REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie kupić lub sprzedać nieruchomość (wywiad)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Bezpieczny zakup nieruchomości - o czym powinniśmy pamiętać?/fot.Shutterstock
Bezpieczny zakup nieruchomości - o czym powinniśmy pamiętać?/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób sprawdzić uczciwość sprzedawcy? Czy przed zakupem warto sporządzić umowę przedwstępną u notariusza? O tym jak bezpiecznie kupić lub sprzedać nieruchomość mówi notariusz Maciej Celichowski. Jak przekonuje, najbezpieczniejsze są normalne transakcje, za średnie ceny.

Wioleta Matela-Marszałek, Infor.pl: Czy kupujący może jeszcze przed zawarciem umowy sprawdzić uczciwość sprzedawcy?

REKLAMA

Maciej Celichowski, notariusz: Można sprawdzić czy sprzedawca znany jest np. zarządcy wspólnoty mieszkaniowej, do której należy kupowane mieszkanie, sąsiadom, czy ma konto w Internecie oraz czy posiada związane z kupowanym mieszkaniem lub domem rachunki za energię, gaz czy wodę oraz dowody zapłaty opłaty podatku od nieruchomości i kosztów utrzymania wspólnoty mieszkaniowej. Warto poprosić go o okazanie umowy kupna przez niego sprzedawanego lokum. Można też, na przykład, wybrać się ze sprzedawcą do zarządu wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej w celu sprawdzenia stanu rozliczeń mieszkania, a przy okazji zwrócić uwagę na to, czy jest on tam znany. Choć nieznajomość sprzedawcy w zarządzie wspólnoty nie musi oznaczać, że nie jest on właścicielem mieszkania. Może być po prostu nieaktywnym członkiem wspólnoty. Dlatego trzeba sprawdzać sprzedawcę wielotorowo. Ostatnią możliwością tej weryfikacji jest notariusz, który sprawdza dowód osobisty sprzedawcy, porównuje go z treścią księgi wieczystej, bada dokumenty stanowiące podstawę nabycia nieruchomości oraz inne dokumenty jej dotyczące, a nadto może podjąć próby weryfikacji jego tożsamości w jakiś inny sposób.

Polecamy: Rozliczamy sprzedaż mieszkania

Na czym polega ta weryfikacja?

Jest to element procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy, do stosowania której notariusz jest zobowiązany przy transakcjach przekraczających 15.000 EUR. Weryfikacja oznacza próbę sprawdzenia czy strona czynności notarialnej istnieje w realnym świecie, np. przez sprawdzenie jej prawa jazdy, legitymacji ZUS, wpisu do CEIDG itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co powinno wzbudzić naszą szczególną ostrożność?

Pośpiech, niechęć sprzedawcy do osobistego spotkania przed wizytą u notariusza, korzystanie wyłącznie z pośredników. Trzeba pamiętać, że prawdziwe okazje zdarzają się naprawdę rzadko, a z reguły tzw. okazje to transakcje ryzykowne np. z uwagi na zadłużenie sprzedawcy lub nawet próby oszustwa. Najbezpieczniejsze są normalne transakcje, za średnie ceny, dokonywane w normalnych warunkach. Okazje zostawmy specjalistom, osobom zajmującym się zawodowo handlem nieruchomościami, gotowym podjąć się ryzyka i potrafiącym profesjonalnie je ocenić.

Czy warto jest zawrzeć umowę przedwstępną u notariusza?

Umowa przedwstępna sporządzona przez notariusza daje nam trzy korzyści. Po pierwsze, sporządza ją profesjonalista, odpowiedzialny za jej treść. Po drugie, na podstawie przedwstępnej umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego możemy dochodzić kupna nieruchomości przed sądem. W takim przypadku wyrok sądowy może przenieść na nas własność wymarzonego lokum, za cenę ustaloną w umowie przedwstępnej. Umowa pisemna takiej możliwości nie daje. Po trzecie, na podstawie umowy sporządzonej w formie aktu notarialnego można złożyć wniosek o wpis swojego roszczenia o nabycie nieruchomości w księdze wieczystej. Taki wpis pozwala ją nabyć bez obciążeń dokonanych przez sprzedawcę po złożenia wniosku o wpis naszego roszczenia i nawet wtedy, gdy sprzedawca nieruchomość sprzeda lub podaruje innej osobie.

Dlaczego nie warto płacić gotówką?

Płatność gotówką może dziś, przynajmniej przy większych transakcjach, wydawać się podejrzana. Poza tym z punktu widzenia kupującego ryzyko polega jedynie na ryzyku przy transporcie pieniędzy do notariusza. Sprzedający jednak ryzykuje tym, że pieniądze okażą się fałszywe. I poniesie ryzyko transportu pieniędzy do banku. Rozwiązaniem jest depozyt notarialny.

Czy z depozytem notarialnym wiążą się jakieś koszty?

Oczywiście, ale za bezpieczeństwo warto zapłacić. Ubezpieczamy mieszkanie mimo, że to przecież kosztuje. Jednak koszty depozytu w porównaniu z ryzykiem nie są nadmierne.

Czym jest depozyt notarialny i dlaczego jest bezpieczny?

Depozyt notarialny jest najbezpieczniejszym sposobem zapłaty ceny. Polega on na tym, że kupujący przed kupnem np. mieszkania wpłaca pieniądze na specjalny rachunek depozytowy notariusza, a notariusz wypłaca je sprzedawcy po kupnie przez kupującego mieszkania. Za prawidłowość zapłaty ceny odpowiada w takim przypadku notariusz, który jest gwarantem zaspokojenia roszczenia sprzedawcy.

Polecamy serwis: Notariusz

Czy można zapłacić za nieruchomość przez Internet w trakcie transakcji?

Oczywiście, taka możliwość jest, jednak wymaga posiadania przez obydwie strony rachunku w tym samym banku oraz możliwości dokonania przelewu ceny przez Internet. Nie zawsze jest to łatwe i szybkie, czasem wymaga autoryzacji telefonicznej. Taka metoda jednak zawsze stawia pytanie, kiedy sprzedawca ma złożyć swój podpis: przed otrzymaniem na swoje konto ceny, po tej chwili, i co się stanie, jak tego podpisu nie złoży, mimo otrzymania przelewu. Dla tego, kto jednak jest gotów zaakceptować takie ryzyko, taka metoda może okazać się atrakcyjną.

Jakie jest ryzyko związane z zapłatą ceny?

Jest kluczowy element transakcji sprzedaży nieruchomości. Warto skupić się na terminie i sposobie zapłaty ceny pochodzącej bezpośrednio od kupującego. Najbezpieczniej jest, by nastąpiło to najpóźniej w chwili zawarcia umowy sprzedawcy. O sposobach zapłaty tej części ceny była mowa wyżej. Natomiast inną sprawą jest zapłata części ceny z pieniędzy pochodzących z kredytu. Banki uzależniają wypłatę kredytu od przedstawienia umowy sprzedaży własności nieruchomości na rzecz kupującego. Standardem jest więc zobowiązanie zawieranie umów, w których kupujący zobowiązują się do zapłaty reszty ceny w terminie 7-10 dni oraz poddają się egzekucji z art. 777 Kodeksu postępowania cywilnego. Takie poddanie się egzekucji odpowiada wyrokowi sądu nakazującemu kupującemu zapłatę danej kwoty i stanowi podstawę do prowadzenia egzekucji przez komornika.

Czym kierować się przy wyborze notariusza?

W zasadzie każdy kandydat na notariusza winien być zweryfikowany przez Ministra Sprawiedliwości pod kątem przygotowania zawodowego. Oczywiście warto zasięgnąć opinii innych osób i np. sprawdzić staż zawodowy notariusza. Doświadczenie zwykle jest dobrym prognostykiem, choć nie ma reguły. Generalnie polski notariat jest jednym z najbezpieczniejszych w Europie, z jednym z najniższych wskaźników procesów związanych ze sporządzonymi aktami notarialnymi.

Czy zakup nieruchomości przez pośrednika gwarantuje bezpieczeństwo transakcji?

Obecnie pośrednikiem może być każda osoba, która wykupi odpowiednią polisę ubezpieczeniową. Nie gwarantuje to oczywiście, właściwego poziomu przygotowania do zawodu. Warto więc korzystać z pośrednika jedynie wtedy, gdy mamy wiedzę o jego odpowiednim przygotowaniu i doświadczeniu zawodowym, takiego, który posiada odpowiednią renomę. Taka osoba można okazać się ważna w szczególności dla kupującego, gdyż sprawdzi nabywaną nieruchomość np. w aspekcie technicznym. Dobry pośrednik powinien zorientować się, że oferta sprzedaży nieruchomości może być oszustwem lub wiąże się z jakimś ryzykiem dla kupującego.

Dziękuję za rozmowę.

Polecamy serwis: Umowa kupno-sprzedaż

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Palenie gałęzi na własnej posesji 2025 - czy można palić gałęzie na własnej posesji? Kiedy można palić gałęzie na działce?

Palenie gałęzi i liści, nawet na własnej posesji, może skończyć się mandatem. Zakaz obowiązuje nie tylko w miastach, ale też na wsiach i działkach rekreacyjnych. Sprawdź, co grozi za spalanie gałęzi w 2025 roku i gdzie zgłosić uciążliwego sąsiada, który zadymia okolicę.

Afera z dofinansowaniami z KPO. PARP zapowiada kontrole, opozycja mówi o gigantycznym skandalu i podaje kolejne przykłady

Wiele kontrowersji wzbudziła interaktywna mapa projektów, które uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, którą opublikowano na kpo.gov.pl. Co ciekawe od rana 8 sierpnia 2025 r. cała strona kpo.gov.pl nie jest dostępna (występują problemy techniczne z jej wyświetleniem). Szeroko krytykuje się zasadność wydatkowania tych środków zwłaszcza w branży HoReCa. PARP zapowiedział kontrolę w tym sektorze. Premier Tusk powiedział, że nie zaakceptuje żadnego marnotrawienia środków z KPO. Prezes PiS Jarosław Kaczyński nazwał całą sprawę gigantycznym skandalem a inni politycy PiS mówią o największej aferze obecnego rządu

Seniorzy nie muszą płacić za wywóz śmieci. Wystarczy, że spełnią ten jeden warunek. Jaki?

W ostatnim czasie w wielu miastach podniesiono opłaty za odbiór śmieci, co szczególnie dotyka polskich emerytów. Częściowe lub całkowite zwolnienie z tych opłat to duża ulga dla ich domowych budżetów. Kto może skorzystać z takiej pomocy? Oto szczegóły.

Darowizna spółdzielczego prawa z majątku wspólnego bez podatku? Oto bezpieczna ścieżka przekazania nieruchomości w rodzinie

Planujesz przekazać mieszkanie bliskim i boisz się podatku? Najnowsza interpretacja skarbówki pokazuje, jak zrobić to legalnie, bez żadnej daniny. Sprawdź, jak darowizna z majątku wspólnego w rodzinie może być całkowicie zwolniona z podatku.

REKLAMA

TSUE zmienia zasady gry dla frankowiczów. Koniec z teorią dwóch kondykcji?

Wyrok TSUE z 19 czerwca 2025 r. może zrewolucjonizować sposób rozliczania nieważnych umów „frankowych”. Sąd unijny opowiedział się za prostszą i tańszą dla konsumentów teorią salda, podważając dominującą dotąd teorię dwóch kondykcji. Dlaczego część prawników bije na alarm i czy naprawdę chodzi o interes kredytobiorców? Oddzielamy fakty od mitów.

Nie zaparkujesz już pod swoim blokiem – koniec z wymogiem 1,5 miejsca postojowego na każde mieszkanie, „na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego”. Prezydent podpisał ustawę popierającą „patodeweloperkę”

W dniu 21 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie ustawa, która znosi obowiązujący dotychczas – na szczeblu krajowym – wymóg co najmniej 1,5 miejsca postojowego (a w przypadku zabudowy śródmiejskiej – co najmniej 1 miejsca postojowego) na każde mieszkanie w ramach realizowanej inwestycji mieszkaniowej. Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy, którą zmiana ta została wprowadzona – „jest ona spójna z wprowadzanymi przez gminy rozwiązaniami na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego, w tym w obszarach śródmiejskich”, a także ma na celu umożliwienie uwzględniania przy realizacji inwestycji mieszkaniowej m.in. – „lokalizacji terenu inwestycji, stopnia rozwoju transportu publicznego, czy sieci dróg rowerowych”.

ZUS przeliczy świadczenia (osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach czerwcowych) z urzędu – bez wniosków. Wypłaty w nowej wysokości od 2026 roku. Senat za

Od 2026 roku ZUS przeliczy świadczenia osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach, którzy przeszli na emeryturę w czerwcu w latach 2009–2019. Chodzi o wyrównanie strat wynikających z dawnych przepisów, które nie uwzględniały waloryzacji kwartalnych. Ustawa została przyjęta przez Senat bez poprawek i czeka teraz na podpis prezydenta.

Projekt ustawy dla frankowiczów 2025. Jakie zmiany w sporach z bankami?

Projekt ustawy z 30 czerwca 2025 r. dotyczący spraw frankowych to dokument, który może radykalnie zmienić krajobraz procesów dotyczących kredytów denominowanych lub indeksowanych do franka szwajcarskiego. Regulacja przedstawia rozwiązania procesowe i materialne, które mają wspierać konsumentów, ale także – co mniej zauważalne –usystematyzować obecność spraw frankowych w przestrzeni prawnej.

REKLAMA

Emerytura bez lat pracy. Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Czy jest to możliwe?

Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Zazwyczaj prawo do emerytury nabywa się po osiągnięciu wymaganego wieku i udokumentowaniu odpowiedniego stażu pracy, jednak istnieją pewne wyjątki od tej reguły. W wyjątkowych sytuacjach przepisy dopuszczają możliwość uzyskania takiej emerytury. Kto może liczyć na emeryturę bez lat pracy i jakie kryteria musi spełnić? Oto szczegóły.

Nowy prezydent, stare napięcia: Polityczny start Karola Nawrockiego i reakcja rządu [Gość Infor.pl]

„Nie będę podejmował decyzji w zgodzie z podziałami politycznymi, będę podejmował decyzje wbrew podziałom politycznym, a w zgodzie z interesem państwa polskiego” – zadeklarował Karol Nawrocki tuż po zaprzysiężeniu. Brzmi dobrze, ale co to oznacza w praktyce?

REKLAMA