REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Rejestracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiany dotyczące egzekucji sądowej i administracyjnej z rachunku bankowego 2018 r.

Weszły w życie przepisy dotyczące skrócenia podstawowego terminu przedawnienia roszczenia z 10 do 6 lat. Nowelizacja przewiduje także zmiany dotyczące egzekucji sądowej i administracyjnej z rachunku bankowego. Co się zmienia?

Wynagrodzenia osób zatrudnionych w instytucjach rządowych

Prezentujemy wynagrodzenia osób zatrudnionych w instytucjach rządowych. Zarobki w administracji rządowej różnią się m.in. ze względu na zajmowane stanowisko. I tak pracownik administracyjny zarabiał 3 122 PLN, podczas gdy naczelnik wydziału 8 500 PLN.

Rejestracja spółki cywilnej krok po kroku

Jak założyć spółkę cywilną? Przedstawiamy w kilku krokach.

Wynagrodzenia w sferze budżetowej na rok 2019

Na stronach internetowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowano propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2019 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2019.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o działach administracji rządowej

Prezydent 28 maja 2018 r. podpisał ustawę z dnia 13 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej. Co się zmienia?

Jak ubezpieczyć się w ZUS przez CEIDG

Jeśli zakładasz firmę i chcesz zgłosić siebie lub członków rodziny do ubezpieczeń w ZUS możesz zrobić to za pośrednictwem CEIDG. Zobacz jak to zrobić.

Konstytucja Biznesu 2018 zmieniła relacje między administracją a przedsiębiorcami

Jednym z głównych założeń pakietu ustaw Konstytucja Biznesu, który wszedł w życie 30 kwietnia 2018 r. jest poprawa relacji między administracją a biznesem. Jakie rozwiązania mają temu służyć?

Konstytucja Biznesu 2018: możliwość prowadzenia działalności bez rejestracji

30 kwietnia 2018 r. weszła w życie Konstytucja Biznesu. Umożliwia ona prowadzenie działalności gospodarczej bez rejestracji. To kolejny pakiet zmian w prawie przedsiębiorców w 2018 r.

REKLAMA

Karta wędkarska - jak ją wyrobić?

Tegoroczna wiosna oraz majówka uraczyły nas wysokimi temperaturami dlatego też nad polskimi wodami można spotkać wielu wędkarzy. Amatorski połów ryb wiąże się jednak z koniecznością posiadania karty wędkarskiej. Jak i gdzie wyrobisz kartę wędkarską?

Jeden login do wszystkich e-usług administracji

Zamiast wielu loginów używanych dziś na różnych stronach internetowych będziemy mogli logować się korzystając z jednego bezpiecznego sposobu potwierdzenia swojej tożsamości. Taką zmianę przewiduje tzw. ustawa węzłowa.

Ile zarabia poseł/senator/burmistrz/wójt/prezydent miasta?

Posłowie mogą liczyć na 10 tys. zł uposażenia oraz 2,5 tys. zł diety, natomiast wójt, burmistrz i prezydent miasta nie mogą dostać więcej niż 7-krotność kwoty bazowej, czyli ok. 12,5 tys. zł. W przypadku władz spółek Skarbu Państwa wynagrodzenie zależne jest m.in. od wielkości firmy. Prezes PiS zapowiada zmniejszenie poselskich pensji o 20 proc i wprowadzenie nowych limitów obniżających dla wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, marszałków, starostów i ich zastępców.

Zasady używania fajerwerków reguluje też prawo miejscowe

Problem: Czy to prawda, że fajerwerki można legalnie odpalać tylko dwa dni w roku (31 grudnia i 1 stycznia), a w pozostałe dni wymaga to uzyskania zezwolenia? Jakie są przepisy regulujące zasady używania materiałów pirotechnicznych o charakterze widowiskowym?

Jak rozwiązać problem niedofinansowania zadań zleconych?

Ostatni rok przyniósł widoczną zmianę sposobu postrzegania problematyki niedofinansowania zadań zleconych. Kwestia wcześniej postrzegana jako swoista, nierozwiązywalna bolączka samorządów, z biegiem czasu (a także: kolejnych pozytywnych dla j.s.t. rozstrzygnięć sądowych) staje się zagadnieniem, którego uregulowanie postrzegane jest już jako realne zadanie, postawione przed ustawodawcą oraz administracją rządową i samorządową. Cieszy więc każda kolejna inicjatywa służąca konstruktywnemu pochyleniu się nad zagadnieniem.

Konstytucja dla Biznesu 2018 ma ułatwić rozstrzyganie sporów

Przyjęta przez parlament na początku marca tego roku Konstytucja dla Biznesu wprowadza pakiet zmian, które mają nie tylko ułatwić prowadzenie w Polsce działalności gospodarczej, lecz także zbudować całkowicie nowe relacje na linii administracja – biznes.

MSWiA zaprzestaje prac nad nowelizacją przepisów o zbiórkach publicznych

MSWiA rezygnuje z prac nad nowelizacją przepisów o zbiórkach publicznych. Propozycja dawała ministrowi możliwość zablokowania zbiórki publicznej, której cel będzie sprzeczny z zasadami współżycia społecznego lub będzie naruszał ważny interes publiczny.

Rejestr wzorów dokumentów publicznych

Dokumenty publiczne dostępne on-line dla każdego obywatela. Już niedługo powstanie rejestr z naszymi dowodami, paszportami, dokumentami wydawanymi przez urzędu stany cywilnego. W rejestrze będzie można znaleźć także dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, czy też legitymacje szkolne i studenckie.

Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z USA?

Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Ameryki? Jakie dokumenty będą do tego potrzebne i jakie czynności w tym celu należy wykonać?

Niska efektywność pracy sądów

Ministerstwo Sprawiedliwości prowadzi analizę efektywności pracy sądów na podstawie ewidencji spraw i wskaźników za pierwsze półrocze 2017 r. Wyniki wskazują na niską efektywność sądów.

Wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach

Urząd Zamówień publicznych opublikował zalecenia w sprawie uwzględniania przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych oraz wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach.

Wpis w sprawach sądowoadministracyjnych w 2018 r.

Wpis to opłata pobierana od pism rozpoczynających postępowanie sądowo-administracyjne. Wysokość wpisu różni się w zależności m.in. od wysokości należności pieniężnej objętej zaskarżonym aktem czy też od rodzaju pisma jakie jest wnoszone do sądu.

Konferencja „Nowe wyzwania w administracji publicznej”

14 marca 2018 r. w Warszawie odbędzie się konferencja „Nowe wyzwania w administracji publicznej” organizowana przez Polski Instytut Rozwoju Biznesu. Patronat medialny objął portal infor.pl. 

Rejestracja używanego motocykla w 2018 r. krok po kroku

Zima i wiosna to dobre pory roku na kupno motocykli. Ceny maszyn są niższe niż podczas sezonu, a dodatkowo świeżo zakupione używane jednoślady można wcześniej przygotować na pierwsze ciepłe dni. Sprawdź jak w 2018 roku zarejestrować używany motocykl.

Rejestracja używanego samochodu w 2018 r. krok po kroku

Rejestracji używanego samochodu dokonuje się w wydziale komunikacji znajdującym się we właściwym miejscowo starostwie. W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek i dostarczyć właściwe dokumenty. Sprawdź jak w 2018 r. zarejestrować samochód.

Powstanie Rejestr Dokumentów Publicznych

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dokumentach publicznych. Nowe przepisy mają na celu stworzenie skuteczniejszego systemu bezpieczeństwa dokumentów publicznych m.in. dzięki utworzeniu Rejestru Dokumentów Publicznych, powołaniu Komisji do spraw dokumentów publicznych oraz rozwiązaniu problemu tzw. dokumentów kolekcjonerskich.

Powstanie Dyrekcja Ochrony Środowiska

Ministerstwo Środowiska planuje zmiany w zakresie instytucji zajmujących się ochroną środowiska. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska zostaną zastąpione jednym organem - Dyrekcją Ochrony Środowiska.

Płatności bezgotówkowe już w 1000 urzędów administracji publicznej

Tysięcznym urzędem, który przystąpił do prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju oraz Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR) ogólnopolskiego Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, jest Urząd Gminy w Słupcy. W urzędach takich można zapłacić bez konieczności posiadania gotówki (tj. kartą płatniczą lub smartfonem), np. za rejestrację pojazdu czy wydanie paszportu. Niedługo kierowcy będą mogli zapłacić mandat kartą, bo niedługo terminale pojawią się także w patrolach drogowych Policji.

Zmiana nazw ulic a zasady języka polskiego

Zdaniem Wojewody Lubuskiego niedopuszczalna jest zmiana nazwy ulicy na nazwę, która naruszałaby zasady języka polskiego.

Wyrejestrowanie samochodu – jak to zrobić, ile to kosztuje, jakie dokumenty są potrzebne, gdzie i kiedy można wyrejestrować auto?

Wyrejestrowanie pojazdu to najczęściej droga w jedną stronę – ponowne zarejestrowanie wyrejestrowanego auta jest stosunkowo trudne. Jeśli już zdecydujemy się na to rozwiązanie, to warto wiedzieć kiedy można wyrejestrować pojazd, gdzie to zrobić, ile to kosztuje i jakie są do tego niezbędne dokumenty.

Jak założyć działalność gospodarczą przez Internet w 2018 r?

Aby założyć własną, jednoosobową działalność gospodarczą należy złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Można to zrobić nie tylko w urzędzie, ale także przez Internet.

Na stadionach piłkarskich będą miejsca stojące

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało projekt rozporządzenia, w którym zezwala się na udostępnianie kibicom mejsc stojących na stadionach piłkarskich. Projekt rozporządzenia znajduje się obecnie na etapie konsultacji międzyresortowych.

e-Zamówienia – nowy etap elektronizacji zamówień publicznych

Pełna elektronizacja zamówień publicznych nastąpi już 18 października 2018 r. Z uwagi na to, że termin ten zbliża się nieubłaganie, rząd podejmuje działania mające na celu stworzenie odpowiedniej infrastruktury sieciowej. Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło przetarg na budowę narzędzia e-zamówienia.

Uproszczony kontakt z administracją skarbową już od 1 stycznia 2018 r.

Zmiany w JPK_VAT już od 1 stycznia 2018 r. Przedsiębiorca wątpliwości rozwieje drogą mailową, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym.

Po nowelizacji Kpa z 2017 roku prawo działa na korzyść obywatela

Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego z 1 czerwca 2017 roku wprowadziła nową zasadę ogólną rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony zawartą w art. 7a. Czy zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony spowoduje, że prawo będzie bardziej przyjazne dla obywateli?

Sprawniejsza procedura administracyjna

Nowy Kodeks postępowania administracyjnego obowiązuje już kilka miesięcy. Nowe przepisy obowiązują dokładnie od 1 czerwca 2017 r. Zmiany miały na celu przede wszystkim przyspieszenie procedury administracyjnej.

Znaczny spadek fałszywych alarmów bombowych dzięki ustawie antyterrorystycznej

Od wprowadzenia ustawy o działaniach antyterrorystycznych minął już ponad rok. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) publikuje dane, z których wynika, że jednym ze skutków ustawy jest ograniczenie liczby fałszywych powiadomień o podłożeniu ładunków wybuchowych.

Roszczenia samorządów wobec Skarbu Państwa o zwrot wydatków na realizację zadań z zakresu administracji rządowej

Przepisy przewidują obowiązek przekazania dotacji celowej samorządom, które realizują zadania z zakresu administracji rządowej. Praktyka pokazuje jednak, że mogą wystąpić trudności w uzyskaniu zwrotu wydatków poniesionych przez samorządy z tego tytułu.

Pracownicy administracji rządowej bez podwyżek w 2018 r.

Pracownicy administracji rządowej mają szansę na podwyżkę dopiero w 2019 r. Czy specjaliści będą szukać zatrudnienia w sektorze prywatnym lub w samorządach?

Opłaty za usunięcie statków i innych obiektów pływających w 2018 r.

Minister Rozwoju i Finansów wydał obwieszczenie, w którym określił maksymalną stawkę opłat za usunięcie i przechowanie statków lub innych obiektów pływających w 2018 r. Stawka, która będzie obowiązywała w 2018 r. nieznacznie wzrosła w stosunku do obowiązującej w 2017 r.

Stosowanie przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. - wyniki monitoringu opublikowane

Wyniki monitoringu stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. opublikowane na stronie Urzędu Zamówień Publicznych.

Co się zmieni w Państwowej Inspekcji Sanitarnej?

Inspektor będzie miał więcej uprawnień podczas prowadzonej kontroli. Co jeszcze zmieni się w funkcjonowaniu Państwowej Inspekcji Sanitarnej?

Jak napisać wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego?

Strona kwestionująca wydane w pierwszej instancji decyzje ministrów lub samorządowych kolegiów odwoławczych nie musi składać wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przed ich zaskarżeniem do sądu administracyjnego.

Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.

Jaka jest liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w 2016 r.? O ponad 16% wyższa niż rok wcześniej. A ile konkretnie nowych aut się w Polsce w 2016 r. zarejestrowało?

Terminy w Kodeksie postępowania administracyjnego

Doprecyzowanie niektórych przepisów dotyczących terminów to jedna z istotniejszych zmian w najnowszym Kodeksie postępowania administracyjnego. W sposób precyzyjny określono chociażby sposób obliczania terminów liczonych w latach.

Fiskus pobierze opłatę za skanowanie dokumentów

Opłata za sporządzenie kopii dokumentu papierowego będzie wynosiła 0,40 zł za jedną stronę dokumentu papierowego, który został zeskanowany - takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia przygotowany przez Ministerstwo Finansów.

Zasady ogólne w postępowaniu administracyjnym po 1 czerwca 2017 r. - nowelizacja Kpa

Jednym z celów nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest nadanie bardziej partnerskiego charakteru relacjom pomiędzy obywatelem a organami władzy publicznej. Ma się to odbyć m.in. poprzez uzupełnienie katalogu gwarancji i uprawnień jakie wynikają z zasad ogólnych postępowania administracyjnego.

Zasada równego traktowania po 1 czerwca 2017 r.

Organy administracji publicznej powinny traktować strony postępowania znajdujące się w takie samej sytuacji w sposób porównywalny. Ten obowiązek został podkreślony w funkcjonującej od 1 czerwca b.r. zasadzie równego traktowania.

Zasada proporcjonalności po 1 czerwca 2017 r.

Dnia 1 czerwca 2017 r. weszła w życie jedna z największych w historii nowelizacji do Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Zmiany objęły także zasady ogólne postępowania przed organami administracji publicznej. Jedną z nowości jest wprowadzenie do k.p.a. zasady proporcjonalności.

Postępowanie z udziałem znacznej liczby osób po 1 czerwca 2017 r.

Celem ostatniej nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest sprawienie, że relacje między obywatelem a organem administracji publicznej staną się bardziej partnerskie. Realizacji tego celu ma służyć m.in. uproszczenie zasad zawiadamiania w postępowaniu administracyjnym ze znaczną liczbą stron.

Postępowanie wyjaśniające w organie odwoławczym po 1 czerwca 2017 r.

Najnowsze zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziły zmiany w postępowaniu wyjaśniającym. Od 1 czerwca 2017 r. stronie przysługuje prawo żądania aby organ odwoławczy przeprowadził postępowanie wyjaśniające. Ustawodawca wprowadza też pewne ograniczenia w zakresie wydania decyzji kasatoryjnych, na co mają wpływ wspomniane nowe przepisy o postępowaniu wyjaśniającym.   

Poświadczanie zgodności odpisów dokumentów z oryginałem od 1 czerwca 2017 r.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) przyznała nowe uprawnienie pracownikom organów administracji publicznej prowadzących postępowanie. Pracownik organu, na żądanie strony, może poświadczyć zgodność odpisu dokumentu z oryginałem.

REKLAMA