden środek zaskarżenia bądź na działanie organu administracyjnego. Skarżący może jednak, do momentu wydania wyroku przez sąd, cofnąć skargę na piśmie bądź ustnie do protokołu. Jakie są skutki cofnięcia skargi?
Zażalenie jest środkiem odwoławczym, które może złożyć strona na wskazane w ustawie postanowienia. Znajomość wymogów formalnych zażalenia, pomoże nam uchronić się przed niekorzystnymi skutkami postanowień. Jak prawidłowo wnieść zażalenie w postępowaniu administracyjnym?
Co do zasady w postępowaniu administracyjnym przed upływem terminu do wniesienia odwołania nie wykonuje się decyzji, które podlegają zaskarżeniu. Ponadto, wykonanie decyzji zostaje wstrzymane, gdy zostanie ona zaskarżona. Ustawodawca wprowadził jednak pewne wyjątki od tej reguły.
Kodeks postępowania administracyjnego wskazuje, że sprawy w postępowaniu administracyjnym powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki. Jest to jednak wyłącznie termin instrukcyjny, który wskazuje jedynie pewne ramy działania organów. By faktycznie przyspieszyć bieg zaniedbanego postępowania, należy podjąć bardzo konkretne i precyzyjne kroki.
Za każdym razem, kiedy otrzymujemy decyzję administracyjną, powinniśmy także zostać pouczeni o możliwości i sposobie odwołania się od niej. Bywa jednak, że organ administracyjny mylnie poinformuje stronę o przysługującym jej prawie do zaskarżenia rozstrzygnięcia. Czy błędne pouczenie może zaszkodzić stronie?
Zdarza się, że do decyzji administracyjnej wkradną się drobne, oczywiste błędy. Prawo pozwala na dokonanie ich korekty bez potrzeby wydawania nowego rozstrzygnięcia. Kto i jak może sprostować decyzję administracyjną?
Od 28 maja obowiązują nowe wytyczne dotyczące stosowania procedur uproszczonych - tak poinformowało Ministerstwo Finansów
11 maja 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o informatyzacji. Wprowadziła zmiany w działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, kodeksie postępowania administracyjnego i w ordynacji podatkowej. Wprowadzone zmiany mają usprawnić komunikację z urzędami oraz pomóc w realizacji spraw drogą elektroniczną.
Od decyzji odmawiającej wycięcia drzewa stronie służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni. Odwołanie składamy za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Sprawy są załatwiane w urzędzie w drodze postępowania administracyjnego. Postępowanie to jest uregulowane w Kodeksie postępowania administracyjnego. W jakim terminie musi zostać załatwiona sprawa w urzędzie?
Od każdej wydanej decyzji administracyjnej stronie służy odwołanie. Jak złożyć odwołanie i kiedy jest ono możliwe?
Zatwierdzenie ugody następuje w formie postanowienia. Ugoda staje się wykonalna z dniem, w którym postanowienie o jej zatwierdzeniu stało się ostateczne.
Ugoda podlega zatwierdzeniu przez organ, przed którym ugodę ją zawarto, w terminie siedmiu dni. Poniżej przedstawiamy przykłady ugody administracyjnej.
Ugodę sporządza się w formie pisemnej. Ostateczny kształt ugody zależy od woli stron.
Ugoda administracyjna stanowi alternatywną względem decyzji administracyjnej formę załatwiania spraw administracyjnych. Organ ma obowiązek dążenia do ugodowego załatwienia sprawy.
Łapówka może istnieć pod wieloma postaciami. Jest to problem występujący nie tylko w Polsce. Korupcja jest bowiem problemem ogólnoświatowym.
Prowadzący działalność może zawiesić swoją działalność na określony czas. Jakie są warunki zawieszenia działalności gospodarczej?
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) to organ administracji publicznej właściwy do sprawowania nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce. KNF wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).
Komisja Nadzoru Finansowego jest organem administracji właściwym w sprawach nadzoru nad rynkiem finansowym. Nadzór nad jej działalnością sprawuje Prezes Rady Ministrów.