REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sygnalista dokona ujawnienia publicznego, jeśli pracodawca nie wdroży procedur w terminie? [WYWIAD]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konfederacja Lewiatan
Robert Lisicki konfederacja lewiatan
Robert Lisicki, Konfederacja Lewiatan i ustawa o ochronie sygnalistów
WANIOREK PIOTR
Konfederacja Lewiatan

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o ochronie sygnalistów wchodzi w życie z dniem 25 września 2024 r. Co jeśli pracodawca nie wdroży w terminie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych? - Rzeczywiście przepisy dotyczące funkcjonowania procedur zgłoszeń zewnętrznych czyli do Rzecznika Praw Obywatelskich bądź właściwych organów publicznych wchodzą w życie 3 miesiące później czyli 25 grudnia 2024 r. Przepisy dotyczące ujawnienia publicznego wchodzą w życie natomiast z dniem 25 września br. - tłumaczy Robert Lisicki, dyrektor departamentu pracy Konfederacji Lewiatan.

Na pytania odnośnie ustawy o ochronie sygnalistów odpowiada Robert Lisicki, dyrektor departamentu pracy Konfederacji Lewiatan.

REKLAMA

Sygnaliści i wejście w życie 25 września 2024 r.

Redaktor infor.pl, Emilia Panufnik: Pracodawcy mają czas do dnia 25 września 2024 r. na wdrożenie przepisów ustawy o ochronie sygnalistów. Co stanie się w przypadku, gdy nie zdążą wprowadzić stosownych procedur?

REKLAMA

Robert Lisicki: Przyjęcie procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych to kluczowy obowiązek po stronie podmiotów prywatnych. Ustawodawca przewidział sankcje za brak ustalenia procedury zgłoszeń wewnętrznych. Kto, będąc odpowiedzialnym za ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych, wbrew przepisom ustawy procedury tej nie ustanawia lub ustanawia ją z istotnym naruszeniem wynikających z ustawy wymogów, podlega karze grzywny (art. 58 ustawy).

Często wskazuje się na pracodawców jako podmioty zobowiązane do ustalenia procedury. Natomiast trzeba zauważyć, iż ustawa ma szersze zastosowanie. Przepisy ustawy stosuje się do podmiotu prawnego, na rzecz którego według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób. 

Przez osoby wykonujące pracę zarobkową będziemy rozumieli pracowników, ale również osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Czyli mówimy o osobach współpracujących na podstawie umowy prawa cywilnego bądź w ramach prowadzonej jednoosobowo działalności gospodarczej, o ile nie zatrudniają innych osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co istotne, kryterium liczby osób wykonujących pracę zarobkową nie ma zastosowania do podmiotu prawnego wykonującego działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska, objętych zakresem stosowania aktów prawnych Unii Europejskiej wymienionych w części I.B i II załącznika do dyrektywy 2019/1937.

Sygnaliści w firmie. Przewodnik dla pracodawców

Ujawnienie publiczne w przypadku braku procedur wewnętrznych?

REKLAMA

W sytuacji braku wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń sygnalista może powiadomić o naruszeniu prawa za pośrednictwem zewnętrznych kanałów zgłoszeń lub w drodze ujawnienia publicznego. Jeśli pracodawca nie wdroży procedur zgłoszeń wewnętrznych w terminie, pracownik nie będzie miał takiej możliwości? Przepisy ustawy dotyczące zgłoszeń zewnętrznych (rozdział 4) mają bowiem wejść w życie dopiero 3 miesiące później z dniem 25 grudnia 2024 r.

Przyjęcie procedury zgłoszeń wewnętrznych jest w interesie każdego podmiotu prywatnego. Właściwe wprowadzona i stosowana procedura zgłoszeń wewnętrznych umożliwia każdemu podmiotowi prywatnemu zdiagnozowanie potencjalnych naruszeń prawa, które mogą zaistnieć w ramach ich działalności.

Jako Konfederacja Lewiatan zwracaliśmy uwagę w trakcie prac parlamentarnych na różne terminy wejścia w życie przepisów dla podmiotów prywatnych i organów publicznych. Rzeczywiście przepisy dotyczące funkcjonowania procedur zgłoszeń zewnętrznych czyli do Rzecznika Praw Obywatelskich bądź właściwych organów publicznych wchodzą w życie 3 miesiące później czyli 25 grudnia 2024 r. Przepisy dotyczące ujawnienia publicznego wchodzą w życie natomiast z dniem 25 września br.

Należy jednak zauważyć, iż przepisy dotyczące statusu, ochrony sygnalisty wchodzą w życie już od 25 września br. Sygnalista podlega ochronie określonej w ustawie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa (art. 6 ustawy).  Od 25 września br. wchodzą też w życie przepisy zakazujące podejmowania przez podmioty prywatne, pracodawców działań odwetowych.

Sygnaliści w administracji publicznej. Procedura dla pracodawców

Sygnalista a naruszenia prawa pracy

Czy słusznie w zakresie naruszeń, które mogą być zgłaszane przez sygnalistów, nie ma miejsca dla spraw dotyczących prawa pracy?

Tak jak podkreślaliśmy wcześniej, kwestia wprowadzenia prawa pracy do katalogu naruszeń prawa objętych ustawą powinna być poprzedzona rozmową z partnerami społecznymi. Zaproponowanie przez rząd tego rozwiązania w przededniu prac w Sejmie, w ocenie nie tylko pracodawców, rodziło szereg wątpliwości.  

W naszej ocenie, wprowadzając do polskiego systemu prawnego instytucji sygnalisty, powinniśmy w pierwszej kolejności sprawdzić jak ta instytucja działa w oparciu o podstawowy katalog naruszeń prawa określony w dyrektywie unijnej. Istotny jest sposób wdrażania tego rozwiązania, przyznanie czasu przedsiębiorcom, osobom zatrudnionym, organom i społeczeństwu na zdobycie doświadczenia. Zgłoszenia powinny dotyczyć naruszeń sygnalizowanych w interesie publicznym. Prawo pracy dotyczy głównie spraw o charakterze indywidualnym. Sam ustawodawca unijny stwierdza, iż kwestii rozszerzenia sygnalizowania przyjrzy się w przyszłości. Proste wprowadzenie prawa pracy w konsekwencji zmieniałoby istotę tych rozwiązań. Nikt nie odrzuca możliwości wprowadzenia prawa pracy w przyszłości. Jednocześnie trafnie w dyskusji podnoszono, iż prawo pracy ma swoją specyfikę i dedykowane ochronie pracowników instytucje.

Problemy z dokonywaniem zgłoszeń przez sygnalistów

Czy sygnaliści w ogóle będą dokonywać zgłoszeń, jeśli nie przewidziano dla nich żadnych gratyfikacji? Z drugiej strony może zdarzyć się też tak, że liczba zgłoszeń przerośnie możliwości ich rozpatrywania. Czy takie sytuacje są prawdopodobne?

Pamiętajmy, iż istotą zgłaszania naruszeń prawa jest działanie w interesie publicznym, czyli nas wszystkich. Każdy z nas, dostrzegając działania sprzeczne z prawem, powinien reagować. Ustawa wzmacnia pozycję sygnalisty, wprowadzając dodatkową jego ochronę, tak aby nikt nie miał obaw podnosić takich kwestii.

Po stronie firm nie ma obaw co do liczby zgłoszeń. Takie obawy pojawiły się w momencie, kiedy w projekcie ustawy rozszerzono katalog dziedzin objętych ustawą o prawo pracy. Spodziewaliśmy się licznych zgłoszeń w zakresie prawa pracy ze względu na zakres przepisów objętych tą gałęzią prawa, a po drugie były obawy, iż instytucja zgłoszenia naruszeń prawa będzie w praktyce wykorzystywana do adresowania nie tyle działań sprzecznych z prawem, co wszelkich wątpliwości pojawiających się na tle prawa pracy.

Stanowiłoby to duże obciążenie administracyjne w zakresie rejestrowania i procedowania takich zgłoszeń. Natomiast prawo pracy zostało ostatecznie wykreślone z ustawy.

Instytucja sygnalisty w polskim systemie prawnym

Czy Pana zdaniem, gdyby nie wymóg unijny, instytucja sygnalisty byłaby wprowadzona do polskiego systemu prawnego? Czy działalność chociażby związków zawodowych lub RPO wymaga w tym zakresie wsparcia?

W Polsce dyskusje nad statusem sygnalisty były prowadzone jeszcze przed podjęciem prac nad dyrektywą unijną. Natomiast rzeczywiście to dyrektywa unijna zmusiła nas do przyjęcia przepisów krajowych.

Rzecznik Praw Obywatelskich będzie odgrywał kluczową rolę w systemie zgłoszeń zewnętrznych, zapewnienia powszechnego dostępu do informacji na temat praw i środków ochrony prawnej sygnalistów i powinien uzyskać wsparcie finansowe.

Odnośnie związków zawodowych to nowa ustawa jest dodatkowym instrumentem, ale pamiętajmy, iż funkcjonowanie związków ma oparcie w odrębnych przepisach, które już od wielu lat określają cele ich działania, zapewniają przedstawicielom związków dodatkową ochronę.  

Dziękuję za rozmowę.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielka rewolucja w ZUS coraz bliżej? Nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych zapowiada koniec biurokracji, przejęcie rozliczeń przez ZUS i cyfrową obsługę płatników

Rząd szykuje największą od lat propozycję zmian w systemie ubezpieczeń społecznych. Zakłada ona, że to ZUS przejmie od przedsiębiorców obowiązek wyliczania i rozliczania składek, co ma uprościć procedury, zmniejszyć liczbę błędów i odciążyć miliony płatników. Reforma, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma zostać wdrożona etapami do 2031 roku i wprowadzić m.in. jednolity plik ubezpieczeniowy oraz pełną cyfryzację rozliczeń.

Sprzedając nieruchomość, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jest jednak na to sposób, choć nie powie o nim każdy notariusz

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu czy mieszkania (pomimo zachowania wymaganej formy aktu notarialnego), można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości (lub odpowiednie zabezpieczenie tej zapłaty). W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu czy mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – nie wiązała się ona z ryzykiem dla sprzedającego?

Tych opłat (wbrew powszechnej praktyce) szkoły i przedszkola nie mogą pobierać od rodziców w roku szkolnym 2025/2026. Ważna informacja dla rodziców uczniów i przedszkolaków, rozpoczynających rok szkolny

Bardzo częstym zjawiskiem jest obciążanie rodziców, przez szkoły, kosztami przygotowania posiłków w stołówce szkolnej, dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych (a w przypadku, gdy szkoła korzysta z usług firmy cateringowej – również kosztami ich dowozu). Jest to praktyka, która nie jest jednak zgodna z przepisami ustawy – Prawo oświatowe i orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak zatem jest z tymi obiadami w szkołach (i przedszkolach), kto i w jakim zakresie ponosi ich koszt oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki w roku szkolnym 2025/2026?

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

REKLAMA

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

REKLAMA

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

REKLAMA