REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy warto udać się do rejenta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sergiej
W polskim prawie obowiązek zachowania formy aktu notarialnego jest zastrzeżony tylko dla pewnej kategorii umów.
W polskim prawie obowiązek zachowania formy aktu notarialnego jest zastrzeżony tylko dla pewnej kategorii umów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W polskim prawie obowiązek zachowania formy aktu notarialnego jest zastrzeżony tylko dla pewnej kategorii umów. Jeżeli jednak zależy nam na lepszej ochronie interesów wskazane jest skorzystanie z pomocy rejenta, nawet jeżeli prawo nie przewiduje takiego obowiązku.

Notariusz wykonując swój zawód działa jako osoba zaufania publicznego. Co w praktyce oznacza, że dokonując swoich czynności działa bezstronni i zgodnie z obowiązującym prawem. Jest zobowiązany również do dochowania tajemnicy zawodowej.

REKLAMA

REKLAMA

Notariusz czuwa nad prawidłowym zabezpieczeniem praw i interesów stron.

Ponadto notariusz:

  • udzieli stronom niezbędnych wyjaśnień dotyczących postanowień umowy oraz jej skutków prawnych
  • odmówi dokonania czynności sprzecznej z prawem

Dzięki temu mamy gwarancje, że dokonanie pewnych ważnych dla nas czynności będzie po prostu bezpieczne

Konieczna forma aktu notarialnego

Należy pamiętać, że umowy dotyczące przeniesienia własności nieruchomości wymagają obowiązkowej formy aktu notarialnego.

REKLAMA

Nie ma znaczenia czy chodzi o :
• sprzedaż
• zamianę
darowiznę
• dożywocie
• umowa z następcą itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest istotne czy chodzi o grunty rolne, działkę, mieszkanie w bloku, czy dom. Najważniejsze, że przedmiotem transakcji jest nieruchomość.

W każdym z tych przypadków nie zachowanie formy aktu notarialnego sprawia, że umowa jest nieważna, a własność nieruchomości nie zostanie przeniesiona.

Zobacz: Porada prawna

Szeroki wachlarz czynności

Oprócz sporządzania aktów notarialnych, notariusz poświadcza:

  • własnoręczność podpisu,
  • zgodność kopii z okazanym oryginalnym dokumentem,
  • datę okazania dokumentu.
  • przyjmuje również dokumenty na przechowanie.

Umowa z podpisem notarialnie poświadczonym

Umowa z podpisami notarialnie poświadczonymi to zupełnie coś innego niż umowa w formie aktu notarialnego. Strony same spisują taką umowę a notariusz poświadcza jedynie, że umowę podpisały te właśnie osoby. Notariusz nie analizuje pod względem prawnym takiej umowy.

Do umów, które muszą mieć podpisy poświadczone przez notariusza zaliczamy:

  • umowę zbycia, wydzierżawienia przedsiębiorstwa lub ustanowienia użytkowania na przedsiębiorstwie,
  • umowa zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zawarcie umowy w innej formie powoduje również jej nieważność.

Warto jednak wiedzieć, że za poświadczenie podpisu pobiera się taksę notarialną w stałej wysokości. W tym wypadku więc nie będzie miała znaczenia wartość czynności prawnej.

Notarialne poświadczanie podpisu jest polecane głównie małym przedsiębiorcom. Jest ono korzystne przede wszystkim dlatego, że – przynajmniej w porównaniu z aktem notarialnym – jest sporo tańsze.

Zobacz: Czym jest akt notarialny?

Notarialne poświadczenie podpisu na celu urzędowe stwierdzenie własnoręczności podpisu złożonego przez wskazaną osobę, np. jednej lub obu stron umowy. Forma pisemna z urzędowym poświadczeniem podpisu polega na tym, że notariusz lub powołany do tego organ zamieszcza na dokumencie klauzulę stwierdzającą własnoręczność podpisu złożonego przez stronę, lub strony zawierające umowę.

Ta forma eliminuje ryzyko, że osoba, na którą wskazuje podpis zaprzeczy, że go złożyła i zawarła określoną umowę. Dzięki temu nasze prawa są zabezpieczone.

W praktyce umowa z podpisem notarialnie poświadczonym jest stosowna w sytuacji zbycia lub wydzierżawienia przedsiębiorstwa.

Zawarcie umowy z poświadczonym notarialnie podpisem powoduje, że druga strona nie będzie mogła twierdzić, że jej podpis został sfałszowany. To samo dotyczy poświadczenia zgodności kopii dokumentu z oryginałem.

Sporządzenie testamentu

Czynnością, którą warto dokonać u notariusza jest na pewno sporządzenie testamentu. Dzięki temu można być pewnym, że nasza wola na wypadek śmierci zostanie w całości wykonana, i że rozporządzenia testamentowe zostaną sformułowane w odpowiedni, nie budzący wątpliwości sposób.

Pisemne oświadczeniem niewidomej, lub niepiśmiennej

Pisemne oświadczenie osoby nie mogącej czytać (np. niewidomej) również powinno być złożone w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy osoby mogącej czytać, ale nie mogącej pisać.

Jak to wygląda?

Osoba niemogąca pisać, lecz mogąca czytać, może zamiast podpisu złożyć pod oświadczeniem tuszowy odcisk palca, a obok tego odcisku inna osoba napisze imię i nazwisko osoby składającej czy przyjmującej oświadczenie, umieszczając również własny podpis.

Zamiast odcisku pod oświadczeniem woli może podpisać się inna osoba, a jej podpis będzie poświadczony przez notariusza i wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa.

Natomiast osoba niemogąca czytać – dla zawarcia umowy musi posłużyć się formą aktu notarialnego.

Rola notariusza

Poświadczenie podpisu polega na tym, że notariusz lub inny upoważniony urzędnik zamieszcza na umowie stosowną klauzulę, w której stwierdza własnoręczność podpisu złożonego przez wskazaną w tej klauzuli umowę.

Dla ważności czynności notariusza nie jest konieczna wizyta w jego kancelarii. Dokumenty może on sporządzić w domu osoby zainteresowanej.

Zobacz serwis: U notariusza

Ile to kosztuje?

Korzystanie z usług notariusza nie należy do tanich. Trzeba się liczyć z dużymi kosztami, zwłaszcza gdy chodzi o przeniesienie własności nieruchomości. Ale tylko część pieniędzy, które uiszcza się u notariusza, stanowi jego wynagrodzenie. Pobiera on dodatkowo (i odprowadza) podatek VAT od swojego wynagrodzenia, podatek od czynności cywilnoprawnych i opłatę sądową za wpis do księgi wieczystej.

Dzięki temu nie musimy się martwić o przekazanie podatku odpowiedniemu urzędowi skarbowemu.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

REKLAMA

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

Senat: Licytacja elektroniczna mieszkania przez komornika. To standard jeszcze w tym roku

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

REKLAMA