REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MSWiA i MON: Co trzy lata egzaminy recertyfikujące uprawnienia dla funkcjonariuszy, policjantów, strażaków, żołnierzy [nowe rozporządzenie]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
MSWiA i MON: Co trzy lata egzaminy recertyfikujące uprawnienia dla funkcjonariuszy, policjantów, strażaków, żołnierzy [nowe rozporządzenie]
MSWiA i MON: Co trzy lata egzaminy recertyfikujące uprawnienia dla funkcjonariuszy, policjantów, strażaków, żołnierzy [nowe rozporządzenie]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą do zaliczenia egzaminu teoretycznego jest udzielenie prawidłowych odpowiedzi na co najmniej 90% zadań testowych zawartych w karcie testowej. Dodatkowo egzamin praktyczny. Wszystko szczegółowo zapisane w nowym rozporządzeniu.

Egzamin praktyczny obejmuje wykonanie przez osobę zdającą:

REKLAMA

  1. dwóch losowo wybranych przez osobę zdającą zadań egzaminacyjnych sprawdzających praktyczne postępowanie w ramach kwalifikowanej pierwszej pomocy;
  2. resuscytacji krążeniowo‑oddechowej na fantomie z elektronicznym monitorowaniem i oceną wykonywanych czynności wraz z możliwością wydruku danych.

Rozporządzenie w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy

Nowe przepisy są istotne m.in.: 

  1. w MSWIA dla 5500 funkcjonariuszy i pracowników służby resortu spraw wewnętrznych. Rocznie 1200 funkcjonariuszy kończy szkolenie w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, a 10500 przystępuje do egzaminu recertyfikującego uprawnienia.
  2. w MON dla ok 3000 żołnierzy zawodowych, żołnierzy pełniących terytorialną służbę wojskową, pracowników resortu obrony narodowej. Średnio ok. 800 żołnierzy i pracowników resortu obrony narodowej rocznie – kurs z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz ok. 400 żołnierzy rocznie, którzy przystępują do egzaminu recertyfikującego uprawnienia ratownika.

Rozporządzenie określa sposób i organizację przeprowadzenia szkolenia w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz aktualizację wiedzy w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy przez:

  1. pracowników służb podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Obrony Narodowej;
  2. funkcjonariuszy, policjantów, strażaków;
  3. żołnierzy.

Rozporządzenie, to zaktualizowanie zapisów dotyczących organizacji i prowadzenia szkolenia, w tym przeprowadzenia zajęć praktycznych i teoretycznych oraz egzaminów, zaktualizowaniu zakresu zadań poszczególnych koordynatorów szkolenia oraz kierowników podmiotów szkolących, zaktualizowaniu zapisów dotyczących oceny jakości szkolenia, dodaniu zapisów dotyczących aktualizacji wiedzy przez ratowników.

Rozporządzenie w pliku Word do ściągnięcia

Pierwsza pomoc

 

Co się zmienia? (źródło: uzasadnienie)

W stosunku do obowiązującego rozporządzenia, projektowany akt wprowadzi zmiany polegające m.in. na: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • znowelizowaniu regulacji dotyczących organizacji i prowadzenia szkolenia, wynikających z wieloletnich doświadczeń w realizacji procesu szkolenia przez ośrodki szkolące w obu resortach, dostosowania ich do rodzaju oraz specyfiki zadań poszczególnych służb a także z wyzwań i doświadczeń z realizacji niestandardowych zadań np. w trakcie przeciwdziałania i usuwania skutków pandemii wirusa SARS-Cov-2 czy klęsk żywiołowych jakie wystąpiły w kraju, w ciągu ostatnich kilku lat; 

  • wprowadzeniu zmian dotyczących przeprowadzenia zajęć praktycznych i teoretycznych oraz egzaminów i wymogów dla kadry dydaktycznej polegających na poszerzeniu możliwości prowadzenia zajęć przez wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną, posiadającą co najmniej 5-letnie doświadczenie w wykonywaniu zawodu lekarza, lub pielęgniarki lub ratownika medycznego w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych w służbach podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych albo w jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, realizujący obowiązek kształcenia podyplomowego i doskonalenia zawodowego. Zapisy te mają na celu wykorzystanie potencjału dydaktycznego lekarzy, pielęgniarek oraz ratowników medycznych realizujących zadania zawodowe w służbach – co usprawni proces szkolenia poprzez zwiększenie dostępności kadry uprawnionej do prowadzenia zajęć. Jednocześnie zachowane zostały dotychczasowe zapisy umożliwiające prowadzenie zajęć przez lekarzy, pielęgniarki oraz ratowników medycznych pracujących w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne (system PRM); 

  • zaktualizowaniu nazewnictwa i zakresu zadań poszczególnych koordynatorów szkolenia oraz kierowników podmiotów szkolących, a także ich zakresu zadań – co wynika z odmienności specyfiki zadań poszczególnych służb podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych albo w jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej. Nazwy poszczególnych koordynatorów zostały zmienione i dookreślone w sposób wprost wskazujący na osobę koordynującą proces i organizację szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy, w poszczególnych służbach i jednostkach – w miejsce dotychczasowych nazw, które zbliżone były do nazw wojewódzkich koordynatorów ratownictwa medycznego funkcjonujących w systemie PRM, posiadających zupełnie odmienny zakres zadań koordynacji funkcjonowania i realizacji zadań przez jednostki systemu PRM; 

  • zaktualizowaniu regulacji dotyczących oceny jakości szkolenia prowadzonego w poszczególnych podmiotach szkolących, polegających na dookreśleniu sposobów oceny jakości szkolenia, realizowanej nie rzadziej niż raz na kwartał, obejmującej ocenę następujących kryteriów:

  1. zgodność prowadzonego szkolenia z zatwierdzonym programem kursu i planem szkolenia;

  2. spełnianie wymogów w zakresie kadry i bazy dydaktycznej;

  3. wykorzystanie kadry i bazy dydaktycznej;

  4. dostępność aktualnych materiałów i pomocy szkoleniowych;

  5. analizę arkuszy ewaluacyjnych szkolenia. 

Ocena szkolenia realizowana będzie przez poszczególnych koordynatorów szkolenia z kwalifikowanej pierwszej pomocy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz koordynatorów szkolenia z kwalifikowanej pierwszej pomocy Ministerstwa Obrony Narodowej w przyporządkowanych im zadaniowo podmiotach szkolących;

  • wprowadzenia regulacji dotyczących katalogu sposobów i form aktualizacji wiedzy przez ratowników, obejmujących:

  1. udział w seminariach, warsztatach szkoleniowych organizowanych w macierzystej jednostce wojskowej lub przez jednostki, służby ratownicze, instytucje oraz organizacje działające w obszarze ratownictwa;

  2. udział w ćwiczeniach i pokazach;

  3. udział w zawodach, mistrzostwach lub innych formach współzawodnictwa;

  4. udział w formach kształcenia na odległość (e learning), opracowanych przez podmioty szkolące lub towarzystwa naukowe oraz instytucje działające na rzecz poprawy bezpieczeństwa w Polsce;

samokształcenie przygotowujące do właściwej realizacji zadań na zajmowanym stanowisku służbowym oraz 

 

Egzaminy z pierwszej pomocy 

Zasady z nowego rozporządzenia:

Kurs kończy się egzaminem z wiedzy i umiejętności objętych programem kursu.

Egzamin składa się z dwóch części: egzaminu teoretycznego i praktycznego, przy czym każda część egzaminu jest oceniana oddzielnie.

Do egzaminu może przystąpić osoba, która:

  1. odbyła wszystkie zajęcia teoretyczne i praktyczne objęte programem kursu – w przypadku osób, które przystępują do egzaminu po raz pierwszy lub po upływie 3 lat od dnia wydania zaświadczenia, lub
  2. posiada ważne zaświadczenie o uzyskaniu tytułu ratownika – w przypadku osób potwierdzających uprawnienia.

Egzamin teoretyczny przeprowadzany jest w formie testu, ujętego w karcie testowej, składającego się z zestawu 30 zadań testowych, wybranych przez komisję egzaminacyjną, spośród zadań testowych opracowanych przez Centrum Egzaminów Medycznych, podanych do publicznej wiadomości na stronie internetowej Centrum Egzaminów Medycznych.

Odpowiedzi na zadania testowe udziela się wyłącznie na karcie testowej.

Karty testowe są przygotowywane, przechowywane i przekazywane w warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie oraz dostarczane na miejsce egzaminu teoretycznego przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.

Karty testowe są zabezpieczone w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z ich treścią przez kursantów lub osoby nieuprawnione. Usunięcie zabezpieczeń i ujawnienie treści kart testowych następuje w sali egzaminacyjnej po rozpoczęciu egzaminu teoretycznego, w obecności osób zdających.

W trakcie egzaminu teoretycznego jest zabronione:

  1. wynoszenie karty testowej z sali egzaminacyjnej oraz kopiowanie, spisywanie lub fotografowanie pytań zawartych w karcie testowej;
  2. posiadanie urządzeń służących do przekazu lub odbioru informacji;
  3. korzystanie z pomocy innej osoby.

W przypadku stwierdzenia sytuacji, o której mowa powyżej, przewodniczący komisji egzaminacyjnej wyklucza zdającego z egzaminu. Informacja o zdarzeniu zostaje umieszczona w protokole z egzaminu.

Podstawą do zaliczenia egzaminu teoretycznego jest udzielenie prawidłowych odpowiedzi na co najmniej 90% zadań testowych zawartych w karcie testowej.

Pozytywny wynik egzaminu teoretycznego stanowi warunek konieczny dopuszczenia do egzaminu praktycznego.

Egzamin praktyczny obejmuje wykonanie przez osobę zdającą:

  1. dwóch losowo wybranych przez osobę zdającą zadań egzaminacyjnych sprawdzających praktyczne postępowanie w ramach kwalifikowanej pierwszej pomocy;
  2. resuscytacji krążeniowo‑oddechowej na fantomie z elektronicznym monitorowaniem i oceną wykonywanych czynności wraz z możliwością wydruku danych.

Cząstkowa ocena niedostateczna wystawiona przez co najmniej dwóch członków komisji egzaminacyjnej wyklucza zaliczenie egzaminu praktycznego.

REKLAMA

Oceną końcową z egzaminu praktycznego jest ocena wynikająca ze średniej arytmetycznej ocen cząstkowych, uzyskanych od poszczególnych członków komisji, zaokrąglona do oceny, o której mowa w ust. 2. Ocena niedostateczna wyklucza uzyskanie pozytywnej oceny końcowej.

W przypadku gdy osoba zdająca nie zaliczy w całości lub w części egzaminu lub nie przystąpi do niego w całości lub w jego części, może ona przystąpić do egzaminu lub jego części w następnym terminie, nie więcej jednak niż 2 razy w okresie 1 roku od daty egzaminu zasadniczego. Po upływie roku osoba ta musi powtórzyć cały kurs.

Podstawa prawna

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI oraz MINISTRA OBRONY NARODOWEJ w sprawie szkoleń w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z obciążaniem dzieci kosztami pobytu krewnych w DPS. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Tylko osoby pełnoletnie powinny być zobowiązane do ponoszenia opłat za pobyt bliskich w domach pomocy społecznej – zapowiedziała wiceministra rodziny Katarzyna Nowakowska. To odpowiedź na apel Rzeczniczki Praw Dziecka, która alarmowała, że dziś ciężar finansowy może spaść również na małoletnich.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

REKLAMA

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

REKLAMA

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

REKLAMA