REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oczekiwania młodych dotyczące pracy. Jest zupełnie nowe podejście

Oczekiwania młodych dotyczące pracy. Jest zupełnie nowe podejście
Oczekiwania młodych dotyczące pracy. Jest zupełnie nowe podejście
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi pracownicy coraz częściej stawiają na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, traktując work-life balance jako kluczowy element wyboru pracodawcy. W ich oczach praca ma nie tylko dawać satysfakcję, ale także współgrać z indywidualnymi potrzebami i pasjami. Czy firmy są gotowe dostosować się do tych oczekiwań?

Rozwój technologii, możliwość wykonywania pracy z dowolnego miejsca, powoduje, że granice pomiędzy życiem zawodowym, a pozazawodowym stają się coraz bardziej płynne. Tymczasem nowe pokolenie pracowników ma zupełnie inne podejście do pracy zawodowej – według raportów, to ona musi się dostosować do życia prywatnego. Co drugi kandydat odrzucił pracę, która nie zgadzała się z osobistymi wartościami lub uniemożliwiałaby zachowanie równowagi między pracą, a życiem osobistym. Ten temat komentuje dr Marzena Syper-Jędrzejak z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

Jakie są oczekiwania młodych ludzi co do pracy? Dla nich bardzo ważny jest dobrostan, zarówno psychiczny, jak i społeczny

Poprzednie pokolenia pracowników próbowały walczyć o zachowanie równowagi praca-życie. Teraz na rynek pracy wchodzą przedstawiciele najmłodszych generacji – obecni absolwenci szkół średnich i wyższych z zupełnie nowym podejściem do elastyczności pracy czy równowagi między pracą a życiem osobistym (work-life balance)

Raport opracowany w tym roku przez Hays Poland i Fundację OFF School wskazuje, że przedstawiciele najmłodszych generacji wchodzący na rynek pracy kładą szczególny nacisk na work-life balance. Dla nich bardzo ważny jest dobrostan, zarówno psychiczny, jak i społeczny. Przykładowo, wielu młodych pracowników wyraziło wprost chęć dostosowania pracy do swojego stylu życia – w czym wspierają ich technologie umożliwiające pracę zdalną oraz elastyczne godziny pracy.

Praca musi mieć swój sens i nie kolidować ze zdrowiem psychicznym i społecznym

Według najnowszego badania Deloitte, aż 86% przedstawicieli pokolenia Z podkreśla, że poczucie celu i wartości jest bardzo istotne dla ich zadowolenia z pracy oraz dobrostanu. W dodatku 50% młodych pracowników i kandydatów odrzuciło zadania lub oferty pracodawców, które nie zgadzały się z ich osobistymi wartościami lub uniemożliwiałyby zachowanie równowagi między pracą, a życiem osobistym. Jednym słowem – praca musi mieć swój sens i nie kolidować ze zdrowiem psychicznym i społecznym. W raporcie FlexJobs podkreśla się, że młodzi pracownicy preferują elastyczność zawodową, a  pracę w pełni zdalną uważają za najbardziej pożądany układ.

Kolejny problem z balansowaniem życia, to przenikanie sfer życia zawodowego i prywatnego. „Winna” jest tutaj technologia, która z jednej strony umożliwia elastyczność, ale z drugiej - może prowadzić do efektu ciągłego bycia „online” i trudności w odłączeniu się od obowiązków zawodowych. W raporcie Deloitte 52% pracowników stwierdziło, że technologia sprawia, iż czują się zobowiązani do pracy nawet po godzinach, co wpływa źle na ich dobrostan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co robią firmy? Wyłączanie powiadomień poza godzinami pracy

W odpowiedzi na wyzwania, firmy zaczynają wprowadzać różne środki zaradcze. Jednym z najczęściej wdrażanych rozwiązań jest wyłączanie powiadomień poza godzinami pracy, szczególnie w branżach opierających się na stałej dostępności, które zaczynają dostrzegać potrzebę wyznaczania granic i oferują pracownikom możliwość "odcięcia się" od obowiązków zawodowych po zakończeniu pracy. Na przykład SAP wprowadził politykę, która umożliwia pracownikom ustawienie automatycznych odpowiedzi na e-maile poza godzinami pracy, a także promuje aktywne dbanie o zdrowie psychiczne przez ograniczenie godzin pracy do określonych ram.

Badania Deloitte pokazują, że młodsze pokolenia częściej podejmują działania aby chronić swoje zdrowie psychiczne, np. poprzez robienie sobie nieformalnych przerw, organizowanie sobie czasu wolnego, ale bez oficjalnego powiadamiania pracodawcy czy brania zwolnienia lekarskiego. Około 36% przedstawicieli młodych pracowników skorzystało z przynajmniej jednej takiej przerwy w ciągu ostatniego roku, w porównaniu do 27% przedstawicieli pokolenia X​. Badani pracownicy zaznaczali, że podejmowanie takich działań w trosce o dobrostan i komfort jest dla niech akceptowalne, nawet gdyby miałoby skutkować potencjalnym niezadowoleniem pracodawcy.

Modzi oczekują wsparcia w dbaniu o zdrowie psychiczne oraz w zachowaniu równowagi między pracą a życiem osobistym

​Wśród młodych pracowników coraz częściej pojawia się oczekiwanie, że pracodawca zaoferuje im wsparcie w dbaniu o zdrowie psychiczne oraz w zachowaniu równowagi między pracą a życiem osobistym​. Pracodawcy, którzy ignorują te potrzeby, ryzykują utratę wartościowych talentów, ponieważ młodsze pokolenia chętniej odrzucają oferty, które nie oferują wystarczającej elastyczności i wsparcia​.

W firmach pojawiają się inicjatywy edukacyjne uczące zarządzania czasem, zarządzania stresem czy stosowanie technik mindfulness. Celem tych działań jest pomoc pracownikom w zachowaniu równowagi i odzyskaniu kontroli nad swoim czasem. Tegoroczne badania, prowadzone przez zespół koordynowany przez dr hab. Katarzynę Wojtaszczyk, prof. UŁ na Wydziale Zarządzania UŁ, wyraźnie potwierdzają tę tendencję. Przebadanych zostało ponad 450 młodych ludzi z całej Polski, w wieku 20-23 lat, pracujących (część z nich łączyła pracę zawodową z edukacją). Wyniki wskazują, że polscy dwudziesto- oraz dwudziestokilkulatkowie uznają jako „atrakcyjnego pracodawcę” tego, który zapewnia różne rozwiązania work-life balance w pracy. Z oferowanych im różnych rozwiązań, cenią sobie zwłaszcza elastyczne warunki i czas pracy oraz umożliwianie szeroko pojętego rozwoju.

Źródła:
Deloitte's 2024 Global Workforce Trends Report, https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/articles/glob176836_global-human-capital-trends-2024/DI_Global-Human-Capital-Trends-2024.pdf.

FlexJobs 2024 Annual Survey, https://www.flexjobs.com/blog/post/flexjobs-work-from-anywhere-survey/.

Future of Work - Trend Report 2024, https://www.sap.com/documents/2024/01/d419eb00-a77e-0010-bca6-c68f7e60039b.html.

Gen Boost. Młodzi na rynku pracy. 2024, https://www.hays.pl/genboost.

Pledge to Flex: The Future of Work at SAP Is 100% Flexible and Trust Based, https://news.sap.com/2021/06/pledge-to-flex-future-of-work-at-sap/.

Autorka komentarza: dr Marzena Syper-Jędrzejak
Katedra Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Świąteczne zakupy przy pomocy sztucznej inteligencji. Jak kupujemy prezenty w 2025 roku?

Grudzień kojarzy się jednoznacznie z zakupową gorączką. Nie wszyscy jednak wybiorą się do sklepów w ostatnim momencie – badania pokazują, że 29 proc. Polaków rozpoczyna świąteczne zakupy już w listopadzie. Wcześniejszy start sezonu nie jest dla detalistów zaskoczeniem. O ich przygotowaniu świadczą choćby intensywne działania reklamowe i obecność odpowiednich produktów na sklepowych półkach.

Nadciśnienie i orzeczenie o stopniu niepełnosprawności. Czy to możliwe?

Czy z nadciśnieniem dostanę orzeczenie o stopniu niepełnosprawności? Na tak zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkretnego przypadku i tego czy wskutek nadciśnienia doszło do naruszenia sprawności organizmu. Jakie są aktualne przepisy? Czy osoby z nadciśnieniem mogą uzyskać zasiłek pielęgnacyjny?

Przełom dla podatników w 2025: Prezydent podpisał dwie ustawy ograniczające zapędy skarbówki

Uprawnienia aparatu skarbowego systematycznie rosną. Prawie każdego dnia docierają do nas informacje o kolejnych zmianach prawnych rozszerzających możliwości fiskusa do poziomu jeszcze niedawno trudnego do wyobrażenia. W tym kontekście szczególnie pozytywnie wybrzmiewa podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, która działa na korzyść osób i firm płacących podatki. W rzeczywistości mamy do czynienia z dwoma odrębnymi, krótkimi aktami prawnymi, przyjętymi tego samego dnia. Obydwie regulacje już weszły w życie i mogą skutecznie ograniczyć zapędy administracji skarbowej.

REKLAMA

Już wkrótce kolejny produkt zostanie objęty opłatą kaucyjną – dwukrotnie wyższą

Od 1 października w Polsce oficjalnie wszedł w życie system kaucyjny. W sklepach pojawią się pierwsze plastikowe butelki objęte kaucją, a na ulicach i w punktach handlowych – butelkomaty. Tymczasem już niebawem system kaucyjny zostanie rozszerzony o kolejny produkt – tym razem z dwukrotnie wyższą kaucją.

Wakacje 2026: LOT-em na Kretę z Warszawy do Heraklionu 3 razy w tygodniu od 30 maja. Już można kupić bilety

W komunikacie z 27 listopada 2025 r. nasz narodowy przewoźnik lotniczy Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowały, że uruchamiają sprzedaż biletów na połączenia między Warszawą a Heraklionem. Pierwszy rejs odbędzie się 30 maja 2026 r., a loty na trasie WAW-HER-WAW będą realizowane w sezonie letnim 2026 - 3 razy w tygodniu – w poniedziałki, piątki i soboty. Bilety na połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Heraklionu są dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, w tym na stronie lot.com, w LOT Contact Center i w biurach LOT Travel.

Prawnik na LinkedIn. Od czego zacząć?

Jak prawnik może zacząć budowanie wizerunku? Najczęściej pierwszą myślą jest założenie profilu w mediach społecznościowych – to powszechne narzędzia, w których stosunkowo łatwo, szybko i tanio można dotrzeć do potencjalnych klientów. Obecnie funkcjonuje wiele różnych portali i aplikacji, jednak tylko jedna przeznaczona jest wyłącznie do komunikacji biznesowej. Mowa oczywiście o LinkedIn.

Dlaczego warto wdrożyć w swojej firmie program motywacyjny (ESOP, opcje na akcje itp.) i jak to zrobić?

Korzyści z wprowadzenia programu motywacyjnego dla firmy (ESOP, opcje menedżerskie, warranty, akcje fantomowe). Etapy projektowania, wymogi sprawozdawcze (MSSF 2), rozwiązania dla spółek akcyjnych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – wskazówki biura aktuarialnego.

REKLAMA

Podatek od spadku. Nowe przepisy w 2026 roku?

Nowelizacja przepisów ma uporządkować sprawy dotyczące podatków od spadków. Dla członków najbliższej rodziny spadkodawcy zmiany oznaczają przede wszystkim możliwość przywrócenia terminu do złożenia zgłoszenia. Co jeszcze ma się zmienić?

Barbórka pod znakiem zapytania. Czy górnicy dostaną w 2025 roku przysługujące im nagrody? Niektórych ominie dodatkowe wynagrodzenie. W tle kryzys i straty

Niektórych pracowników ominie coroczna nagroda. To ważne, bo ma nie tylko wymiar finansowy, ale i symboliczny. Dlaczego górnikom nie zostanie wypłacona zwyczajowa barbórka? Ta dodatkowa wypłata jest istotnym elementem wynagrodzenia przysługującego tej grupie zawodowej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA