REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Doręczenia: Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-doręczenia korespondencja urzędowa urząd mail doręczenia elektroniczne
e-Doręczenia: Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna
Media

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 r. działają już e-Doręczenia. Osoby prywatne, które nie założyły skrzynki do e-Doręczeń, będą otrzymywać listy polecone z urzędu w formie papierowej. Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna.

System e-Doręczenia już działa

Cyfrowy odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, czyli e-Doręczenia, zaczęły powszechnie obowiązywać od 1 stycznia tego roku - przypomina Ministerstwo Cyfryzacji. Wiele instytucji publicznych, w tym urzędy, muszą korzystać z nowego systemu.

REKLAMA

REKLAMA

System e-Doręczeń ma wiele zalet i warto założyć skrzynkę już dziś - radzi Ministerstwo Cyfryzacji. Dla obywateli usługa jest dobrowolna. Można ją aktywować przez stronę edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl.

Ważne

Dokładna instrukcja znajduje się pod tym linkiem: www.gov.pl/web/e-doreczenia/jak-zalozyc-adres-i-skrzynke-do-e-doreczen

Usługa jest bezpłatna dla osób prywatnych - nie trzeba płacić za znaczek, kopertę, materiały biurowe czy wydruk dokumentów. Po aktywacji skrzynka do doręczeń elektronicznych jest dostępna z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze.

Warto założyć skrzynkę do e-Doręczeń

Jeśli osoba prywatna aktywuje skrzynkę do e-Doręczeń, otrzyma list polecony z urzędu właśnie w tym systemie. Jeśli tego nie zrobi, list polecony zostanie wysłany przez urząd w formie papierowej, za pomocą Poczty Polskiej. Jeśli listonosz nie zastanie adresata w domu, zostawi w skrzynce awizo.

REKLAMA

Za pomocą e-Doręczeń można nie tylko odbierać korespondencję od urzędów, ale też wysyłać listy polecone. Kontakt z urzędami można też nawiązać w platformie ePUAP, która docelowo ma być zastąpiona przez e-Doręczenia. Instytucje same nie mogą jednak inicjować kontaktu przez ePUAP, mogą jedynie odpowiadać w tym systemie - przypomina Ministerstwo Cyfryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli osoba prywatna rozpoczęła już korespondencję za pomocą ePUAP, tam otrzyma odpowiedź od urzędu. Jest jednak jeden wyjątek od tej zasady - jeśli ktoś skontaktował się z urzędem przez ePUAP, ale ma aktywną skrzynkę do e-Doręczeń, a odpowiedź będzie wymagała od instytucji uzyskania potwierdzenia odbioru, to zostanie wysłana poprzez e-Doręczenia.

Ważne

Korzyści płynące z wprowadzenia e-Doręczeń:

  • usprawnienie pracy administracji – e-Doręczenia umożliwiają szybszą wymianę informacji, co przekłada się na krótszy czas załatwiania spraw urzędowych.
  • osobiste oszczędności i bezpieczeństwo – Korespondencja wysyłana przez e-Doręczenia jest tańsza niż tradycyjne listy polecone. Obywatele korzystający z tej usługi w kontaktach z podmiotami publicznymi nie ponoszą żadnych kosztów, a dokumenty są rejestrowane, co zapewnia ich bezpieczeństwo i integralność.
  • ułatwienia dla obywateli – Dzięki e-Doręczeniom obywatele nie muszą martwić się o aktualizację swojego adresu w poszczególnych instytucjach. Wszystkie ważne pisma są dostarczane na indywidualny Adres Doręczeń Elektronicznych (ADE).
  • integracja z systemami – e-Doręczenia są zintegrowane z platformą ePUAP, co umożliwia prowadzenie korespondencji z instytucjami publicznymi w sposób prosty i wygodny.
  • przygotowanie na przyszłość – Od 1 stycznia 2025 r. większość urzędów i instytucji publicznych jest zobowiązana do posiadania aktywnej skrzynki do e-Doręczeń, co przyspieszy proces cyfryzacji administracji.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm na żywo: 24 września 2025 [Transmisja online]

W środę, 24 września rozpocznie się trzydniowe posiedzenie Sejmu. Początek obrad zaplanowany został na godzinę 10:00.

Zamknięcie granicy z Białorusią na 14 dni – konsekwencje dla gospodarki i biznesu

Jutro, w czwartek o godz. 0.01 w nocy, zostaną ponownie otwarte przejścia graniczne z Białorusią. Dwutygodniowy okres zamknięcia tej granicy to poważny wstrząs dla polskiej i europejskiej gospodarki. Zatrzymanie transportu na jednym z kluczowych korytarzy handlowych Unii Europejskiej – Jedwabnym Szlaku – powoduje straty liczone w setkach milionów euro, a skutki odczuwają nie tylko przedsiębiorstwa, lecz także konsumenci i lokalne społeczności.

66 000 osób odeszło z WZON i ZUS bez choć jednej złotówki ze świadczenia wspierającego

120 000 osób niepełnosprawnych otrzymuje świadczenie wspierające (dane ZUS z marca 2025 r.) w tym około 54 000 osób niepełnosprawnych ma to świadczenie w najwyższej wysokości (po zaokrągleniu 4134 zł miesięcznie). Jednocześnie aż 66 000 osób niepełnosprawnych nie otrzymało od WZON nawet 70 punktów. W konsekwencji nie otrzymają choćby symbolicznej złotówki ze świadczenia wspierającego.

Świadczenie wspierające 2025: zasady, punktacja. Jak złożyć wniosek? ZUS: Nie płać pośrednikowi, nie podpisuj podejrzanych pełnomocnictw!

ZUS przypomina, że nie trzeba płacić kancelariom ani pośrednikom za pomoc w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Wniosek można złożyć samodzielnie przez stronę internetową ZUS-u lub bezpośrednio w placówkach Zakładu.

REKLAMA

Trzymiesięczny urlop bezpłatny dla każdego – bez ograniczeń stażowych. Co musisz wiedzieć?

Pracownicy zatrudnieni na umowie o pracę mają prawo do różnego rodzaju urlopów gwarantowanych przez Kodeks pracy. Jednym z nich jest urlop bezpłatny, który zawiesza prawa i obowiązki obu stron - zarówno pracownika, jak i pracodawcy. Kiedy pracownik może z niego skorzystać i czy w trakcie takiego urlopu otrzymuje wynagrodzenie? Oto szczegóły.

Liczne zmiany przepisów dla spółdzielni mieszkaniowych i ich członków w 2026 roku. Co się zmieni?

W dniu 19 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawy - Prawo spółdzielcze. Nowelizacja ta ma trzy zasadnicze cele: (1) przywrócenie członkostwa w spółdzielni osobom, które je utraciły na skutek wejścia w życie art. 4 nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z 20 lipca 2017 r., (2) wprowadzenie rozwiązań prawnych skłaniających spółdzielnie do podejmowania inwestycji mających na celu ustanawianie lokatorskich praw do lokali. Ponadto (3) nowelizacja ma wprowadzić liczne przepisy wzmacniające pozycję prawną członków spółdzielni mieszkaniowych, usprawniające funkcjonowanie tych spółdzielni mieszkaniowych i zwiększające transparentność ich funkcjonowania.

W tym roku, zmiana czasu letniego na zimowy, zaskoczy nas szybciej niż w roku ubiegłym. Czy tym razem, zegarki przestawimy po raz ostatni i jak wpłynie to na wynagrodzenie osób, które pracują w noc zmiany czasu? [czas zimowy 2025]

Już niebawem czeka nas kolejna zmiana czasu – tym razem z letniego, na zimowy W tym roku, przypada ona szybciej, niż w roku ubiegłym. W noc zmiany czasu, będziemy spali godzinę dłużej, tym samym jednak – po przestawieniu zegarków, zmrok będzie zapadał wcześniej. W związku z trwającą od kilku lat (zarówno na szczeblu krajowym, jak i UE) ożywioną dyskusją na temat likwidacji dwukrotnych zmian czasu w ciągu roku – wiele osób zadaje sobie pytanie, czy to tym razem, przestawimy zegarki po raz ostatni? Zmiana czasu letniego na zimowy, nie bez znaczenia pozostaje również dla wynagrodzenia osób pracujących w momencie, kiedy jest ona dokonywana.

Nowe przepisy ważne dla wspólnot mieszkaniowych od 2026 r. Podwyższanie zaliczek, balkony, liczniki, kontrola zarządu, udostępnienie lokalu, definicja wspólnoty i inne zmiany

W dniu 19 września 2025 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o własności lokali oraz ustawy - Prawo budowlane. Podstawowym celem tej nowelizacji jest dostosowanie działalności wspólnot mieszkaniowych do zmian, jakie zaszły na rynku zarządzania wspólnotami na przestrzeni minionych 30 lat, tj. od wejścia w życie tej ustawy. Jak wyjaśnia Minister Finansów i Gospodarki (odpowiedzialny za przygotowanie projektu zmian przepisów), zmiany te są podsumowaniem zapadłego na tym tle orzecznictwa, praktyki zarządców nieruchomości, rozwoju technologii budownictwa wielorodzinnego oraz zmian w innych aktach prawnych dotyczących działalności wspólnot. Poniżej prześledzimy najważniejsze zmiany jakie przynieść ma ta nowelizacja.

REKLAMA

PFRON: Dofinansowanie uzyskasz mając punkty - od 1 do 10. Stopień niepełnosprawności, wiek, praca, pierwszy wniosek

W artykule porównujemy system punktów preferencyjnych w programie "Aktywny samorząd” w 2025 roku z punktami dla zakupu samochodu przez osoby niepełnosprawne (program „Samodzielność-Aktywność-Mobilność!” – Mobilność osób z niepełnosprawnością).

Na co Polacy najczęściej donoszą fiskusowi? Katalog jest dość szeroki [DANE Z KAS]

Do jednostek KAS docierają informacje sygnalne, zwane potocznie donosami, dotyczące różnych naruszeń przepisów prawa podatkowego. Sygnaliści zwracają uwagę m.in. na brak wydawania paragonów, nieopodatkowany najem oraz tzw. życie ponad stan. Są też zgłoszenia związane z działalnością handlową w Internecie, a także z organizacją nielegalnych gier hazardowych i loterii. Izby Administracji Skarbowej podają przykładowe sytuacje, w których informacje sygnalne przyczyniły się do ujawnienia nieprawidłowości.

REKLAMA