REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wydatki na działalność hotelarską

Wartość produkcji budowlanej na rynku hotelarskim szacuje się na 358 zł za m/m. Udział rynku horeca w sektorze przedsiębiorstw to około 3,2%. W ciągu roku wzrost obrotów na rynku hotelarskim i gastronomicznych ocenia się na 3,6%, wzrost rynku na 14,9% rocznie. Na tym rynku widać znaczny wzrost zapotrzebowania na projekty architektoniczne, w ciągu roku wzrost utrzymuje się na poziomie 20,0%.

Wydatki na gospodarkę magazynową

Centra logistyczne i magazynowe to około 44% rynku powierzchni użytkowej. Wartość produkcji budowlanej w tym sektorze w ciągu roku to 5 850,0 zł za m/m. W przypadku centrów na obszarach miasta, zapotrzebowanie jest wysokie (dostęp do rynków zbytu i sieci handlowych, logistycznych czy biznesowych), ale często kwota za wynajem jest zbyt wysoka.

Green IT - nowa biznesowa moda czy konieczność?

Kilkanaście miesięcy temu Zielone IT było traktowane jako nowa biznesowa moda. Dziś to konieczność, która przynosi realne korzyści samym firmom i środowisku. Jakie płyną korzyści ze stosowania rozwiązania Green IT? Weź udział w badaniu Green IT.

Odliczanie składek ZUS od dochodu – PIT 2013

Obliczając PIT podatnik nie zawsze będzie mógł odliczyć od swojego wartość składek na ubezpieczenie społeczne. Odliczenie nie dotyczy między innymi składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód zwolniony od podatku.

REKLAMA

Abonament na usługi doradcze – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Firmy doradcze mogą oferować swoje usługi w ramach abonamentów pakietowych. Wykupienie takiego abonamentu uprawnia klienta do skorzystania z usług profesjonalnego doradcy w zakresie i w czasie objętym abonamentem. Wydatki na wspomniany powyżej abonament mogą być badane pod kątem racjonalności gospodarczej, ale – co do zasady – nie ma żadnych przeciwwskazań, by zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów.

Kiedy kara umowna z tytułu rozwiązania umowy jest kosztem

Ponoszone przez spółkę w związku z rozwiązywaniem umów najmu, koszty kar umownych i odszkodowań mogą stanowić podatkowe koszty uzyskania przychodów spółki, jeżeli poniesienie tych wydatków było racjonalne i ekonomicznie uzasadnione, tj. miało na celu zminimalizowanie strat. Działania podejmowane przez podatników w celu zmniejszenia strat i eliminowania nieopłacalnych przedsięwzięć stanowią działania zmierzające do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Konto firmowe dla działalności gospodarczej

Początkujący przedsiębiorca zawsze ma wiele pomysłów, ale często brakuje mu pieniędzy na ich realizację. Aby móc poświęcić fundusze na realizację pomysłów warto rozejrzeć się za tanim, a najlepiej bezpłatnym kontem firmowym.

Kto ma podpisać sprawozdanie finansowe, gdy zmieniła się główna księgowa

Czy osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki w styczniu 2013 r., jest zobowiązana do podpisania rocznego sprawozdania finansowego za rok 2012? Samo sprawozdanie finansowe za rok 2012 jest sporządzane już przez nową główną księgową.

REKLAMA

Kiedy podatek można zapłacić gotówką lub kartą?

Zgodnie z przepisami przedsiębiorca powinien płacic podatki przelewem. W pewnych okolicznościach jest jednak możliwe opłacenie podatku kartą lub gotówką. Jakie to przypadki?

Kredyt dla przedsiębiorstwa w 2013 roku - kto go dostanie?

Czy w roku 2013 przedsiębiorcy mogą liczyć na przełomowe zmiany w dostępie do kredytowania? Wszystko wskazuje na to, że jego uzyskanie będzie tak samo skomplikowane, jak przed rokiem. Najwięcej trudności w pozyskaniu finansowania będą miały firmy z branż uznawanych za ryzykowne, jak budowlanka czy turystyka, oraz najmniejsze podmioty, mające problem z odpowiednim zabezpieczeniem kredytowania.

Zakładanie firmy - import i obrót kamieniami szlachetnymi

Przedsiębiorca chcący założyć firmę zajmującą się importem i obrotem kamieniami szlachetnymi powinien spełnić kilka warunków. Jakie to warunki?

Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych koszty postępowania sądowego i koszty zastępstwa procesowego oraz należne odsetki ustawowe i karne w związku z dochodzeniem zwrotu należności z tytułu udzielonych pożyczek?

Kto ma obowiązek prowadzenia pkpir?

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów umożliwia ustalenie dochodu przedsiębiorcy podlegającego opodatkowaniu.  Którzy przedsiębiorcy mają obowiązek prowadzenia pkpir?

Konta ksiąg pomocniczych – uzupełnieniem kont księgi głównej

Konta ksiąg pomocniczych zawierają zapisy będące uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Prowadzi się je w ujęciu systematycznym jako wyodrębniony system ksiąg, kartotek (zbiorów kont), komputerowych zbiorów danych, uzgodniony z saldami i zapisami na kontach księgi głównej.

W jaki sposób przejść z "małego ZUS-u" na "duży"?

Przejście z „małego ZUS-u” na „duży” to dla wielu firm poważny test. W tym momencie miesięczne koszty prowadzenia działalności gospodarczej wzrastają o ok. 600 zł. Przed koniecznością płacenia pełnych składek jednak nie można się obronić.

Jak wprowadzić do ksiąg rachunkowych majątek przekazany z operatem szacunkowym

Nastąpiła likwidacja placówki szkolnej. Pozostający po niej budynek i działkę przejęła jednostka budżetowa. Majątek przekazano protokołem zdawczo-odbiorczym, w którym ujęto wartości zakupu wraz z umorzeniem majątku. Nieruchomość oddana została w trwały zarząd łącznie z operatem szacunkowym majątku. Czy jednostka przejmująca, wprowadzając do ksiąg rachunkowych ten majątek, powinna przyjąć wartości z protokołu przekazania czy może z operatu szacunkowego?

Firma w mieszkaniu a podatek od nieruchomości

Wiele osób decyduje się na prowadzenie firmy we własnym mieszkaniu. Jest to rozwiązanie umożliwiające zmniejszenie kosztów. Czy prowadzenie firmy w mieszkaniu powoduje obowiązek płacenia wyższego podatku od nieruchomości?

Punkt kontaktowy dla osób chcących podjąć działalność gospodarczą

Punkt kontaktowy jest doskonałym źródłem informacji dla przyszłego przedsiębiorcy. Należy pamiętać, że nie rozwiązuje on indywidualnych spraw firmy, a jedynie pozwala uzyskać dane konieczne do rozpoczęcia, prowadzenia i zakończenia działalności gospodarczej.

Nowe regulacje w zakresie usług medialnych

Zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące usług audiowizualnych. Nowe przepisy dotyczą firm, których działalność gospodarcza polega na udostępnianiu audiowizualnych audycji na żądanie.

Autostop XXI wieku, czyli jak nie wozić powietrza

Największy europejski portal łączący kierowców dysponujących wolnymi miejscami w samochodach z pasażerami podróżującymi w tę samą stronę z sukcesem wjechał na polskie drogi. Przyciągnęła go inicjatywa polskich przedsiębiorców.

Jak korzystnie podjąć współpracę z osobą samozatrudnioną?

Przedsiębiorstwo, które decyduje się na współpracę z osobami samozatrudnionymi, może zyskać znaczne oszczędności na płacowych i pozapłacowych kosztach pracy. Jednak ta forma współpracy jest obarczona pewnym ryzykiem. Jeżeli okaże się, że samozatrudniony w rzeczywistości wykonuje obowiązki w ramach stosunku pracy, zatrudniającemu go przedsiębiorcy grozi grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł.

Odliczenie VAT od usług noclegowych i gastronomicznych jest niemożliwe

Podatnik VAT nie może odliczać VAT naliczonego w cenie nabytych usług hotelarskich i gastronomicznych, nawet jeśli wykorzystywane są one do świadczenia jednolitej, niepodzielnej usługi opodatkowanej VAT.

Czy następca prawny może skorzystać z interpretacji indywidualnej wydanej dla podatnika

Następca prawny podatnika może skorzystać z ochrony, wynikającej z indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wyłącznie wówczas, gdy podatnik, któremu udzielono tej interpretacji, zastosował się do niej przed dniem wstąpienia w prawa tego podatnika (przez połączenie bądź przejęcie). Uzyska przy tym ochronę tylko w takim zakresie i na takich samych warunkach, na jakich przysługiwałaby ona jego poprzednikowi prawnemu.

Czy sąsiad może odebrać pismo z urzędu skarbowego?

Okazuje się, że w niektórych sytuacjach, pod nieobecność podatnika pismo urzędowe wysłane przez organ podatkowy może odebrać domownik, a nawet sąsiad. Podczas dłuższych wyjazdów lepiej ustanowić pełnomocnika do odbioru takich pism.

Rozporządzenie o dietach i innych należnościach za podróże służbowe

Dnia 1 marca 2013 r. weszło w życie rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania pracownikom diet z tytułu krajowych oraz zagranicznych podróży służbowych. Zgodnie z nowymi przepisami wzrasta wysokość diety do 30 zł za dobę podróży krajowej. Nowe przepisy wyjaśniają pracodawcom wiele niejasności, m.in. jakie jest prawo pracownika do diety, gdy podczas podróży służbowej miał zapewnione w części wyżywienie.

Jak zaklasyfikować zdarzenia po dacie bilansu

W każdym przedsiębiorstwie po dniu bilansowym mają miejsce zdarzenia, które mimo że wystąpiły w kolejnym roku obrotowym, mogą mieć wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok, który już się zakończył. Podstawowym problemem w takiej sytuacji jest poprawne zaklasyfikowanie zaistniałych zdarzeń oraz określenie ich wpływu na dane zawarte w sporządzonym sprawozdaniu finansowym.

Wniosek o umorzenie składek ZUS - abolicja 2012/2013

Każdy, kto ma problem z wypełnieniem wniosku o umorzenie nieopłaconych składek w ramach tzw. ustawy abolicyjnej może skorzystać z bezpłatnej pomocy w każdek placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Pomocą służą pracownicy ZUS, można też zapoznać się z informacjami zawartymi w specjalnych broszurach informacyjnych.

Skutki podatkowe przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę kapitałową

Czy spółka po przekształceniu ma prawo do rozliczenia podatku naliczonego na podstawie faktur wystawionych jeszcze dla osoby fizycznej? Co się dzieje w razie konieczności dokonania korekty faktury VAT?

Od 1 marca wzrastają stawki diet za podróże służbowe

Od 1 marca 2013 r. rosną – niezmieniane już od 6 lat - stawki diet na podróże służbowe. Wyższe diety przekładają się na niższe zobowiązania podatkowe przedsiębiorców. Są także korzystniejsze podatkowo dla pracowników.

Zawieszenie działalności a prawo do odliczenia VAT

Czy możliwe jest odliczenie VAT w czasie zawieszenia działalności gospodarczej? Jakie warunki należy spełnić?

Zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji budżetowej

Opublikowano kolejną zmianę do szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowelizacja obowiązuje, z niewielkimi wyjątkami, z mocą wsteczną od 1 stycznia 2013 r.

Jakie są największe przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej

Nastąpił gwałtowny wzrost postrzegania przeszkód w prowadzeniu działalności gospodarczej w porównaniu do poprzednich lat - tak wynika z badań przeprowadzonych przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Dom Badawczy Maison. Najbardziej uciążliwe dla polskich przedsiębiorców są pozapłacowe koszty pracy.

Spółdzielnie socjalne - pomoc dla osób w trudnej sytuacji

Spółdzielnia socjalna ma na celu oprócz prowadzenia działalności gospodarczej, przede wszystkim usamodzielnienie jednostki zagrożonej wykluczeniem społecznym lub na rynku pracy. Spółdzielnie socjalne mają charakter organizacji non profit.

Przetarg na zakup bonów towarowych

Kwoty jakie zamawiający wydają w ciągu roku na zakup bonów towarowych wynoszą najczęściej od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W większości przypadków jednak środki wydatkowane na powyższy cel przekraczają próg 14.000 Euro. To z kolei oznacza – przyjmując zasadę zgodnie, z którą zakup bonów towarowych stanowi dostawę w rozumieniu Prawa zamówień publicznych – konieczność zastosowania odpowiednich przepisów Prawa zamówień publicznych.

Jak długo przechowywać księgi rachunkowe

Czy możemy zniszczyć księgi rachunkowe za rok 2007? Jak zorganizować zniszczenie dokumentów?

Funkcje kierownicze w zarządzaniu - kontrolowanie, etapy

Kontrolowanie, obok organizowania i planowania zadań oraz motywowania podwładnych jest jedną z czterech funkcji kierowniczych. Na tym tle, kontrola może wydawać się czynnością stosunkowo prostą. Czy tak jest w istocie? Pewnie wiele zależy od predyspozycji własnych oraz od tego w jaki sposób jest ona przeprowadzana. Na pewno, na szczeblu organizacji, kontrolowanie jest funkcją równie ważną jak pozostałe i tu stopniowanie, chyba, nie ma zastosowania. Załóżmy również, że kontrolowania nie będziemy kojarzyć wyłączenie z reakcją na zaobserwowane nieprawidłowości. To zbyt wąskie ujęcie. Lepiej jest przyjąć, że kontrola to funkcja ciągła, występująca niezależnie od tego czy dochodzi do nieprawidłowości w procesie realizowania celu, czy też nie.

Zapraszamy na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013"

Zapraszamy głównych księgowych, dyrektorów finansowych, właścicieli firm, dyrektorów zarządzających, biura rachunkowe na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013".

Jakie konto dla dwuletniej firmy?

Każdy przedsiębiorca działa w innej branży. Każdy też ma inne potrzeby. Łączy ich jedno – konieczność dokonywania rozliczeń, czy to z kontrahentami biznesowymi, czy z urzędami. Niezbędne jest do tego konto bankowe. TotalMoney.pl postanowił sprawdzić, które z nich będzie najkorzystniejsze dla firmy, która na rynku działa już od dwóch lat.

Jakie wymagania muszą spełniać przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne

Zaczęło obowiązywać rozporządzenie określające zakres wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

Gdzie w bilansie wykazać nadpłatę wynikającą z podwójnej zapłaty tej samej faktury? Z ksiąg rachunkowych na dzień bilansowy wynika, że nasz kontrahent pomylił się i dwukrotnie zapłacił za wystawioną przez nas fakturę z tytułu dostaw materiałów. Czy prawidłowe będzie wykazanie tej kwoty w poz. B.III.2d, tj. jako zobowiązania z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 miesięcy?

Jak w sprawozdaniu wykazać zwrócone wadium

Spółka nie wygrała przetargu, po czym otrzymała zwrot wpłaconego wadium. Jak zatem w sprawozdaniu finansowym wykazać wpłacone i zwrócone na początku kolejnego roku obrotowego wadium?

Kiedy przedawnia się roszczenie związane ze służebnością przesyłu

Służebność przesyłu pozwala na uregulowanie korzystania z cudzej nieruchomości na potrzeby urządzeń przesyłowych. W momencie, gdy przedsiębiorstwo przesyłowe wybudowało bądź chce wybudować na nieruchomości urządzenia przesyłowe, służebność przesyłu pozwala określić, w jakim stopniu przedsiębiorstwo może korzystać z cudzej nieruchomości na potrzeby tych urządzeń.
Po upływie ilu lat następuje przedawnienie roszczeń związanych ze służebnością przesyłu?

Zmiany w prawie zamówień publicznych wpłyną na wykonawców

Zamawiający będzie mógł wymagać od wykonawców okazania wykazu wszystkich usług i dostaw - z ostatnich trzech lat, a robót budowlanych z ostatnich pięciu lat. Takie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych.

Zmiany w podatkach pomogą w rozwoju firm

Rozwój firm wymaga ułatwień prowadzenia działalności gospodarczej. Ułatwienia te muszą objąć również podatki. Jakie zmiany w podatkach są pożądane przez przedsiębiorców?

Terminy zapłaty w transakcjach handlowych będą krótsze

Od 16 marca 2013 r. zacznie obowiązywać nowa ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Nowelizacja wprowadza m.in. 30-dniowy (maksymalnie 60-dniowy) termin zapłaty oraz maksymalny 30-dniowy termin na procedurę badania zgodności towaru lub usługi z umową. Przewiduje się również ryczałtową stałą kwotę rekompensaty za koszty dochodzenia należności. Dochodzenie roszczeń odbywać się będzie w postępowaniu nakazowym.

Radio INFOR.PL

Ruszyło Radio INFOR.PL (www.radio.infor.pl) i INFOR FK Platforma Księgowych (www.inforfk.pl) – początek cyfrowej rewolucji na rynku płatnych treści dla specjalistów.

Co zrobić z kilkugroszowymi zobowiązaniami na dzień bilansowy

Na koniec roku obrotowego na jednym z kont rozrachunków z kontrahentami figuruje saldo 5 groszy (nasze zobowiązanie wobec kontrahenta wynikające z pomyłki w przelewie gotówki w związku z opłaceniem faktury za zakupione materiały). Czy powinniśmy przeksięgować takie saldo w pozostałe przychody operacyjne, czy czekać aż zobowiązanie się przedawni i dopiero wtedy je przeksięgować?

Dodatkowe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej a obowiązki podatkowe

Przedsiębiorca, który we wpisie do CEIDG podaje swoje miejsce zamieszkania oraz adresy miejsc, w których wykonywana będzie działalność gospodarcza. Czy podanie tych adresów wywołuje obowiązki związane z podatkiem od nieruchomości?

Prowadzenie działalności gospodarczej w wynajętym pomieszczeniu

Prowadzenie działalności gospodarczej rozpoczyna się poprzez złożenie wniosku do CEIDG. Czy przedsiębiorca może prowadzić swoją działalność w wynajętym pomieszczeniu?

Nieuczciwe praktyki handlowe w Unii Europejskiej

Komisja Europejska podejmuje działania na rzecz rozwiązania problemu nieuczciwych praktyk handlowych. Pomóc w tym ma m.in. zgromadzenie informacji odnośnie ich wpływu na gospodarkę oraz działalność transgraniczną.

REKLAMA