REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarząd sukcesyjny – na czym polega?

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zarząd sukcesyjny – na czym polega?/ fot. Fotolia
Zarząd sukcesyjny – na czym polega?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 25 lipca 2018 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę wprowadzającą zarząd sukcesyjny, czyli nowe rozwiązania w zakresie dziedziczenia przedsiębiorstw. Najnowsze przepisy pozwalają przedsiębiorcy na powołanie zarządcy sukcesyjnego, który prowadził będzie bieżące sprawy przedsiębiorstwa po śmierci właściciela, do czasu zakończenia formalności spadkowych.

Nowe rozwiązania zawarte w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, kierowane są przede wszystkim do firm jednoosobowych stanowiących lwią część polskich przedsiębiorstw. W CEIDG wpisanych jest obecnie ok. 212 tys. przedsiębiorców, którzy ukończyli 65 rok życia.

REKLAMA

W obecnym stanie prawnym śmierć właściciela firmy wpisanego do CEIDG to duży kłopot dla działalności, ponieważ spadkobiercy nie są w stanie płynnie prowadzić dalszej działalności. Osoby przejmujące firmę po zmarłym przejmują jej majątek, ale nie mogą korzystać z takich elementów działalności gospodarczej jak NIP firmy, umowy o pracę, zezwolenia, koncesje i inne decyzje administracyjne. Nowe przepisy mają to zmienić.

Polecamy : Poradnik Gazety Prawnej 9/18 Firma w spadku – zarząd sukcesyjny

Zarządca tymczasowy lekiem na całe zło?

REKLAMA

Rozwiązaniem problemów ma być możliwość powołania zarządcy tymczasowego, którego istnienie zapewnić ma ciągłość działalności firmy. Przykładowo, w zakresie umów o pracę postanowiono, że będą one wygasać z dniem wygaśnięcia zarządu tymczasowego. Natomiast w przypadku gdy zgodnie z przepisami ustawy zarządcy nie wyznaczono, umowa o pracę wygasać będzie z upływem 30 dni od dnia śmierci pracodawcy.

Prawo do powołania zarządcy będzie miał zarejestrowany w CEIDG przedsiębiorca, w ten sposób, że wskaże określoną osobę do pełnienia funkcji zarządcy sukcesyjnego albo zastrzeże, że z chwilą jego śmierci wskazany prokurent stanie się zarządcą sukcesyjnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do ustanowienia zarządu sukcesyjnego wymagane będzie powołanie zarządcy sukcesyjnego, wyrażenie zgody osoby powołanej na zarządcę sukcesyjnego na pełnienie tej funkcji oraz dokonanie wpisu do CEIDG zarządcy sukcesyjnego. Powołanie zarządcy sukcesyjnego przez przedsiębiorcę oraz wyrażenie zgody przez osobę powołaną na pełnienie tej funkcji, wymagać będzie formy pisemnej pod rygorem nieważności.

Zawieszenie działalności gospodarczej nie będzie stanowić przeszkody do ustanowienia zarządu sukcesyjnego. Nie można będzie ustanowić zarządu sukcesyjnego, w razie ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy.

Jeżeli zarząd sukcesyjny nie zostanie ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy, po jego śmierci możliwość powołania zarządcy będą również miały osoby, które odziedziczą przedsiębiorstwo lub małżonek, który jest jego współwłaścicielem – jeśli sam przedsiębiorca nie powołał zarządcy za życia. Uprawnienie to będzie przysługiwało jedynie przez 2 miesiące od dnia śmierci przedsiębiorcy.

Kto będzie mógł zostać zarządcą?

Zarządcą tymczasowym będzie mogła zostać osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, za wyjątkiem osoby wobec której prawomocnie orzeczono:

  1. zakaz prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie ustawy Prawo upadłościowe;
  2. środek karny albo środek zabezpieczający w postaci zakazu prowadzenia określonej działalności gospodarczej, obejmującego działalność gospodarczą wykonywaną przez przedsiębiorcę lub działalność gospodarczą w zakresie zarządu majątkiem.

Uprawnienia zarządcy

Zarząd tymczasowy obejmować będzie zobowiązanie do prowadzenia przedsiębiorstwa w spadku oraz umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych związanych z prowadzeniem firmy w spadku.

REKLAMA

Zarządca będzie miał również prawo dokonywać czynności zwykłego zarządu, natomiast czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu będzie mógł dokonywać za zgodą wszystkich właścicieli przedsiębiorstwa w spadku, w a razie braku zgody - za zezwoleniem sąd.

Zarządca sukcesyjny będzie mógł pozywać i być pozywany w sprawach wynikających z wykonywanej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej lub prowadzenia przedsiębiorstwa w spadku oraz brać udział w postępowaniach administracyjnych, podatkowych i sądowoadministracyjnych w tych sprawach. W postępowaniach w takich sprawach zarządca sukcesyjny działać będzie w imieniu własnym, na rzecz właściciela przedsiębiorstwa w spadku.

Jak długo trwać będzie zarząd sukcesyjny?

Co do zasady zarząd sukcesyjny trwać ma do czasu dokonania działu spadku. W innym wypadku zarząd potrwa przez 2 lata od dnia śmierci przedsiębiorcy. W wyjątkowych sytuacjach sąd będzie mógł przedłużyć czas trwania zarządu, na okres nie dłuższy niż pięć lat od dnia śmierci przedsiębiorcy.

Zarząd sukcesyjny wygasać będzie np. w sytuacji ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy, dniem nabycia spadku w całości przez jedną osobę, dniem uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia, jeżeli jeden spadkobierca albo zapisobierca windykacyjny nabył przedsiębiorstwo w spadku w całości. Wszystkie przesłanki wygaśnięcia zarządu zostały uregulowane w  art. 59 ustawy o zarządzie sukcesyjnym.  

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek opiekuńczy 2025 r. i 2026 r.

Zasiłek opiekuńczy 2025 r. i 2026 r. W jakich przypadkach można wystąpić z wnioskiem o zasiłek opiekuńczy? Ile dni w roku można przebywać na zasiłku opiekuńczym? Ile wynosi wysokość zasiłku opiekuńczego?

RIO: Czy gmina może finansować bilety dla uczniów dojeżdżających do szkół poza jej obszarem

Gmina może refundować bilety okresowe dla uczniów dojeżdżających do szkół znajdujących się poza terenem tej gminy. Finansowanie zakupu biletów zależy od decyzji danej jednostki samorządu terytorialnego, która na jego realizację powinna posiadać odpowiednie środki finansowe.

Darowizna od rodziców przekazana na konto osoby trzeciej. Ten jeden warunek decyduje o zwolnieniu z podatku

Darowizna od rodziców środków pieniężnych przekazanych bezpośrednio na konto osoby trzeciej. Jest tutaj jeden warunek, który wpływa na prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn. O co chodzi?

Składka zdrowotna w działalności gospodarczej w 2025 oraz 2026 roku. Czy czekają nas istotne zmiany?

W 2025 roku wejdzie w życie część z zapowiadanych zmian w składce zdrowotnej dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Zmiany te mają na celu obniżenie obciążeń finansowych dla przedsiębiorców. Zostały już one przyjęte przez Sejm i dotyczą obniżenia minimalnej podstawy wymiaru składki, jak i wyłączenia przychodów ze sprzedaży środków trwałych z podstawy wymiaru składki zdrowotnej.

REKLAMA

Mobbing w szkołach. Nie tylko wynagrodzenie i czas pracy są problemami nauczycieli. Coraz głośniej mówi się również o mobbingu

Czy ułożony przez dyrektora placówki oświatowej plan zajęć może być źródłem mobbingu wobec nauczycieli? Jak twierdzą autorzy petycji skierowanej do MEN za pośrednictwem Sejmu, tak. Jakie działania trzeba podjąć, żeby zapobiegać takim sytuacjom?

460 zł podwyżki dla pracowników Poczty Polskiej od 1 stycznia 2025 r. Od marca minimalne wynagrodzenie jako płaca zasadnicza - bez wliczania premii

W dniu 12 grudnia 2024 r., przedstawiciele zarządu Poczty Polskiej, Związku Zawodowego Pracowników Poczty i Związku Zawodowego Unia Pocztowa podpisali porozumienie kończące spory zbiorowe wszczęte na tle płacowym w 2019 i 2023 r. Co wynegocjowali związkowcy?

Od 2025 roku ponad 2700 zł na każde dziecko, zamiast obecnego świadczenia. Również dla pełnoletnich uczniów i studentów. Wyjaśniamy

Ponad 2700 zł na każde dziecko, zamiast obecnego 1000 zł. Od 2025 roku sytuacja rodziców pracujących w Niemczech się poprawi. Dotyczy to również Polaków pobierających w Polsce świadczenie wychowawcze 800 plus.

15%, 50% czy 100%? ZUS informuje jak łączyć świadczenia i dla kogo nowy wniosek w 2025 r.

Teraz wdowy i wdowcy mogą otrzymywać tylko jedno świadczenie: rentę rodzinną lub własną emeryturę czy rentę. W 2025 r. to się zmieni. Z tego powodu w ostatnim czasie Zakład Ubezpieczeń Społecznych w swoich komunikatach i opracowaniach odpowiada na liczne pytania dotyczące ustalania tzw. renty wdowiej.

REKLAMA

Zasiłek macierzyński 2025 r. i 2026 r.

Zasiłek macierzyński 2025 r. i 2026 r. Ile wynosi za okres urlopu macierzyńskiego, a ile za okres urlopu rodzicielskiego? Co z dodatkowym uzupełniającym urlopem macierzyńskim dla rodziców wcześniaków oraz dzieci hospitalizowanych po narodzinach?

TK: Nadzieje emerytów na przeliczenie świadczeń może zablokować art. 133 ustawy emerytalnej [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Być może nawet kilkaset tysięcy emerytów stara się o ponowne przeliczenie swoich emerytur na podstawie wyroków Trybunału Konstytucyjnego, które zapadły w ostatnich latach. Osoby zainteresowane przeliczeniem powinny zwrócić uwagę na art. 133 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Bo przepis wprowadza skrajnie niekorzystne rozwiązanie - przeliczenie emerytury w przypadku, gdy ZUS popełnił błąd jest tylko za trzy lata wstecz (od dnia złożenia wniosku o przeliczenie).   

REKLAMA