Która cena jest prawidłowa
Towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej oznaczą się ceną. Musi być ona uwidoczniona w sposób zapewniający prostą i niebudzącą wątpliwości informację o jej wysokości. Nie mogą więc występować rozbieżności w cenie jaką oznaczony jest dany produkt a tą, którą podaje nam sprzedawca w momencie zapłaty.
Co to jest cena
Za cenę uważa się kwotę pieniężną, którą kupujący jest zobowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy. Jeśli oczywiście na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru bądź usługi podlega obciążeniu tego typu podatkami.
Produkty oferowane kupującemu opatruje się wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące ich nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny. Jeśli oferowane są towary podobne dodatkowo na wywieszce umieszcza się nazwę producenta i inne informacje umożliwiające niebudzącą wątpliwości identyfikacje ceny z towarem.
Chcemy kupić w sklepie żelazko. Na półce jest zaznaczona cena 230 zł. Decydujemy się na nie, ale kiedy mamy za nie zapłacić sprzedawca w kasie żąda od nas zapłaty w wysokości 280 zł. Ponieważ przed dokonaniem zakupu zostaliśmy poinformowani o innej cenie, to w takiej wysokości jesteśmy zobowiązani do wykonania umowy. W tym przypadku mamy prawo zażądać zwrotu różnicy w cenie, czyli zwrotu 50 zł.
Wymóg uwidaczniania ceny dotyczy również ekspozycji handlowych takich jak: witryna, gablota. Jeżeli zamiast towarów oryginalnych sprzedawca wystawia ich atrapy, bądź imitacje ceny powinny zostać uwidocznione w taki sam sposób jak ceny towarów oryginalnych.
Zobacz też: Czy produkt na sklepowej półce musi być oznaczony ceną?
W przypadkach:
- wierzchnich wyrobów odzieżowych włókienniczych, wierzchniej odzieży ze skóry i futer;
- książek, gazet, czasopism i wydawnictw periodycznych oraz zapisanych nośników informacji
można oznaczyć poszczególne sztuki (egzemplarzy) towarów wyraźnie napisaną lub nadrukowaną ceną, niebudzącą wątpliwości kupującego co do jej aktualnej wysokości, pod warunkiem że przedsiębiorca zapewni stały, bezpośredni dostęp kupujących do tych towarów.
Jeżeli towary przeznaczone do sprzedaży umieszczone są w miejscu niewidocznym i niedostępnym dla kupującego, ceny tych produktów uwidacznia się w zestawieniach cen, czyli cennikach.
Cennikiem posługują się również przedsiębiorstwa gastronomiczne, oferujące potrawy albo wyroby. Powinien być on wywieszony w miejscu ogólnodostępnym dla kupujących wewnątrz lub na zewnątrz lokalu, w pobliżu drzwi wejściowych.
Cena jednostkowa dotyczy ceny za:
- 1 litr lub 1 metr sześcienny - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według objętości,
- 1 kilogram lub 1 tonę - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według masy,
- 1 metr lub 1 metr kwadratowy - dla towarów sprzedawanych według długości lub powierzchni,
- 1 sztukę - dla towarów sprzedawanych na sztuki.
Zobacz też: Problemy z ceną
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: