REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Doręczenia: Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-doręczenia korespondencja urzędowa urząd mail doręczenia elektroniczne
e-Doręczenia: Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna
Media

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 r. działają już e-Doręczenia. Osoby prywatne, które nie założyły skrzynki do e-Doręczeń, będą otrzymywać listy polecone z urzędu w formie papierowej. Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna.

System e-Doręczenia już działa

Cyfrowy odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, czyli e-Doręczenia, zaczęły powszechnie obowiązywać od 1 stycznia tego roku - przypomina Ministerstwo Cyfryzacji. Wiele instytucji publicznych, w tym urzędy, muszą korzystać z nowego systemu.

REKLAMA

System e-Doręczeń ma wiele zalet i warto założyć skrzynkę już dziś - radzi Ministerstwo Cyfryzacji. Dla obywateli usługa jest dobrowolna. Można ją aktywować przez stronę edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl.

Ważne

Dokładna instrukcja znajduje się pod tym linkiem: www.gov.pl/web/e-doreczenia/jak-zalozyc-adres-i-skrzynke-do-e-doreczen

Usługa jest bezpłatna dla osób prywatnych - nie trzeba płacić za znaczek, kopertę, materiały biurowe czy wydruk dokumentów. Po aktywacji skrzynka do doręczeń elektronicznych jest dostępna z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze.

Warto założyć skrzynkę do e-Doręczeń

REKLAMA

Jeśli osoba prywatna aktywuje skrzynkę do e-Doręczeń, otrzyma list polecony z urzędu właśnie w tym systemie. Jeśli tego nie zrobi, list polecony zostanie wysłany przez urząd w formie papierowej, za pomocą Poczty Polskiej. Jeśli listonosz nie zastanie adresata w domu, zostawi w skrzynce awizo.

Za pomocą e-Doręczeń można nie tylko odbierać korespondencję od urzędów, ale też wysyłać listy polecone. Kontakt z urzędami można też nawiązać w platformie ePUAP, która docelowo ma być zastąpiona przez e-Doręczenia. Instytucje same nie mogą jednak inicjować kontaktu przez ePUAP, mogą jedynie odpowiadać w tym systemie - przypomina Ministerstwo Cyfryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli osoba prywatna rozpoczęła już korespondencję za pomocą ePUAP, tam otrzyma odpowiedź od urzędu. Jest jednak jeden wyjątek od tej zasady - jeśli ktoś skontaktował się z urzędem przez ePUAP, ale ma aktywną skrzynkę do e-Doręczeń, a odpowiedź będzie wymagała od instytucji uzyskania potwierdzenia odbioru, to zostanie wysłana poprzez e-Doręczenia.

Ważne

Korzyści płynące z wprowadzenia e-Doręczeń:

  • usprawnienie pracy administracji – e-Doręczenia umożliwiają szybszą wymianę informacji, co przekłada się na krótszy czas załatwiania spraw urzędowych.
  • osobiste oszczędności i bezpieczeństwo – Korespondencja wysyłana przez e-Doręczenia jest tańsza niż tradycyjne listy polecone. Obywatele korzystający z tej usługi w kontaktach z podmiotami publicznymi nie ponoszą żadnych kosztów, a dokumenty są rejestrowane, co zapewnia ich bezpieczeństwo i integralność.
  • ułatwienia dla obywateli – Dzięki e-Doręczeniom obywatele nie muszą martwić się o aktualizację swojego adresu w poszczególnych instytucjach. Wszystkie ważne pisma są dostarczane na indywidualny Adres Doręczeń Elektronicznych (ADE).
  • integracja z systemami – e-Doręczenia są zintegrowane z platformą ePUAP, co umożliwia prowadzenie korespondencji z instytucjami publicznymi w sposób prosty i wygodny.
  • przygotowanie na przyszłość – Od 1 stycznia 2025 r. większość urzędów i instytucji publicznych jest zobowiązana do posiadania aktywnej skrzynki do e-Doręczeń, co przyspieszy proces cyfryzacji administracji.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pokaźne zyski z PPK: 135-181 % przez ponad 5 lat. Jak sprawdzić stan rachunku PPK? Wypłacić można zawsze ale przed 60 urodzinami są potrącenia

Zysk statystycznego uczestnika PPK od grudnia 2019 roku do kwietnia 2025 r. wyniósł 135-181 proc. - biorąc pod uwagę kwoty, które uczestnik sam wpłacił. Taka informacja została podana w opublikowanym 21 maja 2025 r. nr 5 (43) biuletynu miesięcznego Pracowniczych Planów Kapitałowych.

Przez tę lukę prawną, konto bankowe może zostać wyczyszczone do zera. „Takie sytuacje zdarzają się częściej niż mogłoby się wydawać, a konsekwencje bywają dramatyczne"

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze nie są chronieni przed zajęciem przez komornika środków zgromadzonych przez nich na koncie bankowym w takim zakresie, jak osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy, w stosunku do których obowiązuje tzw. kwota wolna od potrąceń, której celem jest zabezpieczenie im tzw. minimum egzystencjalnego. Powyższa luka prawna – jak zwraca uwagę mec. Adam Kaczor z Kancelarii Restrukturyzacyjnej KPR – nierzadko skutkuje nie tylko likwidacją działalności, ale „dramatem całej rodziny”.

Miały być dopłaty, a są mandaty – i to 1500 zł. Biorą się za rowerzystów

Rządowe zapowiedzi dotyczące dofinansowania zakupu rowerów elektrycznych pojawiają się regularnie a jak dotąd nie wykroczyły poza status: obietnicy. Co najmniej od roku słyszymy, że „już niedługo” pojawią się konkretne środki wsparcia, a instytucje takie jak NFOŚiGW oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomią programy, które mają objąć nawet kilkadziesiąt tysięcy potencjalnych nabywców rowerów elektrycznych. Zamiast tego jest akcja policji i są mandaty dla cyklistów i to niemałe bo nawet 1500 zł. Co dalej z pseudo e-rowerami?

Nie domagałbym się "sprawiedliwości" co do emerytury z ZUS, gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od policjantów, żołnierzy, emerytowanych funkcjonariuszy innych służb o bolączkach systemu emerytalnego. Publikujemy:

REKLAMA

Pomysł naprawy emerytur policjanci i żołnierze i innych mundurowych na służbie przed 1999 r.

Dlaczego trzeba naprawić? Żołnierz albo policjant, który rozpoczął służbę np. w 1992 r. i od np. 2011 r. jest na np. emeryturze policyjnej i jednocześnie pracuje w cywilu, nie skorzysta ze składek odprowadzonych do ZUS. W niewielkim zakresie składki mogą podnieść emeryturę policyjną, ale nie ma możliwości otrzymania ze składek odprowadzonych do ZUS emerytury cywilnej. Taka możliwość istnieje dla mundurowych rozpoczynających służbę od 1999 r. Jak to naprawić? Czytelnik przesłał swoje propozycje.

Najnowszy sondaż prezydencki 2 tura 2025 [WYBORY]

Oto najnowszy sondaż prezydencki dla TVP - 2 tura wyborów 2025 r. Jakie były wyniki sondaży dla drugiej tury pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim? Kto wygra wybory prezydenckie 2025 według sondaży? Zagłosuj w sondzie Inforu.

Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

Niestety jestem karany za PESEL. Wstąpiłem do wojska przed 1999 r., po przejściu na emeryturę wojskową 10 lat odprowadzałem składki do ZUS

Kara za PESEL polega na tym, że nasz czytelnik przez PESEL nie może odebrać swoich składek w ZUS (odebrać w formie emerytury cywilnej - drugiej emerytury równolegle wypłacanej do emerytury mundurowej). Czytelnik przepracował jako cywil sporo lat, ZUS pobrał składki, ale nie odda tych pieniędzy w formie emerytury. Przy czym innym emerytom mundurowym (o innym PESELu) ZUS odda.

REKLAMA

Renta wdowia: ZUS rusza z decyzjami, już wkrótce wszystko będzie jasne

Prezes ZUS zapowiedział, że od 13 czerwca rozpocznie się automatyczne wydawanie decyzji w sprawie renty wdowiej. Z dotychczasowych danych wynika, że aż 75% złożonych wniosków rokuje pozytywnie. Problemy pojawiają się w co piątym przypadku – brakuje danych o drugim świadczeniu. Część wniosków zostanie też odrzucona.

Są 4 główne sposoby oszustw „na ZUS”. Emeryt i rencista muszą wiedzieć, czego pracownik ZUS nie ma prawa zrobić. Jak nie dać się wkręcić?

Podszywanie się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to niestety coraz częstsza metoda oszustów, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. ZUS ostrzega swoich klientów i zachęca, by próby oszustw zgłaszali na policję. Jakie są najczęstsze sposoby (typy) takich oszustw? Wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

REKLAMA